Friday, January 6, 2012

4 Adam Adli Dipanggil Ke IPD Dang Wangi


Adam Adli Abd Halim aktivis mahasewel yang menurunkan bendera di Putra World Trade Center (PWTC) bulan lepas telah dipanggil oleh polis hari ini untuk di soal-siasat mengenai insiden tersebut.

Adam, 23, telah dipanggil memberi kenyataan di polis Dang Wangi di Kuala Lumpur pada 11am hari kerana berani menurunkan bendera yang ada gambar perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 17 Disember 2011.

Peguam Fadiah Nadwa Fikri Liberty yang mewakili Adam berkata, apabila dia bertemu dengan pegawai Inspektor Mohamad Nor dan bertanya mengapa Adam di soal siasat, pegawai terbabit berkata dia di soal kerana ada laporan polis mengenai insiden turunkan bendera.

"Jadi kami tidak tahu sama ada perkara itu benar dan tuduhan apakah yang telah dibuat dalam laporan tersebut.

"Jadi tidak ada asas di mengapa Adam ialah dipanggil kepada balai polis hari ni," dikatakan Fadiah ketika ditemui oleh pemberita di luar balai polis.

Apabila dia bertanya Adam di siasat di bawah seksyen berapa, pegawai polis berkenaan memberitahu yang Adam telah disiasat di bawah 504 kanun keseksaan dengan 'dengan sengaja menghasut kemusnahan keamanan' dan hukuman ialah penjara dua tahun.

Semasa soal-siasat, Adam diminta menjawab 11 soalan , bagaimanapun, dengan menggunakan seksyen 112 (2) dia tidak menjawab 11 soalan oleh pihak polis.

Sementara itu, Adam berkata soalan yang diberikan oleh pihak polis tidak berasas dan mempersoalkan kepada laporannya di ancam masih lagi belum di siasat.

Malah Adam dan SMM akan kemukakan bukti-bukti yang menunjukkan ada kekasaran pihak polis terhadapnya dan SMM.

Sedangkan semua orang tahu bahawa, pihak polis telah memberi peluang kepada Adam dan SMM untuk berundur, cuma mereka yang berdegil dan melawan.

Sehinggalah puak SMM mengugut untuk memecahkan pintu pagar UPSI dan pihak polis terpaksa mengambil tindakan.

4 comments:

Anonymous said...

dah buat salah tanak mengaku pulak... sebijik mcm perangai anwar budak ni

fauziah said...

kenapa muka budak ni macam muka budak hisap dadah? layu jer ....

Anonymous said...

Nasib baik aku tak ada masa depa buat lapuran di Bukit Aman, kalu tak dah kena pelempang mcm bro hari tu buat. Bila dah kena kata pulak agen pemuda UMNO, sendiri buat sendiri tanggung.

Anonymous said...

Biar dari segi apa pun , perbuatan Adam adalah salah !

dah buat salah kenapa tak mengaku ? kata berani ..pejuang , pantang mundur , kena panggil siasat oleh PDRM saja dah merapu cakap bukan2 , siap bawa peguam ,dari mana duit peguam Adam korek? dia bkn anak orang kaya pun , hanya pelajar UPSI!

berani buat berani tanggunglah , tunjuk berani sanggat sekarang jawablah !

 

POLITIK HARIAN Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates