Wednesday, April 11, 2012

Isu PTPTN: Rafizi Ramli Hanya Pandai Menyalak... #MejabulatPTPTN Cadangan Pemuda BN Lebih Berhemah!


Dari dulu sampailah sekarang, cadangan Pakatan Rakyat tak habis-habis dengan guna duit Petronas. Kalau dulu PRU12 turunkan minyak guna duit Petronas. Kini hapuskan PTPTN pun pakai dana Petronas

Ini budaya membunuh angsa yg tetaskan telor emas atau reckless governance

Dakwaan pembangkang kata lebih 40% pendapatan negara dari duit minyak, tapi tak segan silu guna minyak untuk tampung idea populis mereka. Ke situ juga akhirnya.

Kalau ikut perancangan Buku Jingga, kita kaji dan rumus negara boleh muflis dalam tahun ke 2 pemerintahan

Ini bukan soal kemampuan atau affordability, tapi soal keputusan bertanggungjawab - responsible decision. Setiap sen yang Kerajaan belanja ada opportunity costnya, kalau kita hapuskan hutang 25 bilion, maka 25 bilion hilang untuk kebajikan rakyat. Rafizi Ramli gagal untuk memikirkan perkara seperti ini.

Kalau PR hadap sangat untuk jadi hero kebajikan, kenapa Selangor tidak mansuhkan yuran Unisel dan Kedah tidak hapuskan yuran Kolej Insaniah? Buat dulu barulah ada kredibiliti nak pressure.

Cadangan Pemuda BN selesai isu PTPTN lebih berhemah iaitu, hapuskan caj/upah dlm PTPTN. Dengan cara ini PTPTN is a principal based loan, sama seperti MARA dan lain-lain.

Kita akan minta yg disenaraihitam dikaji semula, supaya yg bergaji RM3k sahaja baru dikenakan bayaran, yang study di sabah dan sarawak dan dari semenanjung, vice versa, diberi tambahan pinjaman dan lain-lain.



Antara resolusi Meja bulat PTPTN:

1) PTPTN hapuskan kos pengurusan 1%. Yang perlu dibayar balik adalah jumlah yg dipinjam (principal).

2) Pembayaran balik hanya perlu dimulakan apabila peminjam mendapat gaji minima 3 ribu setiap bulan.

3) Pendekatan penyenaraian hitam disemak semula termasuk sekatan keluar ke luar negara. Cari kaedah lain.

4) Peminjam dari Sabah & Sarawak yg belajar di Semenanjung dapat jumlah pinjaman yang lebih untuk kos penerbangan.

Ketua Pemuda Umno Malaysia, Khairy Jamaluddin akan mengemukakan resolusi #mejabulatPTPTN kepada YAB Mohd Najib Tun Razak sebagai cadangan realistik utk dilulus oleh Kerajaan.

P/S: Akhirkata kesian pelajar Unisel dikerah hadir ad-hoc meeting PR bincang PTPTN kerana ada goyang dengan rundingan meja bulat Pemuda BN.

3 comments:

Anonymous said...

Padan muka pakatan konon nak jadi jaguh siswa. Wakil mahasiswa pun ada otak boleh fikir. Yang diaorang mintak cuma kerajaan tanggung service 1% je dan bayar bila gaji mampu.

Nuar biseksual bodoh tak boleh fikir.

Anonymous said...

memang bodoh punya pakatan..cam haram!!!kalau btoi nak tolong..bagi pree dah budak2 sambung stadi.cam insaniah lagi bengong...kira duit jah....

Anonymous said...

Kalau ikutkan hujah yang diberikan oleh kj lagi tidak munasabah .. Dia lebih menyerang peribadi datuk seri anwar dari menjawab hujah yang disampaikan oleh Rafizi .. lagi satu khairy tidak menjawab pertanyaan rafizi berkaitan dimana hilangnya duit petronas semasa pentadbiran Tun abdullah ..