Tuesday, October 9, 2012

Bank Diminta Longgar Syarat CTOS, CCRIS Bagi Golongan Muda Beli Rumah


Institusi perbankan disaran memberi kelonggaran kepada golongan muda yang namanya tersenarai dalam Credit Tip-Off Sdn Bhd (CTOS) dan Central Credit Reference Information System (CCRIS) untuk mendapatkan pinjaman perumahan.

Datuk Idris Haron (BN-Tangga Batu) menyarankan agar syarat CTOS dan CCRIS itu tidak dikenakan kepada golongan muda yang ingin membeli rumah.

"Mereka ini mungkin tersilap langkah dalam mengurus kewangan di peringkat awal, akibatnya nama mereka disenarai dalam CTOS dan CCRIS dan menghadapi masalah untuk memohon pinjaman perumahan, jadi saya cadang Kementerian Kewangan dan pihak bank memberi kelonggaran kepada mereka," katanya.

Idris, yang juga Pengerusi Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB), berkata langkah itu tidak akan menjejas golongan muda melabur dengan peluang lebih baik.

"Rumah ini merupakan harta tak alih, bukannya harta boleh alih seperti kereta dan motor, ia juga boleh dijadikan cagaran, jadi jika pemohon lari, bank boleh lelong rumah pada harga yang dia kerugian," katanya.

Selain itu, Idris turut menyarankan kerajaan agar memperkenal polisi harga siling terhadap pemaju perumahan mewah, khususnya di kawasan bandar, bagi mengawal kenaikan harga rumah dan mengelak spekulasi hartanah.

Idris turut mencadangkan tempoh cukai keuntungan pelupusan hartanah (RPGT)dipertingkat daripada lima ke sepuluh tahun bagi mengelak penjualan hartanah pada masa yang singkat.

No comments: