Saturday, April 14, 2012

1 Video Demo PTPTN - Perbuatan Melampau dan Kurang Ajar


Nurul Izzah dengan penuh keterujaan memberi perakuan melihat kalungan bunga di potrait Najib dan Khalid..


5 Mahasiswa Biadap Kalungkan Bunga Kematian Keatas Potret DS Najib


Kalungkan bunga kematian keatas Perdana Menteri Malaysia YAB Dato Seri Najib Razak menunjukkan kumpulan mahasiswa ini amat biadap, kurang ajar! mereka perlu di kenakan tindakan yang sewajar ini. Nama je Mahasiswa tapi perangai seperti mahasewel!


Pinjaman PTPTN ialah untuk membantu mereka yang kurang berkemampuan untuk bayar yuran sendiri dan kepada mereka yang tidak dapat scholarship. Jadi yang pergi demo ini macam lepaskan anjing tersepit!


Inikah peranan pelajar universiti yang bersahsiah murni dan berintelektual tinggi!!


Semakin rosak Akidah mereka ini!

Inilah orang yang menjadi dalang Demo tersebut... Nurul Izzah Dan Tian Chua

CAMPUR TANGAN DARI POLITIK LUAR DALAM DEMO ANTI PTPTN? AMBOI, KATA TAKNAK PARTISIPASI POLITIK LUAR... CAKAP TAK SERUPA BIKIN BEB!

DI MANA OBJEKTIF SEBENAR UNTUK MENUNTUT PTPTN DIMANSUHKAN???

MAHASISWA INI HANYA DIPERGUNA DAN DIPERKUDAKAN SAHAJA OLEH PAKATAN RAKYAT UNTUK POLITIK KOTOR MEREKA...

1 Macam Haramjadah! Sekitar Demonstrasi Adam Adli & The Geng Minta "Mansuh PTPTN"....






Woi! menyirap darah aku tengok peragai budak-budak ni... dah bagi peha nak betis pulak!! Apa nak jadi la... kalau dah nama nya berhutang tu pandai-pandai la nak bayar balik... jangan ingat generasi korang je yang nak senang! Pikir la sikit kepada generasi yang lain! 

Aku pun pinjam PTPTN bro! tapi tak de la macam mangkok-mangkok semua ni! Apa celop Toq!!~

Atas alasan Malaysia adalah negara terlalu kaya serta mampu memberikan segalanya secara percuma mengikut tafsiran Anwar, maka sekumpulan mahasiswa ini berdemonstrasi menuntut agar hutang mereka dan Perbadanan Tabung Pengajian Tinggi Nasional (PTPTN) dimansuhkan.

Gerombolan mahasiswa yang diketuai Adam Adli Abdul Halim mula berkumpul di perkarangan Masjid Jamek, Kuala Lumpur pada pukul 2 petang melalui Jalan Raja Laut menuju kawasan pusat membeli belah Sogo.

Selain melaungkan slogan "Najib Altantuya", "Mansuh PTPTN" "Jahanam Umno-BN", "Musnah Rosmah" "Reformasi" dan "Jahanam Najib", Gerombolan berkenaan turut membawa kain rentang yang bertulis 'Free education now!' 'Mahasiswa bukan robot' dan 'Mansuh PTPTN'.

0 RM200 Billion Untuk Laksana 3 Janji Pakatan Sahaja



BANYAK yang sudah disebut mengenai janji-janji kosong Pakatan Rakyat jika ditakdirkan akhirnya berjaya membentuk kerajaan persekutuan. Keghairahan ‘melafazkan’ janji ini menjadi terlalu hebat sehingga ramai terlupa, berapa nilai semua janji yang disebutkan itu?

Persoalan itu penting kerana diakhirnya, kerajaan yang diterajui Pakatan Rakyat nanti perlu mempunyai keupayaan untuk melaksanakan semua janji-janji itu, atau awal-awal lagi kita sudah boleh membakul sampahkan janji-janji tersebut kerana nampak sangat tidak masuk akal.

Beruang nak ambil kesempatan ini untuk perbahaskan 3 janji utama Pakatan Rakyat ini jika akhirnya berjaya memerintah kerajaan persekutuan. Yang paling di atas sudah tentulah janji untuk memberi pendidikan percuma kepada semua rakyat (termasuk penghapusan PTPTN), tol percuma dan subsidi minyak (termasuk menaikkan royalti minyak untuk Sabah dan Sarawak sebanyak 20% dari 5% sekarang).

Untuk janji yang pertama, pendidikan percuma dan penghapusan PTPTN.

Memetik kenyataan Perdana Menteri di Batu Pahat tempoh hari, kerajaan akan kehilangan hasil sebanyak RM 43 billion untuk tujuan menghapuskan pinjaman PTPTN. Untuk membiayai sepenuhnya pengajian di semua Insititusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan mengambil alih lebih 500 buah Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) bagi merealisasikan janji perkhidmatan percuma akan memakan belanja sehingga RM 100 billion!!

Jumlah ini adalah berdasarkan kepada lebih 90,000 orang pelajar yang sedang menuntut di IPTS seluruh negara (mengikut statistic 2011) yang juga merupakan ke 11 tertinggi di dunia dan hakikat bahawa kerajaan akan menanggung baki 10% daripada keseluruhan pembiayaan pendidikkan bagi semua pelajar IPTA (kerajaan sekarang menanggung 90% daripada keseluruhan kos pembelajaran pelajar IPTA).

Bagi menampung subsidi bahan api pula, kerajaan telah membelanjakan sebanyak RM 18 billion untuk subsidi harga bahan api tersebut pada 2011. Anwar masih tidak mengumumkan berapa nilai penurunan harga minyak jika Pakatan Rakyat mengambil alih tapi beruang jangka sekitar RM 0.10 – RM 0.30 seliter. Penurunan ini akan menambah subsidi kerajaan untuk bahan api sahaja sehingga RM 22 billion setahun.

Manakala bagi menampung kenaikan royalti minyak untuk Sabah dan Sarawak sebanyak 15% lagi (menjadikan 20%) dan bayaran royalti kepada negeri Terengganu dan Kelantan, kosnya dijangka akan mencecah sehingga RM 20 billion. Unjuran ini dibuat berdasarkan nilai 5% royalti minyak yang dibayar kepada Sabah, Sarawak dan Terengganu (termasuk bayaran wang ehsan kepada Kelantan) pada 2011 yang sudah mencecah sehingga RM 10 billion.

Bagi mengambil alih konsesi tol bagi merealisasikan janji tol percuma pula, kerajaan perlu membayar sebanyak RM 20 billion berdasarkan nilai semasa syarikat pengendali Projek Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) yang terdedah semasa pengambil alihan syarikat tersebut oleh Kumpulan UEM dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Jumlah ini tidak termasuk dengan syarikat-syarikat konsesi lain yang telah mencatatkan keuntungan (buku Jingga menyatakan Pakatan Rakyat akan mengambil alih semua syarikat konsesi yang telah mencapai keuntungan sahaja).

Sekarang tibalah bahagian yang menarik, penjumlahan. Pendidikan percuma dan penghapusan hutang PTPTN dianggar akan menelan hasil negara sebanyak RM 143 billion (minimum), subsidi minyak dan peningkatan bayaran royalti, RM 42 billion dan tol percuma RM 20 billion.

Semua sekali menjadikan kos untuk menampung 3 janji Pakatan Rakyat ini sahaja sebanyak RM 205 billion!! Ini belum lagi bercakap tentang subsidi lain dan segala perbelanjaan pembangunan dan pengurusan negara yang dianggarkan antara RM 80 – RM 100 billion setahun.

Persoalannya sekarang, setakat mana kemampuan kewangan negara untuk menampung semua janji tersebut? Agak menghairankan bagaimana Pakatan Rakyat yang tidak mempunyai maklumat lengkap mengenai kewangan negara boleh merencanakan perbelanjaan kewangan yang sebegitu besar untuk rakyat Malaysia.

Beruang tidak kata Pakatan Rakyat tidak mampu, tapi dari anggaran yang disebutkan di atas, jelasnya Pakatan Rakyat perlukan lebih dari air liur semata-mata untuk memastikan semua janji tersebut berjaya dilaksanakan. Dan rakyat Malaysia mengharapkan semua ini dibentangkan dengan jelas kepada rakyat agar apa yang berlaku di Selangor sekarang tidak menimpa rakyat Malaysia selepas PRU13 berakhir.

Dan jangan lupa, ini hanyalah 3 daripada deretan janji Pakatan Rakyat dalam buku Jingga sekarang dan versi baru yang sedang dikemaskini sekarang.

1 DEMO PTPTN : Laporan Di Dataran Merdeka


Ikuti laporan penuh oleh blogger Mat Despatch yang kini sedang merempit di Dataran Merdeka... Kalau nak di ikutkan dengan apa yang Shukri Razab dan rakan-rakan sembang dalam facebook, nampak gaya macam lebih 50 000 orang mahasiswa hadir...

Bikin gempak je! Baca lagi di sini...

0 Amerika Syarikat Menahan Aktor Popular Bollywood, Shah Rukh Khan...


India melahirkan rasa marah dengan tindakan pihak berkuasa Amerika Syarikat (AS) menahan aktor popular Bollywood, Shah Rukh Khan kira-kira 90 minit di lapangan terbang White Plains dekat sini, hari ini.

Menteri Hal Ehwal Luar India, SM Krishna berkata, dasar menahan dan kemudian meminta maaf di pihak berkuasa AS tidak harus berterusan.

Aktor itu tiba di lapangan terbang White Plains dengan menaiki pesawat peribadi untuk menghadiri satu majlis di Universiti Yale.


Pihak berkuasa kastam dan perlindungan sempadan memohon maaf atas insiden itu.

Jurucakap Kedutaan AS di Delhi, Peter Vrooman juga memohon maaf "jika Shah Rukh Khan berhadapan dengan situasi yang tidak selesa atau sebarang kelewatan."

Tidak jelas sebab aktor itu ditahan di lapangan itu.

Pada 2009, Shah Rukh Khan ditahan selama dua jam di lapangan terbang Newark dan kemudian dibebaskan selepas campur tangan India di AS.

Ketika itu, Shah Rukh Khan berkata dia ditahan sebab membawa nama Islam.

Pegawai-pegawai AS menafikan Shah Rukh Khan ditahan, tetapi menekankan bahawa dia hanya disoal siasat.

"Permohonan maaf Amerika menjadi sesuatu yang mekanikal," kata Krishna hari ini.

Krishna juga telah meminta Duta India di AS, Nirupama Rao mengemukakan protes kepada kerajaan negara itu.

Friday, April 13, 2012

5 Anwar Takut Sumpah Makan Diri


Antara kegemaran Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim ialah bersumpah.

Disamping kegemaran-kegemaran yang lain, beliau nampaknya berkecenderungan untuk bersumpah.

Pada ceramah-ceramah politik di seluruh pelusuk negara samada semasa kempen pilihan raya kecil atau pilihan raya peringkat negeri mahu pun ketika bertemu rakyat di kampung dan desa, Anwar suka bersumpah.

Contoh kalimat sumpah yang paling digemarinya ialah, "Wallahi (Demi Allah!) Satu sen duit rakyat pun saya tidak ambil."

Atau satu lagi sumpah kesukaannya, "Demi Allah! Satu inci tanah pun saya tidak curi" atau pun sumpah yang ini, "Demi Allah! Satu saham pun saya tidak ambil."

Seseorang bersumpah dalam situasi yang berbeza.

Ada yang bersumpah untuk membuktikan ia berada di pihak yang benar atau pun untuk menunjukkan bahawa ia tidak melakukan sesuatu kesalahan yang didakwa ke atas dirinya.

Ada juga sumpah yang bersifat peribadi untuk melakukan sesuatu apabila sesuatu hajat telah dicapai dan dimakbulkan Tuhan.

Dalam hal ini, Anwar bersumpah untuk menunjukkan dirinyya amat bersih daripada segala kekotoran peribadi, moral dan akhlak.'

Anwar mahu meletakkan dirinya sebagai seorang yang bersih dari segala rasuah, menonjolkan sosok peribadi mulia sebagai seorang Muslim yang bertaqwa serta pemimpin yang mempunyai kredibiliti.

Mungkin kerana terlalu banyak dakwaan kepincangan peribadi, penyelewengan serta penyalahgunaan kuasa ketika menjawat posisi sebagai Timbalan Perdana Menteri satu ketika dahulu, terfikir Anwar untuk bersumpah bagi membersihkan dirinya.

Walau bagaimana pun, satu perkara pelik dan ajaib timbul apabila Anwar marah tidak terhingga serta enggan bersumpah ketika ia dikaitkan dengan dakwaan liwat oleh bekas pembantu peribadinya, Saiful Bukhari Azlan.

Mengapa Anwar mengambil sikap talam dua muka apabila pada satu sisi lidah beliau amat mudah sekali bersumpah di hadapan masyarakat kampung dan rakyat jelata.

Tetapi Anwar kelu dan bisu apabila diminta bersumpah bahawa beliau tidak meliwat Saiful.

Perangai begini mengingatkan akan karakter 'Dr Jekyll and Mr Hyde" dalam buku karangan Robert Louis Stevenson yang memaparkan sikap dwi peribadi dalam diri seseorang.

Anwar berhempas pulas mencari alasan aqli dan juga syarie untuk menjustifikasikan tindakannya untuk tidak mahu bersumpah.

Di heretnya ulama yang sudah uzur, Sheikh Dr Yusuf Al-Qardhawi untuk mengeluarkan fatwa untuk memberi sokongan kepadanya seolah-olah dakwaan Saiful adalah satu konspirasi musuh politiknya dan perbuatan bersumpah adalah tidak selari dengan Al-Qur'an dan Sunnah.

Begitu juga dijemput ulama kelahiran Syria, Sheikh Dr Wahbah Zuhaili untuk memberi ceramah di masjid dan juga memberi pendapat menyokongnya.

Anwar malah mengarahkan supaya fatwa dan pendapat Sheikh Qardhawi dan Sheikh Zuhaili dibuku dan disebar luaskan pada ceramah-ceranah yang beliau hadiri.

Mengapa Anwar amat takut bersumpah untuk membuktikan beliau tidak bersalah?

Mengapa pula pada ceramah-ceramah beliau dengan senang kali bersumpah untuk menunjukkan beliau pemimpin yang bersih?

Kini Anwar bercita-cita untuk menjadi Perdana Menteri pada pilihan raya akan datang.

Anwar bersumpah apabila ia secocok dengan agenda peribadinya dan melenting apabila terkena pada batang hidungnya sendiri.

Takut-takut nanti sumpah memakan diri sendiri!

0 Video Ketua Pemuda UMNO Bidas Pembangkang #mejabulatptptn



Umno youth chief, Khairy Jamaluddin, slammed the opposition for proposing to abolish National Higher Education Fund Corporation (PTPTN).

Khairy said that at the closing of the two day round table discussion which was organised by Umno's youth wing at Vistana hotel on April 11.


He said this ad-hoc proposal was mooted by PKR's de facto leader, Anwar Ibrahim in one of his ceramah.

According to him, the opposition have not consulted any PTPTN official on its issues and implications, nor was there any indepth study prior to
propose to abolish the PTPTN. This, according to Khairy showed how irreponsible the opposition is.

At the end of the two day roundtable discussion, 11 resolutions have being proposed to enhance the PTPTN, which will be sent to the Prime Minister for review and approval.

Video URL: http://youtu.be/WjHS_coVRcM

3 Bosan Dengan Adam Adli... Hanya Beberapa Kerat Sahaja Dijangka Hadir Demo PTPTN


Demonstrasi anti PTPTN anjuran Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) Sabtu ini dijangka hanya dihadiri sekitar 200 orang sahaja selepas ramai kalangan pelajar universiti berbelah bagi dan hilang minat membicarakan isu tersebut.

Kebanyakkan mahasiswa dilaporkan semakin tawar hati dan melihat janji-janji Anwar dalam isu pemansuhan PTPTN hanyalah satu propaganda bersifat politiking semata-mata untuk kepentingan Anwar serta barisan pembangkang dan bukannya bermaksud mahu membantu mahasiswa.

Situasi tersebut dipercayai wujud selepas masing-masing telah mengetahui penglibatan Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim adalah antara pendukung utama yang meluluskan penubuhan PTPTN lewat tahun 90-an dulu.

Bagaimanapun menurut sumber rapat dengan SMM menyebut, beberapa langkah awal telahpun disegerakan untuk mengelakkan demoinstrasi tersebut gagal sama sekali.

Menurutnya, Adam Adli dan Safwan Anang telahpun mengadakan perjumpaan tertutup dengan beberapa pemimpin pembangkang yang rapat dengan Anwar Ibrahim untuk membincangkan strategi saat akhir untuk mobilise semaksima mungkin mahasiswa untuk turun ke jalanraya.

Antara langkah yang telah dipersetujui dan sedang digerakkan ialah menambah dana peruntukan kewangan untuk menampung kos upah pendemo yang dinaikan dua kali ganda bertujuan menarik minat lebih ramai mahasiswa menyertai demonstrasi tersebut.

Selain itu SMM juga telah meminta bantuan unit foto Harakahdaily dan Malaysiakini supaya menghantar seorang jurufoto terbaik mereka bagi merakamkan foto close-up semasa demonstrasi untuk memberi gambaran kepada umum yang demonstrasi tersebut berjaya dan mendapat sambutan hangat.

Sementara itu dalam perkembangan berkaitan, wakil Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) menafikan berita awal sebelum ini yang menyebut penglibatan mereka yang dikatakan menyokong demonstrasi anti-PTPTN anjuran SMM sebaliknya menyeru supaya mahasiswa menggunakan kewarasan akal fikiran dalam menilai setiap isu berbangkit.

1 Laporan Terperinci Video Sex Anwar Di Sebarkan


LAPORAN PENILAIAN VIDEO SEKS ANWAR IBRAHIM

(A) Penilaian secara Teknikal:

1- Tarikh video dirakamkan adalah pada 21-02-2011.
2- Waktu ianya mula dirakamkan – bermula pada 22:23 bersamaan 10.23 malam.
3- Waktu ianya selesai dirakamkan adalah pada 22:45 bersamaan 10.45 malam.
4- Saiz Fail yang dirakamkan adalah – hanya 6.5MB
5- Dipercayai kamera yang digunakan untuk merakam aksi dalam video ini adalah dari jenis “web camera”.
6- Ini adalah disebabkan ianya mempunyai bukaan ruang rakaman 18mm-34mm.
7- Selain itu kejelasan gambar hanya boleh dibandingkan secara pemerhatian 100% mode pada tahap 54Kbps (Kilobits per second).
8- “Kbps” (Kilobits per second) adalah suatu indeks dan sistem untuk mengukur kelajuan rakaman serta kualiti atau resolusi sesuatu gambar dan video.


"K" is expressed in binary bits as "01001011." In traditional usage, 1,024 bits of data equals a kilobit, while 1,024 bytes equals a kilobyte. Kbps always refers to kilobits, while the designation of KB/sec refers to kilobytes.
1024 bits = 1 kilobit
1024 bytes = 1 kilobyte = 8 kilobits
1024 kilobytes = 1 megabyte = 8,192 kilobits
· Written By: R. Kayne
· Edited By: Niki Foster
· Copyright Protected:
2003-2012 Conjecture Corporation


Kanta atau lensa kamera

Gambar 1 – Video dinilai pada saiz pemerhatian 100% dan FLV 54Kbps


Gambar 2 – Perbandingan kanta (lens) yang digunakan pada ‘Webcam’

9. Dari segi penggunaan kanta atau lensa kamera, kita dapat lihat dengan jelas perbandingan bentuk ruang lensa yang digunakan. Parameter saiz ruang kanta adalah didalam lingkungan 18mm hingga 34mm.

10. Ini dapat dilihat dengan jelas pada lekok seperti dalam gambar rajah di atas.

11. Perkaitan huraian teknikal ini sekaligus menyangkal bahawa sebelum ini terdapat kenyataan bahawa saiz badan di bahagian perut adalah tidak sama. Jika mengikut penilaian teknikal ianya pasti akan berlaku sedikit “distortion” atau lengkung pada paparan gambar kerana kesan daripada penggunaan kanta atau lensa kamera. Atas dasar itu, penelitian terperinci telah dilakukkan dan menunjukkan persamaan yang jelas antara individu di dalam video ini dan rupa paras fizikal Dato’ Seri Anuar Ibrahim adalah dua individu yang sama.

12. Percanggahan pendapat yang menyatakan bahawa saiz perut Anwar Ibrahim tidak sama, sepatutnya tidak timbul dan sememangnya ianya merupakan Anwar Ibrahim. Berikut dilampirkan imej-imej yang menunjukkan bahawa individu yang dinyatakan dalam video in dan Dato’ Seri Anuar Ibrahim adalah dua individu yang sama.



Gambar 3: Imej yang menunjukkan persamaan yang sangat jelas kedua-dua rupa. Penilaian imej ini dijalankan berdasarkan perbandingan dari pandangan sisi serta cara belahan rambut yang sama.

Gambar 4: Imej ini juga menunjukkan pandangan sisi. Gaya potongan rambut yang sama serta rangka bentuk muka yang sangat serupa dapat dilihat di sini.

Gambar 5: Imej ini menunjukkan keluasan dahi Anwar Ibrahim. Selain itu, komposisi, ruang lekuk pada pipi, serta sudut pandangan Anwar Ibrahim juga sama dalm gambar ini.

Gambar 6: Persaman iras muka serta ekspressi yang sama dapat
dilihat dengan jelas pada imej ini.

Gambar 7: Persamaan dari aspek perut yang menonjol ke depan secara perbandingan asas adalah sama.

Gambar 8: Iras muka yang sememangnya merupakan Anwar Ibrahim



Gambar 9 : Rangka muka serta bentuk badan yang sememangnya adalah Anwar Ibrahim dapat dilihat dengan jelas dalam imej ini.

Gambar 10 : Rangka muka serta bentuk badan yang sememangnya adalah Anwar Ibrahim dapat dilihat dengan jelas dalam imej ini. Kali ini imej ini dirakamkan pada jarak pandangan yang sedikit jauh bagi memudahkan penilaian persamaan dilakukan.




Gambar 11 – Persamaan jenis kanta yang digunakan untuk merakam video ini hasil perbandingan fakta teknikal pada Gambar 2


Night Vision

i. Sepanjang pemerhatian penilai, model kamera juga menunjukkan yang aksi didalam video ini dirakamkan dengan menggunakan “Night vision Mode”.


"Night vision is the ability to see in low light conditions. Whether by biological or technological means, night vision is made possible by a combination of two approaches: sufficient spectral range, and sufficient intensity range.
By: Philip Gibbs 1996 (Can Human See a single Photon?)
ii. Penggunaan “Night vision” adalah bertujuan untuk merakamkan sesuatu aktiviti didalam gelap dengan lebih terang dan jelas. Ini adalah disebabkan kemampuan pemerhatian mata manusia sangat terhad untuk melihat didalam sesuatu keadaan yang gelap jika hendak dibandingkan dengan haiwan-haiwan. Selain itu, “mode” bagi rakam menggunakan “night vision” adalah hitam putih. Ini adalah kerana kualiti “sensor” pada masa ini lebih berkesan dengan penghasilan warna hitam dan putih. Belum ada alat atau kamera lagi yang mampu merakam gambar berwarna pada ketika suasana yang gelap pada tahap kejelasan yang ditanyang dalam video ini. Ini adalah sebab utama mengapa video ini dirakamkan dalam bentuk dan hasil hitam putih.

Gambar 12 – Contoh penggambaran menggunakan kamera “Night Vision latest Model 2012”

iii. Selain itu, secara teknikal juga, keseluruhan gambar yang ditayangkan tidak mempunyai unsur manipulasi atau penambahbaikan semula kepada video ini. Proses suntingan atau “editing” yang dilakukan hanyalah terlalu sedikit iaitu, mengemaskini tempoh masa video itu dirakamkan sahaja. Ini bermaksud rakaman ini hanya memainkan adegan penting dan tidak ditunjukkan adegan mula dan akhir.

iv. Jika kita perhatikan pada tempoh masa yang dimainkan sepanjang 22 minit penting iaitu adegan ketika Anwar Ibrahim masuk ke dalam bilik dan hinggalah beliau keluar dari bilik tersebut. Dapat dilihat pada jam waktu yang bergerak, ianya selaras dan sememangnya jika ianya di manipulasikan (edit and adjust), tempoh masa yang ditunjukkan pada gambar 12 pasti akan tidak selari (pasti akan berlaku “distortion” dari segi masa pada video ini).

v. Jika proses manipulasi dilakukan pada video ini, pasti akan mempunyai kesan manipulasi pada bahagian tempoh masa yang tercatat disebelah kanan video ini.

Gambar 13 – Indikator kukuh membuktikan bahawa masa adalah bukti utama video ini dirakam dan tidak dimanipulasi.


Rumusan

(A) ‘Sudah terang lagi bersuluh’, berdasarkan daripada penilaian penilai, rakaman yang dilakukan ini secara teknikalnya adalah tulen dan tiada unsur manipulasi dilakukan oleh mana-mana pihak. Dari segi individu yang terlibat dalam rakam ini 100% merujuk kepada rupa paras Anwar Ibrahim. Ini dapat dilihat dengan jelas pada setiap sudut rakam ini dilakukan serta individu-individu yang terlibat.

(B) Penilai membuat penilaian secara telus tanpa ada sebarang unsur tokok tambah atau kepentingan peribadi. Aspek yang dinilai adalah dari segala segi iaitu, rangka muka, cengkung pipi, penggayaan serta potongan rambut, rangka badan, alat yang digunakan untuk merakam, komen dari maklumat pihak professional di luar negara yang telah dinyatakan didalam buletin 8.oo malam, perbandingan gambar dalam video dan gambar fotografi di luar dan juga jarak pandangan, dekat, sederhana dekat dan juga jauh. Selain itu, rujukan buku-buku yang menunjukkan indeks persamaan teknikal video kamera juga dinilai dan diperhalusi.

(C) Hasil dari semua aspek penilai yang dinyatakan di atas, keputusannya menjurus kepada kebenaran, bahawa Anwar Ibrahim merupakan individu yang berada di dalam rakaman video ini yang bertarikh 21 Feb 2011.

(D) Diharapkan laporan ini dapat membantu usaha dalam mencari kebenaran dan keadilan yang diperjuangkan untuk kepentingan agama, bangsa dan negara.


Sumber: Mymassa/2012/ori

0 Hot: Khairy Jamaluddin Debat Dengan Ambiga (25 April) Dan Rafizi (3 Mei) @khairykj @ambiga_s @rafiziramli



Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin hari ini bersetuju untuk berdebat dengan Datuk S. Ambiga mengenai isu-isu pilihan raya di Pusat Konvensyen Sime Darby, Bukit Kiara pada 25 April (8 malam) ini.

Anjurkan oleh akhbar Malay Mail.

Pada masa yang sama, Ahli Parlimen Rembau itu juga menyatakan persetujuannya untuk berdebat dengan Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli pada 3 Mei ini.


Ia mengenai isu Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara (PTPTN).

Kedua pengumuman itu dibuat oleh Khairy dalam laman twitternya.

” I have agreed to debate @ambiga_s on 25 April re electoral reforms @rafiziramli on 3 May re PTPTN. Details to come. “

Debat antara Khairy dengan Ambiga ini adalah kali pertama buat dua personaliti tersebut manakala Khairy dan Rafizi sebelum ini pernah berdebat.


Kedua-dua mereka berbuat demikian dalam satu debat bertajuk ” Dasar Awam: Wawasan 2020 – Malaysia bergerak ke arah yang betul? ” yang dianjurkan oleh majlis pelajar Malaysia di United Kingdom dan Eire baru-baru ini.

Untuk rekod, Khairy juga sebelum pernah berdebat dengan Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa di Balai Islam Lundang, Kelantan dan Ketua Dewan Pemuda PAS, Nasrudin Al-Tantawi.

4 Pembangkang Hina Raja Melayu!


Ahli Parlimen Hulu Selangor, P. Kamalanathan hari ini mengesahkan apa yang diceritakan seorang petugas perubatan, Dr Rahman Kadir yang melaporkan kekecewaannya terhadap beberapa orang pemimpin pembangkang mempersenda dan mengejek Raja-raja Melayu semasa Majlis Istiadat pertabalan Yang Dipertuan Agong XIV, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah adalah benar.

“Saya ingin mengesahkan artikel Dr Rahman Kadir adalah benar,” kata Kamalanathan dalam twitternya seperti dilaporkan The Mole.

Ahli Parlimen Hulu Selangor yang turut berada dalam majlis tersebut mengakui bahawa beberapa ahli parlimen pembangkang yang ditulis oleh Dr Rahman itu berkelakuan tidak sopan.

“Sebagai tetamu kehormat, mereka sekurang-kurangnya perlu peka dan berkelakuan baik.”

“Saya bersetuju dengan perkara-perkara tertentu yang ditulis dalam posting itu. Apabila kita dijemput untuk menghadiri satu majlis diraja, kita harus berasa bangga dan menunjukkan penghormatan kita,” katanya.

Dr Rahman dalam artikelnya yang dikirim ke laman ini pada 11 April menyebut beliau turut berada dalam majlis tersebut dan terkejut dengan sikap sesetengah ahli parlimen pembangkang yang tidak menghormati majlis kebesaran diraja.

“Di belakang saya, suasana cukup bising dengan hilaian ketawa dan apabila saya menoleh ke belakang, rupa-rupanya, ada beberapa ahli parlimen pembangkang yang duduk di belakang saya.

“Antara yang saya kenal adalah Azmin Ali, Timbalan Presiden PKR dan isterinya Shamsidar Taharin, Tian Chua Naib Presiden PKR, Dr Siti Mariah Mahmud PAS serta beberapa orang lain yang saya tidak kenal nama mereka. Nurul Izzah Anwar, Khalid Samad dan Loh Gwoh Burne duduk jauh sedikit dari mereka. YB Kamalanathan Ahli Parlimen BN dari Hulu Selangor duduk di belakang mereka ini.

“Saya amat terkejut dan kecewa apabila melihat mereka mempersendakan serta mengejek-ejek pemimpin negara seawal dari kemasukan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin. Ada hilaian ketawa dan bermula dari situ saya mendengar apa yang mereka perkatakan”, lapornya.

Katanya lagi raja-raja Melayu juga menjadi bahan sendaan dan ejekan sesetengah ahli parlimen pembangkang itu.

“Alangkah terkejutnya saya ejekan dan gurauan mereka itu berterusan kepada TYT Negeri Melaka dan seterusnya kepada bentuk fizikal beberapa Sultan dan Raja yang masuk secara teratur ke dalam balairong Seri.

“Seolah-olah seperti kanak-kanak di sekolah, mereka mentertawakan penampilan dan fizikal beberapa Sultan. Saya tidak tergamak hendak menulis di sini kerana ia sama seperti menghina baginda semua.

“Apabila Sultan Selangor masuk, Azmin yang paling kuat ketawa dan berperangai kebudak-budakan memanggil Tian Chua dan berkata, “Tangan jangan masuk poket….nanti dia marah.” Semua mereka ketawa termasuk Dr Siti Mariah Mahmud sambil Tian Chua terus memasukkan tangannya ke dalam poket seluarnya seolah-olah memberi isyarat, “i don’t care“.

“Kemasukan Sultan Perak juga mencetuskan kata-kata biadap yang seterusnya mencetuskan deraian tawa mereka”, lapornya lagi.

-AIDC

Thursday, April 12, 2012

0 Stadium Shah Alam Sesuai Untuk Demo Bersih 3.0


Pihak penganjur Bersih 3.0 dikatakan meletakkan sasaran kehadiran sekurang-kurangnya 500,000 peserta bagi menjayakan demonstrasi hujung bulan ini bertempat di Dataran Merdeka.

Sukar dimengertikan daripada mana logiknya untuk BERSIH 3.0 menghimpunkan 500 ribu orang di Dataran Merdeka sedangkan kapasiti dataran tersebut hanya mampu menampung kapasiti maksima hanya sekitar 20,000 orang sahaja termasuk di atas jalan-jalan sekitar dataran.

Adalah lebih wajar sebenarnya penganjur Bersih 3.0 dan semua pendukungnya yang kemaruk melakukan demo jalanan sambil duduk bertinggung itu mengalihkan lokasi perhimpunan tersebut ke Stadium Shah Alam yang luasnya berkali ganda dengan kemampuan memuatkan kapasiti peserta dalam jumlah besar.

Secara keseluruhan luas kawasan Stadium Shah Alam termasuk padang tempat letak kenderaan disekitarnya merangkumi lebihkurang 115,000 meter persegi. Bagi setiap satu meter persegi boleh memuatkan 3 orang dewasa untuk duduk dan berdiri dengan selesa dan keseluruhannya boleh menampung anggaran 350,000 orang peserta termasuk 80,000 di dalam stadium dan hampir 20,000 orang lagi di atas padang stadium.

Bersih 3.0 malah Mat sabu sendiri yang mewakili Pas sasrkan 500,000 orang, kapasiti kawasan sekitar Stadium Shah Alam dan di dalamnya 350,000 dah hampir kepada jumlah yang diidamkan, sesuai sangatlah tu.

Lagipun dengan lokasi stadium tersebut yang jauh dari hiruk piruk kesibukan kota, tentu perhimpunan Bersih 3.0 dapat berlangsung dengan tenteram tanpa menyebabkan urusan harian penduduk terlampau terganggu dengan teruk.

Tapi malangnya Bersih 3.0 tidak mungkin berani menjadikan Stadium Shah Alam dan kawasan padang letak kenderaan sekitarnya itu sebagai lokasi perhimpunan kerana mereka tahu dengan keluasan 115,000 meter persegi itu agak sukar untuk menutup keseluruhan ruang kosong yang ada dengan peserta yang hadir.

Berbeza bila diadakan di Dataran Merdeka dan kawasan lain Bandaraya Kuala Lumpur, kehadiran yang hanya sekitar 5,000 atau 10,000 orang boleh dikompang besar-besaran kononnya di hadiri oleh 50,000 atau 100,000 orang sekalipun hakikat sebenarnya adalah jauh lebih rendah.

Tabiat pembangkan khususnya PKR dan pas sudah lama kita sedia maklum, suka memperbesarkan cerita dan menggandakan angka. Lagi satu mereka amat gemarkan perhatian kerana melalui demonstrasi saja yang akan menunjukkan kepada umum yang mereka sedang bekerja 'untuk rakyat'.

Kita harap pembangkang dan NGO Bersih yang konon-konon bersih itu ada keberanian untuk mengadakan demo di tempat mereka iaitu di Stadium Shah Alam supaya segala angka yang digembar gemburkan nanti tidaklah orang kata terlampau mengarut. Ada berani ke? Atau takut banyak lompang kosong yang terdedah dek kerana kehadiran hanya sekitar 10,000 sahaja nanti?

2 Ambiga-Anwar: Kotor Tetap Kotor!


Ibaratnya …Sang gajah sedang tertawa berguling-guling melihat telatah sesetengah manusia.Siapa tahu mungkin gambar diatas ini pun boleh menjadi sumber inspirasi untuk geletek mindanya.

Apa lagi ada perumpamaan popular yang mengaitkan binatang itu berbunyi: kuman di seberang laut nampak…tapi gajah depan mata tidak kelihatan.

Bersih…jangan siapa pertikai tentang bersih.Bukankah kebersihan menjadi ajaran setiap agama.Maka ia wajib menjadi pegangan setiap insan.

Cuma ada yang sikit ragu dan nak bertanya Datuk S Ambiga apakah prespektif beliau tentang istilah ‘bersih’.

Soalan ini dikira amat relevan kerana beliau mengetuai apa yang dinamakan BERSIH.

Kalau namanya sudah BERSIH tentu ramai yang nak tahu sejauh mana beliau menghalakan teropongnya untuk memastikan segalanya bersih.

Cukupkah bersih setakat proses pilihanraya yang kononnya diperjuangkan oleh BERSIH?

Bukankah bersih pilihanraya juga ada hubungkait dengan moral seseorang pemimpin.

Bagaimana kalau ada pemimpin yang diragui bersih turut bertanding?

Kalau Ambiga merasa ragu-ragu mengenai ertikata bersih dalam kontek itu beliau tidak harus segan untuk mendapat pedoman dan nasihat dari Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Sebagai pemidato yang hebat ,Ketua Pembangkang itu tentu mempunyai pelbagai pandangan istimewa tentang bersih.

Juga…jangan lupa cuba korek dari beliau apakah orang yang dikaitkan dengan video seks yang disahkan 99.9 peratus tulin oleh pakar antarabangsa boleh masok kategori ‘ orang bersih’.

Juga...bersihkah orang itu kalau ada dakwaan lebih berat lagi yang belum dibersihkan... kata ada skandal dengan isteri orang kepercayaan.

Kita tahu Ambiga besar kemungkinan tidak berani celupar begitu pada Anwar…sebagaimana beliau kini berlagak bagai pahlawan terbilang berkeras habis nak juga-juga buat himpunan BERSIH 3.0 diadakan di Dataran Merdeka pada 28 April ini.

Kata orang...berani gempak takat tu ajelah.

Entahlah samaada beliau ada rasa malu pada diri sendiri atau tidak.Sebagai peguam yang ada nama Ambiga tentu faham sangat atur main perundangan yakni jika sesuatu itu sah fitnah …jawabnya saman.

Mana agaknya naluri beliau?Apakah beliau tidak merasa curiga kenapa sampai hari ini Anwar tidak saman orang-orang yang didakwa sebagai penyebar fitnah itu.

Satu dunia tahu orang-orang itu sentiasa menadah tangan dan tertunggu-tunggu surat dari samannya.

Tidak pasti samaada Ambiga sendiri sudah menonton video aksi hempas pulas sensasi itu ataupun melihat gambar CCTV dua lelaki yang sedang naik turun lif apartmen lokasi aksi berkenaan.

Mungkinkah beliau bimbang terpancut keluar reaksi “ Oh My God”.

Fikir dari sudut lain pula …memanglah kalau nak kira Ambiga peduli apa tentang isu dakwaan moral orang disebelahnya itu.

Nak salahkan beliau seorang pun nampak tak kena juga.Ini lebih-lebih lagi bila Tok Guru PAS sendiri yang ayat Al-Quran sentiasa dibibir boleh main pekakkan telinga dan butakan mata, istihar video itu BESI.

Mungkin juga Ambiga kurang arif tentang perumpanaan Melayu pasal nampak kuman di seberang laut tapi tak nampak gajah depan mata.

Lagipun bila matlamat bersama sudah menyatu untuk mengejar undi atas nama ‘bersih’…peduli apa pada gajah liar main drama depan mata.

Bukankah ada satu lagi kata-kata popular berbunyi : matlamat menghalalkan cara...Tak gitu, Ambiga. -Agendadaily

0 Dicekup! Selangor Maju Dengan Tukang Urut...


Seramai 13 wanita warga asing termasuk remaja bawah umur yang menjadi pelayan pelanggan (GRO) ditahan dalam dua serbuan di sebuah pub dan pusat refleksologi di Bandar Mahkota, Cheras, kelmarin.

Serbuan Bahagian Siasatan Jenayah, Maksiat, Perjudian dan Kongsi Gelap (D7) Selangor yang diketuai Asisten Superintendan Adzli Abu Shah itu dijalankan jam 10.45 malam.

Beliau berkata, dalam serbuan di pub, pihaknya menahan lapan GRO warga Vietnam berusia 17 hingga 30 tahun, yang sedang sibuk melayan lima pelanggan mereka.

“Pemeriksaan mendapati empat daripada wanita itu menyalahgunakan pas lawatan sosial untuk memasuki negara, dua dikesan tiada dokumen pengenalan diri dan dua lagi hanya mempunyai slip daftar kemasukan.

“Semakan menunjukkan premis terbabit beroperasi sejak lima tahun lalu, selain lesen juga sudah tamat tempoh,” katanya.

Adzli berkata, siasatan menunjukkan tiada khidmat seks ditawarkan di premis itu, namun polis percaya semua GRO terbabit ada menawarkan perkhidmatan itu di luar premis, tanpa pengetahuan pengurus pub bagi mencari duit lebih.

Menurutnya, seorang penjaga premis lelaki berusia 22 tahun turut ditahan dalam operasi itu kelmarin.

Dalam operasi berasingan di pusat refleksologi pula, Adzli berkata, lima tukang urut terdiri daripada tiga wanita Thailand dan dua warga Laos dicekup.

Beliau berkata, semua wanita berusia antara 24 hingga 44 tahun itu sedang asyik mengurut lima pelanggan mereka, manakala tiga lagi pelanggan lain sedang menunggu giliran untuk diurut.

“Siasatan awal dapati semua tukang urut tidak memiliki permit kerja itu, kerap keluar masuk negara menggunakan pas lawatan sosial.

“Kita tahan seorang lelaki tempa­tan berusia 30 tahun yang juga merupakan penjaga premis,” katanya.

Adzli berkata, semua yang ditahan termasuk lima pelanggan di pusat ref­leksologi dibawa ke Ibu Pejabat Polis Kajang untuk tindakan lanjut dan siasatan dibuat mengikut kesalahan menggaji pekerja tanpa permit.

0 Pemuda Umno Mahu Kriteria Calon Bukan Dasarkan Kuota Parti


Pemuda Umno meminta supaya prinsip dan kriteria bagi pemilihan calon kali ini bukan berdasarkan kepada kuota parti komponen tetapi daripada segi calon boleh menang, kata Ketuanya, Khairy Jamaluddin.

Beliau berkata, pergerakan itu memohon Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, yang juga pengerusi Barisan Nasional (BN), berpegang kepada prinsip bahawa calon yang akan dipilih bagi pilihan raya umum akan datang adalah calon yang diiktiraf sebagai calon boleh menang.

"Maksudnya, kita kena betul-betul tengok setiap kawasan, bukan pengagihan kerusi berdasarkan kepada parti lagi. Kita kena cari calon yang boleh menang.

"Kalau dulu, kerusi tersebut dikhaskan untuk salah satu komponen parti dalam BN, kita buat andaian bahawa selama-lamanya kerusi itu akan ditandingi oleh calon daripada parti tersebut.

"Jika calon itu datang daripada parti yang biasa bertanding di kawasan itu, adalah baik, (tetapi) jika calon itu datang daripada parti yang lain, kita minta parti yang biasa bertanding di situ beri laluan kepada calon berkenaan kerana

calon itu juga datang daripada BN walaupun parti komponen, semua bertanding di bawah lambang BN," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Exco Pemuda Umno di sini, semalam.

Khairy turut meminta parti komponen BN dapat bersetuju dengan prinsip itu kerana yang penting adalah kemenangan BN dalam pilihan raya umum ke-13 dan bukan untuk meneruskan kuota atau sistem lama.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata, siri pelancaran jentera Pergerakan Pemuda dan Puteri Umno serta parti-parti komponen dengan tema "BN Pilihan Orang Muda" akan bermula pada Sabtu ini di Ipoh bagi peringkat negeri Perak yang akan dirasmikan Naib Presiden Umno Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Katanya, ini diikuti pelancaran jentera Pemuda dan Puteri Umno Wilayah Persekutuan di Bandar Tun Razak pada 22 April ini yang akan disempurnakan Timbalan Pengerusi BN Tan Sri Muhyiddin Yassin manakala di peringkat negeri

Johor pada 1 Mei ini.

"Kita akan menjelajah ke seluruh negara untuk memastikan bahawa pelancaran jentera ini dapat dilaksanakan dan disasarkan kira-kira 15,000 jentera akan hadir di setiap lokasi.

"Kita akan bawa pelancaran jentera ini sampai kepada kemuncaknya iaitu pelancaran bersama Perdana Menteri pada satu tarikh yang akan diumumkan kemudian," katanya.

Mengulas mengenai Rang Undang-Undang Kesalahan Keselamatan yang dibentangkan di Parlimen semalam, Khairy berkata rang udang-undang baru itu adalah penambahbaikan kepada Akta Keselamatan Negeri yang boleh dikatakan lapuk dan tidak relevan lagi.

"Akta baru ini yang bakal dibahaskan di Dewan Rakyat minggu depan, mempunyai ciri-ciri menghormati hak asasi setiap rakyat iaitu tiada mana-mana pihak boleh ditahan dan ditangkap atas sebab politik.

“Selain itu, sesiapa yang ditahan dan ditangkap di atas akta baru ini, mereka mempunyai peluang untuk membawa kes ke mahkamah berbanding sebelum ini," katanya. – Bernama

0 PRU13: Pemuda Umno Serah Senarai Calon Hujung April


Pemuda Umno akan menyerahkan senarai calon bagi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hujung bulan ini.

Ketuanya, Khairy Jamaluddin berkata, senarai itu hampir siap tetapi belum muktamad kerana beberapa aspek seperti kelayakan calon yang akan dipilih perlu dinilai sebelum diserah kepada Perdana Menteri.

"Berapa ramai belum muktamad lagi... jadi saya tidak berani untuk umumkan lagi kerana kita perlu menyemak, menapis serta membuat rujukan dahulu," katanya kepada pemberita selepas majlis penutup dan penyerahan resolusi Persidangan Meja Bulat Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) semalam.

Beliau berkata setiap calon dipilih berdasarkan beberapa kriteria termasuk berkhidmat sebagai seorang pemimpin Pemuda Umno selama tiga tahun, selain penerimaan masyarakat umum dan parti terhadap mereka dan ciri ini amat penting bagi menentukan kelayakan calon tersebut.

"Calon yang kita pilih tidak hanya popular di dalam parti tetapi diterima masyarakat masyarakat.

"Kalau dia popular di kalangan masyarakat setempat sahaja tapi tidak popular dalam partipun ada masalah juga sebab nanti susah untuk gerakkan jentera, jadi kena ada kombinasi kedua-duanya sekali," katanya.

Khairy berkata calon juga mesti rajin menyelesaikan masalah rakyat serta berpengetahuan mengenai dasar kerajaan dan cara menyelesaikan sesuatu aduan.

"Kalau nak selesaikan masalah dengan Majlis Daerahpun tidak tahu, itu kira tiada ilmu pengetahuan.

"Tapi bagi saya, dia tidak perlu ada ijazah untuk tahu bagaimana hendak selesai masalah longkang, masalah orang kampung, kita mahukan calon yang serasi dengan agensi kerajaan serta tahu sedikit sebanyak menjalankan tugas sebagai wakil rakyat dan pemimpin," katanya.

Ditanya sama ada beliau akan bertanding, Khairy berkata beliau menyerahkan perkara itu kepada kebijaksanaan Perdana Menteri dan akan tetap melaksanakan setiap arahan yang diberikan. - Bernama

0 PTPTN: 11 Resolusi Rundingan Meja Bulat Anjuran Pemuda Umno #MejabulatPTPTN


Berikut adalah 11 resolusi yang dicapai pada Rundingan Meja Bulat Mahasiswa Nasional 2012 anjuran Pemuda Umno.

Dari aspek pinjaman:

1. Meja Bulat mencadangkan bayaran perkhidmatan 1% yang dikenakan ke atas peminjam PTPTN dihapuskan.

2. Bagi menampung keperluan Meja Bulat mencadangkan agar kerajaan menyediakan dana dibawah perbelanjaan mengurus tahunan atau mendapatkan tajaan daripada GLC dan syarikat-syarikat utama dalam Negara

3. Skim insentif pertukaran pinjaman kepada biasiswa yang diberikan kepada pelajar cemerlang hendaklah dihentikan atau dikaji semula menggunakan mekanisma yang lebih rasional bagi memastikan keadilan kepada semua peminjam disamping mengelakkan hakisan dana PTPTN yang berkonsepkan pinjaman.

4. Kemudahan pinjaman PTPTN juga hendaklah dipanjangkan kepada pelajar-pelajar yang menyambung pelajaran di luar negara khasnya di Timur Tengah.

5. Pinjaman bagi peminjam dari Sabah dan Sarawak untuk belajar ke semenanjung dan sebaliknya hendaklah meliputi harga tiket penerbangan 2 kali setahun.

Dari aspek pembayaran:

6. Rombakan terhadap sistem bayaran balik pinjaman hendaklah dilakukan dengan mengambil kira perkara-perkara berikut:

a) bayaran pinjaman mula dibuat apabila peminjam telah berkhidmat melebihi 6 bulan atau telah mempunyai pendapatan RM3,000 ke atas yang mana terkemudian bagi menjamin tempoh kelegaan peminjam.

b) kaedah bayaran balik hendaklah dikaji semula dengan mengambil kira mekanisma pembayaran seperti KWSP dan LHDN disamping kemudahan pembayaran melalui sistem e-payment sedia ada.

c) Insentif pelepasan cukai diperkenalkan kepada majikan-majikan yang bersedia menjelaskan bayaran PTPTN pekerja mereka.

d) kaedah menyenarai hitam peminjam yang menyebabkan kebebasan peminjam seperti urusan keluar negara atau membuat lainilain pinjaman hendaklah dimansuhkan.

Dari segi tabungan SSPN:

7. Kerajaan hendaklah menyalurkan dana RM100 yang diperuntukkan kepada murid-murid sekolah terus kepada PTPTN bagi tujuan pembukaan akuan SSPN.

Dari aspek komunikasi:

8. Peminjam dan PTPTN hendaklah melaksanakan ucapan akad untuk memastikan peminjam sedar bahawa pinjaman PTPTN perlu dibayar semula.

9. PTPTN hendaklah melaksanakan promosi dan menyebar luas segala maklumat yang tepat kepada peminjam dan masyarakat agar kefahaman terhadap fungsi dan kedudukan PTPTN dapat difahami.

10. PTPTN hendaklah menggunakan secara maksima media baru agar segala aktiviti promosi dan penyebar luas maklumat akan lebih berkesan.

11. PTPTN perlu bersedia untuk menyediakan pinjaman bagi sara hidup seandainya kerajaan memutuskan untuk memberikan pendidikan percuma diperingkat pengajian tinggi.

Wednesday, April 11, 2012

3 Isu PTPTN: Rafizi Ramli Hanya Pandai Menyalak... #MejabulatPTPTN Cadangan Pemuda BN Lebih Berhemah!


Dari dulu sampailah sekarang, cadangan Pakatan Rakyat tak habis-habis dengan guna duit Petronas. Kalau dulu PRU12 turunkan minyak guna duit Petronas. Kini hapuskan PTPTN pun pakai dana Petronas

Ini budaya membunuh angsa yg tetaskan telor emas atau reckless governance

Dakwaan pembangkang kata lebih 40% pendapatan negara dari duit minyak, tapi tak segan silu guna minyak untuk tampung idea populis mereka. Ke situ juga akhirnya.

Kalau ikut perancangan Buku Jingga, kita kaji dan rumus negara boleh muflis dalam tahun ke 2 pemerintahan

Ini bukan soal kemampuan atau affordability, tapi soal keputusan bertanggungjawab - responsible decision. Setiap sen yang Kerajaan belanja ada opportunity costnya, kalau kita hapuskan hutang 25 bilion, maka 25 bilion hilang untuk kebajikan rakyat. Rafizi Ramli gagal untuk memikirkan perkara seperti ini.

Kalau PR hadap sangat untuk jadi hero kebajikan, kenapa Selangor tidak mansuhkan yuran Unisel dan Kedah tidak hapuskan yuran Kolej Insaniah? Buat dulu barulah ada kredibiliti nak pressure.

Cadangan Pemuda BN selesai isu PTPTN lebih berhemah iaitu, hapuskan caj/upah dlm PTPTN. Dengan cara ini PTPTN is a principal based loan, sama seperti MARA dan lain-lain.

Kita akan minta yg disenaraihitam dikaji semula, supaya yg bergaji RM3k sahaja baru dikenakan bayaran, yang study di sabah dan sarawak dan dari semenanjung, vice versa, diberi tambahan pinjaman dan lain-lain.



Antara resolusi Meja bulat PTPTN:

1) PTPTN hapuskan kos pengurusan 1%. Yang perlu dibayar balik adalah jumlah yg dipinjam (principal).

2) Pembayaran balik hanya perlu dimulakan apabila peminjam mendapat gaji minima 3 ribu setiap bulan.

3) Pendekatan penyenaraian hitam disemak semula termasuk sekatan keluar ke luar negara. Cari kaedah lain.

4) Peminjam dari Sabah & Sarawak yg belajar di Semenanjung dapat jumlah pinjaman yang lebih untuk kos penerbangan.

Ketua Pemuda Umno Malaysia, Khairy Jamaluddin akan mengemukakan resolusi #mejabulatPTPTN kepada YAB Mohd Najib Tun Razak sebagai cadangan realistik utk dilulus oleh Kerajaan.

P/S: Akhirkata kesian pelajar Unisel dikerah hadir ad-hoc meeting PR bincang PTPTN kerana ada goyang dengan rundingan meja bulat Pemuda BN.

0 Gempa Bumi Kuat Gegar Aceh, Gegaran Dirasai Di Semenanjung Malaysia


Beberapa negeri di pantai barat Semenanjung Malaysia merasai gegaran ekoran gempa bumi kuat berukuran 8.7 pada skala Richter di Acheh, Sumatera Utara Indonesia hari ini.

Jabatan Meteorologi Malaysia mengeluarkan amaran kepada orang ramai menjauhi kawasan pantai di Kedah, Perlis, Langkawi, Pulau Pinang dan Perak yang berpotensi berlakunya tsunami.

Penolong Pengarah Operasi Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur, Azizan Ismail ketika dihubungi Bernama mengesahkan kejadian tersebut dan berkata gegaran turut dirasai di beberapa kawasan sekitar Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Perak.

Gegaran dirasai kira-kira pukul 4.50 petang.

Beliau berkata pihak bomba dari lima balai di sekitar pusat bandar Kuala Lumpur bergegas ke beberapa kawasan yang merasai gegaran itu selepas menerima maklumat dari orang ramai.

Katanya, pihak bomba menerima panggilan kira-kira 4.47 petang mengenai gegaran yang dirasai di beberapa tempat seperti Ampang dan Jalan Tun Razak.

Dalam pada itu, warga kerja di bangunan Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) turut merasai gegaran yang berlaku selama kira-kira 10 minit.

Di Kangar, gegaran kecil turut dirasai di beberapa lokasi di Perlis, antaranya di Flat Seri Sena di Kampung Bakau yang menyebabkan penghuni flat 12 tingkat itu meninggalkan kediaman mereka dan berkumpul di tempat letak kereta bangunan itu.

Petugas di Bangunan KWSP yang turut menempatkan pelbagai jabatan dan agensi kerajaan turut merasai gegaran kecil selama beberapa minit.

Gegaran turut dirasai penduduk di Kampung Behor Lateh dan kawasan Kuala Perlis. - Bernama

0 Isu PTPTN: KJ Palam Rafizi dan Cifut


Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin menyifatkan langkah PKR untuk menghapuskan hutang yang ditanggung pelajar daripada Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sebagai tindakan populis untuk menang dalam pilihan raya akan datang.

Sedangkan, "janji manis dan tidak bertanggungjawab" itu tidak mendapat persetujuan daripada PAS dan DAP malah tidak dijadikan dasar bersama Pakatan Rakyat.

"Ia dibuat di atas pentas ceramah dan perincian (penghapusan hutang PTPTN) datang kemudian. Mereka tak fikir mengenai bagaimana nak tampung dan biayai hutang tersebut.

"Itu satu janji manis, cerita dongeng daripada Datuk Seri Anwar Ibrahim semata-mata terdesak untuk menang undi orang muda nampak kecenderungan kepada BN. Ini adalah langkah terdesak," katanya.

Katanya, beliau mempertahankan pinjaman PTPTN dengan memberi beberapa cadangan penambaikan untuk kemudahan peminjam.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas mengadakan rundingan meja bulat berhubung isu berkenaan bersama sekumpulan mahasiswa hari ini.

Khairy mengulas kenyataan pengarah strategi PKR, Rafizi Ramli yang berkata pinjaman PTPTN sedia ada berjumlah RM24.7 bilion kepada mahasiswa itu dapat dilupuskan dalam tempoh 15 tahun.

Rafizi berkata demikian dalam satu program rundingcara berhubung penyelesaian hutang pinjaman tersebut di Shah Alam malam tadi.

0 Gambar Aksi Nurul Izzah Yang Menimbulkan Kontroversi


Foto:  Nurul Izzah yang telah menimbulkan kontroversi kepada diri beliau... 
Ketika rakyat memerlukan bantuan.... Nurul Izzah sibuk layan futsal...
Syabas lah YB....

Tapi Dato’ Raja Nong Chik bantu rakyat pindah.


Baca seterusnya disini...

0 Akhirnya Rita Rudaini Terima SMS Cerai Dari Suami


Pelakon Rita Rudaini menjelaskan telah menerima berita sahih bahawa suaminya, Aidil Zafuan Abdul Razak, 25 telah membuat permohonan untuk bercerai dengannya.

Rita dalam laporan Utusan Malaysia hari ini berkata, suaminya yang juga pemain bola sepak kebangsaan itu sendiri telah memaklumkan kepadanya mengenai perkara itu menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS).

Dalam SMS yang diterima Rita, Aidil antara memberitahu dia sudah menfailkan penceraian dan peguamnya akan memaklumkan lebih lanjut perkara itu kepadanya.

Menurut Rita, dia tidak berasa kecewa atau bersedih dengan apa yang telah diputuskan suami memandangkan sudah lebih empat bulan Aidil ‘menghilangkan’ diri setelah keluar dari rumah mereka.

“Saya terima apa yang sudah tertulis. Kami bernikah di Thailand, mempunyai dua anak dan sekarang ini saya bakal bergelar ibu tunggal, semua ini takdir hidup saya," katanya.

Pada 10 Januari lalu, Rita bersama dua anaknya yang baru pulang dari Kangar, Perlis agak terkejut apabila mendapati Aidil meninggalkan rumah selepas menghantar mesej menerusi Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) tanpa memberitahu alasannya.

Bagaimanapun beberapa hari selepas itu seorang pembantu rumah Rita memberitahu kembar bintang bola sepak tersebut iaitu Zaquan Adha bersama isterinya, pelakon Ayu Raudhah membantu untuk “membawa lari” Aidil dari rumah berkenaan.

0 PTPTN: Pemuda Mahu Rakyat 'Lebih Rasional' #mejabulatptptn


Umno dan PKR mengadakan perbincangan meja bulat serentak mengenai Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) - tetapi Pergerakan Pemuda parti teras Barisan Nasional (BN) mahu orang ramai melihat isu itu "dengan lebih rasional."

Naib Ketua Pemuda Umno, Datuk Razali Ibrahim berkata, orang ramai perlu melihat isu ini dengan lebih rasional kerana kerajaan tidak mahu membuat janji manis seperti pembangkang.

“Pembangkang kata mereka boleh hapus RM43 bilion tetapi perlu diingat kesannya kepada 87 peratus peminjam yang sudah membuat pembayaran balik itu, bagaimana mahu dikira?

“Kerajaan tidak membuat janji seperti pembangkang kerana memikirkan implikasi yang akan berlaku di masa akan datang, bukan hanya memberi janji pilihan raya, kita mahu cari cara yang terbaik selesai isu ini,” kata beliau.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Rundingan Meja Bulat Mahasiswa Nasional 2012 semalam.

Sehubungan itu, beliau yang juga Timbalan Menteri Belia dan Sukan berkata, Pemuda Umno tidak ambil mudah isu PTPTN walaupun hanya 17 peratus yang masih gagal membuat pembayaran balik.

Razali berkata, isu PTPTN ini bukan perkara baru tetapi ia telah dibangkitkan Pemuda dan pernah dibincangkan dalam Makmal Pemuda (BNYL).

“Kita buat rundingan meja bulat PTPTN ini bukan sebab isu ini dibangkitkan pembangkang tetapi Pemuda mahu cari resolusi bagi membantu baki 17 peratus yang masih belum bayar.

“Kita mahu bersikap adil dengan 83 peratus lagi peminjam yang taat melunaskan hutang mereka. Sehubungan itu kita adakan rundingan meja bulat ini untuk mencari jalan penyelesaian yang terbaik,” katanya.

Hadir sama, Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Idris Haron; Setiausaha Pemuda BN Datuk Megat Firdaus Megat Junid; Pengerusi Biro Institusi Pengajian Tinggi (IPT) Pemuda Umno, Syahrin Md Jamaluddin dan Pengurus Kanan Pelaburan PTPTN, Tuan Din Tuan Mat.

Razali yang juga Pengerusi Biro Institusi Pengajian Tinggi (IPT) Umno berkata, sebanyak 90 peratus pembiayaan pendidikan tinggi dibiayai kerajaan dan hanya 10 peratus kos pembelajaran terpaksa ditanggung setiap pelajar menerusi pinjaman PTPTN.

Katanya, statistik menunjukkan sehingga 31 Disember lalu, sejumlah RM43 bilion kelulusan pinjaman diberikan kepada 1.9 juta pelajar.

Malah tegas beliau, rakyat tidak harus terbuai dengan perkataan "kalau" yang sering dilaungkan oleh pihak pembangkang kerana khuatir akan jadi penyakit dalam masyarakat.

“Barisan Nasional (BN) tidak gunakan kalau, kalau dalam melaksanakan janji. Kita beri jika fikir kita mampu, kalau tidak mampu kita cakap tidak mampu.

“Tetapi pembangkang memberitahu ‘kalau mereka menguasai kerajaan, mereka akan hapus PTPTN, tetapi secara jelas dalam buku Jingga tidak menyebut untuk memansuhkan PTPTN,” katanya.

Tambah beliau, orang ramai boleh melihat sendiri di dalam Buku Jingga muka surat 15 di bawah tajuk Budaya Ilmu Sebagai Teras Universiti, Pakatan hanya cakap mereka akan memperkenalkan polisi pinjaman tanpa faedah dan membenarkan pembayaran semula enam bulan setelah peminjam mendapat pekerjaan tetap, langsung tidak berniat menghapuskan PTPTN.

“Mereka juga sebenarnya tidak yakin mampu menghapuskan PTPTN ini, tetapi disebabkan tiada isu dimainkan menjelang pilihan raya ini mereka gunakan mahasiswa sebagai jalan terakhir untuk menguasai politik," katanya.

Razali berkata, rakyat tiada alasan untuk berasa keliru mengenai isu PTPTN kerana ketika ini dengan ilmu dan informasi yang meluas ketika ini, banyak maklumat mudah diperoleh.

Rundingan Meja Bulat Mahasiswa Nasional 2012 yang dianjurkan Biro IPT Pemuda Umno ini berlangsung selama dua hari dengan disertai wakil mahasiswa pelbagai institusi bersama 13 pertubuhan bukan kerajaan.

Pemuda juga mengajak orang ramai turut memberi pandangan mereka melalui Twitter ke pautan #mejabulatptptn, dan rumusan hasil rundingan akan dibentang petang ini.

Tuesday, April 10, 2012

0 Adam Adli : Bila Anak Ketam Mengajar Berjalan



Mungkin masih ramai yang tidak kenal Adam Adli, seorang anak muda yang bercita-cita tinggi untuk menjadi ‘superhero’ penyelamat rakan-rakannya di universiti dari ‘didera’ oleh AUKU. Perjuangan Adam Adli berupa siri-siri demonstrasi di mana perbuatan seperti menurunkan banner pemimpin negara serta melalak-dan melolong dijadikan senjata bagi menunjukkan ‘kebijaksanaan’ para pelajar.

Walaupun Adam Adli adalah bakal guru kerana menuntut di UPSI, beliau bukannya berjuang menuntut peruntukan untuk membuat kajian tentang teknik-teknik mengajar atau memahami psikologi kanak-kanak bagi membantu UPSI melahirkan guru-guru cemerlang di masa depan. Ini kerana, Adam Adli tidak berminat dengan masa depan, beliau lebih berminat dengan masa kini, menikmati ‘populariti’ sepertimana yang diimpikan oleh mana-mana anak muda jalanan yang tiada arah tujuan.

Masa depan Adam Adli sebagai guru juga masih belum tentu kerana beliau kini digantung dari belajar kerana terlalu asyik berjuang demi masa kini. Dan hari ini, Adam Adli terus tegar menyambung perjuangannya untuk berdemonstrasi menentang PTPTN pula pada hari Sabtu nanti.

Kita pernah mendengar pepatah ‘bagai ketam mengajar anaknya berjalan lurus’ iaitu seorang yang ingin mengajar orang lain sedangkan diri sendiri tidak betul. Tetapi, apa akan jadi jika seekor anak ketam yang belum lagi pandai berjalan dengan kaki yang masih lembik ingin mengajar bapanya berjalan, iaitu sepertimana Adam Adli ingin mengajar kerajaan?

Akibatnya, akan terpaksalah kerajaan mencari dana RM43billion untuk menanggung kos akibat penghapusan PTPTN. Jika tidak, beberapa IPTS mungkin terpaksa ditutup kerana kekurangan pelajar di mana akan membawa kepada peningkatan mendadak masalah pengangguran. Inilah yang bakal berlaku jika tuntutan Adam Adli dilaksanakan.

Sebenarnya, matlamat Adam Adli mudah sahaja iaitu, jika pembelajaran adalah percuma sepenuhnya, maka rakan-rakan seperjuangannya di universiti-universiti seluruh Malaysia tidak akan merasa terdesak untuk belajar bersungguh-sungguh demi mendapat pekerjaan yang baik untuk membayar balik hutang PTPTN. Sama ada tuntutannya masuk akal dan praktikal, tidak pula terjangkau oleh otaknya.

Yang mampu difikirkan oleh otaknya ialah jika PTPTN dihapuskan, bolehlah pelajar-pelajar seperti dirinya menghabiskan masa berdemonstrasi, melalak dan melolong ke sana ke mari tanpa perlu risaukan apa-apa.

Jika dibaca blog Lim Kit Siang akhir-akhir ini, kita melihat beliau memaparkan beberapa artikel terutamanya dari Aspan Alias dan Mariam Mokhtar yang secara sinis dan tidak langsung merujuk kepada Melayu-melayu yang tidak menyokong Pakatan Rakyat atau lebih tepat Melayu UMNO sebagai bodoh dan ketinggalan. Alasan mereka, Melayu UMNO terlalu menjaga ketuanan, rasis, jumud dan bersifat paranoid terutama apabila melibatkan agama dan bangsa.

Mungkin, di mata Aspan Alias dan Mariam Mokhtar, Melayu seperti Adam Adli yang menyokong Pakatan Rakyat adalah simbol anak Melayu yang bijak, cerdik dan pandai, seperti juga mereka berdua.

Ciri-ciri Melayu bijak mengikut standard Pakatan Rakyat ialah mereka mestilah mudah ditunggang oleh pihak dan kaum lain, mesti terbuka menerima hak asasi manusia mengatasi batas-batas agama, mesti menerima sikap rasis kaum Cina yang enggan membuka peluang untuk bersaing sama rata di dalam sektor swasta dan perniagaan kepada kaum Melayu dan menolak untuk mempertahankan hak bangsa sendiri.

Kerana itulah mereka mendewakan Anwar Ibrahim graduan Pengajian Melayu kelas 3 sebagai Ketua dan bakal Perdana Menteri kerana beliau menepati semua ciri-ciri ini.

Berdasarkan hakikat ini, Pakatan Rakyat nampaknya berazam untuk melahirkan lebih ramai Melayu ‘bijak’ melalui siri-siri demonstrasi yang didokong ataupun disokong mereka termasuk demonstrasi Bersih dan Lynas yang membabitkan anak-anak Melayu di Universiti.

Pelik sekali kerana ciri-ciri bijak di mata Pakatan Rakyat adalah berbeza mengikut kaum:

Bagi kaum Cina, bijak bermakna mereka menumpukan sepenuh perhatian untuk menjadi pelajar cemerlang dan mendapat pekerjaan yang baik atau membuka perniagaan baru. Mereka juga wajib menguasai berbagai cabang ilmu, menjadi doktor, jurutera, saintis dan sebagainya. Di masa yang sama, mereka wajib terus berjuang demi memastikan kaum Cina terus mendominasi dan memonopoli ekonomi Malaysia serta memartabatkan budaya dan bahasa nenek moyang mereka.

Sedangkan bijak bagi kaum Melayu pula bermakna bersikap seratus peratus sebaliknya dengan mencontohi pemikiran dan perlakuan Anwar Ibrahim, Adam Adli, Mat Sabu, Hadi Awang, Nik Aziz, Mahfuz Omar, Aspan Alias dan Mariam Mokhtar. Kenapa dwi-standard pula?
 

POLITIK HARIAN Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates