Wednesday, January 16, 2013

Isu Kalimah Allah - Guan Eng Say No Komen!


Inilah wajah sebenar pemimpin Pakatan Pembongak yang tidak pernah bertanggungjawab dengan masalah yang mereka timbulkan. Bagaimana mereka hendak memerintah negara sekiranya setiapkan timbul masalah tiada kata sepakat dan sering lari dari tanggungjawab! Hancussss....

Setelah rancangan mereka gagal nampaknya Anwar Ibrahim dan Guan Eng memngambil keputusan untuk mendiamkan diri seketika sehingga isu ini dilupakan oleh rakyat... Seterusnya klik pada tajuk entri....



Laporan Bernama - GEORGE TOWN: Sekumpulan 15 wartawan yang menghadiri sidang media Ketua Menteri Lim Guan Eng di sini pada Selasa gagal mendapatkan reaksi beliau mengenai isu kalimah 'Allah' dan keputusan PAS menolaknya.

"Ramai wartawan yang hadir dan saya perlu hati-hati cakap," katanya sebelum memberi kenyataan mengenai cadangan kerajaan negeri untuk menawarkan tender bagi projek pembangunan dan pengurusan tanah kerajaan negeri di Sandiland Foreshore di Jalan C.Y Choy.

Selepas memberi kenyataan mengenai projek itu, Lim dengan suara yang perlahan tanpa menggunakan pembesar suara berkata: "Ada apa-apa soalan tak?" sebelum bingkas bangun dan beredar.

Bagaimanapun, pada Isnin seorang wartawan dikatakan telah bertanya soalan serupa dan Lim berkata beliau tidak akan memberi sebarang komen secara lisan tetapi akan menjawabnya secara bertulis bagi mengelak sebarang spekulasi.

Isu kalimah Allah ini dibangkitkan oleh Lim dalam ucapannya sempena Krismas lepas yang menggesa kerajaan persekutuan membenarkan penganut Kristian menggunakan perkataan 'Allah' dalam Bible bahasa Malaysia.

Kenyataan Lim itu kemudian mendapat bantahan pelbagai pihak termasuk pihak Istana Selangor, namun pemimpin parti-parti sekutu pembangkang termasuk Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, timbalannya Mohamad Sabu dan Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat serta ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menyetujuinya.

Bagaimanapun, pendirian Nik Aziz berputar 360 darjah apabila bukan hanya tidak bersetuju dengan kenyataan Lim, malah berkata kalimah Allah hanya merujuk kepada Tuhan yang satu, dan tindakan menggunakannya bagi agama lain adalah mengarut.

No comments: