Wednesday, January 23, 2013

PM Tawar Bantu Satukan Fatah Dan Hamas


GAZA CITY: Malaysia menawarkan bantuan untuk menyatukan kedua-dua kumpulan Palestin Fatah dan Hamas yang bertelagah.

Perdana Menteri Malaysia yang pertama melawat Palestin, Datuk Seri Najib Tun Razak menyatakan sokongan itu mengenai rancangan perdamaian bagi menamatkan perpecahan antara dua pergerakan Palestin.

“Sebuah kerajaan perpaduan adalah bersama antara satu sama lain,” kata Perdana Menteri selepas dianugerahkan Ijazah Kehormat Kedoktoran oleh Universiti al-Aqsa di Timur Jerusalem pada Selasa.

Beliau berkata, keamanan dan kemakmuran hanya boleh dicapai melalui perpaduan, kepercayaan yang diperkukuhkan oleh kejayaan Malaysia dalam memudahkan perbincangan di Selatan Filipina bagi menamatkan konflik selama empat dekad yang mengorbankan lebih 120,000 orang.

“Sekiranya diperlukan, kita bersedia untuk menawarkan anda manfaat daripada pengalaman itu.

“Malaysia, sentiasa bersahabat dengan orang Palestin, bersedia untuk membantu memudahkan rancangan perdamaian dengan apa cara yang boleh kita lakukan,” katanya.

Perbalahan antara dua kumpulan pada 2007 membawa kepada Tebing Barat yang ditadbir oleh Fatah dan Gaza oleh Hamas.

Kedua-dua pihak menandatangani rancangan perdamaian yang dianjurkan oleh Mesir pada Mei 2012.

Najib, yang berada di Gaza sempena lawatan kemanusiaannya, berkata komitmen kepada resolusi aman kepada isu Palestin adalah jelas.

“Kami berhasrat untuk melihat kemerdekaan, penyatuan Palestin, keamanan dan keselamatan yang mana semua orang di dunia ini berhak menikmatinya.

Menggambarkan dirinya sebagai sahabat Palestin, beliau memberi penghormatan kepada rakyat Malaysia atas komitmen perjuangan mereka.

“Ini adalah rakyat saya yang keluar menawarkan bantuan, yang memberi apa yang mereka boleh untuk membantu rakyat di sini, yang sentiasa memikirkan rakyat Palestin yang tidak berdosa setiap kali berlakunya keganasan di sini,” kata Najib.

Beliau berkata, komitmen itu boleh dilihat dalam sumbangan dana dan bekalan perubatan dalam misi kebajikan rakyat Malaysia dan mereka ke Palestin untuk memberi bantuan.

Terdahulu, Najib melintasi sempadan Mesir untuk memasuki Gaza menggunakan jalan darat, ditemani oleh isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor, menemui Perdana Menteri Palestin di Gaza, Ismail Haniyeh.

Kedatangan Najib disambut secara rasmi, meletakkan batu asas untuk membina semula bangunan pentadbiran Gaza yang musnah semasa serangan Israel pada November tahun lepas sebelum melawat sekolah atas usaha Malaysia.

Najib dan Rosmah kemudian berlepas ke Kaherah di mana Perdana Menteri bertemu dengan Presiden Mesir, Mohamed Morsi.

Malaysia dan Mesir menandatangani perjanjian kerjasama ekonomi yang komprehensif.

Perdana Menteri akan meninggalkan Kaherah pada Rabu untuk ke Davos di Switzerland bagi menghadiri Forum Ekonomi Dunia.-Mstar

No comments: