Wednesday, September 28, 2011

Burukkan Nama Baik Johor: Azalina Palam Guan Eng!


Agendadaily: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng perlu meminta maaf kepada semua rakyat Johor berikutan kenyataan biadapnya mengatakan negeri itu tidak selamat untuk dikunjungi.

Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Azalina Othman Said berkata kenyataan Setiausaha Agung DAP itu berniat jahat dan amat dikesali..

"Johor lebih selamat dan stabil bukan sahaja aktiviti pelaburan malah untuk membeli-belah, bercuti dan bersiar-siar berbanding Pulau Pinang yang sering belaku demonstrasi dan bantahan berikutan ketidakpuasan hati rakyat terhadap Guan Eng,"katanya dalam satu kenyataan media.

Menurutnya, setiap hari terutama hujung minggu berduyun-duyun warga Singapura memasuki negeri ini dengan berbagai tujuan.

"Jika kita perhatikan tiap kali petang Jumaat hingga mencecah pukul 12 malam banyak kenderaan Singapura memasuki Johor dan menginap sama ada di hotel-hotel ataupun rumah saudara mara hingga petang Ahad," katanya.

Bahkan jelas beliau, pada hari-hari perayaan dan cuti sekolah, pusat membeli-belah, pasar raya besar dan di Pasar Tani Larkin dikuasai oleh warga Singapura.

"Mereka bukan sahaja menjalankan aktiviti itu dengan santai malah keperluan seperti minyak petrol, mengubah suai dan menghias kenderaan dan mencuci kenderaan semua dilakukan di bandar raya ini,"katanya lagi.

Guan Eng dalam satu pertemuan dengan Kelab Wartawan Asing di Singapura baru-baru ini mengatakan Johor banyak berlaku kejadian jenayah dan peluang untuk diculik sangat mudah berbanding Pulau Pinang.

Jelas Azalina, kenyataan Guan Eng tidak benar sama sekali kerana ramai warga Singapura memilih bercuti di Johor.

"Mereka memilih ke Desaru, Tanjung Balau, Batu Layar, Punggai, Kampung Sungai Kapal dan banyak lagi dan kenyataan Guan Eng itu berniat jahat dan dia mesti meminta maaf kepada Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman dan seluruh rakyat Johor amnya, " katanya.

Sebelum ini, Abdul Ghani ketika mengulas isu yang sama berkata, tuduhan Guan Eng itu tidak benar dan menegaskan Johor adalah negeri yang aman dan berkembang dari segi ekonomi selain kadar jenayah yang terkawal.

Dakwaan Guan Eng bahawa Pulau Pinang mendahului negeri lain dalam sektor pelaburan adalah tidak benar kerana Johor antara negeri yang berjaya menarik pelabur asing pada paras yang tertinggi di Malaysia.

"Di Iskandar Malaysia saja, jumlah pelaburan yang berjaya dibawa masuk adalah sebanyak RM76 bilion dan dijangka meningkat pada tahun yang mendatang. Jika dibandingkan dengan Pulau Pinang, mereka jauh ketinggalan," katanya.

Justeru, beliau meminta rakyat Malaysia dan Johor khususnya menilai kenyataan yang dikeluarkan Guan Eng dan tidak terpengaruh dengan cubaannya untuk memburukkan imej negeri.

1 comment:

Anonymous said...

harap sgt la sultan johor bagi pelempang barang satu - dua das kat cina pukimak babi ni...baru betul sket otaknya yg miring macam babi ni...