Monday, April 23, 2012

#bersih3 : Bersih 3.0 or Bullshit 3.0


Mau apa lagi?…Hishamuddin ‘buka pintu’ Stadium Merdeka dan Stadium Bukit Jalil untuk Bersih 3.0

Al-kisahnya Bersih & geng sudah nampak Dataran Merdeka macam Dataran Tahrir di Kaherah.Jadi tidak perlu hairan mengapa mereka mengidam sangat lokasi bersejarah di ibu negara itu untuk himpunan Bersih 3.0 pada 28 April ini.

Ia dikatakan bukan sangat soal tuntutan pilihanraya bersih dan adil tetapi nawaitunya untuk mencerna senario ala-Arab Spring menjelang pilihanraya umum ke 13.

Bodoh sangat siapa yang tidak nampak angle itu dalam strategi perang saraf mereka.

Makanya tindak tanduk beberapa kerat budak kononnya anti-PTPTN berdegil berkhemah di satu penjuru dataran itu adalah sebahagian dari ‘akal’ untuk laluan ke situ pada 28 April.

Kini sama-sama kita tengok apa ceritanya ekoran perkembangan terbaru Ahad.

Agak mengejutkan bila Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata pihaknya juga tidak menghalang penganjur perhimpunan aman untuk menggunakan Stadium Bukit Jalil atau Stadium Merdeka sebagai kawasan untuk berhimpun.

Namun ,katanya mereka perlu membuat permohonan kepada pihak pentadbiran stadium berkenaan terlebih dahulu.

Malah menteri itu berkata beliau sedia membantu Bersih merundingkan hal berkenaan.

"Saya yakin dengan cara kerajaan kini yang bersikap lebih terbuka terhadap isu dan bantahan yang ingin disuarakan oleh pihak tertentu dan saya harap perhimpunan aman tersebut dapat dibuat dalam keadaan yang rasional dan realistik dan bukan untuk mempolitikkan atau memecah belahkan rakyat,”katanya.

Beliau memberitahu demikian pada sidang media di Program Ceria Gagasan Anak-anak Sembrong di Perantauan (GAASP) di Bukit Kiara, di Kuala Lumpur Ahad.

Hishamuddin berkata, masyarakat perlu memandang rasional keputusan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) tidak membenarkan Dataran Merdeka digunakan sebagai lokasi perhimpunan Bersih 3.0.


"Jadi saya harap semua pihak perlu bersikap positif mengenai pemilihan lokasi kerana kementerian sentiasa bersikap terbuka namun penganjur perlu pastikan perhimpunan dibuat mengikut setiap prosedur yang ditetapkan dan bertanggungjawab ke atasnya,” katanya.

Beliau berkata hasil pemantauan awal kementerian menunjukkan perhimpunan aman tersebut tidak memerlukan kehadiran secara keterlaluan pihak polis seperti menggerakkan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) kerana ia tidak menimbulkan kebimbangan dari segi keselamatan.

"Sungguhpun begitu, FRU dan polis akan sentiasa dalam keadaan siap siaga 24 jam, tujuh hari seminggu... kita akan mengadakan perbincangan dan meminta persetujuan daripada kedua-dua belah pihak, dari segi apa yang nak dilakukan di lokasi perhimpunan yang sesuai dalam jangka masa yang realistik dan untuk perkara-perkara yang selamat.

"Kalau ada kehadiran polis pun hanya untuk mengalu-alukan peserta perhimpunan ke kawasan yang akan ditetapkan kelak,” katanya.

Kenyataan Hishamuddin mengenai kemungkinan Stadium Merdeka atau Bukit Jalil sebagai lokasi himpunan itu dilihat suatu keterbukaan baru kerajaan.

Semasa Bersih 2.0 penganjur berkeras hendak guna Stadium Merdeka.

Peraturan baru himpunan aman yang diluluskan oleh Parlimen tetapi tidak perhimpunan namun melarang demo jalanan.

Demo jalanan hanya akan mencetuskan masalah kepada kehidupan harian warga kota dan peniaga.

Himpunan di sebuah stadium dikatakan adalah lokasi terbaik untuk mengelak segala masalah.

Namun di tempat tertutup itu tentu sekali akan menghilangkan excitement seperti Bersih 1.0 dan Bersih 2.0 dikejar FRU,kena tembak gas pemedih mata,kena sembur air.

Itulah cerita sensasi boleh buat riuh berminggu-minggu yang puak pembangkang dikatakan harapkan sangat.

Kalau setakat perhimpunan biasa dengan jerit pekik mereka dikatakan terasa macam tak berbaloi 'pulang tangan kosong'.

Jadi memang menarik untuk melihat perkembangan terbaru ini ...bila pintu Stadium Merdeka dan Stadium Bukit Jalil sudah dibuka oleh menteri itu.

Tandatanya rakyat jelata kini tentunya apa lagi yang Bersih mahu.

Bos-bos Bersih dalam reaksi awal kata mereka perlu membincangkan tawaran terbaru ini dengan semua yang terlibat dengan penganjuran himpuan itu.

Jangan nanti sudah bagi betis…peha juga yang tetap diidamkan.

Kalau mereka tetap berdegil hendak langgar Dataran Merdeka juga...jawabnya faham-faham sendiri sudahlah.

Sumber-Agendadaily

No comments: