Monday, April 23, 2012

Occupy Dataran: DBKL Akan Ambil Tindakan Ke Atas Mahasewel


Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sedang menyediakan kertas siasatan untuk mendapatkan perakuan Timbalan Pendakwa Raya bagi membolehkan tindakan undang-undang diambil terhadap wakil mahasiswa didapati melanggar peraturan - berkumpul dan mendirikan khemah di Dataran Merdeka.

Datuk Bandar Kuala Lumpur, Tan Sri Ahmad Fuad Ismail berkata, DBKL mempunyai bukti lengkap berhubung salah laku yang dibuat oleh kumpulan berkenaan walaupun sudah diberikan nasihat dan amaran supaya menghentikan tindakan mereka.

Menurutnya, tindakan merampas khemah yang dilaksanakan DBKL semalam dibuat setelah notis kesalahan dan tawaran kompaun atas kesalahan meletakkan barang-barang tanpa kebenaran di tempat awam yang dikeluarkan terhadap mereka tidak diendahkan.

"Pada 21 April 2012, pada jam 5.15 petang, DBKL sekali lagi mengarahkan mereka mengosongkan kawasan bagi memberi laluan kepada ambulans diraja yang diarah bertugas sempena konset pada malam itu.

"DBKL merampas barang mereka setelah mereka ingkar arah pengosongan dan barang dituntut semula pada 22 April jam 1.15 pagi oleh Mohd Fahmi Reza Mohd Zain yang mana dia telah menandatangni borang akuan tindakan sebelum barangan mereka dikembalikan. Pada masa itu, dia juga diberi maklum akan berhadapan dengan tindakan DBKL jika mereka masih berkumpul dan meletakkan barang-barang berkenaan," katanya pada sidang media di sini pagi tadi.

Pada sidang media sama, beliau turut menjelaskan situasi sebenar insiden pagi semalam yang mana tindakan rampasan dilakukan sekali lagi apabila mendapati kumpulan itu masih berkumpul di Dataran Mereka.

Penguat kuasa DBKL yang mengiringi Mohd Fahmi ke balai polis Dang Wangi, juga telah dihalang oleh seorang awam membawa kepada penahanan dua individu itu oleh pihak berkuasa.

Ahmad Fuad dalam masa sama turut menyatakan kesediaan memberi kebenaran kepada Bersih 3.0 menggunakan Stadium Titiwangsa, Stadium Badminton dan Bola Sepak Cheras untuk berhimpun, tetapi bukan di Dataran Merdeka.-SH

No comments: