Sunday, February 10, 2013

PRU-13 Khalid Ibrahim Tersingkir Dari PKR...


Tahniah diucapkan kepada Azmin Ali kerana berjaya menggugurkan Abdul Khalid sebagai calon Ijok. Ini bermakna cita-cita Azmin Ali untuk menjadi Menteri Besar Selangor akan tercapai... Tapi itupun kalau Pakatan Haram berjaya mempertahankan pemerentahannya di Selangor la....

Gambar kontroversi blow job Azmin Ali... 
khabarnya perangkap dari pihak dalaman PKR sendiri.

Menurut laporan laman portal pembangkang The Malaysian Insider - Ketidakstabilan berhubung masa depan politik Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim di Selangor, dengan sumber dalam Pakatan Rakyat (PR) mengatakan menteri besar penggal pertama itu mungkin kehilangan jawatannya jika pakatan tersebut berjaya mempertahankan negeri dalam Pilihan Raya 2013.

Kepimpinan PKR setakat ini tidak mahu mengesahkan sama ada Abdul Khalid akan terpilih untuk mempertahankan kerusi dewan undangan negeri (Dun) itu, dengan kemarahan yang semakin meningkat di kalangan penduduk tempatan yang dikatakan melihat ahli politik itu sebagai wakil rakyat “tidak hadir”.

The Malaysian Insider difahamkan kepimpinan PKR pada satu masa, memikirkan untuk menggugurkan Abdul Khalid sebagai calon Ijok kerana kebimbangan menteri besar itu akan kalah di kerusi Dun tersebut.

“Penduduk tempatan melihat beliau sebagai wakil rakyat tidak hadir, beliau tidak pernah turun padang jadi timbul persepsi. Kadangkala kami faham kedudukan beliau sebagai MB tetapi orang-orang beliau juga tiada di kawasan, jadi sukar untuk bekerja di bawah,” kata seorang pemimpin tertinggi PR kepada The Malaysian Insider.

Isu pengguguran Abdul Khalid bermula selepas ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan pada Oktober tahun lepas Abdul Khalid akan mempertahankan kerusi parlimen Bandar Tun Razak, tetapi tidak menyatakan tentang kerusi Ijok.

Pengumuman menyemarakkan syak wasangka bahawa parti itu merancang untuk menggantikan Abdul Khalid dengan timbalan presiden PKR Mohamed Azmin Ali, yang kononnya bersaing untuk jawatan tersebut.

Timbul juga cakap-cakap tentang untuk menenangkan Abdul Khalid, Anwar menjanjikannya jawatan persekutuan sekiranya PR berjaya merampas Putrajaya.

“Adakah beliau menyatakan Abdul Khalid akan bertanding di Ijok? Tidak. Anda boleh membuat kesimpulan sendiri,” kata seorang pemimpin PKR dengan syarat namanya tidak disiarkan.

Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail yang merupakan salah seorang yang berada dalam jawatankuasa senarai calon menafikan khabar angin tersebut sebagai tidak berasas tetapi tidak mengesahkan sama ada rancangan parti untuk merombak semula barisan kepimpinan negeri Selangor termasuk menggugurkan Abdul Khalid.

“Saya sangat sedar dengan setiap butiran dan tiada tentang itu. Jawatankuasa calon parti yang dipengerusikan oleh Anwar masih lagi melibatkan pemimpin diperingkat negeri tentang perkara ini,” katanya kepada The Malaysian Insider apabila diminta pengesahan tentang rancangan PKR untuk menggugurkan Abdul Khalid daripada Ijok.

Khabar angin yang merangsang tentang penyingkiran Abdul Khalid adalah masalah yang melanda jentera PKR tempatan.

Sumber memberitahu Abdul Khalid tidak mampu untuk berkempen dengan berkesan berikutan permusuhan berterusan antara beliau dan kakitangan utama kempen, yang kononnya telah meninggalkan jentera sehingga hampir lumpuh.

Terdapat cakap-cakap pemimpin tempatan enggan bekerjasama selepas Abdul Khalid menolak permintaan untuk “bayaran” sebagai balasan terhadap kesetiaan mereka, serta dakwaan kelemahan Abdul Khalid dalam berkomunikasi serta “keangkuhan” menyebabkan tercetusnya perselisihan.

Ketua jentera PKR Ijok Abdul Rahman Umar menafikan dakwaan tersebut tetapi mengakui kepimpinan pusat parti masih lagi belum mengesahkan sama ada Abdul Khalid akan bertanding di kerusi itu.

“Masih belum ada pengesahan…. tetapi kami mencadangkan Tan Sri Khalid untuk Ijok,” katanya kepada The Malaysian Insider.

Abdul Rahman, yang dikenali penduduk tempatan sebagai Cikgu Rahman menerangkan persepsi jentera tidak bersama Abdul Khalid mungkin datang dari penurunan dalam kadar kempen sejak April tahun lepas selepas tidak ada petunjuk bahawa pilihan raya akan diadakan tahun lepas.

“Sekarang kita tahu pilihan raya semakin hampir kita telah mula bekerja. Ijok adalah komuniti kecil kampung. Mereka akan bantu. Apabila tiba masanya mereka akan bantu,” kata Abdul Rahman.

Azmin, orang kedua dalam menjaga tapisan calon PKR bagi Pilihan Raya 2013 selepas Anwar, bagaimanapun, mengakui baru-baru ini terdapat isu-isu yang melanda persediaan untuk Ijok tetapi melahirkan keyakinan bahawa ia akan berjaya diatasi.

“Saya tidak menyalahkannya. Sudah tentu saya bersetuju terdapat isu di cabang tersebut, tetapi ianya boleh diselesaikan,” kata Azmin dalam temuramah baru-baru ini bersama The Malaysian Insider.

Akan tetapi timbalan presiden PKR itu tidak mahu mengesahkan sama ada Abdul Khalid akan kekal di Ijok tetapi mengatakan spekulasi tentang masa depannya sebagai menteri besar tidak semestinya benar.

“Kita masih belum muktamadkan,” kata beliau ketika ditanya apakah Ijok akan menyaksikan muka baru bertanding di atas tiket PKR.

“Tetapi tiada sebab mengapa kita perlu singkirkan Khalid daripada Ijok kerana beliau adalah anak tempatan.. dari tinjauan beliau sangat popular dikalangan rakyat,” tambah Azmin.

Ijok, kerusi semi luar bandar negeri yang terletak di utara-barat bandar perindustrian negara, merupakan salah satu daripada tiga kerusi negeri dalam kerusi Parlimen Kuala Selangor. Dalam Pilihan Raya 2008, terdapat 15,467 pengundi berdaftar dengan Melayu membentuk 51 peratus diikuti Cina pada 75 peratus dan India pada 28 peratus.

Abdul Khalid telah memenangi kerusi itu dengan majoriti besar 1,920 undi mengalahkan seorang lagi anak tempatan, Datuk Mohamed Sayuti Said, sebahagian besarnya disebabkan oleh sokongan daripada masyarakat Cina dan India.

Pemerhati parti berkata hubungan rapat Abdul Khalid dengan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan reputasi beliau sebagai tokoh korporat semasa beliau beliau berkhidmat sebagai ketua eksekutif salah satu syarikat perladangan terbesar di negara ini mendorong Anwar untuk menjadikannya sebagai menteri besar.

Pelantikannya didakwa mencetuskan persaingan mendalam dengan Azmin dan memecahkan parti di Selangor. Walaupun Abdul Khalid dikatakan menikmati sokongan pengundi, beliau tidak popular dikalangan ahli parti.

Kegawatan memaksa Anwar untuk campur tangan. Ini membawa kepada penyingkiran Abdul Khalid sebagai ketua PKR Selangor dan digantikan oleh Azmin. Pemerhati berkata ini adalah permulaan kepada penyingkiran Abdul Khalid sebagai menteri besar.

Faekah Husin, setiausaha politik kepada ketua pentadbiran Selangor itu telah berada di barisan hadapan dalam pertembungan antara Abdul Khalid dan Azmin walau bagaimanapun, percaya kepimpinan parti akan membuat keputusan untuk mengekalkan Abdul Khalid sebagai menteri besar jika PR berjaya mempertahankan Selangor.

Faekah yang dilihat sebagai sekutu rapat Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengakui Abdul Khalid mungkin mempunyai masalah untuk menyatukan pasukannya di Ijok dahulu tetapi tidak sekarang.

“Beliau mungkin mempunyai masalah tetapi itu dahulu. Selepas beliau baru sahaja menang. Beliau kuat disana sekarang, Saya rasa Khalid akan bertanding di Ijok,” katanya.

No comments: