Wednesday, February 13, 2013

Soksek-Soksek Akhbar Berbahasa Cina : Guan Eng Mahu PAS Keluar Pakatan Haram


Akhbar China Press bertarikh 2 Februari 2013 melalui ruangan Kedai Kopi Orang Ramai memaparkan tulisan Wee Pui Ai berkenaan tindakan Lim Guan Eng yang akan menyebabkan Pas keluar pakatan pembangkang.

Jika dilihat isu kalimah Allah, sebenarnya ia masih berlegar-legar di arena politik negara ini, yang memberi tekanan tiket-tiket undi kepada Barisan Nasional (BN) dan pakatan pembangkang.

Selain itu, segala yang melibatkan Islam dan isu agama termasuk hukum Hudud dan negara Teokrasi, semuanya merupakan cabaran besar kepada kedua-dua pihak kerana sudut pandangan dan pilihan yang berbeza.

Selepas tercetusnya isu kalimah “Allah" dua tahun lepas, sering timbul isu berkaitan kalimah itu. Oleh kerana kerajaan memang amat memerlukan kedua-dua kumpulan beragama Islam dan Kristian, oleh itu kerajaan menunjukkan sikap liberal dan menyerahkannya kepada pengadilan undang-undang.

Sebaliknya, isu sama berlaku pada Pas serta pakatan pembangkang kini begitu agresif. Kekecohan kali ini sebenarnya boleh diatasi kerana yang membawa isu ini adalah orang politik dan bukannya pemimpin agama.



Guan Eng secara aktif mencabar isu kalimah “Allah" sedangkan Pas dan pakatan pembangkang sebenarnya tidak perlu menimbulkan sebarang masalah.

Pihak luar pula mencurigai niat Guan Eng mahu mengalihkan pandangan isu tanah yang dianugerahkan oleh Pas di Kelantan.

Sebenarnya kita juga boleh membuat andaian lain, mungkin Guan Eng mahu mencari peluang untuk mengeluarkan Pas daripada pakatan pembangkang!

Jika Pas keluar pakatan, mungkin pembangkang dapat menggunakan sepenuhnya kekuatan habis-habisan terhadap BN melalui isu "Negara Islam".

Guan Eng akan terus mengukuhkan kedudukannya di Pulau Pinang, sebaliknya kerajaan Pas di Kelantan akan terima akibatnya. Pemimpin-pemimpin lain dalam pakatan seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Abdul Hadi Awang pasti dalam kedudukan yang selamat selepas bencana itu.

Ketiga-tiga parti dalam pakatan masing-masing tahu mengira nasib mereka. Selepas isu kalimah "Allah" timbul, percanggahan antara mereka yang selama ini disorokkan semakin terdedah.

No comments: