Saturday, February 2, 2013

Tubuhkan Unit Pembetulan Aqidah - Pengerusi MAINS


Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan, Menteri Besar Negeri Sembilan merangkap Pengerusi MAINS terus memberi penekanan dan fokus di dalam mempertingkatkan syiar Islam di negeri ini.

Beliau mengumumkan cadangan MAINS mengambil Pangsapuri Sri Perdana Paroi sebagai anak angkat menginstitusikan pendidikan agama Islam kepada ibu bapa. Selain dari Pangsapuri Sri Perdana Paroi, perkara yang sama turut akan dilaksanakan di taman-taman perumahan secara berperingkat.

Hari ini di Majlis Tautan Ilmu PDM 131/N25/01 Paroi yang diadakan di perkarangan Masjid At-Taqwa, Paroi, beliau memaklumkan bahawa MAINS telah menubuhkan satu unit yang dipanggil Unit Pembetulan Aqidah.

Menurut beliau, unit ini dipertanggungjawabkan kepada Dato’ Sheikh Mohamad Fuad Kamarudin di mana peranannya adalah memantau aktiviti dan aqidah umat Islam di negeri ini.

Penubuhan 1 unit ini kerana kerisauan terlampau banyak serangan demi serangan menyerang umat Islam, datang dari pelbagai sudut dan ruang yang mahu melihat aqidah anak-anak umat Islam terus hancur.

Katanya lagi, ini merupakan langkah proaktif yang di ambil oleh Kerajaan Negeri melalui MAINS. Kita tak mahu mengambil tindakan dan membuat perancangan setelah keadaan menjadi semakin teruk baru nak bertindak. Mencegah lebih baik dari mengubati.”

Unit ini kelak akan bekerjasama dan jalan seiring dengan Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan di dalam tugas pemantauan. Sekiranya terdapat penangkapan umat Islam di negeri ini, mereka akan diambil tindakan seperti nasihat dan kaunseling.

Tambah beliau lagi, “Ajaran syiah misalnya telah melampau-lampau di negara ini, dan MAINS telah mengesan ianya telah menular di negeri ini dan kita tidak pandang ke belakang lagi dan akan bertindak membetulkannya.

No comments: