Sunday, March 10, 2013

Sambutan 5 Tahun PR Di Selangor Tiada Sambutan


Seperti di Pulau Pinang, sambutan lima tahun Pakatan Rakyat di Selangor malam tadi turut menerima sambutan hambar walaupun membariskan pemimpin utama PKR dan DAP.

Hanya kira-kira 5,000 orang hadir di Dataran Kemerdekaan Shah Alam untuk sambutan itu di negeri yang diduduki lima juta penduduk.

Bagaimanapun kehadiran itu lebih baik daripada 500 orang yang menghadiri Konvensyen Pakatan Rakyat bersempena dengan pemerintahan 5 tahun gagasan itu, di Pulau Pinang pada Jumaat lalu.

Angka-angka itu jauh lebih kecil berbanding kehadiran lebih 130,000 di sambutan Tahun Baru 2013 Pakatan Rakyat di Selangor bersama penceramah agama Ustaz Azhar Idrus.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menggunakan majlis di Shah Alam semalam untuk membidas media tanah air bersabit isu pencerobohan di Sabah.

“Saudara, dia (media arus perdana tempatan) guna Philippines Daily Inquirer, kononnya Philippines Daily Inquirer tuduh saya terlibat. Saudara tahu tak media itu bila bebas, Philippines Daily Inquirer minta saya buat temuramah khusus (untuk) akhbar dia dan juga radio..40 minit saya jelaskan..,” tegas Anwar disambut tepukan dan sorakan penyokong beliau.

“Itu bezanya (media luar yang bebas)..walaupun dia singgung sikit, dia kata ‘apakah benar ketua pembangkang, Anwar pernah jumpa Sultan Sulu?’..itu sahaja yang disebut, terus dia bagi saya 40 minit untuk jelaskan keadaan sebenarnya.


Philippines Daily Inquirer, di dalam laporannya minggu lalu menyatakan bahawa sumber risikan negara itu mengaitkan seorang ahli politik Sabah yang bersekutu dengan pemimpin pembangkang Malaysia sebagai antara 'faktor luaran' yang didakwa bertanggungjawab menghasut waris kesultanan Sulu untuk menuntut Sabah.

-AntaraPos

No comments: