Saturday, October 8, 2011

Anwar is Dead: Hoogland Kantoi! Anwar Bongkok Tak Sakit... Liwat Sakit...



Nampak sangat dah kantoi, katanya anwar nak rukuk pun susah, kena buat slow-slow kerana sakit. Tapi bila pendakwa soalbalik, Hoogland kata pula Anwar boleh tunduk pula. Cakap berbelit kerana pergerakan untuk tunduk itu lebih kurang sama dengan rukuk.

Mahkamah Tinggi diberitahu bahawa seseorang yang mempunyai masalah atau penyakit berkaitan tulang belakang tetapi mampu membongkokkan badan untuk mengambil sesuatu dari lantai, bermakna individu terbabit mempunyai keupayaan mengawal otot bagi menghalang rasa sakit.

Pakar bedah ortopedik Jerman, Dr. Thomas Hoogland, 66, menyatakan demikian semasa pemeriksaan balas oleh Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden pada perbicaraan kes liwat peringkat bela diri Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Saksi pembelaan ketujuh itu kemudian ditunjukkan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) salah sebuah lif di Kondominium Desa Damansara yang memaparkan Anwar memasuki lif tersebut dan kemudian membongkok ke kanan untuk meletakkan beg yang dipegangnya sebelum membongkok ke hadapan lalu mengambil kot sebelum menyarungnya ke badan.

Walaupun mendakwa tidak boleh memberikan jawapan yang tepat mengenai keadaan pesakitnya itu ekoran rakaman CCTV itu dimainkan dengan kadar yang laju, saksi itu memberitahu, berdasarkan rakaman tersebut, Anwar boleh membongkokkan badannya tetapi tidak dapat dipastikan sama ada tertuduh itu menahan sakit atau sebaliknya.

"Saya tidak pernah kata yang Anwar tidak boleh membongkok tetapi dia akan sakit sekiranya dia cuba melakukan pergerakan dengan pantas," ujarnya yang pernah melakukan pembedahan tulang belakang terhadap Ahli Parlimen Permatang Pauh itu pada 2004.

Anwar, 64, dibicarakan atas tuduhan meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan, 26, di Unit 11-51-1, Kondominium Desa Damansara, No. 99, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara di sini di antara pukul 3.01 petang dan 4.30 petang, 26 Jun 2008.

Terdahulu, pada peringkat awal perbicaraan, Hoogland menyatakan posisi melutut tidak akan menyebabkan kesakitan dan sekiranya ada rasa sakit ia bukan berpunca daripada bahagian belakang sebaliknya sebarang pergerakan yang dibuat selepas itu yang akan menimbulkan rasa sakit.

Sebagai pakar tulang belakang, beliau berpendapat bahawa untuk mengadakan hubungan seks dalam keadaan sedemikian adalah 'amat-amat sukar untuk berlaku'.

Selepas selesai soalan berhubung rakaman CCTV dikemukakan, soal balas oleh Mohd. Yusof terhadap saksi itu kemudian dilakukan secara tertutup selama hampir setengah jam.

Semalam, prosiding secara tertutup diadakan selama 10 minit bagi membolehkan peguam Sankara Nair menyoal pakar bedah tersebut berhubung keterangan mangsa mengenai dakwaan perbuatan liwat tersebut.

Bagaimanapun kira-kira pukul 12.35 tengah hari, pihak media dimaklumkan bahawa Hoogland telah selesai disoal semula oleh Sankara sebaik sahaja pemeriksaan balas Mohd. Yusof berakhir.

Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah bersambung pada 17 Oktober ini.

Sementara itu, Nair ketika ditemui pemberita kemudiannya memaklumkan, pihaknya akan memanggil bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan bekas Ketua Polis Melaka, Datuk Mohd. Rodwan Mohd. Yusof sebagai saksi-saksi pembelaan yang seterusnya.

Beliau turut memberitahu, pihak pendakwaan memaklumkan akan memanggil antara dua hingga tiga orang saksi (rebuttal witness) untuk menyangkal keterangan saksi-saksi pakar pembelaan.

Menjelaskan mengenai tindakan pihak pendakwaan itu, Nair menyatakan, ia merupakan perkara biasa dan walaupun tiada peruntukkan undang-undang yang spesifik mengenainya, terdapat beberapa nas undang-undang yang menyentuh mengenai perkara tersebut.

No comments: