Tuesday, April 17, 2012

Lim Guan Eng Mengancam Masyarakat Cina Dengan Sifat Diktaktor DAP


Ketua Menteri dan Setiausaha Agung DAP mengancam 86 Sekolah Cina dalam sebuah Majlis bahawa sekirannya pentadbiran Sekolah Cina masih melanggani Berita Harian dan Utusan Malaysia maka beliau akan menarik kembali peruntukkan kepada mereka.

Suatu ketika dahulu mereka menjerit kuasa rakyat dan kini setelah jeritan rakyat yang mereka jerit memberi mereka kuasa untuk bertapak di Pulau Pinang telah dibelot of Lim Guan Eng apabila beliau sendiri mengancam secara terbuka bahawa sekirannya Sekolah Cina mahukan peruntukkan maka mereka perlu tunduk kepada syarat yang ditetapkan oleh beliau.

Lim Guan Eng merupakan Ketua Menteri dan pemimpin politik pertama dalam sejarah Malaysia yang menetapkan syarat dengan rakyat bahawa peruntukan hanya akan diberi sekirannya rakyat mengikuti syarat yang ditetapkan olehnya dan sekirannya tidak maka peruntukkan akan ditarik balik.

DAP pula semakin hari semakin sombong dengan sikap pemerintahan politik kuku besi mereka. Semangat demokrasi berkali – kali di dirogol oleh mereka.

Pertama , mereka merupakan parti pertama dalam sejarah politik negara yang memberi perintah larangan bersuara kepada ahli dan pemimpin dalam parti mereka ( Gag Order ).

Kedua , mereka mula menjerit pembangkang sifar di Pulau Pinang dan keadaan ini jelas menunjukkan DAP tidak ikhlas dalam membentuk sistem politik 2 sistem dalam amalan demokrasi politik. Mereka mahu berkuasa secara mutlak

Ketiga , kini mereka mengancam pentadbiran Sekolah Cina supaya tunduk kepada syaratnya dan sekirannya tidak peruntukkan akan disekat

Keempat , kebebasan rakyat untuk membeli , memilih dan membaca media pilihan mereka sudah tidak lagi dibenarkan. Apakah ini jeritan kebebasan media yang dijerit oleh DAP dan Pakatan Rakyat selama ini?

Penulis tidak mahu memberi penilaian sama ada Surat Khabar Berita Harian dan Utusan Malaysia merupakan penerbitan yang baik atau tidak tetapi pada pandangan peribadi penulis merasakan bahawa adalah terlalu keterlaluan sekirannya seorang pemimpin politik mengancam rakyat bahawa sekirannya mereka melanggan kedua – dua surat khabar ini maka peruntukkan mereka akan disekat.

DAP sebenarnya merupakan seeokor musang yang hiprokrit apabila mereka tampil untuk memberi sokongan kepada Dong Zong dalam protest 325 demi kebaikan dunia pendidikan Cina. Mereka juga kini menuntut pendidikan percuma dengan cadangan pemansuhan PTPTN.

Namun pada masa yang sama mereka menetapkan syarat peruntukkan negeri kepada Sekolah Cina. Lim Guan Eng perlu sedar walaupun beliau merupakan seorang Ketua Menteri yang memiliki kuasa dalam soal pembahagian peruntukkan namun perolehan negeri tersebut datangnya daripada cukai rakyat dan bukan milik DAP atau Lim Guan Eng.

Lim Guan Eng tidak sepatutnya menggunakan wang rakyat untuk mengancam masa depan pendidikan rakyat di negeri Pulau Pinang.

Kenyataan ini bukan sahaja akan menguris hati masyarakat Melayu apabila secara kebetulan akhabar berbahasa Melayu disarankan oleh seorang Ketua Menteri supaya rakyat tidak boleh membacanya malahan masyarakat Cina yang bijak juga akan mula menyoal mengapa syarat sedemikian seharusnya diletakkan terhadap pentadbiran Sekolah Cina di Pulau Pinang?

Apakah ini sebenarnya perlaksanaan perjuangan Malaysia Malaysian DAP ?

Apakah ini sebenarnya laungan vote for Change yang dijerit oleh DAP selama ini?

Apakah ini maksud sebenarnya People Power atau sebenarnya Lim Guan Eng and DAP power?

Apakah ini perpaduan rakyat Malaysia yang sebenar?

Apakah ini laungan demokrasi yang sebenar?

Apakah ini kebebasan media yang diperjuangkan oleh DAP ?

Oleh: SHEN YEE AUN

2 comments:

Puteri UMNO Bahagian Segambut said...

Salam Admin. Mohon linkan blog saya

http://segambutprincess.blogspot.com/

terima kasih

Anonymous said...

Parti DAP yang tidak akan mengamalkan demokrasi jika DAP bersama PKR dan PAS memerintah negara.

Walau Anwar Ibrahim dan Hadi Awang ditabal menjadi Perdana Menteri, mereka akan tetap terpaksa mengikut telunjuk DAP yang kuasanya dari PAP Singapura.