Saturday, April 7, 2012

3 Rahsia Besar Zuraida AKA Mak Lampir Bakal Di Londehkan!!


Panas! Rupanya Zuraida aka Mak Lampir ada menyimpan rahsia besar... Aku dah agak dah... muka macam Zuraida ni memang muka penipu! kerja dia tak habis-habis menipu dan makan duit rakyat  selama ini...

Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR), Zuraida Kamaruddin diingatkan supaya tidak bertindak melampaui batas dalam hal keahlian parti itu jika mahu 'rahsia besar' mengenai beliau tidak didedahkan kepada umum.

Bekas Ketua Penerangan PKR Ampang, Mohd. Isa Mohd. Saidi berkata, beliau bersedia mendedahkan perkara itu dan jika dibongkarkan nanti, Zuraida mungkin hilang kelayakan sebagai Ahli Parlimen Ampang.

Katanya, Zuraida selama ini sebagai Ketua PKR Ampang sering memecat ahli jawatankuasa parti itu di peringkat cabang apabila tidak bersetuju dengan beliau atau menegur kepimpinan PKR.

"Saya terima surat pemecatan (jawatan Ketua Penerangan PKR Ampang) saya itu yang bertarikh 2 April di rumah saya pukul 3 petang semalam yang ditandatangani oleh Zuraida dan ia berkuatkuasa serta-merta...!!!

Ni... Nak salahkan UMNO juga ke??

0 Orang Buta Tuli Saja Tak Tahu Cerita Azmin Dan Shamsidar


Baik Azmin mahupun Shamsidar kedua-duanya cuba membuat pekak badak dengan cabaran- cabaran yang dilemparkan terhadap mereka dengan harapan kisah jelik keluarga mereka akan dilupakan begitu saja. Tidak sekali pun Azmin tampil menjelaskan mengenai saham-saham luarbiasa yang dimilikinya dan isterinya dan tidak sekali pun Shamsidar membela dirinya apabila dikaitkan dengan Anwar.

Malah Anwar sendiri tidak pernah menyentuh isu Shamsidar secara langsung.

Tetapi, apabila diasak oleh media tanpa henti, Azmin akhirnya terpaksa bersuara juga walaupun suara yang keluar terdengar nyaring bercampur garau dan sengau semacam. Azmin menjawab lebih kurang begini, “orang buta, tuli saja yang tak tau cerita
I.…Aauuww!”

Pihak yang mencabar, termasuk ahli-ahli Pakatan Rakyat sendiri tidak berpuas hati dengan jawapan Azmin dan mempertikaikan bilakah masanya Azmin menjelaskan kepada rakyat berkenaan semua tuduhan yang dilempar kepadanya dan isterinya. Kerana seingat semua Azmin tidak pernah menjelaskan apa-apa selain menafikan sahaja.

Mungkin mereka tidak faham maksud Azmin itu.

Sebenarnya, maksud Azmin ialah, semua orang tahu kisah kronisme, nepotisme dan skandal keluarganya dengan Anwar Ibrahim. Justeru, sesiapa yang tidak tahu, masih tertanya-tanya dan tidak habis-habis bertanya adalah orang yang benar-benar pekak, buta dan tuli.

Dan penulis amat bersetuju dengan Azmin. Hanya orang yang pekak, buta tuli dan benak sahaja yang tidak mampu melihat kebenaran.

Azmin dan Shamsidar tidak pernah bangkit menjelaskan apa-apa kepada orang ramai berkenaan setiap tuduhan ke atas mereka. Sedangkan pihak yang menuduh telah pun mengemukakan bukti dokumen-dokumen yang menunjukkan pemilikan saham Shamsidar yang luar biasa banyaknya. Malah, Azmin dan Shamsidar juga tidak pernah secara lantang dan besertakan bukti menafikan tuduhan bahawa anak mereka Afifa adalah sebenarnya anak Anwar dengan Shamsidar.

Kedua-dua mereka juga tidak membalas cabaran Nallakarupan sama ada melalui lisan mahupun saman walaupun maruah mereka telah lunyai dibelasah oleh Nalla.

Berdasarkan semua ini, inilah diulangi bahawa hanya orang yang pekak, buta, tuli dan benak sahaja yang tidak mampu melihat kebenaran. Kebenarannya ialah Azmin adalah seorang dayus lagi pondan yang sanggup berkongsi isteri dengan bos biseksualnya, Anwar Ibrahim. Tidak mustahil, kebenarannya adalah Azmin juga seorang biseksual berdasarkan hubungan akrab yang pelik antara dirinya dengan Anwar Ibrahim.

Umum tahu bahawa Anwar jauh lebih mempercayai Azmin dari isterinya sendiri, Wan Azizah dan ini boleh dilihat dalam keputusan-keputusan yang dibuat oleh PKR berkenaan pentadbiran dan pengurusan parti.

Anwar juga jauh lebih menyayangi Azmin dari Wan Azizah berdasarkan kisah-kisah dalaman yang diceritakan oleh bekas-bekas rakan dan pemimpin PKR sendiri.

Kini, Azmin sudah menjawab segala pertanyaan dan memberi respon kepada semua cabaran. Sudah sampai masanya ahli-ahli PKR, terutamanya PKR Ampang menerima jawapan Azmin seadanya. Kita pasti, tidak mungkin semua ahli-ahli PKR buta tuli belaka…

0 Ambiga Dan Tok Janggut Malu... Mahasiswa Tolak BERSIH 3.0 #Amankampus


Ambiga Dan Tok Janggut pasti akan berasa malu apabila melihat video ini...


Petikan dari blog Double Y:

Pendapat golongan mahasiswa ini dirakam selepas sahaja sessi program Pentas Anak Muda yang berlangsung di Kolej Teknologi Bestari, Setiu Terengganu.

Jawapan yang diberikan ini adalah rakaman spontan oleh para mahasiswa dan mahasiswa yang hadir mengikuti forum yang dianjurkan oleh Jelajah Aman Kampus yang kini melawat kampus-kampus di sekitar pantai timur.

Kebanyakkan responden yang terdiri dari mahasiswa dan mahasiswi menyatakan mereka menolak sebarang bentuk demontrasi di jalanan kerana ianya boleh mencetuskan huru-hara dan kerosakkan harta benda.

Mereka turut menyatakan rundingan atau diplomasi merupakan alternatif terbaik yang perlu dilakukan oleh mahasiswa atau pun mana-mana pertubuhan dalam mencari penyelesaian terhadap sesuatu masalah berbangkit.

Bagi mereka demontrasi tidak menggambarkan tahap intelektual seseorang yang bergelar mahasiswa.

0 Haron Din Jalani Pembedahan Pintasan Jantung di AS


Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Dr Haron Din semakin pulih selepas menjalani pembedahan pintasan jantung di Hospital Stanford, San Francisco empat hari lalu.

Menurut laman web Darussyifa’, Haron menjalani pembedahan pada 2 April lalu. Pembedahan yang mengambil masa selama 10 jam itu diketuai oleh Dr Robert C Robinson.

“Haron telah sedar hari ini, bagaimanapun beliau perlu diberi ubat sedatif yang kuat berikutan kehilangan banyak darah,” memetik laporan laman web itu.

Sementara itu, laporan blog anaknya Hana Haron berkata, mereka diberikan peluang melawat ayahnya yang menunjukkan reaksi positif.

"Kami dibenarkan masuk berperingkat dua orang pada satu-satu masa.

"Babah boleh mengeluarkan suara, bagaimanapun masih tidak boleh melakukan banyak pergerakan, tetapi sempat bertanya sudah berapa lama beliau tidak sedarkan diri," katanya dalam entri blognya.

Difahamkan Haron yang juga pengasas Darussyifa’ semakin stabil tetapi masih perlu masih dirawat di unit rawatan rapi.

Haron telah berangkat ke San Francisco pada 18 Mac lalu dan dijangka berada di sana selama sebulan kerana perlu menjalani beberapa sesi rawatan selepas pembedahan.

1 Isu PTPTN: Pemuda UMNO Adakan Rundingan Meja Bulat


Pemuda UMNO akan menjadi jambatan antara mahasiswa dengan kerajaan berhubung isu Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dalam usaha mencari mekanisme yang terbaik untuk kepentingan bersama.

Pengerusi Biro Institusi Pengajian Tinggi (IPT) Pemuda UMNO, Syahrin Jamaluddin berkata bagi mencapai tujuan itu, pihaknya dengan kerjasama Biro IPT UMNO Malaysia akan mengadakan Rundingan Meja Bulat Mahasiswa Nasional yang akan dijadikan sebagai wadah untuk mencari jalan keluar mengenai isu-isu yang berbangkit mengenai PTPTN.

Menurut beliau pihaknya amat terbuka dalam hal berkenaan bagi mendengar secara dekat suara generasi muda dan menjadikan rundingan meja bulat tersebut sebagai jalan penyelesaian untuk mencapai resolusi yang terbaik.

“Kita akui PTPTN telah banyak membantu pelajar untuk menjayakan pembelajaran masing-masing tetapi pada masa yang sama tidak menolak kaedah bayaran balik PTPTN dan isu lain yang berkaitan mendapat rungutan dikalangan pelajar dan ibu bapa.

“Atas dasar itulah kita terpanggil untuk menjadikan meja bulat ini sebagai platform kepada kajian dan pada akhirnya kita mengharapkan satu resolusi yang terbaik untuk kita serahkan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

“Kita mengharapkan keterbukaan Datuk Seri Najib dapat dimanfaatkan sepenuhnya kerana apa yang penting adalah untuk kebaikan bersama. Sebelum ini pun, Datuk Seri Najib telah memberikan perhatian yang cukup serius hasil Makmal Pemuda BN yang kita adakan dan itulah yang kita harapkan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media di Pejabat Pemuda UMNO di sini, semalam.

Syahrin seterusnya menambah seramai 200 peserta yang akan terlibat daripada seluruh IPTA dan IPTS termasuklah wakil daripada pihak PTPTN.

Malah kata beliau lagi pihaknya juga turut menyediakan kemudahan facebook dan twitter bagi memberi peluang kepada mereka yang tidak dapat hadir untuk sama-sama memberikan buah fikiran bagi menjayakan lagi rundingan meja bulat berkenaan.

“Orang ramai di seluruh negara boleh turut serta bersama-sama dengan kita menerusi media maya berkenaan. Oleh itu kita amat mengharapkan seluruh mahasiswa termasuklah ibu bapa memberikan cadangan yang terbaik untuk kita rumuskan dalam mencari resolusi yang terbaik berhubung perkara berkenaan.

“Kita akan adakan rundingan meja bulat itu selama tiga hari dua malam bermula pada 10 April ini di Grand Season Hotel, Kuala Lumpur. Mereka yang ingin memberikan pendapat bolehlah melayari facebook kami di www.facebook.com/mejabulatptptn dan akaun twitter pula #mejabulatptptn. Ketua Pemuda, Khairy Jamaluddin akan terlibat sama pada majlis penutup,” katanya. -MediaUMNO

Friday, April 6, 2012

2 Bukti Air Liur Pun Mat Sabu Percaya


PETANG Selasa, keadaan dalam bilik Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim sibuk sekali. Semuanya gara-gara masa Anwar untuk mengagihkan tugas membuat sidang media berhubung 2 kisah dongeng rekaan Pakatan Rakyat, sudah sampai. Wartawan khabarnya dah tak sabar menungggu , jurugambar juga begitu.

Antara yang mencuri perhatian Anwar ialah, kepada siapa kisah dongeng bertajuk “Task Force Pengundi Warga Asing Didedah”, nak diserahkan, untuk dimaklum kepada wartawan di luar. Kisah dongeng NFC, Anwar tidak pening kerana budak jambu kesayangannya, Rafizi bila-bila boleh diharap untuk mengadakan sidang media tersebut, walaupun ada cadangan Tony Phua ambil alih untuk mengelakkan ‘contempt of court’.

Tapi Anwar kata ‘contempt of court’ untuk BN sahaja, untuk Pakatan Rakyat, bila-bila masa boleh tuduh hakim dan sistem tidak adil. Yang beri cadangan langsung terdiam, “Betul jugak”, fikirnya.

Anwar tanya kepada pembantunya (semua lelaki), “Siapa nak diserahkan kisah dongeng ‘Task Force’ ini?”. Semua kata cerita dongeng ini sesuai untuk diserahkan kepada Mahfuz. Anwar tanya semula, “Boleh ke Mahfuz sebut perkataan ‘Task Force’ ni sebab dalam bahasa Inggeris. Takut-takut insiden Mahfuz tersasul cakap ‘lunch’ dengan ‘launch’ dalam twitter nya tempoh hari berulang? Jadi bahan gelak kita nanti”, kata Anwar.

“Takpelah, panggil Mahfuz masuk”, sambung Anwar.

Mahfuz terkejut apabila dipanggil masuk kerana jadualnya petang itu sepatutnya kosong, kenapa pula Anwar panggilnya? “Mungkin nak angkat beg kot”, fikir Mahfuz berkerut. “Saya Datuk Seri”, kata Mahfuz terketar-ketar.

“Ini, aku ada cerita dongeng pasal ‘Task Force’ untuk bagi kad pengenalan pada pendatang asing supaya mengundi BN ni, kau handle lah ya”, kata Anwar, serius.

“Task Force? Apa tu Datuk Seri?” “Handle” tu bala apa pulak lagi?”, kata Mahfuz tercengang-cengang.

“Ya Israel, apa punya bebal Ahli Parlimen macam ni nih?” kata Anwar dalam hati. “Takkan itu pun tak tahu?”, laung Anwar dalam nada marah. “Baby Boy (Rafizi), tolong ajar Mahfuz ni ‘Task Force’ dan ‘handle’ tu apa benda”, laung Anwar, manja.

Dalam penuh kelembutan, Rafizi datang juga walaupun terpaksa. Nak minta Anwar tepuk punggung, segan, orang ramai.

Setelah hampir setengah jam, akhirnya Mahfuz berjaya juga menyebut perkataan ‘Task Force’ dengan betul. “Dahlah bodoh, lidah liat pulak tu”, kata Rafizi dalam diam.

“Bukti Datuk Seri?” tanya Mahfuz kepada Anwar. “Bukti apa?”, kata Anwar marah. “Ni nak tuduh dan sebut nama-nama semua orang ni, takkan takde bukti, dokumen ke, apa ke?” sambung Mahfuz lagi.

“Sejak bila kau pandai tuduh bagi bukti?” tempelak Anwar. “Kalau ada bukti, taklah kisah dongeng namanya”, sambung Anwar lagi.

“Tapi Datuk Seri, nanti orang-orang ni saman saya, siapa nak bayar? Saya mana ada duit, anak saya baru keluar pusat serenti, satu hari 3 paket heroin tak kurang Datuk Seri” Mahfuz merayu.

“Soal tu kau jangan bimbang, kau bukan bijak mana pun, orang yang sama bodoh macam kau saja yang nak saman kau”, bentak Anwar. “Aku nak kau reka-reka sikit cerita tu, paling penting jangan sebut pasal mahkamah, sebut Suruhanjaya Diraja, faham?”, tambah Anwar. “Eh, kenapa pulak Datuk Seri, tuduhan serius ni?”, kata Mahfuz penuh bimbang.

“Kau ni bila nak bijak Fuz? Kalau kau sebut mahkamah, siapa yang kau nak panggilkan jadi saksi pasal kes ni? Kalau suruhanjaya diraja tu, kita boleh goreng lebih sikit macam kes TBH tu” kata Anwar panjang lebar.

“Oooohh, ya, ya Datuk Seri, saya lupa tu, saya silap, saya bodoh, maaf Datuk Seri”, kata Mahfuz, menekup punggungnya, takut ‘dihukum’ Anwar.

“Sedar pun bodoh, dah pergi buat kerja” bentak Anwar.

Kiriman Artikel BB

1 Jika PR Memerintah Tiada lagi Pinjaman PTPTN!


Cadangan Anwar Ibrahim untuk menghapuskan PTPTN membuktikan bahawa Pakatan Rakyat tidak berpandangan jauh dan tidak mampu mencongak kesan atau akibat dari tindakan tersebut.

Menggunakan akal Pengajian Melayunya, Anwar melihat PTPTN hanya dari sudut sempit iaitu pinjaman kepada pelajar semata-mata. Sedangkan impak dari penghapusan PTPTN bukan saja akan melibatkan para pelajar, tetapi semua pegawai dan kakitangan pentadbiran dan pengurusan pusat-pusat pengajian tinggi sama ada awam atau swasta serta termasuklah pejabat PTPTN itu sendiri.

Bayangkan berapa ramai pelajar yang tidak mampu melanjutkan pelajaran tanpa bantuan pinjaman PTPTN dan tanpa pelajar, bagaimana kolej-kolej dan universiti-universiti swasta akan dapat meneruskan operasi?

Anwar sendiri mengakui yang beliau belum lagi mengkaji secara mendalam mengenai kos yang terlibat untuk memastikan kesemua institusi pengajian tinggi dapat berjalan seperti biasa tanpa PTPTN. Tetapi beliau yakin yang kos tersebut dapat ditampung dengan 'kebijaksanaannya' mengekang rasuah dan menghapuskan kos-kos lain yang tidak perlu.

Namun, kenyataan Anwar itu sendiri bukan sahaja menunjukkan yang beliau tidak bijak, malah lebih teruk, buta angka juga. Ia juga menunjukkan yang beliau sebagai seorang pemimpin tidak bertanggungjawab kerana ingin berbuat sesuatu tanpa terlebih dahulu memikirkan implikasi secara terperinci.

Hakikatnya, apa yang Anwar cadangkan bukan sahaja akan menambahkan beban kewangan kerajaan sehingga lebih RM50 billion untuk memberikan pembelajaran percuma kepada semua, tetapi Anwar juga perlu menyediakan alternatif lain untuk para pekerja PTPTN.

Ini kerana dengan penghapusan PTPTN, para pekerja di pejabat PTPTN pasti akan kehilangan kerja.

Justeru, apakah Anwar akan membayar pampasan kepada mereka? Jika ya, berapakah jumlah pampasan yang sesuai dibayar setelah diambil kira segala faedah yang mereka nikmati di bawah PTPTN? Atau apakah mereka akan ditukar dan disumbat masuk ke bahagian lain dalam kerajaan mengikut suka hati Anwar?

Atau apakah mereka akan dibuang begitu saja dan perlu mencari kerja lain? Ini tidak mustahil kerana PR berpegang kepada persaingan secara samarata dalam segala segi. Maka bekas pekerja-pekerja PTPTN itu perlu memahami bahawa ini adalah satu cabaran yang memberi anjakan untuk mereka meningkatkan diri keluar dari 'lindungan' kerajaan dan bersaing di dalam ekonomi yang didominasi kaum Cina di luar sana.

Mungkin apa yang dikatakan penulis ini dilihat sebagai provokasi terhadap Anwar dan PR. Namun, provokasi atau tidak, perkara yang dibentangkan ini wajar direnung-renungkan oleh semua.

Anwar pasti bertegas menyatakan cadangannya menghapuskan PTPTN adalah cadangan yang baik lagi bijak. Dan sekiranya parti beliau menang dalam PRU kali ini, pastinya beliau akan melaksanakan apa yang dicadangnya.

Apabila ideanya terbukti merupakan satu kesilapan besar, Anwar akan mengambil jalan mudah dengan memalingkan mukanya ke arah lain. Tak percaya? Lihatlah apa yang berlaku kepada penduduk-penduduk Kg. Buah Pala di Pulau Pinang yang terpedaya dengan janji-janji Anwar tetapi akhirnya diusir bagai sampah dari kampung mereka oleh kerajaan Pakatan Rakyat.

Kerana itu, rakyat wajar berhati-hati dengan apa yang keluar dari mulut Anwar. Pemikiran dan pandangan Anwar amat cetek dan beliau juga tidak punya keprihatinan yang tinggi terhadap rakyat.

Anwar hanya ghairah untuk mencari publisiti dan menunjuk pandai dan akibatnya beliau telah dengan tidak sengaja menyerlahkan kedangkalan pemikirannya untuk dinilai oleh kita.

0 NFC: Yang Dibekukan Aset NFC Bukan NFC Corp


RAFIZI (baby boy Anwar Ibrahim), sekali lagi cuba mengelirukan rakyat dengan dakwaan kononnya Perdana Menteri menipu dalam soal pembekuan aset NFC, apabila menunjukkan beberapa dokumen yang kononnya membuktikan bahawa pengarah NFC, Datuk Seri Muhammad Ismail dan anaknya sedang cuba melupuskan beberapa aset hartanah milik syarikat tersebut.

Beruang taknak cerita panjang pasal pendedahan Rafizi itu kerana semuanya boleh dirujuk di Internet.


Yang Beruang nak jelaskan disini ialah, maklumat dari sumber dalaman NFC sendiri menyatakan bahawa aset-aset yang di dakwa Rafizi akan dilupuskan itu sebenarnya milik NFC Corp, bukan NFC. Aset NFC memang dibekukan seperti mana yang disebutkan Perdana Menteri beberapa bulan lepas, transaksi yang ditunjukkan Rafizi di Parlimen pada Selasa lepas ialah membabitkan NFC Corp.

Jelasnya, tuduhan mengatakan Datuk Seri Najib menipu itu jelasnya tidak benar. Datuk Seri Najib tidak pernah sama sekali mengatakan aset NFC Corp yang dibekukan sebaliknya NFC sahaja.

Apa yang dibuat Rafizi ini sebenarnya cubaan untuk memanaskan isu yang sebenarnya telah sejuk. NFC ini sebenarnya cubaan untuk memalitkan Shahrizat, UMNO dan kerajaan BN dengan skandal tapi jelas dan nyata, kesemua pihak yang disebutkan itu tidak pun terlibat dengan skandal yang disebutkan Rafizi, sebaliknya yang terlibat ialah pihak pengurusan NFC Corp itu sendiri.

Sebab itu yang dibawa dan dituduh di mahkamah hanya suami Shahrizat (Datuk Seri Muhammad Salleh), bukan mana-mana pihak dari UMNO mahupun kerajaan. Shahrizat pun tidak (terbabit), hanya mengiringi suaminya ke mahkamah sahaja.

Itu pun baru bawa ke mahkamah, belum tentu salah ke betulnya lagi.

Pendek kata, dari segi intergritinya, tuduhan asal Rafizi yang mengaitkan 'skandal' NFC dengan Shahrizat dan UMNO telah musnah sama sekali dan ini turut diakui rakyat yang jelas tidak beri perhatian kepada apa-apa perkara berkaitan NFC ini lagi dah sejak Ketua Audit negara sendiri mengesahkan tidak ada penyelewengan berlaku dalam pengurusan NFC.

Sebab itu Rafizi cari juga jalan bagaimana nak perhangatkan keadaan, dengan menggunakan lobi parlimen sebagai lokasi 'pendedahannya'. Konon-konon macam dia dah sama taraf dengan ahli Parlimenlah sehingga boleh beri kenyataan di situ.

Tuan/puan semua perlu ingat, Rafizi tidak ada jasa yang nak ditunjuk kepada rakyat untuk menjustifikasi pemilihannya sebagai calon PKR dalam pilihanraya umum akan datang. Nak kata dia aktivis masyarakat bukan, kata kata ahli agama pun bukan, jadi Anwar perlu reka satu isu untuk mempopularkan Rafizi, sama seperti Anwar mereka himpunan Bersih untuk mempopularkan Ambiga.

-Beruang Biru

0 Azmin Ali Hina Ahli PKR - Buta & Tuli


Marah betul Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali apabila wartawan memintanya menjawab persoalan berkaitan pemilikan saham seperti yang ditimbulkan oleh ahli & pemimpin PKR Cabang Ampang baru-baru ini.

Kata Azmin Ali, hanya orang yang buta dan tuli sahaja yang percayakan dakwaan sedemikian. Kasar dan biadap sungguh tutur kata seorang Timbalan Presiden apabila berdepan dengan isu yang menuntut penjelasan dan tindakan lanjut dari pihaknya.

Betapa hinanya maruah dan taraf sebagai ahli PKR di mata Azmin Ali walhal permintaannya cukup mudah, tidak sukar difahami dan tentu saja ramai rakyat turut sama ingin mengetahui jawapan konkrit Azmin berhubung dakwaan yang dibangkitkan oleh Dr Hasan Ali.

Mereka cuma ingin penjelasan lanjut dan langkah selanjutnya dari Azmin bagi mematikan isu pemilikan saham RM 2 juta lebih yang dibangkitkan oleh Hasan Ali tidak lagi dimanipulasi oleh lawan.

Dalam keadaan yang baru sekadar memegang jawatan kedua tertinggi parti tapi pembawaan sikap Azmin sudah cepat melenting, biadap dan tidak menghormati ahli bawahan, tidak mustahil jika takdir membenarkan PKR memerintah Malaysia mahu lebih teruk dari itu jadinya.

Azmin agaknya terlampau syok sendiri hingga lupa dari mana jawatannya sekarang diperolehi.

Bukankah di saat pemilihan parti berlangsung, ahli bawahanlah yang dipuja dan dirayu bagi mendapatkan sokongan majoriti untuk menduduki kerusi Timbalan Presiden.

Malang bagi ahli & penyokong PKR kerana terpaksa mendukung kepimpinan parti yang tidak tahu menghormati hak ahli untuk mendapat penjelasan yang meyakinkan.

Eloklah ahli dan penyokong PKR di Cabang Ampang serta seluruh negara fikirkan semula kedudukan mereka dalam PKR.

Tak payah buang masa berjuang dalam parti yang hanya hebat slogan demokrasinya tapi kosong pengisian dan praktikalnya.

0 Adun Seri Kembangan Pula Kena Penumbuk!


Kalau pandai bercakap dan berjanji tidak tepati janji beginilah jadinya. Lain kali jangan berjanji. Padan Muka!

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah cedera ditumbuk, dipercayai oleh dua lelaki selepas selesai makan di sebuah restoran di Jalan Sekolah Kampung Baru sini, awal pagi tadi.

Dalam kejadian kira-kira jam 12.45 pagi, difahamkan wakil rakyat itu mengenali lelaki yang menumbuknya dan insiden berpunca daripada rasa tidak puas hati dengan tindakan kerajaan Selangor memindahkan peniaga-peniaga pasar Seri Kembangan.

0 Pemecatan Ketua Penerangan PKR Ampang Diatas Arahan Azmin Ali


Ekoran tindakannya kelmarin mendesak Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali keluar parti jika tidak mahu menjelaskan pelbagai dakwaan yang membelit pemimpin itu, Ketua Penerangan PKR Cabang Ampang, Mohd Isa Mohd Saidi dipecat serta-merta.

Surat pemecatan itu dihantar Ketua PKR cabang berkenaan, Zuraida Kamaruddin."

Sebenarnya dia (Zuraida) baru bagi surat pemecatan (kepada saya) sebagai Ketua Penerangan 24jam. Bukan sebelum ini dipecat, tetapi baru dipecat." Saya balik ke rumah jam 3 petang tadi (semalam).

Ada surat di peti surat yang dikeluarkan sebab kenyataan minta Azmin keluar parti, bukan kes sebelum ini," ujar Mohd Isa.Azmin sebelum ini dicabar oleh bekas Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Hasan Ali supaya membuat penjelasan terhadap lima perkara.

Antaranya, sumber kewangan Ahli Parlimen Gombak itu serta isterinya Shamsidar Taharin yang membeli saham bernilai RM2 juta antara 1992 hingga 1994.

Azmin juga dicabar menafikan dakwaan bahawa beliau serta isterinya termasuk seorang ipar memiliki saham bernilai RM8.5 juta pada awal 1990-an adalah tidak benar.

Bagaimanapun, ADUN bagi kawasan Bukit Antarabangsa itu ketika ditemui media semalam enggan mengulas mengenai desakan akar umbi yang mahu beliau menjelaskan bersabit kontroversi yang melanda dirinya.Azmin hanya menjawab "tak payah," ketika diajukan pemberita bersabit desakan ahli PKR yang secara lantang mendesaknya tampil menjelaskan pelbagai tuduhan dan dakwaan yang membelit dirinya.

3 Ulang Tayang Video Adam Adli kena Penumbuk Di Kg Kerinchi


Terpulang kepada anda untuk menilai mana yang betul mana yang salah. Nak tengok Adam Adli kena penumbuk dan pelempang skip ke minit 11:00!


0 Kenapa Bersih 3.0 Pilih Dataran Merdeka....



Oleh: Helmi Hanafi

Rasanya tak perlu nak berteka teki lagi….saja nak buat riuh.. saja nak buat gamat untuk tarik perhatian orang ramai kepada mereka. Itulah nampaknya akal puak-puak pembangkang apabila umum hendak buat perhimpunan Bersih 3.0 di Dataran Merdeka 28 April ini.

Pemilihan tempat bersejarah itu sudah mengambarkan nawaitu mereka untuk cetus provokasi. Kata orang sudah tahu tidak boleh di situ tetapi nak juga.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz sendiri awal-awal sudah kata, Dataran Merdeka TIDAK termasuk dalam kawasan yang digazet untuk mengadakan sebarang perhimpunan aman.

Jadi faham-fahamlah apa jadinya nanti apabila permintaan ditolak, mereka akan buat riuh lagi, tuduh itu ini dan bangkitkan kemarahan juga keghairahan penyokong mereka untuk ‘beraksi’.

Macam dulu juga, masa Bersih 2.0, bila Perdana Menteri umum sedia runding untuk benarkan puak-puak Bersih 2.0 buat perhimpunan awam di kawasan tertutup macam stadium.

Terus melompat berkeras hendak guna Stadium Merdeka dan apabila tidak dibenarkan, rempuh juga tidak kira apa nak jadi.

Yang peliknya, kenapa tidak buat di Stadium Shah Alam... Mudah parking, mudah orang hendak pergi, mudah pihak berkuasa kawal lalu lintas...

Lagipun kerajaan Selangor yang memerintah kini adalah kerajaan pembangkang, jadi secara simboliknya, buatlah di Selangor, duduklah, bantahlah, dari pagi sampai malam pun tak apa, kalau larat…

Kenapa mesti pilih di pusat bandar yang sibuk, yang jika diadakan bakal menyusahkan semua pihak...

Orang yang waras, peniaga, rakyat yang tidak berkepentingan sila buka mata luas-luas tengok macam mana pembangkang menyusahkan mereka.

Pembangkang bukan hendak mencari penyelesaian kepada masalah, tetapi sengaja mahu burukkan negara, burukkan imej Malaysia yang dari segi jangka panjangnya merugikan kita semua.

Mengenali Anwar Ibrahim, yang cukup hebat dalam bab berpidato ini siapa boleh tolak kemungkinan kalau beliau sudah berangan –angan nak jadikan Dataran Merdeka jadi macam Dataran Tahrir di Mesir.

Ingat balik berapa kali sudah beliau mewar-warkan tentang Arab Spring.

Orang ramai duduk berhari-hari tidak balik, rosak ekonomi, apabila pihak berkuasa hendak suraikan, jadi pertembungan, nampak pihak berkuasa zalim.

Anwar memang hendak jadi hero menerusi cara ini, sebab beliau tahu, kalau berdasarkan demokrasi ‘tenang-tenang' beliau tidak akan mimpi nak capai impian jadi Perdana Menteri.

Bukan kerana di Malaysia tidak ada demokrasi, tetapi beliau sendiri tahu beliau bakal ditolak dalam proses tersebut.

Majoriti rakyat tidak mahu PM yang ada video seks 99.9 peratus tulen, majoriti rakyat tidak mahu kerajaan yang hanya tabur janji tapi apabila gagal laksanakan salahkan kerajaan terdahulu. Majoriti rakyat tidak mahu ditadbir oleh parti yang bergabung demi kuasa, semata-mata, bukan kerana kepercayaan dan idelogi politik.

Anwar tahu itu, beliau ahli politik lama, jika benarkan proses demokrasi berlaku di Malaysia, pilihanraya berlangsung dengan aman dan lancar, beliau akan kehilangan semuanya.

Sebelum impian hendak jadi Perdana Menteri berkecai cara mudah adalah bakar hati rakyat, bangkitkan kemarahan orang muda. Tolak demokrasi, mulakan revolusi.

Itulah impian Anwar dan kuncu-kuncunya… apabila mereka memilih hendak buat kecoh di Dataran Merdeka 28 April ini

0 Zambry Minta Nizar Hentikan Hipokrasi


Anggota Dewan Undangan Negeri Perak kawasan Pasir Panjang Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin daripada Pas diingatkan supaya menghentikan perbuatan hiprokrasi, kepura-puraan dan pendustaan berhubung projek pelaburan bijih besi oleh Vale International.

Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata tindakan itu boleh memberi kesan buruk terhadap pelaburan, pertumbuhan negeri dan pembangunan rakyat.

"Jika kita berusaha untuk menegakkan benang yang basah ia tidak ke mana. Lagi kita cuba 'bersilat' lagi menampakkan kelemahan sebagai pemimpin," katanya kepada pemberita di luar persidangan Dewan Undangan Negeri di sini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Mohammad Nizar hari ini yang mendakwa surat bertarikh 17 Dis 2008 yang ditandatanganinya ketika menjadi menteri besar Perak bukan menandakan persetujuannya terhadap pelaksanaan projek berkenaan di Teluk Rubiah, sebaliknya bagi tujuan "public relations" (menjalin perhubungan awam) dengan pelabur.

Zambry menyifatkan alasan yang diberikan itu sebagai tidak munasabah kerana Mohammad Nizar pada ketika itu merupakan seorang menteri besar dan kandungan surat tersebut merupakan satu perkara yang serius.

"Ia satu alasan yang tidak munasabah. Beliau adalah seorang bekas menteri besar, beliau perlu tahu bahawa setiap surat yang ditulis oleh seorang Ketua Pegawai Eksekutif sebuah negeri adalah bukan surat 'pen pall' atau kawan biasa yang suka-suka tulis. Surat itu adalah surat berjadual dan berjilid...ini bukan surat bagi tujuan 'marketing' atau 'public relations'," katanya.

Semalam, semasa persidangan dewan, Mohammad Nizar mengakui menandatangani surat bertarikh 17 Disember 2008 itu berhubung sokongan terhadap projek pusat pengagihan bijih besi oleh Vale International dan mengakui kesahihan kandungan surat berkenaan.

Surat berkenaan telah dikelaskan semula oleh kerajaan negeri berikutan dakwaan pembangkang kononnya mereka tidak terlibat dan tidak menyokong pelaksanaan projek itu di Teluk Rubiah.

Zambry berkata kandungan surat itu yang menyebut bahawa kerajaan negeri akan memproses pemindahan tanah berkenaan dan mengubah statusnya menjadi tanah perindustrian selepas permohonan diterima oleh Jabatan Tanah dan Galian, jelas menunjukkan sokongan Muhammad Nizar terhadap projek itu.

Zambry berkata kerajaan negeri tidak akan mendedahkan semua dokumen dan surat berkaitan projek berkenaan seperti yang diminta oleh pakatan pembangkang kerana ia bukan amalan pentadbiran yang baik.

Mengenai desas desus kononnya Adun Sitiawan, Datuk Ngeh Koo Ham, dan Adun Pantai Remis, Nga Kor Ming, kedua-duanya daripada DAP, ada berjumpa beliau untuk meminta maaf dan mengatakan mereka tidak mengetahui tentang kewujudan surat bertarikh 17 Disember 2008 itu, Zambry hanya tersenyum dan enggan mengulas lanjut.

Terdahulu, pada sidang media berasingan, Mohammad Nizar meminta kerajaan negeri mendedahkan semua dokumen berkaitan projek berkenaan. Pada Sabtu lepas, Mohammad Nizar, Ngeh dan Adun Tronoh, V. Sivakumar, menyertai 100 anggota Jaringan Aktivis Alam Sekitar Perak mengadakan bantahan terhadap operasi syarikat bijih besi Vale SA di Teluk Rubiah yang didakwa akan
memusnahkan alam sekitar di kawasan itu. - Bernama

Thursday, April 5, 2012

2 Sidang Media Azizah-Shamsidar Hanya Propaganda!


Merujuk kepada artikel yang disiarkan oleh laman pembangkang, Suara PR, Wan Azizah dikhabarkan akan mengadakan sidang media bersama dengan Shamsidar Taharin minggu depan bagi membersihkan nama masing-masing yang dikaitkan dengan kisah cinta empat segi senget antara Anwar, Azizah, Azmin dan Shamsidar.

Sebagai pemerhati politik, penulis sekadar ingin menasihat para penyokong PR agar tidak terlalu menaruh harapan yang sidang media itu akan menjadi kenyataan. Sudah terlalu banyak kali penyokong-penyokong PR dihampakan dengan adegan-adegan ‘stunt’ tak jadi oleh pemimpin-pemimpin mereka.

Bermula dari saman terhadap Chandra Muzaffar dan kini Nallakarupan yang difail tetapi tidak diserahkan, sehinggalah kepada keengganan menjelaskan ke mana hilangnya jam Omega, mengacah konon ingin bersumpah dan penubuhan kerajaan 16 September, maka penulis rasa cukup-cukuplah penyokong-penyokong PR diperdaya.

Semua pemimpin-pemimpin atasan Pakatan Rakyat tahu bahawa Wan Azizah dan Shamsidar sudah lama tidak bertegur sapa. Semua orang tahu, Wan Azizah tidak akan menghadiri program di mana Shamsidar juga menghadirinya. Sekiranya mereka terserempak, mereka akan bermasam muka. Ketegangan antara mereka sudah tidak boleh disembunyikan lagi. Itu hakikat.

Wan Azizah juga tidak begitu ‘ngam’ dengan Azmin dan cukup menyampah apabila pada suatu ketika dulu, Azmin gemar benar memakai baju yang sama dengan Anwar, suaminya.

Maka, untuk seorang penulis di Laman Suara PR cuba menipu kita dengan kisah dongeng keakraban kedua wanita ini menunjukkan betapa Pakatan Rakyat kini bagaikan lemas dalam peluru yang bertali arus sama ada ditembak musuh atau tertembak sendiri tanpa sengaja.

Jika benar Wan Azizah dan Shamsidar akan membuat sidang media bersama, kenapakah berita ini tidak datang dari kedua-dua mereka sendiri dan dilaporkan oleh media rasmi mereka? Kenapakah hanya Laman Suara PR yang menghebahkannya?

Malah mereka juga berdiam diri apabila khabar kononnya Umi Hafilda mempunyai bukti bergambar hubungan Anwar-Shamsidar dihebahkan oleh laman yang sama.

Nampak sangat ini adalah usaha terdesak PR untuk menangkis peluru yang dilontarkan Nallakarupan. Tentu sekali PR sedar, jika tiada langsung usaha untuk menjawab persoalan mengenai hubungan intim Anwar-Shamsidar atau hubungan dingin Azizah-Shamsidar maka rakyat akan melihat bahawa kisah cinta 4 segi senget lagi songsang keluarga mereka adalah benar belaka.

Perkembangan ini meletakkan PR dalam keadaan serba tak kena. Jika didiamkan maka penyokong akan mula meragui mereka, tetapi jika diberi respon maka mereka mungkin akan terjerat diri sendiri.

Kerana itu, penulis yakin, sidang media Azizah-Shamsidar tidak akan berlaku. Ia hanyalah propaganda politik sementara menunggu idea baru untuk menangkis isu.

0 Desakan Azmin Berundur, Rancangan Nurul Izzah Untuk Kuburkan Azmin Di Bukit Antarabangsa?

Sudah tiba masanya team Izzah pancung Azmin yang dilabelkan sebagai liabiti dalam PKR selama ini....

Walaupun situasi ini agak jarang berlaku – ahli PKR sendiri mendesak pemimpin tertinggi berundur, kita janganlah dilalaikan kononnya demokrasi yang sebenar sudah wujud dalam PKR. Kenyataan media semalam oleh beberapa ahli jawatankuasa PKR Ampang yang diketuai Ketua Penerangannya, Mohd Isa Mohd Saidi sebenarnya adalah permulaan kepada perebutan kerusi mana yang patut ditandingi dalam pilihanraya umum akan datang.

Dalam kes Mohd Isa, beliau sedang mengintai kerusi Bukit Antarabangsa yang kini diduduki Azmin.

Justeru tidak hairan kenapa Mohd Isa berani mengambil kesempatan dari pelbagai dakwaan salahguna kuasa, pemilikan saham sehingga hubungan seks antara isteri Azmin dengan Anwar Ibrahim satu ketika dahulu untuk mendesak Azmin menjelaskan situasi sebenar atau meletakkan jawatan!!

Mohd Isa tahu, inilah masa yang sesuai untuk pencalonan bagi kerusi Bukit Antarabangsa yang diidamkannya itu jatuh ke tangannya kerana maklumat menunjukkan dia telah mempromosikan dirinya sebagai bakal wakil rakyat di kawasan tersebut sejak beberapa tahun sudah.

Dengan PKR akan mengamalkan konsep satu calon untuk satu kerusi, Mohd Isa rasa dia berhak dan layak untuk bertanding disitu, tapi apabila Azmin dilantik mengetuai PKR Selangor (permulaan kepada meletakkan Azmin sebagai MB Selangor), kedudukkan Mohd Isa sudah mula tergugat. Maka itu seperti yang diterangkan di atas, Mohd Isa mengambil kesempatan dari kekecohan yang berlaku sekarang untuk kepentingan dirinya dan segelintir ahli jawatankuasa Cabang Ampang yang telah diperalatkannya.





Kita semua perlu difahamkan, pertandingan kali ini berbeza dengan 2008. Pada 2008, hanya segelintir sahaja yang menjangkakan BN akan kalah teruk, hilang beberapa negeri dan hilang majoriti 2/3 di Parlimen. Tidak terkecuali pembangkang. Sebab itu ntah siapa-siapa diangkat menjadi calon tapi akhirnya menang!

Pendek kata, dulu tak siapa hairan nak jadi calon pembangkang tapi sekarang berbunuhan pun sanggup, kalau diperlukanlah.

Jadi tidaklah mustahil untuk situasi yang tidak menyebelahi Azmin kali ini, digunakan oleh pihak-pihak tertentu dalam PKR sendiri untuk menjatuhkannya. Penulis tidak hairan kalau apa yang dilakukan Cabang Ampang ini adalah satu kepada permulaan yang lebih besar. Malah telah juga disebutkan semalam, beberapa cabang lain dalam negeri Selangor juga akan mendesak Azmin berbuat perkaran yang sama.

Azmin terlupa, dia tidak boleh selamanya menjadi ‘untouchable’ dalam PKR. Dulu mungkinlah kerana kurang sangat orang yang nampak potensi PKR ini pada satu ketika akan berjaya juga membentuk kerajaan. Tapi tsunami 2008 mengubah keadaan itu.

Semut mana yang tidak tertarik kepada gula ya tak.

Penulis tahu, Azmin tidak mungkin tampil menjelaskan segala tuduhan yang telah dilemparkan kepada dia dan isterinya Shamsidar. Ambil yang mudah cukup, saham. Tak sampai 1 hari dia mencabar supaya bukti pemilikan sahamnya didedahkan, bekas Setiausaha Sulit Anwar, Anuar Shaari tampil dengan bukti tersebut.

Silap-silap, kalau dia mengulangi cabaran supaya Nalla atau Ummi mengemukakan bukti yang isterinya pernah melakukan zina dengan Anwar (dalam pengetahuannya), berkeping-keping gambar dan video akan ditunjukkan kedua Nalla dan Ummi untuk menyahut cabaran Azmin.

Kalau itu berlaku, apa pilihan yang Azmin ada? Sudah tentu tidak ada pilihan lain, melainkan mengundurkan diri atau memujuk Anwar tampil dengan kenyataan yang sebenarnya tidak menjawab persoalan yang dikemukakan.

Dalam isu pemilikan saham ini pun, sehingga sekarang Azmin tidak berbunyi apa-apa, ini pulak lagi nak cakap soal zina isterinya dengan Anwar?

Jadi Mohd Isa sebenarnya mengambil tindakan yang betul dalam mendesak Azmin kerana Mohd Isa pun tahu Azmin tidak akan berbunyi apa-apa mengenai dakwaan zina Anwar dengan isterinya. Soal saham itu mungkin, sebab dokumen boleh dinafikan ketulenan dan apa lain yang berkaitan sehingga memakan masa bertahun-tahun.

Lagipun apa masalah dapat saham?

Berbeza pula dengan tuduhan yang satu lagi. Itu boleh menjadi persepsi yang besar yang bukan sahaja menjatuhkan imej dirinya, tapi keluarganya dan Anwar juga sebab bukti kepada perlakuan tersebut sudah menjelma menjadi seorang gadis dewasa kini. Nak lari kemana?

0 Kempen 21 Hari Punca Rusuhan Kaum


Walaupun beberapa tuntutan Bersih 2.0 telah pun diberi perhatian serius oleh SPR dan juga kerajaan, mereka masih juga berdegil ingin mengadakan Himpunan Bersih 3.0 konon kerana tuntutan mereka tidak dipenuhi. Sedangkan, kerajaan telah menubuhkan satu Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen yang bertanggungjawab untuk menambahbaikkan sistem pilihanraya sebagai bukti kerajaan tidak pernah mengenepikan pandangan Bersih, khasnya, ataupun mana-mana pihak.

Untuk itu juga, SPR telah dan sedang melakukan semakan dan kemaskini bagi memastikan tiada kes pengundi yang diragui kewujudan atau tempat mengundinya. Namun, seperti juga semua sistem pilihanraya di seluruh dunia, adalah mustahil untuk SPR memastikan senarai pengundi yang 100% tepat kerana ia akan memerlukan kerjasama setiap rakyat untuk mengemaskini rekod masing-masing termasuk rekod kematian sanak saudara mereka. Dan Bersih telah dengan sengaja menolak hakikat ini serta berdegil menuntut rekod yang 100% tepat yang mustahil dicapai walaupun di negara termaju di dunia seperti Amerika Syarikat.

Begitu juga dengan undi pos di mana Bersih telah mempersoalkan ketelusan pihak yang menguruskan undi pos. Jelas bahawa mereka telah dengan sengaja mengenepikan hakikat bahawa setiap parti yang terlibat berhak menjadi pemerhati dan pemantau dalam satu-satu proses undi pos dan penipuan adalah mustahil sama sekali.

SPR juga telah bersetuju untuk menggunakan dakwat kekal seperti yang dituntut Bersih walaupun ia terbukti punya terlalu banyak kelemahan sepertimana yang berlaku di negara-negara yang menggunakan sistem ini. Motif Bersih ingin menggunakans sistem yang lemah dan mudah untuk dimanipulasi ini, amat mencurigakan kita semua. Lebih mencurigakan lagi ialah walaupun SPR telah bersetuju dengan penggunaan dakwat kekal, Bersih masih lagi mengulangi tuntutan yang sama dalam demonstrasi Bersih 3.0 yang dirancang mereka pada 28 April ini.

Namun, yang paling mencurigakan sekali ialah apabila Bersih bersungguh-sungguh inginkan tempoh kempen yang lebih panjang dengan minimum 21 hari. Apakah kena mengena tempoh kempen dengan proses pengundian yang bersih? Bagaimanakah tempoh kempen yang panjang boleh memastikan tiada manipulasi ketika proses mengundi dan pengiraan undi?

Tidakkah Bersih tahu bahawa tempoh kempen 21 hari dalam plihanraya 10 Mei 1969 itulah yang menjadi punca tercetusnya tragedi rusuhan kaum 3 hari kemudiannya iaitu pada 13 Mei 1969?

Apakah Bersih tidak belajar dari sejarah atau sengaja ingin mengulangi sejarah? Maka tepatlah tekaan kita bahawa Bersih hanya ingin mencetuskan huru-hara dan rusuhan semata-mata.

Jika dilihat dari himpunan-himpunan yang dibuat oleh Bersih, reformasi, 901, kumpulan Hijau, Dong Zong dan kumpulan-kumpulan yang sewaktu dengan mereka sebelum ini, semuanya hampir atau telah menimbulkan huru-hara dan juga keganasan. Walaupun himpunan dibuat dalam masa hanya beberapa jam, namun ucapan-ucapan provokasi dan hasutan yang dibuat oleh pemimpin-pemimpin mereka cukup untuk mengganggu keselamatan dan menggugat keamanan negara.

Bayangkan jika ucapan atau ceramah kempen yang sedemikian diadakan selama 21 hari berturut-turut maka adalah tidak mustahil tragedi 13 Mei akan berulang dan mungkin akan berulang dalam skala yang lebih besar.

Dan inilah sebenarnya matlamat Bersih.

Hanya orang-orang dungu sahaja yang sanggup turun berdemonstrasi bersama Bersih kerana tidak menyedari bahawa diri mereka menjadi umpan dan mungkin juga korban, demi sebuah pengkhianatan terhadap negara sendiri.

Dari satu sudut, dengan bekerjasama dengan pembangkang, Bersih telah dengan sendirinya membuktikan yang pertubuhan itu sendiri sebagai tidak bersih.

Manakan tidak, sedangkan dalam pemilihan parti pembangkang sendiri, amalan memanipulasi undi, menipu, mengugut dan pergaduhan dapat ditonton secara ‘langsung’ oleh sekalian rakyat. Malah, parti pembangkang juga mengamalkan kronisme dan nepotisme secara terang-terangan di mana hanya anak-beranak, saudara-mara atau sahabat handai yang rapat dengan kepimpinan atasan yang akan diberikan jawatan tertinggi di dalam parti sama ada secara lantikan terus atau manipulasi undi.

Rasuah politik yang konon ditentang Bersih juga diamalkan secara berleluasa oleh pembangkang sehinggakan parti yang konon memperjuangkan Islam juga kini dikuasai oleh golongan berfahaman liberal, syiah, komunis atau tiada pegangan langsung asalkan dapat wang dan jawatan.

Bagaimana Bersih akan dapat membersihkan apa-apa jika alat pembersih yang digunakan juga amat kotor sekali? Bersih seolah-olah cuba mengemop lantai dengan air selut. Atau mungkin juga Bersih boleh digambarkan sebagai seekor khinzir ingin menyamak diri sendiri.

Justeru, tidak usahlah Bersih berpura-pura lagi kerana semua orang tahu Bersih adalah tersangat kotor. Dengan pengakuan Pengerusi Bersih sebelum ini iaitu Bersih menerima dana dari pihak yang bertanggungjawab melatih perusuh untuk menggulingkan kerajaan yang sah di negara-negara yang strategik di seluruh dunia, sudah cukup untuk membuktikan betapa kotornya pertubuhan ini serta pemimpin-pemimpinnya.

Akhirnya, semua ini menjurus kepada satu kesimpulan sahaja iaitu Bersih adalah pengkhianat negara. Dan pengkhianat negara adalah sebenarnya sekotor-kotor manusia….

0 Nizar Vale


Northxpose : There have been numerous instances of the Pakatan Rakyat hypocrisy since its very formation – from Anwar’s daily chameleon act to accusations of fiscal mismanagement when the opposition’s Buku Jingga is itself a path to bankruptcy.

But nothing can be more humiliating than to be caught lying red handed, in a forum where lying is far too expensive an option – the assembly of elected representatives.

Such was what occurred in the Perak DUN assembly, when Menteri Besar Datuk Seri Zambry Abdul Kadir skillfully exposed his nemesis Datuk Nizar Jamaludin for the lying hypocrite that he is.

The Vale fiasco where Nizar had been at the forefront of protests against the iron ore distribution centre created and run by the Brazilian giant fully unravelled when Zambry read out a support letter Nizar had penned and signed as Menteri Besar, in which he more than welcomed Vale’s foray into Perak.

All this talk about environmentalism is mere political convenience so that Pakatan can oppose BN for the sake of opposing. A responsible opposition is clearly absent in Perak, as it is at the Federal level

As for Nizar, this episode at the Dewan may prove more damaging than the personal embarrassment he no doubt faces. It may yet prove to be a definitive blow to his chances of wrestling back the Perak state government from Zambry. Many Perakians might yet give another chance to someone who talks a good talk with or without the facts to back him up, but few would forgive a blatant opportunistic liar whose maneuvering and scheming are exposed by those very facts.

1 BERSIH 3: Tiada Lagi Sebab Untuk Demo - Khairy



Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin berkata BERSIH 3.0 tiada sebab untuk mengadakan perhimpunan kerana kebanyakan tuntutan NGO itu telah ditangani oleh jawatankuasa terpilih khas parlimen (PSC).

Katanya, tujuh daripada lapan tuntutan untuk pilihan raya bersih dan adil itu telahpun dimasukkan dalam syor PSC.

"Satu perkara yang tidak dimasukkan ialah tempoh kempen minimum 21 hari. Semua yang lain telah ditangani, termasuk penambahbaikan yang dijanjikan dalam penggal selepas ini," katanya ketika dalam perbahasan di Dewan Rakyat hari ini.

Khairy mengulas pengumuman BERSIH 3.0 untuk mengadakan perhimpunan ketiga pada 28 April.

Beliau menyifatkan keputusan tersebut "tidak ikhlas" dan turut menuduh BERSIH 3.0 bersekongkol dengan pembangkang untuk menjadikan isu pilihan raya itu menjadi lebih rumit.

Khairy juga mendakwa perhimpunan itu merupakan satu usaha untuk memanipulasi isu pilihan raya adil untuk agenda lain.

0 SPR: Mahfuz Reka 'Cerita Karut Jahat' !!


Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar menafikan sekeras-kerasnya dakwaan Ahli Parlimen PAS Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar, bahawa beliau terlibat dalam 'pasukan petugas' yang didakwa memberi kerakyatan kepada warga asing untuk membolehkan mereka mengundi.

Wan Ahmad berkata Mahfuz, yang menamakan beliau dalam satu sidang akhbar semalam, telah sengaja mengheretnya ke dalam "cerita karut" rekaannya yang bertujuan untuk "merosakkan integriti SPR".

Wan Ahmad menyifatkannya sebagai satu perbuatan jahat dan tidak bertanggungjawab oleh Mahfuz.

Sebaliknya, kata Wan Ahmad, beliau tidak tahu tentang tuduhan terhadapnya itu.

"Dia sengaja mengaitkan nama saya ,timbalan pengerusi SPR, dalam cerita rekaannya itu untuk modal politik bertujuan untuk mengaitkan SPR dalam aktiviti sedemikian.

"Objektifnya untuk merosak integriti dan kredibiliti SPR sebagai badan bebas dan berkecuali di bawah Perlembagaan," kata Wan Omar.

Katanya, beliau akan mendapatkan nasihat penasihat undang-undang suruhanjaya itu sebelum memutuskan tindakan selanjutnya.

Sumber: Malaysiakini

0 Mahasiswa Tolak Demontrasi BERSIH 3.0


Ambiga dan Pak Samad mahu menggunakan mahasiswa bagi menjayakan agenda politik pihak tertentu, mungkin seruan yang dibuat oleh Ambiga ini disambut secara terbuka sekelompok pelajar yang suka memanjat pagar, melanggar pintu kaca dan mengusung batu nisan sehingga ke Putrajaya.

Tetapi apa pula pandangan mahasiswa yang bersifat rasional yang sentiasa membawa suara ASPIRASI MAHASISWA yang sebenar? Baca lagi...

Wednesday, April 4, 2012

0 Ahli PKR Minta Penjelasan Azmin Ali Diatas Dakwaan Dayus!


Ahli-ahli akar umbi Parti Keadilan Rakyat (PKR) kini dilihat semakin hilang kepercayaan terhadap kepimpinan parti itu apabila buat pertama kali dan secara terbuka, mereka menuntut supaya Azmin Ali menjawab segala dakwaan yang dikaitkan ke atas beliau.

Ketua Penerangan PKR Ampang, Mohd. Isa Mohd. Saidi dalam satu sidang akhbar di sini hari ini turut meminta Timbalan Presiden itu menyangkal semua tuduhan yang dilemparkan termasuk soal pemilikan saham dan hubungan isterinya dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Tegas beliau, Azmin digesa meninggalkan PKR jika gagal berbuat demikian dalam masa terdekat demi menjaga nama baik parti.

“Kami yakin Azmin tidak akan membisu dan berdiam diri jika tidak bersalah.

“Azmin perlu tampil menjawab segala tuduhan jijik yang dilemparkan secara berani dan ikhlas sekali gus mengambil tindakan undang- undang terhadap mereka yang membuat tuduhan itu demi meyakinkan ahli dan rakyat,’’ katanya.

Sidang akhbar itu turut dihadiri Naib Ketua PKR Ampang, H.M Tan bersama 10 ahli jawatankuasa yang mewakili ratusan ahli cabang parti itu.

Azmin sebelum ini dicabar oleh bekas Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr. Hasan Ali supaya membuat penjelasan terhadap lima perkara termasuk sumber kewangan Ahli Parlimen Gombak itu serta isterinya, Shamsidar Taharin yang membeli saham bernilai RM2 juta antara tahun 1992 hingga 1994.

Azmin juga dicabar menafikan dakwaan bahawa beliau serta isterinya termasuk seorang ipar memiliki saham bernilai RM8.5 juta pada awal tahun 1990-an adalah tidak benar.

Selain itu, Azmin juga perlu menafikan tuduhan yang dibuat dalam buku karangan Syed Hussin Al-Attas bertajuk `Tuhan, Politik dan Seks’ yang diterbitkan pada tahun 2010 termasuk cabaran penulis-penulis blog untuk menentukan kesahihan nasab biologi seorang lagi ahli keluarga beliau.

Namun sehingga kini, Azmin masih enggan membuka mulut kecuali dakwaan pemilikan saham beliau dan isterinya apabila menyifatkan usaha mengaitkan perkara itu dengannya sebagai fitnah.

Bagaimanapun semalam, bekas Setiausaha Sulit Anwar, Anuar Shaari yang merupakan individu bertanggungjawab melaporkan pembelian dan pemilikan saham berkenaan kepada polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tahun lalu tampil mendedahkan bukti-bukti sahih sebagaimana yang diminta Azmin.

Tidak cukup dengan kenyataan balas Anuar itu, tekanan dalaman yang diterima Azmin hari ini lebih membuatkan beliau `tidak senang duduk’.

Jelas Mohd. Isa, beliau dan ahli-ahli parti lain terpanggil membuat desakan tersebut ekoran sikap Ketuanya, Zuraida Kamaruddin merangkap Ketua Wanita PKR yang memberi amaran supaya tidak `sibuk’ mencampuri urusan pimpinan atasan parti apabila diminta
memberikan penjelasan.

Bimbang dengan jawapan Zuraida itu, katanya, pakatan pembangkang berkemungkinan besar akan kecundang dalam pilihan raya umum akan datang jika tiada penjelasan konkrit daripada Azmin atau mana-mana pimpinan tertinggi parti.

“Beberapa cabang PKR lain khususnya di Selangor dipercayai akan membuat desakan sama jika Azmin mengambil sikap terus berdiam diri termasuk mana-mana pimpinan tertinggi yang turut diserang berhubung kredibiliti dan integriti mereka termasuk soal moral Anwar.

“Sebelum kami beramai-ramai bertindak keluar parti, kami minta beliau terlebih dahulu meninggalkan parti,’’ katanya.

-MyNewsHub

1 Isu kilang Vale di Teluk Rubiah... Akhirnya Nizar Kantoi!!!

Setelah hampir empat tahun pembangkang di Perak menjadikan isu kilang pengagihan bijeh besi milik syarikat Vale di Teluk Rubiah, Lumut sebagai modal utama akhirnya tembelang mereka terdedah.
Ketuanya, DS Nizar Jamaludin yang merupakan mantan Menteri Besar kantoi apabila dia sendiri mengakui di sidang Dewan Undangan Negeri Perak, Rabu bahawa dia yang mengutus dan menandatangani surat berkenaan.

Kini Nizar nak sorok muka di mana. Badan-badan alam sekitar percaya dia tidak memilih Teluk Rubiah tapi Tanjung Hantu, dekat Bagan Datoh.

Itu yang didendangkan pembangkang sejak tahun 2009 selepas Pakatan Rakyat tumbang setelah 11 bulan berkuasa..  

Episod memalukan ini bermula  apabila Menteri Besar Perak Dato' Seri Dr.Zambry Abd Kadir ketika menjawab soalan asal wakil DAP membaca surat yang ditandatangani Nizar.

Surat Nizar bertarikh 17 Dis. 2008  ditujukan kepada Mr.Renato Neves, Marketing and Commercial Global Director, Value do Rio Doce ditulis dalam bahasa inggeris.

Surat yang  didisklifikasikan itu  bermula dengan:"It was a pleasure meeting you . . ."dan kemudian Nizar menyebut,"I am happy to know that your negotiation with Harta Makmur SB on your proposal to purchase their land is going very well."

Sokongan kerajaan Pakatan Rakyat kepada Vale jelas apabila Nizar dipetik berkata,"The state will process the transfer of the said land to vale and conversion of the land to industrial use once the appropriate application received . . ."

Dr.Zambry berkata demikian ketika menjawab soalan Ngeh Koo Ham (DAP-Sitiawan) yang ingin tahu mengapa kerajaan negeri meluluskan kilang itu di kawasan pelancongan Teluk Rubiah dan bukan Tanjung Hantu yang dicadangkan Pakatan Rakyat dulu.

Bos  DAP Perak Ngeh Kooo Ham mungkin tidak menyedari kewujudan surat tersebut juga kantoi apabila dalam jawapannya Dr.Zambry menyebut "tidak ada bukti kilang itu nak dibina di Tanjung Hantu."

Menteri Besar menganggap isu ini sebagai pembohongan pembangkang mempermodalkan isu kilang Vale untuk kepentingan politik.

Ia ibarat didepan rakyat cakap mereka lain tapi apa yang mereka buat dibelakang juga sangat berlainan.

Dalam hal ini Dr.Zambry meminta pembangkang bertanggungjawab dan tidak lagi menggunakan isu murahan ini untuk kepentingan politik mereka.

Menteri Besar juga menafikan bahawa terdapat bukti projek pengagihan bijeh besi ini dicadangkan pembangkang dibina di Tanjung Hantu, 40 km dari Lumut.

Katanya beliau menyemak mencari bahan bukti tetapi nyata tidak terdapat cadangan pembangkang membinanya di Tanjung Hantu.

Beliau hairan macam mana mereka boleh mendakwa Nizar bersetuju kilang berkenaan dibuat di Tanjung Hantu sedangkan surat itu sendiri membuktikan sebaliknya.

Pada satu ketika Nizar terpaksa bangun mengesahkan bahawa surat yang didedahkan Menteri Besar itu adalah surat yang beliau tulis kepada Vale International.

Nizar berkata demikian apabila wakil Pengkalan Hulu, Tan Sri Tajol Rosli Ghazali menggunakan Perintah tetap 23 (c) meminta beliau membuat pengesah kerana Tajol berpendapat "dengan jawapan Nizar, kita boleh tahu siapa bercakap benar."

"Kita nak tahu sama ada dia tulis surat itu ataupun tidak . . .itu saja"kata Tajol yang juga mantan Menteri Besar.

Pada ketika semua mata tertumpu padanya, Nizar bangun menjelaskan,"saya mengakui surat itu sahih, benar dan saya yang menandatangani surat berkenaan. Surat itu adalah benar."

Dr.Zambry secara sinis hairan mengapa Ngeh menimbulkan soalan ini sedangkan Nizar yang bertanggungjawab kerana ketika itu Nizar ialah Menteri Besar.

"Isu ini dimainkan pembangkang. Nizar bersungguh-sungguh mendakwa tidak pernah langsung bersetuju dengan projek ini, beliau mendakwa projek itu dicadangkan di tempat lain"

Menteri Besar berkata sebelum memilih Perak, kajian Vale melibatkan negara-negara seperti Thailand, Filipina, Vietnam dan Malaysia.

Katanya pada tahun 2007 Vale membuat keputusan muktamad memilih Perak, Malaysia kerana mempunyai persekitaran yang lebih kondusif.

Pendedahan Dr.Zambry mengambil masa lebih 30 minit sehingga berlaku pertikaman lidah antara beliau dengan Ngeh dan ADUN Pantai Remis Nga Kor Ming (sepupu Ngeh).

Ngeh mendakwa Dr.Zambry membuat pendedahan merujuk kepada surat sebagai "selective"(memilih) sedangkan beliau mahu Menteri Besar mendedahkan soalan-salan seperti siapa pemilik tanah dan sebagainya.

Jawapan Dr.Zambry juga mengundang kritikan dari ADUN Pantai Remis yang melihat jawapan Menteri Besar sebatai "ugutan."

Dr.Zambry sambil menuding jari kearah Nga yang pernah memanggilnya "hitam metalik haram jadah" akan mendedah pula mengenai wakil rakyat berkenaan. "Tunggu . . ."

Ia segera mengundang reaksi Nga dengan meneriak "samseng . . .samseng."

Sebelum menyambung penjelasan mengenai isu Vale, Dr.Zambry berkata "saya tak pernah takut dengan pantai Remis . . ."

Katanya beliau membuat pendedahan itu setelah dicabar Ngeh serta setelah pelbagai tulisan dan dakwaan di majlis ceramah dan sebagainya menafikan tentang penglibatan Nizar dan Pakatan Rakyat.

Sepanjang pendedahan terbuka itu Nizar mendiamkan diri manakala Ngeh dan Nga cuba menarik perhatian dewan  mendesak Dr.Zambry mendedahkan soal pemilik Harta Makmor SB.

"Itu urusan perniagaan willing buyer, willing seller. Itu urusan mereka"katanya.

Pada satu ketika Dr.Zambry secara sinis bekata tak hairanlah jika dakwaan sesetengah pihak Perak mempunyai "dua orang menteri besar" diwaktu mereka memerintah.

"Satu macam boneka".

Dalam sidang media selepas itu Dr.Zambry sekali lagi menjelaskan bahawa dia terpaksa mendedahkan surat itu kerana "mereka fitnah saya macam-macam."

Malah katanya terbuktilah isu ini sebenarnya bukanlah isu alam sekitar tapi isu politik bagi menarik sokongan rakyat.

Beliau keciwa kerana pembangkang menggunakan fitnah sebagai satu cara untuk mempengaruhi rakyat."Saya berharap rakyat mengetahui mereka berbohong."

Mengenai demonstrasi Ngo-Ngo yang menggunakan nama sebuah badan alam sekitar, beliau berkata ia dihadiri oleh para pemimpin pembangkang seperti Ngeh dan Sivakumar (ADUN Teronoh).

Kepada satu soalan, beliau memberi jaminan kerajaan akan memantau tahap penjejasan terhadap alam sekitar oleh agensi-agensi seperti EIA dan ETIA.-OLEH YUSOF HARUN -Agendadaily

1 Kerajaan Pas Kelantan Gagal Lihat Keistimewaan Pengkalan Chepa


Ketua UMNO bahagian Pengkalan Chepa, Dali Husin melihat penduduk di kawasan itu mengalami kerugian yang cukup besar setelah kegagalan kerajaan negeri membangunkan kawasan berkenaan yang mempunyai banyak keistimewaan.

Menurut beliau walaupun kawasan tersebut merupakan kawasan Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, ianya masih lagi gagal dibangunkan sebaik mungkin yang menyebabkan penduduk hilang keistimewaan walaupun kawasan tersebut berpeluang meningkat maju.

“Penduduk Pengkalan Chepa sebenarnya rugi besar sebab dulunya kawasan ini ketika di bawah pemerintahan Barisan Nasional (BN) merupakan salah satu kawasan perindustrian. Sebut sahaja Pengkalan Chepa inya satu kawasan untuk memberikan kemudahan kepada rakyat mendapatkan peluang pekerjaan. Dulu mempunyai banyak kilang besar…hari ini kebanyakannya dah tutup….Kenapa berlaku sedemikian?

“Ini merupakan kegagalan kerajaan negeri….. pertamanya kegagalan menyediakan insentif kepada pelabur, keduanya menyediakan prasarana. Bahkan ‘airport’ itu hasil sumbangan kerajaan persekutuan.

“Di Pengkalan Chepa kerajaan pusat bina kompleks Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia untuk beri kemudahan kepada nelayan kita mendaratkan ikan tetapi gagal…. kerana apa…kompleks ini gagal kerana muara airnya cetek. Kerajaan negeri tidak dapat menyelesaikan masalah ini yang akhirnya pelaburan begitu besar seolah-olah hari ini menjadi gajah putih tidak berdaya maju dan inilah kegagalan kerajaan negeri,” katanya kepada UMNO-Online di sini.

Katanya lagi banyak kawasan strategik di Pengkalan Chepa tidak digunakan serta dibangunkan dengan sebaik mungkin oleh kerajaan negeri pimpinan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

“Kita dulu mempunyai Pantai Cahaya Bulan yang merupakan kawasan industri pelancongan yang mana menjadi tarikan kapada pelancong….tetapi hari ini kawasan ini mula tidak dikenali lagi.. sebab apa …gagalnya kerajaan negeri nak mengurus tadbir untuk menjaga kawasan strategik yang ada di Pengkalan Chepa. Begitu juga kawasan kilang kita,” katanya.

Tambah beliau sepatutnya kawasan berkenaan yang merupakan kawasan Menteri Besar dimajukan dengan pembangunan yang pesat dan berdaya maju.

“Secara lebih jelas kalau kita bandingkan apabila kawasan ini adalah kawasan MB, sepatutnya menggambarkan ianya satu kawasan kemajuan. Contohnya di Terengganu….Datuk Seri Idris Jusoh daripada Besut ketika menjadi MB Terengganu membangunkan kawasan berkenaan.

“Besut dulunya yang jauh ketinggalan hari ini membangun dengan pesat. Begitu juga di Perak… Gerik dulu tidak dikenali tetapi apabila Datuk Seri Tajol Rosli Ghazali menjadi MB maka Gerik dimajukan dan menjadi jalan utama penghubung antara pantai Timur dan Utara. Tetapi di Kelantan kawasan MBnya hidup segan mati tidak mahu…itulah realitinya yang berlaku kepada kita,” katanya.

Serentak itu beliau memberikan jaminan sekiranya rakyat Kelantan khususnya di Pengkalan Chepa berani melakukan perubahan, insyaallah akan ada pembaharuan di negeri berkenaan dan Pengkalan Chepa.

“Insyallah, kita cukup yakin jika rakyat memberi kepercayaan terutama di Pengkalan Chepa ini, kita akan cuba membuat lonjakan baru dengan penstrukturan semula kawasan ini untuk melihat ianya memberi faedah kepada rakyat Kelantan terutama di kawasan ini untuk sama-sama membangunkan Pengkalan Chepa.

“Kita mempunyai kemudahan yang cukup lengkap, cuma bagaimana kaedah untuk kita memajukan dan dengan sokongan padu pucuk pimpinan pusat, Kelantan termasuklah Pengkalan Chepa ini akan berubah wajah,” katanya. -MediaUMNO

1 Janji Palsu Anwar Untuk Tutup Kegagalan


Semakin dekat desas desus pilihan raya umum dan semakin kuat khabar angin mengenainya bertiup, semakin kuatlah pihak pembangkang membuat janji-janji manis.

Malang, kesemuanya hanya tinggal manis pada bibir sahaja kerana hakikatnya ia adalah palsu dan sekadar halwa telinga semata-mata.

Paling kedepan dalam membuat janji-janji palsu ini ialah tidak lain tidak bukan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim.

Anwar menjanjikan bulan dan bintang kepada rakyat kerana mahu tagih undi daripada rakyat.

Impiannya untuk menjadi Perdana Menteri dan duduk di kerusi empuk Putrajaya masih hangat membara, walaupun sebenarnya semakin hari harapan tersebut semakin pudar.

Ke mana-mana sahaja beliau pergi dalam siri ceramah dan jelajah bertemu penyokong, tidak ada bukti tentang kemajuan yang di bawa oleh Pakatan Rakyat kecuali janji-janji untuk mengelirukan rakyat.

Anwar memang pandai berpidato dan menabur janji, sebab itu kelebihan ini digunakan sepenuhnya.

Antara janji pertama yang seringkali ditabur kepada orang-orang kampung ialah Pakatan Rakyat akan menurunkan harga minyak sebaik sahaja beliau menjadi Perdana Menteri.

Lihat betapa teringinnya Anwar kepada jawatan Perdana Menteri hingga sanggup membuat janji yang tidak masuk akal.

Alasan yang diberi Petronas memperolehi keuntungan puluhan bilion ringgit setiap tahun dan atas alasan itu harga minyak seharusnya diturunkan.

Walaupun mendabik dada lapan tahun menjadi Menteri kewangan, malangnya Anwar menunjukkan pemikiran cetek dan terlalu asas dalam hal pengurusan kewangan negara.

Kalau begitulah cara beliau berfikir, tidak payahnya susah-susah menjadi Menteri Kewangan untuk mengeluarkan buah fikiran sebegitu rupa.

Semua rakyat faham, harga minyak petrol, disel dan lain-lain bahan api di dalam pasaran bergantung secara keseluruhannya kepada harga di pasaran dunia.

Walaupun Malaysia secara amnya masih menjadi negara pengeksport minyak mentah, namun harga bahan api di pasaran tempatan tetap berkait rapat dengan pasara dunia.

Sebab itulah kerajaan tetap memberi subsidi dalam jumlah yang besar walaupun harga minyak terpaksa dinaikkan.

Cadangan Anwar untuk menurunkan harga minyak, tidak berpaksi kepada realiti kewangan negara dan pada jangka panjang akan melemehkan kedudukan ekonomi Malaysia.

Tengok sahaja di Selangor bagaimana Pakatan Rakyat mentadbir negeri terkaya di Malaysia tersebut.

Kalaulah Pakatan Rakyat berbangga sangat kerana rizab kerajaan negeri telah mencecah lebih RM1.2 bilion di bawah pentadbirannya, mengapa perlu menambah hutang sebanyak RM200 juta hanya untuk mensubsidi air percuma yang dijanjikan kepada rakyat?

Jika setiap janji Pakatan Rakyat semasa kempen pilihan raya memerlukan penambahan hutang maka lambat laun negeri yang paling kaya sekali pun akan jatuh bankrap!

Ini baru termasuk janji air percuma, bagaimana pula bermacam-macam lagi janji hendak beri percuma itu dan ini, seperti khairat kematian, pelajar univerisiti, bayi baru lahir, bantuan warga emas dan sebagainya.

Pakatan Rakyat tidak pernah mendedahkan kepada rakyat apakah sumber-sumber kewangan yang diperolehi dan bagaimana cara untuk mengotakan semua janji-janjinya itu.

Kini yang dibaca di dalam laporan media, Pakatan Rakyat bercadang untuk menjual tanah dan aset negeri kononnya untuk pembangunan, sampaikan bangunan dan tanah menempatkan pelajar miskin di bawah Yayasan Selangor di Kampung Pandan ingin dijual kepada syarikat swasta.

Inilah cara Anwar mengurus kewangan negeri Selangor selaku Penasihat Ekonomi Negeri Selangor.

Bunyi jawatannya amat gah dan mengerunkan tetapi ide yang diberikan untuk bangunkan ekonomi akhirnya hanya akan merugikan negeri dan negara.

Mungkin sebab itu mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pernah menganalisis Anwar sebagai seorang Menteri Kewangan yang gagal!

0 Nurul Izzah Di Halau Keluar Dari Flat 4 Tingkat Kerinchi


Kisah Sebenar Insiden Flat 4 Tingkat Kerinchi.... Berdasarkan makulmat perkara ini sudah dirancang awal sebelum terjadinya protes di kawasan Flat 4 Tingkat Kerinchi tersebut.

Dimana kumpulan tersebut tekah menerima sms dari ketua mereka untuk melakukan provokasi dan sekumpulan siswa seramai di arahkan untuk berkumpul di LRT Universiti menunggu kehadiran, Nurul Izzah.

Pergaduhan bermula apabila dalam kemarahan beberapa orang anak muda dari Persatuan cuba untuk mengambil bendera hitam yang tergantung di bangunan. Kumpulan Adam Adli yang memang sudah terkenal dengan provokasi bendera mula bertindak liar. Insiden tolak menolak berlaku. Beberapa orang sempat mengambil rakaman video insiden bendera yang memulakan pergaduhan ini.

Beberapa anak muda mula berang dan meminta Nurul Izzah dan orang-orang luar ini untuk tidak memasuki tanah mereka.Baca lagi...

0 Kecoh Soal Laporan Minoriti: Pembangkang Menafikan Demokrasi


Pembangkang sentiasa menangani isu dengan cara bikin kecoh, kelam-kabut dan huru-hara. Menghentak meja, membaling kerusi, menjerit-jerit, memaki hamun, malah membaling Molotov cocktail semuanya merupakan ‘trademark’ khas operasi pembangkang.

Pendek kata, sikap mereka langsung tidak menunjukkan sikap manusia waras, bijak, matang, professional, rasional mahupun bertamadun.

Semalam, dalam sidang Dewan Rakyat sekali lagi pembangkang membuat kecoh hanya kerana tidak bersetuju dengan 4 dari 22 syor yang dibuat Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) berhubung penambahbaikan proses pilihanraya. Selain itu, mereka juga mempersoalkan penolakan terhadap cadangan agar Penyata Minoriti dilampirkan bersama Laporan Akhir Jawatankuasa semasa mesyuarat terakhir pada 29 Mac 2012.

Sedangkan, penolakan tersebut adalah berdasarkan keputusan undian iaitu 6 undi menolak dan 3 undi bersetuju.

Nampaknya pembangkang mempunyai masalah dengan amalan demokrasi yang menentukan keputusan melalui pilihan majoriti. Hanya kerana keputusan majoriti tidak menyebelahi mereka, maka mereka akan membuat kecoh atau pun huru-hara.


Sikap pembangkang ini menjadikan rakyat semakin ‘cuak’ dengan mereka. Walaupun pembangkang cuba mencari ‘kredit’ dengan membangkitkan persoalan dan bantahan tetapi tindakan mereka bukannya memberi faedah tetapi hanya menjauhkan lagi rakyat dari mereka.

Rakyat mungkin mengangkat pembangkang sebagai juara jika sekali sekala bangun membuat kecoh atas isu-isu yang kononnya membela rakyat. Tetapi jika terlalu sering membuat kecoh, walaupun isu tersebut telah diselesaikan melalui undian secara demokrasi maka rakyat mula merasa meluat dan mengambil sikap sinis terhadap pembangkang.

Rakyat mula tertanya-tanya, apakah ini sikap pejuang demokrasi tulen? Juara hak asasi dan hak bersuara? Bagaimana pejuang demokrasi tidak boleh menerima keputusan majoriti?

Sebenarnya, pembangkang hanya ingin mencari publisiti kerana telah benar-benar ketandusan isu yang signifikan untuk mempromosi diri. Lebih dari itu, pembangkang juga, terutamanya Azmin Ali yang begitu lantang di Dewan Rakyat semalam sebenarnya hanya ingin mengalih pandangan rakyat dari isu kedayusannya dan persundalan isterinya, Shamsidar Taharin yang kembali hangat akhir-akhir ini.

Tetapi, apa yang lebih besar dari ini semua ialah pembangkang sebenarnya hanya ingin mencipta alasan awal sekiranya kalah dalam pilihanraya akan datang. Kerana itu, mereka perlu membuat kecoh seolah-olah PSC tidak berkesan dan tidak telus. Untuk tujuan ini juga, segala jentera pembuat huru-hara seperti Bersih akan digerakkan untuk menimbulkan keraguan di kalangan rakyat terhadap sistem pilihanraya. Sekali gus, jika Bersih berjaya digerakkan secara besar-besaran, ia mungkin akan membantu Pakatan Rakyat berkuasa tanpa melalui proses demokrasi dan ini akan merupakan bonus kepada mereka.

Oleh itu, sama ada kesemua 22 syor tersebut diterima atau tidak, yang mana ia telah pun diterima kemudiannya, atau laporan minoriti tersebut dimasukkan ke dalam laporan akhir atau tidak, bukanlah jaminan yang pembangkang tidak menimbulkan huru-hara pada bila-bila masa mereka suka.

Ini kerana hayat parti mereka bergantung kepada kebolehan mereka mencipta kekecohan dan mengganggu ketenangan, dan seterusnya keamanan negara.

Apapun, kita wajar bersyukur kerana sikap mereka ini telah memudahkan lagi rakyat Malaysia membuat pilihan dalam pilihanraya yang akan datang.

0 MP Pembangkang Jadikan Dewan Rakyat Sebagai Pentas 'Halalkan' Demo Bersih 3.0


“Dubai: undangan pidato middle east ceos - Tenang dlm pesawat setelah ribut Parlimen. Nonton filem apa?”

Itulah tweet Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim beberapa jam selepas bikin panas dalam Dewan Rakyat petang Selasa mengenai laporan Jawatankuasa Khas Penambahbaikan Proses Pilihanraya.

Lagaknya macam orang yang bersiul puashati kerana hajatnya tercapai untuk set suasana bagi mencetuskan alasan ' menghalalkan' kuncu-kuncunya mengadakan demo Bersih3.0 yang sudahpun diwar-warkan kebelakangan ini.

Malah ramai pemerhati politik awal-awal lagi sudah menduga 'lakonan kekecohan' mereka dalam sidang Dewan Rakyat ketika pembentangan laporan itu oleh pengerusi jawatankuasa berkenaan, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili.

Ia tidak lain tidak bukan perang saraf untuk mencetuskan persepsi kononnya pembangkang kini dalam keadaan terhimpit oleh tipu daya kerajaan dalam menghadapi pilihanraya umum tidak lama lagi.

Soalnya apa yang kita rasa bila baca tweet tersebut. Ya, betapa tidak seriusnya Anwar dengan soal yang maha penting itu semata-mata kerana agenda politik sehingga perlu buat perhimpunan menyusahkan semua orang demi (konon) membersihkan pilihanraya.

Berapa ramai penyokong pembangkang akar umbi, yang tidak tahu menahu, terperdaya dengan dakyah pemimpin mreka ini, sanggup turun ke jalan raya sekali lagi konon untuk pilihanraya yang bebas dan adil.

Juga jika kita tengok cara Anwar and the geng dengan biadapnya menjerit ‘leave the chair’ terhadap Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia, dalam Dewan Rakyat yang mulia.

Siapa boleh fikir selepas hanya beberapa jam beliau boleh relax dan tanya “nonton filem apa?” atas kapal terbang menuju ke Dubai.

Rabu Parlimen masih bersidang, kalau-kalau Anwar lupa, apa yang sibuk dengan pidato di luar negara jika keutamaan adalah perjuangkan rakyat Malaysia?

Sebab itu, ramai yang kata ‘drama’ pembangkang semakin hari semakin mudah dinilai oleh rakyat.


Kita yang rasional tengok macam mana MP-MP pembangkang setkan game plan untuk huru-harakan Dewan Rakyat pada Selasa dan kemudian keluar sambil ketawa, kita boleh geleng kepala.

Macam itu ke gelagat orang yang dipanggil Yang Berhormat?

Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin yang menjadi saksi kejadian tersebut tweetnya berkata, “Black day in Parliament's history. Never seen MPs behave this bad. Opposition hounded Speaker. Shouted & screamed.Sitting suspended.,”

Bayangkan Azmin menjerit ke arah Speaker, sambil berkata“pembohong” berulang kali dan semua itu dirakam.

Selaku Ketua Pembangkang ,Anwar yang patutnya menenangkan MP-MP lain, turut berkelakuan macam ‘kena sawan’ terjerit-jerit “leave the chair”sambil tepuk-tepuk meja kearah Speaker.

Dan hanya selepas beberapa jam dengan relaks , boleh tanya “nonton filem apa?”

Kalau bukan lakonan atau drama, apa lagi yang kita boleh sebut pada kelakuan begitu?

Berdasarkan kronologi peristiwa, memang dari awal lagi, pembangkang sudah buat ‘akai’ untuk menolak laporan tersebut dan mencipta alasan baru untuk menghalalkan apa saja tindakan mereka selepas ini.

Azmin Ali, Ketua Whip pembangkang di Parlimen, pada Isnin sudah buat sidang akhbar persoal itu ini dalam laporan yang belum pun lagi dibentangkan.

Bayangkan etikanya, Azmin salah seorang anggota jawatankuasa tersebut, laporan itu beliau sama-sama buat, tapi demi politik, sebab nak tunjuk gah pembangkang maka ia kerja sendiripun tidak dihargai.

Khairy awal-awal lagi sudah tweet, kata “Ramalan saya:Pembangkang akan menolak laporan JK Pilihan Penambahbaikan Pilihanraya di Parlimen esok & kembali ke demonstrasi jalanan,”

Ketua Pemuda UMNO itu tweet macam begitu pada Isnin malam.

Lakonan pembangkang ini bukan susah hendak baca, patennya sama, buat-buat jadi mangsa dan menjerit salahkan BN dalam semua perkara.

Mereka tidak berkerja untuk mencari penyelesaian sebaliknya mencari masalah.

Kalau kita lihat dari segi sejarah JawatankuasaKhas Penambahbaikan Proses Pilihanraya itu sendiripun, ia ditubuhkan selepas perhimpunan haram Bersih 2.0.

Pembangkang memang menolak pada peringkat awal untuk menyertai jawatankuasa tersebut, tetapi selepas Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz kata ia akan teruskan juga walaupun tanpa pembangkang... maka mereka terpaksa sertai.

Laporan itu dibentangkan di Dewan Rakyat selepas enam tujuh bulan buat kerja, kumpulkan pandangan,dari berbagai pihak di seluruh negara.

Banyak masa dan wang ringgit terbuang pergi melawat dan meninjau Parlimen di Eropah untuk melihat sendiri sistem yang digunapakai di sana.

Berbagai sesi brainstorming yang panjang dan melelahkan,akhirnya pembangkang tetap membangkang.

Lojik akal tahu jika mereka setuju begitu sahaja dengan laporan jakawatnkuasa khas itu, maka isu yang mahu digunakan untuk ‘bakar’ hati penyokong-penyokong sendiri sudah tiada.

Tidak boleh lagi hendak buat BERSIH 3.0. untuk huru-harakan Malaysia.

Apa modal nak jual kalau tiba-tiba semua MP pembangkang setuju dengan laporan jawatankuasa khas tersebut ?

Mereka sengaja bergasak, cipta bagi Dewan Rakyat nampak macam pasar, supaya tidak dapat dibahaskan, supaya rakyat tidak nampak kebaikan-kebaikan dari laporan tersebut.

Jadi bila semuanya ikut skrip, dan Speaker terpaksa meluluskan tanpa bahas dengan suara majoriti, maka senang, sudah ada modal baru.

Sebab itu, hanya selepas beberapa jam kejadian tersebut, Awar boleh tweet dari atas kapal terbang “Nonton filem apa?”… drama oh drama… - Oeh Helmi Hanafi

0 #AmanKampus : Disokong Indian Movement Student


Jelajah Aman Kampus terdahulu yang berada di utara tanahair sebelum ke IPTA di negeri-negeri Pantai Timur, selain mendapat sokongan dari majoriti YDP Majlis Perwakilan Pelajar IPTA ianya juga turut disokong oleh mahasiswa dari IPTS.

Selain itu mahasiswa bukan Melayu turut sama menyatakan sokongan mereka dengan apa yang dilakukan oleh ASPIRASI MAHASISWA dalam menggerakkan program Aman Kampus.

Namun jangka masa yang terlalu singkat iaitu 1 hari di setiap kampus menyebabkan beberapa mahasiswa dari UniMAP tidak berpuas hati kerana mereka tidak dapat ikut serta dalam program-program yang dijalankan.

Rakaman serta komen penuntut UniMAP mengenai Jelajah Aman Kampus :


Sumber: YY

Tuesday, April 3, 2012

0 Video Ahli Parlimen Pakatan Pembangkang Buat Kecoh Dalam Dewan Rakyat


Tiga MP pembangkang diarah keluar dewan kerana berpelakuan seperti di dalam Zoo...

Tiga ahli parlimen pembangkang diarah keluar Dewan Rakyat hari ini kerana enggan mematuhi arahan Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia berhubung isu laporan minoriti.


Mereka mempersoalkan keputusannya tidak membenarkan laporan minoriti dilampirkan kepada laporan jawatankuasa pilih parlimen (SPA) bagi reformasi sistem pilihan raya.

"Di bawah Perintah Tetap 42, apabila speaker bercakap, anda mesti diam," Pandikar memberitahu mereka.

"Di bawah Perintah Tetap 43, keputusan speaker tidak boleh dipersoalkan... dan di bawah Perintah Tetap 44, saya mengarahkan Gombak (Azmin Ali), Subang (R Sivarasa) dan Kuala Selangor (Dzulkefly Ahmad) meninggalkan Dewan."

1 PAS Memperalatkan Agama Untuk Kepentingan Politik

Akibat sekian lama bersekongkol untuk menjayakan dasar liberal dan konon mahu menyamatarafkan semua warganegara setelah terikut gaya politik DAP, akhirnya PAS secara terbuka mengisytiharkan dasar perjuangannya kini tidak lagi mempedulikan masalah murtad yang melanda segelintir orang Islam.


Bagi PAS, isu rasuah dan masalah pengundi hantu yang seringkali menghantui minda PAS jauh lebih utama jika nak dibandingkan dengan isu murtad. Maklum sajalah semenjak bertuhankan slogan 'negara berkebajikan', hal ehwal akidah umat hanya layak dipandang sepi dan dikesampingkan apatah lagi sensitiviti pengundi DAP lebih penting untuk difikirkan.


Teringat kisah dulu-dulu saat PAS amat sensitif dan pantang dicuit dengan masalah segelintir orang Islam yang tergelintir akidah, lantang sungguh pembawaan PAS tika itu. Pagi dan petang, siang juga malam berduyun-duyun penyokong PAS memenuhi gerakan anti murtad demi kasih dan cintanya nasib saudara seagama.


Tapi itu kisah dulu, hanya layak dikenang dan tidak lagi berguna untuk diungkit sebagai memori sebuah perjuangan. Saat ini matlamat menuju Putrajaya seperti yang dimimpikan saban waktu itu teramat penting sekali jauh mengatasi kepentingan akidah umat.


Kata orang tua, lain hulu lain parangnya, lain dulu kenalah lain sekarang sikapnya supaya tidaklah dipandang serong oleh rakan sepakatan kiasu yang dah banyak menabur budi dan menjanjikan sokongan solid untuk Parti Islam Semalaysia.


Malang bagi sesiapa yang masih menyokong PAS saat ini kerana masih belum sedar tipudaya PAS yang selama ini hanya memperalatkan agama untuk kepentingan politik. 

6 Gambar Mata Lebam Adam Adli




Sifu mata lebam! Anak ikan pun mesti lebam jugak! so.... Nak salahkan budak UMNO jugak ke.

Nak sangatkan, nah rasakan.... KAH! Kah! Kah!

Apa Celop Toq!

1 Ketua Pemuda BN Perak Cabar Nizar Nyatakan Pendirian Berhubung Isu Vale SA


Ketua Pembangkang yang juga mantan Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin dicabar supaya menyatakan pendiriannya samada menyokong atau sebaliknya terhadap pelaburan syarikat Vale SA di Teluk Rubiah pada sesi perbahasan Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) ke-12 yang bermula Rabu ini.

Ketua Pergerakan Pemuda BN Perak, Khairul Azwan Harun, berkata Nizar dan barisan exconya yang memerintah Perak selama 11 bulan perlu memberi penjelasan kepada rakyat kerana sebelum ini pemimpin pembangkang itu menafikan beliau dan barisan exconya bersetuju dengan projek berkenaan.

“Nizar dan barisan exco Pakatan Rakyat sebenarnya telah menipu rakyat kerana menyatakan mereka tidak menyokong pelaburan syarikat Vale SA di Teluk Rubiah.

“Berdasarkan kepada surat rasmi bertarikh 17 Disember 2008 yang dihantar kepada pegawai tertinggi syarikat Vale SA, Nizar telah memaklumkan sokongan kerajaan Pakatan Rakyat terhadap pelaburan syarikat berkenaan.

“Oleh itu, Pergerakan Pemuda dan Puteri BN negeri menggesa dokumen itu diklasifikasikan sebagai bukti penipuan Nizar yang perlu diketahui oleh rakyat jelata,” katanya pada sidang akhbar di Ipoh, hari ini.

Mengulas lanjut, Khairul Azwan berkata, kerajaan BN juga perlu mendedahkan dokumen penting berkaitan pelaburan, tanah, balak dan sumber mineral yang diluluskan oleh kerajaan Pakatan Rakyat dalam tempoh 11 bulan memerintah Perak.

“Pergerakan Pemuda dan Puteri menyokong penuh tindakan Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir mengklasifikasikan semula dokumen penting ini yang merujuk kepada pendirian sebenar Nizar berhubung pelaburan syarikat Vale SA.

“Selain itu, kita juga mendesak Adun Sitiawan, Datuk Ngeh Koo Ham agar menyatakan pendiriannya yang menyokong eksport pasir lombong dan sungai ke Singapura ketika pihak pembangkang memerintah Perak,” katanya lagi.

Sementara itu, Khairul Azwan turut menggelarkan Nizar sebagai penipu bersiri kerana mencipta pembohongan demi pembohongan untuk mencalar imej Barisan Nasional di mata rakyat.

Untuk meraih sokongan rakyat, Nizar katanya, sanggup turun padang untuk mengumpulkan penyokong bagi membantah projek terbabit baru-baru ini.

“Beberapa hari lalu, beliau (Nizar) begitu bersungguh-sungguh mengumpulkan penyokong untuk membantah projek ini atas nama mempertahankan kehijauan Teluk Rubiah dan kononnya mereka tidak pernah menyokong pelaburan Vale SA.

“Hakikat sebenarnya, beliau sendiri telah menandatangani surat yang menyatakan sokongan kerajaan PR terhadap projek berkenaan,” katanya lagi.-Perak Today
 

POLITIK HARIAN Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates