Friday, February 1, 2013

Dendam Tok Guru Pada Ustaz Nasha Tidak Bertepi...


Sejak sambut hari jadi ke 82 dan dapat potong kek bersama Karpal Singh baru-baru ini, Datuk Nik Aziz Nik Mat nampaknya semakin garang.

Malah beliau turut menghukum menteri yang tidak beri royalti kepada Kelantan akan masuk neraka.

Nampak sangat marah beliau kepada ‘menteri’ berkenaan –yang dipercayai Datuk Seri Najib Tun Razak.

Mungkin Mursyidul Am PAS ini ada sifat simpan dendam yang tak akan padam macam beliau berdendam kepada UMNO yang didakwanya tikam  belakang PAS di Kelantan satu masa dulu.

Kebiasaanya semua orang mengharapkan ' sinar kebijaksanaan' dari seseorang yang bergelar Tok Guru.

Namun Tok Guru ini memang lain macam...dan seolah tiada umat yang akan diampunkan kalau tidak sokong PAS dan ikut cakapnya.

Kalau setakat UMNO beliau berdendam kerana politik satu hal...tetapi Nasharuddin Mat Isa juga jadi mangsa.

Menoleh ke belakang, krisis antara Nik Aziz dan Ustaz Nasha meruncing ketika pilihanraya kecil Manik Urai di Kelantan pada Julai 2009.

Tiba-tiba keluar larangan PAS Kelantan yang dipimpin Nik Aziz tidak membenarkan Ustaz Nasha yang ketika itu masih timbalan presiden parti
turun berkempen.

Baik Nik Aziz mahupun Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang masing-masing berdolak dalih mengenai larangan yang dikatakan dibuat ketika mesyuarat PAS Kelantan sewaktu PRK Maik Urai.

Bagaimanapun Ustaz Nasha turun juga berkempen sekejap sahaja atas alasan masih menerima rawatan kerana pembedahan usus.

Selepas Ustaz Nasha gagal mempertahankan jawatan timbalan presiden parti, Nik Aziz semakin ‘memperkecilkan’ pandangannya terhadap Nasha.

Namun, ahli parlimen Bachok itu dipilih menganggotai Majlis Syura PAS.

Khabarnya, kerana tahu Menteri Besar Kelantan itu tidak sebulu dengannya, Ustaz Nasha jarang hadir mesyuarat majlis berkenaan.

Apatalah lagi ketika hubungan PAS dengan PKR dan DAP semakin intim dan timbul isu pemecatan Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hasan Ali, Nik Aziz mungkin tidak senang hati dengan Ustaz Nasha yang kelihatan memihak kepada bekas Exco Selangor itu.

Selain itu, pelbagai kenyataan dan kritikan Nasha mengenai hubungan PAS dengan DAP serta meminta parti itu mengkaji semula kedudukan PAS dalam pembangkang membuat Nik Aziz semakin anti Nasha.

Kemuncak rasa tidak puashati dan dendam Nik Aziz mungkin terbalas dengan keputusan mesyuarat Majlis Syura Ulama yang dipengerusinya pada 13 Januari lalu.

Perkara penting mesyuarat itu adalah memecat keanggotaan Nasha daripada majlis tersebut.

Ini sekaligus menjadikan Ustaz Nasha sebagai  ahli biasa PAS.

Ingatkan perkara itu memuaskan hati Nik Aziz tetapi rasanya dendam Tok Guru masih tidak bertepi terhadap Ustaz Nasha apabila menyatakan pengguguran  keanggotaanya daripada Majlis Syura Ulama adalah sama seperti beliau dipecat daripada parti.

Angkuhnya Nik Aziz menyatakan, Ustaz Nasha tidak perlu menunggu surat daripada parti mengenai status keahliannya kerana pemecatan beliau daripada Majlis Syura secara automatik bermaksud dia bukan lagi ahli PAS.

"Adalah tidak penting sama ada dia menerima surat daripada Majlis Syura memaklumkan beliau sudah dipecat atau menunggu jawapan mengenai status keahliannya. Hakikatnya tetap teguh bahawa Lafaz
Cerai telah dibuat dan beliau bukan lagi ahli parti," katanya kepada pemberita di  Bachok, Khamis.

Bagaimanapun, PAS Pusat masih mengakui Ustaz Nasha masih seorang ahli biasa parti selepas pemecatan tersebut.

Hadi  berkata demikian semalam di Pokok Sena mengulas mengenai status Nasharudin selepas dipecat sebagai anggota Majlis Syura Ulama PAS pada 13 Januari lalu.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Musafa Ali ketika ditanya kontroversi ini dan dalam pesanan rengkas kepada Agendadaily pada Jumaat, Mustafa  mengakui Ustaz Nasha masih ahli PAS.

Jadi semakin jelas hanya Tok Guru saja buat kenyataan Ustaz Nasha bukan lagi ahli PAS siap dengan istilah sudah lafaz cerai.

Malah, katanya terpulang pada sesiapa nak ambil orang yang sudah kena cerai.

Agaknya dendam dan marah Nik Aziz pada Nasha tidak bertepi..

Mungkin lepas tengok gelagat Nik Aziz ini termasuk nak tentukan siapa masuk neraka, PAS kini bukan lagi dikenali parti Islam tetapi PAS sudah jadi Parti (Nik) Aziz Seorang.

Oleh Roslan Bian

No comments: