Tuesday, April 2, 2013

0 #TukarPR - Anwar Kena 'Boo'... Azan Kecewa Tempatnya Diganti Fauzi!


Adalah sesuatu yang mustahil bagi mana - mana penyandang kerusi Parlimen untuk tidak mengetahui bahawa kedudukannya telah pun diganti.

Tambah menghairankan jika penyandang kerusi itu juga dianggap sebagai pemimpin tertinggi dalam satu - satu organisasi itu sendiri.

Tetapi itulah yang berlaku terhadap Ahli Parlimen Inderamahkota, YB Azan Ismail. Dia sikit pun tak tau yang nama dia telah pun digantikan dengan orang lain.

Dan yang lebih malang buat Azan, tempatnya diganti oleh Bekas Ahli Parlimen Kuantan, Datuk Fauzi Abdul Rahman yang juga pernah menyandang jawatan Ketua UMNO Bahagian Kuantan.

Kejutan itu diterima dalam keadaan yang cukup mengecewakan bagi Azan sehingga membuatkan dia patah semangat dan terus pulang dari tapak ceramah.

Secara umumnya, semua orang sudah tahu konflik yang pernah melanda dua orang tokoh PKR ini tidak lama dahulu dimana Azan telah meletakkan jawatan sebagai Timbalan Pengerusi PKR Pahang.

Tindakan Azan itu adalah disebabkan kegagalan Datuk Fauzi untuk menerajui PKR Negeri seperti mana yang diharapkan oleh akar umbi PKR.

Azan mendakwa Datuk Fauzi ‘memerintah’ PKR Pahang seumpama syarikat anak – beranak dan bukannya sebagai sebuah parti yang memperjuangkan rakyat.

Kemelut itu belum lagi dapat diketahui secara mendalam tentang sebab musabab Azan bertindak untuk letak jawatan. Persoalan masih bermain diminda rakyat.

Apa yang dimaksudkan oleh Azan? Apa maksudnya ‘memerintah seumpama syarikat anak beranak’? Apa yang telah dilakukan oleh Datuk Fauzi?

Sehingga kini, semua persoalan itu masih lagi tidak ada sebarang jawapan. Azan pula hanya mendiamkan diri setelah dia dilantik menjadi Pengerusi PKR Terengganu.

Maka mulalah tanggapan buruk rakyat terhadap Azan. Ramai yang mengatakan bahawa Azan hanya seorang yang Gila jawatan. Itu sebab dia bergaduh dengan Datuk Fauzi.

Apa yang jelas Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim lebih sayangkan Datuk Fauzi dari Azan Ismail. Maklum la, Datuk Fauzi dah lama jadi pengikut Anwar.

Azan pulak baru - baru ni je muncul. Sebelum ni, tak de orang pun kenal siapa Azan Ismail tu. Kalau dia tak jadi YB, sorang pun tak kenal dia siapa.

Jadi, tak mustahil bagi Ketua Umum PKR tu untuk memilih Mantan Kroninya dulu untuk bertanding di Inderamahkota. Walaupun dia tau Datuk Fauzi akan tewas, tapi dia tak peduli.

Sekurang - kurangnya, bagi Ketua Umum tu, ada jugak la saingan di Inderamahkota daripada tak de lansung. Tu je yang dia nak buat.

Hakikatnya, pemilihan Datuk Fauzi di Inderamahkota tidak mendapat sambutan hangat dikalangan rakyat Inderamahkota sendiri. Kenapa? Itu persoalannya.

Kenapa pengumuman yang dibuat oleh Ketua Umum tu Sabtu lalu tidak mendapat sambutan sebaliknya hanya disambut dengan sorakkan ‘Boo..’ dari kalangan penyokong PKR sendiri?

Jawapannya sudah tentu mereka menolak pencalonan Datuk Fauzi sebagai Ahli Parlimen Inderamahkota. Kenapa diorang tolak pencalonan tersebut?

Sudah pasti ada sesuatu yang tak kena dengan pencalonan itu. Sudah tentu ada ‘Rahsia’ yang orang lain tak tahu. Apa rahsianya? Kemudian kita dedahkan.

Apa yang jelas, konflik dalaman PKR di Pahang sekarang sudah sampai tahap meruncing. Ini baru bahagian pertama dalam siri pendedahan terhadap kepincangan yang berlaku.

Banyak lagi pendedahan yang akan dibuat. Pendek kata, kalau cerita sehari pun tak habis. Yang pasti, bukan setakat rakyat tempatan je yang tolak PKR, malah ahli diorang sendiri pun sama jugak. Sama-sama la kita fikirkan.

0 comments:

 

POLITIK HARIAN Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates