Wednesday, December 7, 2011

Blogger PAS Minta Nik Aziz Bersara Dari Arena Politik...


Walaupun berbeza bendera dan pendapat... namun aku turut simpati dengan Nik Aziz yang dijadikan sebagai alat politik untuk kepentingan dan individu tertentu dalam PAS. Bagi mereka tanpa Nik Aziz... PAS akan berkubur dengan cepat... Oleh itu mereka mahu Nik Aziz terus berada di dalam PAS, walaupun Nik Aziz kini dilihat seperti orang tua yang sudah nyanyuk...

Bukan maksud aku mahu menghina Nik Aziz, tapi inilah keyataan yang perlu disedari oleh puak PAS... dan ianya berdasarkan dari segi faktor umur Nik Aziz yang sudah lama bergelumang dalam politik yang penuh dengan warna warni ini..

Mungkin tidak ramai yang ambil peduli tetang hal ini, kerana mereka gunakan orang tua ni sebagai umpan bagi memancing undi rakyat di Kelantan.

Sudah tiba masanya untuk Nik Aziz berundurlah....

Di bawah adalah keluhan dari blogger PAS yang mahu Nik Aziz bersara dari arena politik...


Pada aku memang dah lama sepatutnya TG Nik Aziz berhenti dari jawatan Menteri Besar Kelantan. Tempoh lebih 20 tahun tu pada aku terlalu lama.

Sepatutnya dah lama pemimpin pelapis di Kelantan ambil alih tugas berat tu. Kesian kat TG Nik Aziz, walaupun dah semakin uzur masih lagi dibebankan dengan tugas berat macam tu. Macam takdak dah orang lain di Kelantan tu yang layak jadi Menteri Besar.

Jadi Menteri Besar ja pun, bukannya nak jadi nabi.

Patutnya sebagai Mursyidul Am PAS, TG Nik Aziz tak sepatutnya jadi Menteri Besar Kelantan, Patutnya TG Nik Aziz tak dibebankan dengan tugas-tugas pentadbiran macam tu pasainya tanggungajawab dia sebagai Mursyidul AM PAS lebih nesar dari tu, kena jaga PAS dan ahli PAS diseluruh Malaysia, bukan hanya di Kelantan.

Masa mula-mula menang tahun 1990 dulu memang wajar TG Nik Aziz pegang jawatan tu, tambah-tambah itu sejarah kali pertama PAS dapat kuasa perintah negeri. Memang sesuai sangat ulama' bertaraf Tok Guru pegang jawatan Menteri Besar tu yang boleh ujudkan satu standard atau piawai untuk pemegang jawatan tu dari PAS masa akan datang.

Cumanya tempoh lebih 20 tahun tu pada aku terlalu lama, dua tiga penggal pun sepatutnya dah cukup kalau untuk ujudkan standard atau piawai.

Aku sebenarnya mengharapkan sangat TG Nik Aziz betul-betul jadi Mursyidul AM. Spiritual leader yang mengetui Majlis Syura'. TG Nik Aziz patutnya lebih perlu untuk memperkasakan Majlis Syura', yang punya kuasa untuk 'menasihat' siapa saja.

Apa pun, dari sudut politik PAS Kelantan, memang patut sangat TG Nik Aziz tetap bertanding masa PRU13 nanti, tapi kalau tak bertanding pun cantik jugak, boleh bantu jentera pilihanraya PAS bukan saja di kelantan tapi jentera pilihanraya PAS seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak.

-Cenangau Daunkari

1 comment:

Unknown said...

salam bro,

Mohon link kan blog saye

http://halizanpuchong.blogspot.com/

terima kasih