POLITIK HARIAN: Pemuda perlu berada di barisan hadapan! Tawan Minda Rakyat, Serang Pembangkang

Wednesday, July 7, 2010

Pemuda perlu berada di barisan hadapan! Tawan Minda Rakyat, Serang Pembangkang

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Khairy Jamaluddin menyarankan agar Pemuda perlu berada di barisan depan untuk menjelaskan kepada rakyat isu-isu semasa dengan terperinci agar mereka mendapat maklumat dengan tepat dan betul.

Melihat serangan berbentuk fitnah yang tidak berasas daripada pihak lawan terutama di peringkat bawah perlu diberi tumpuan penting supaya rakyat tidak terkeliru dengan pelbagai fitnah berkenaan yang hebat menular sejak akhir-akhir ini.

Sebagai contoh kita dapat lihat bagaimana Felda difitnah dengan begitu dahsyat. Kenyataan yang dilontarkan kepada agensi berkenaan langsung tidak berasas.

Begitu juga dengan isu-isu lain yang berlegar di kedai-kedai kopi dan sebagainya.

Justeru adalah menjadi tugas pemuda di peringkat cawangan untuk menyatakan perkara yang hakiki kerana pembangkang hari ini dilihat mula agresif menyerang Umno/BN dalam usaha menghadapi pilihan raya umum nanti.

Pemuda Barisan Nasional (BN) harus menyerang parti-parti pembangkang terutama di negeri yang dikuasai mereka hari ini.

Dalam bola sepak pun, kalau kita nak gol, kita perlu melakukan serangan dan inilah yang perlu kita buat.

Disamping kita bertahan dengan memberi penjelasan sebaik mungkin, kita juga perlu menyerang pihak lawan.

Kalau kita asyik bertahan, sampai bila… Waktu sekarang adalah waktu terbaik menyerang pihak lawan kerana waktu pilihan raya semakin hampir dan kita tidak tahu bila akan diadakan pilihan raya umum ke-13.

Khairy juga menyeru agar ahli pergerakan itu mengutamakan kualiti dan bukannya kuantiti.

Pemimimpin silih berganti, namun apa yang penting adalah untuk mencari seseorang pemimpin yang benar-benar berbakat serta berwibawa dalam usaha meneruskan kesinambungan kecemerlangan pergerakan itu sebagai sayap parti.

Begitu juga dalam soal penambahan bilangan daftar pemilih muda. Kita bukan sahaja perlu kenalpasti ahli-ahli kita, malah golongan muda yang lain.

Cari seberapa ramai mungkin mereka yang layak untuk pastikan UMNO dan Barisan Nasional (BN) menebus balik tsunami politik pilihan raya umum lalu.

Melihat, “trend” pengundi muda hari ini melihat kepada calon dan bukannya kepada parti.

Beliau sendiri telah membuat “survey” yang mana apabila kita tanya kepada mereka yang berumur apa parti yang mereka akan undi, mereka cakap akan pangkah dacing… Namun jika soalan yang sama ditanya kepada pengundi muda, mereka akan jawab tengok dulu… Kita tengok calon.

Sebab itulah pentingnya pemimpin muda hari ini untuk mendekati dengan lebih dekat golongan belia selain mereka perlu diberikan ruang yang sewajarnya agar golongan muda merasakan mereka diiktiraf.

1 comment:

Anonymous said...

artikel yg menarik ...aku nak pinjam ayat KJ untuk masuk ucapan penangguhan mesyuarat pemuda bahagian aku ..haha