Saturday, September 24, 2011

DAP, MBPJ Bertindak Biadap Dan Kasar Terhadap Penduduk Rumah Panjang Di Petaling Jaya


Di Petaling Jaya, Pegawai Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) enggan untuk membersihkan longkang tersumbat yang telah menyebabkan banjir di rumah panjang di PJS 1, yang didakwa penduduk tindakan Pengerusi Jawatankuasa M Sugumaran.

Perkara ini sudah lama berlaku sejak bulan Jun yang lalu, 28 keluarga yang tinggal di rumah panjang telah mengalami banjir yang disebabkan oleh longkang tersumbat belakang rumah mereka.

Penduduk menmberitahu bahawa setiap kali hujan, air keruh membanjiri rumah masing-masing, menyebabkan masalah kesihatan.

Mereka juga berkata masalah itu bermula selepas pemaju menanam pautan saliran di kedua-dua rumah panjang yang telah dirobohkan pada bulan Jun.

Sugumaran berkata kira-kira lima pegawai MBPJ datang ke kawasan itu pagi Khamis selepas beliau memberi amaran kepada pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat Selangor banjir disebabkan oleh hujan tidak berhenti-henti selama seminggu.

Antara pemimpin dia menghantar mesej teks untuk ahli-ahli Exco Selangor, Iskandar Abdul Samad, Ronnie Liu dan Elizabeth Wong.

Sugumaran berkata pegawai-pegawai yang datang ke rumah panjang dengan dua traktor, yang diketuai oleh pengarah dewan bandar kejuruteraan jabatan, Cherami Tarman.

Turut hadir bersama mereka adalah Petaling Jaya Selatan MP Hee Loy Sean.


"Pada mulanya kami menyangka mereka datang untuk membersihkan longkang yang menyebabkan masalah dan menaik taraf supaya air boleh mengalir lebih baik.

Namun, semuanya berubah apabila mereka mula menggali betul-betul di hadapan rumah-rumah. Apabila kita bertanya tentang hal itu, mereka memberitahu kami dengan cara yang kasar, meminta kami berdiam diri dan berkata mereka tahu kerja mereka, "kata Sugumaran.

Apabila dia menunjukkan bahawa masalah itu dengan longkang di belakang rumah-rumah mereka, Sugumaran mendakwa bahawa Cherami mula meminta mereka apabila mereka merancang untuk berpindah ke rumah pangsa kos rendah Lembah Subang.

Penduduk pembeli Blok E unit kos rendah rata yang telah terhenti sejak tahun 2003. Mereka enggan untuk berpindah ke Lembah Subang dan berikrar untuk kekal di rumah panjang sehingga rumah-rumah mereka dibina.

Kerajaan negeri akhirnya memutuskan untuk membina blok kos rendah untuk mereka dan berjanji tidak mengusir mereka dari kawasan semasa.

'Adakah dia mengharapkan emas dalam longkang?

Secara semulajadi, Sugumaran berkata, soalan Cherami mencecah saraf mentah di kalangan penduduk yang kemudian mula menjerit pada pegawai-pegawai kerana tidak sensitif kepada kesusahan mereka.

"Cherami juga menyalahkan kami penyebab sampah terapung di dalam parit. Bagaimana dia boleh jadi jahil?

"Tidak dia tahu bahawa ini tempat yang digunakan untuk menjadi tapak pelupusan sampah di hadapan rumah panjang yang didirikan? Adakah dia mengharapkan emas terapung dari longkang kemudian? "kata Sugumaran lagi.

Kerana marah dengan kritikan penduduk, pegawai-pegawai MBPJ meninggalkan kawasan tersebut tanpa membersihkan longkang.

No comments: