Saturday, March 2, 2013

2 Simbol Salib & Reka Bentuk Buku Manifesto Pakatan Terus Jadi Kontroversi


Wujudnya satu logo berbentuk salib yang beridentiti agama Kristian dalam muka depan buku manifesto Pakatan pembangkang bertajuk “Manifesto Rakyat, Pakatan Harapan Rakyat” terus jadi kontoversi kerana menggambarkan satu percubaan terancang untuk meletakkan kesamarataan dalam beragama di Malaysia.

Menurut wikipedia agama di Malaysia, Islam adalah agama Persekutuan dengan bilangan penganutnya 61.4 peratus, diikuti dengan Budhha, 17.8 peratus dan Kristian berada di tempat ketiga dengan 9.2 peratus.

Selain itu, penganut Hindu, 6.3 peratus; Confucianism, Taoism dan lain-lain agama tradisi Cina, 1.2 peratus dan tidak beragama 0.7 peratus.

“Nampaknya penekanan diberi untuk Islam dan Kristus (yang mahu) disamatarafkan,” komen Gabriel Al Iman yang mengulas simbol-simbol dalam buku manifesto Pakatan itu.



Seorang lagi pengomen, Zapata mempertikaikan kenapakah simbol agama Islam tidak diterjemahkan dengan jelas berbanding dengan simbol salib, Kristian.

“Kubah sahaja tidak melambangkan Islam. Kita (kena) tengok balik asal usul kubah itu. Kubah terdapat dalam seni bina pelbagai masyarakat dunia, tidak kepada orang Islam sahaja.

“Apa yang pasti beza kubah masjid orang Islam adalah pada bulan sabitnya yang mempunyai bentuk yang spesifik berbanding dengan kubah rumah ibadat agama-agama lain.

“Soalannya di sini ada tak unsur agama Islam yangg jelas di dalam manifesto itu? Di manakah martabat agama Islam di dalam perjuangan PR?,”soalnya.

Zakir mempersoal tentang simbol ‘tapak tangan terbuka’ yang diulangi dua kali yang sering dikaitkan dengan kebebasan hak asasi manusia dan LGBT (Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender).

“Sebagaimana yang semua orang tahu, simbol tangan dikembangkan adalah sinonim dengan simbol hak asasi manusia atau kebebasan termasuk dalam urusan seks (baca LGBT).

“Justeru, adakah simbol sama yang disertakan dalam imej manifesto pakatan memungkinkan LGBT akan diiktiraf jika pakatan ditakdir memerintah Malaysia sekaligus mengetepikan sentimen agama dan sosiobudaya tanahair?, soalnya.

Selain itu, Zakir turut hairan dengan reka bentuk susunan simbol-simbol itu.

“Yang paling menimbulkan tandanya, apakah maksud kotak-kotak yang disusun secara menyenget berselang seli di antara warna jingga dan putih? Kenapa bentuk kotak-kotak, bukannya bulat?

“Untuk pengetahuan semua, corak kotak-kotak yang disusun secara berselang seli (hitam-putih) pada kedudukan menyenget (bentuk diamond) adalah corak lantai rumah Grand Lodge tempat pengikut-pengikut Freemason berkumpul.

“Justeru, mungkinkah fikrah Yahudi lahnatullah melalui pergerakan Freemasonry bakal dikembangkan jika ditakdirkan pakatan memerintah Malaysia?

“Terlalu banyak persoalan-persoalan yang memerlukan penjelasan di sebalik imej manifesto Pakatan. Dan siapakah yang sebenarnya yang menjadi dalang menjelmakan imej terbaru ini yang banyak menimbulkan misteri dan keanehan,”katanya lagi


Pengomen senior laman ini, Angela mengulas persamaan latar belakang reka bentuk buku manisfesto Pakatan yang berpetak-petak warna hitam-putih dengan reka bentuk mosaic, simbol lantai Temple Raja Salomo, lambang kehidupan manusia, berkotak-kotak baik dan jahat.

“Simbolik tahap tertinggi. Pertama perlambangan berkotak-kotak hitam dan putih (checkered) dengan simbol pertubuhan rahsia masonic yang juga boleh membentuk dataran set dan kompas.

“Kedua latar belakang (reka bentuk itu) adalah sejenis simbol rectangle Kristian,”katanya dengan memberi tiga pautan laman sebagai rujukan.

Tiga laman pautan Angela adalah ‘diagonal-fence-seamless-cross-from-circles-elements-background‘, ‘das.cross.tripod.com/swastika.12‘ dan
‘geometrica.20.tripod.com/SWASTIKA.’

Manifesto Pakatan Simbol Kristian ?

AIDC

7 Pertempuran Lahad Datu: Pemberontak Kibar Bendera Putih, Pura-Pura Serah Diri Sebelum Lepas Tembakan - PM


Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kumpulan penceroboh bersenjata telah menggunakan taktik mengibarkan bendera putih (sebagai tanda menyerah diri) untuk memerangkap anggota polis komando VAT 69 dalam insiden tembakan di Kampung Tanduo, Lahad Datu, semalam.

Perdana Menteri berkata perkara itu disahkan oleh salah seorang anggota VAT 69 yang terbabit dalam pertempuran di kubu kumpulan penceroboh bersenjata yang mendakwa sebagai tentera Kesultanan Sulu dari selatan Filipina.

Najib berkata beliau dimaklumkan bahawa dua anggota polis yang terbunuh, Inspektor Zulkifli Mamat dan Koperal Sabarudin Daud telah melihat bendera putih dikibarkan sebelum rakan kumpulan penceroboh itu memerhati gerakan anggota polis itu sebelum melepaskan tembakan.

“Saya tidak menolak kemungkinan itu satu perangkap oleh kumpulan itu dan ianya adalah satu taktik pengecut,” katanya kepada pemberita selepas memberikan penghormatan terakhir kepada jenazah dua anggota itu di Pangkalan Udara Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di Subang, dekat sini, hari ini.

-Bernama

2 143 Ahli PKR Isytihar Keluar Parti, Sokong BN


Parti Keadilan Rakyat (PKR) ranting Batu Hampar, Parlimen Bukit Katil di sini dibubarkan selepas 143 anggotanya bertindak keluar parti kerana tidak lagi yakin dengan perjuangan parti itu.

Mereka kemudian berikrar di hadapan Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam untuk menyokong Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum ke-13 (PRU-13).

Bagaimanapun, mereka tidak menyertai BN sebaliknya mengumumkan penubuhan sebuah badan bukan kerajaan dikenali Persatuan Usahawan Anak Melayu (PUAM).

Bekas Ketua PKR ranting itu, Tuah Shah Abdul Rahman berkata keputusan untuk keluar PKR dibuat kerana parti itu dilihat tidak membela nasib rakyat.

"Kami beramai-ramai keluar parti sebab sudah sedar PKR bukan sebuah parti yang membela rakyat sebaliknya Umno dan BN memperjuangkan hak rakyat untuk hidup lebih selesa dan terjamin," katanya ketika ditemui pemberita pada majlis perasmian PUAM di sini, malam tadi.

Beliau berkata walaupun kesemua mereka tidak menyertai Umno dan BN tetapi akan membantu BN merampas kembali kerusi dimenangi pembangkang di dalam Parlimen Bukit Katil iaitu Dewan Undangan Negeri (DUN) Ayer Keroh dan Bachang pada PRU-13.

Sementara itu, Mohd Ali yang juga Pengerusi BN negeri berkata keputusan diambil kesemua 143 anggota PKR itu merupakan satu tindakan yang wajar dan tepat kerana parti pembangkang tersebut tidak memberikan sebarang manfaat kepada rakyat.

Justeru beliau meminta lebih ramai anggota dan penyokong PKR keluar dari parti itu dan bersama-sama Umno dan BN memajukan lagi negara khususnya negeri Melaka.

"Umno negeri Melaka bersedia menerima mereka pada bila-bila masa," katanya.

7 Penyokong DAP Gelar Anggota Terkorban Sebagai 'Anjing'


Jika semalam Naib Presiden PKR, Tian Chua yang dilapor mengaitkan insiden tembakan di Lahad Datu, Sabah semalam dengan konspirasi terancang kerajaan Umno untuk mengalih perhatian dan menakutkan rakyat.

Hari ini sekali kita dikejutkan dengan satu lagi tindakan yang tidak bertanggungjawab dan keterlaluan yang dibuat oleh lelaki cina bernama Jonathan Lim yang berasal dari Melaka dan menetap di Singapura.

Apa dosa pejuang-pejuang kita yang bermati-matian menentang penceroboh ini dilabelkan sebagai anjing? Bangsat punya manusia sanggup mengeluarkan perkataan yang keji kepada perwira negara!

Tindakan sewajarnya harus diambil terhadap bangsat-bangsat ini terutamanya Tian Chua dan mana-mana pihak yang dilihat menghasut rakyat supaya tidak mengulangi perbuatan sama.


10 Dalang Pencerobohan Lahad Datu: Anwar Hanya Berani Nafi Tapi Takut Untuk Saman!


Siapa yang tak kenal dengan Anwar - Raja Saman, pantang orang petik atau ada sebut nama dia sikit, dia akan saman... haa.. apa lagi, kenapa Anwar tak berani nak saman laman-laman portal antarabangsa yang telah mendedahkan Anwar sebagai dalang penceronohan di Lahad Datu?

Samanlah RM100 Juta... nak nafikan apa lagi... nak tunggu apa lagi? kata lawan tetap lawan!

Sebenarnya Anwar takut nak saman sebab bimbang lagi banyak rahsianya akan didedahkan... Itu lah dia kalau dah dasar pembohong tu, pembohong lah jugak....

Penafian Anwar

Anwar Ibrahim menafikan pakatan pembangkang sebagai dalang disebalik pencerobohan kumpulan bersenjata yang menggelar diri mereka Tentera Diraja Kesultanan Sulu di Kampung Tanduo, Lahad Datu.

Beliau berkata demikian merujuk kepada dakwaan terbaru pihak perisikan Filipina yang secara terbuka mengaitkan nama beliau dalam kejadian yang berakhir dengan tragedi apabila dua anggota komando polis terkorban dan tiga cedera dari pasukan VAT69 semalam.

Anwar walau bagaimanapun menuding jari kearah kepimpinan kerajaan Barisan Nasional (BN) yang disifatkan sebagai lambat bertindak ke atas pencerobohan kumpulan bersenjata itu sejak dua minggu lalu.

Justeru Anwar menolak sebarang fitnah yang dilontarkan kepada pembangkang sehingga menjejaskan imej parti itu.

Pendedahan Rahsia Anwar 

Portal berita Filipina 'Inquirer News' sebelum ini mendedahkan, seorang pemimpin utama pakatan pembangkang di Sabah yang rapat dengan Ketua Umum PKR itu membuat pertemuan bersama pihak penceroboh dan menawarkan jaminan sokongan terhadap tuntutan kumpulan itu di Sabah.

Menurut portal itu lagi yang memetik sumber perisikan Filipina dilaporkan sebagai berkata, pertemuan itu berlaku November tahun lalu menyebabkan Sultan Sulu, Jamalul Kiram II mengarahkan pengikutnya menceroboh Kampung Tanduo bagi menuntut sebahagian dari Sabah.

"Ahli politik ini merupakan salah seorang yang mengadakan pertemuan dengan Jamalul Kiram. Beliau menawarkan sokongan pembangkang Malaysia ke atas tuntutan Kesultanan Sulu terhadap Sabah," kata sumber perisikan itu sebagaimana dipetik daripada Inquirer News.

Selain Inquirer News, pada 14 Februari lalu, agensi antarabangsa, The Reuters yang memetik kenyataan seorang pegawai tentera Filipina mendakwa, pencerobohan kumpulan bersenjata itu berlaku ke atas jemputan pembangkang di negara ini.

Lapor Reuters, kumpulan 150 orang diketuai Raja Muda Sulu, Raja Muda Azzumudie itu mendarat di Lahad Datu bagi membincangkan isu tuntutan tanah ekoran jemputan daripada pemimpin pembangkang negara ini tetapi segera dinafikan Anwar dan mendakwa kenyataan itu dibuat Umno.

Selain Reuters, akhbar dalam talian, The Manila Times menerusi koresponden mereka, Al Jacinto juga mendakwa, pencerobohan tersebut ada kaitan dengan janji pembangkang di Malaysia memberikan kuasa autonomi kepada Sabah jika berjaya membentuk kerajaan kelak.

Namun pada jam 10 pagi semalam, pasukan keselamatan negara terpaksa bertindak mempertahankan kedaulatan negara selepas penceroboh yang diketuai oleh adik bongsu Sultan Jamalul Kiram III enggan memberi kerjasama, mahupun menyerah diri.

Dua anggota VAT 69 yang terkorban ialah Inspektor Zulkifli Mamat dan Koperal Sabarudin Daud manakala mangsa yang cedera pula ialah Koperal Mohd. Tarmizi Hashim (tangan dan kaki), Koperal Azman Ampong (paha dan punggung) serta Konstabel Mohamad Qaiyum'aiqal Zolkifli (bahu kanan dan kedua-dua belah kaki).

Kejadian berbalas tembakan itu berlaku selama setengah jam dan membunuh 12 anggota kumpulan Tenteran Diraja Kesultanan Sulu, seorang cedera dan 10 lagi menyerah diri.

0 Jelajah Treler PAS Di Putrajaya Tiada Sambutan!







Sedih dan memalukan aku nak tulis berita ni bila melihat jelajah treler PAS di Putrajaya, yang hanya dikunjunggi oleh kanak-kanak kecil.

Bertempat di hadapan Mydin Presint 14 treler jelajah Pas telah masuk ke parking yang dikhaskan untuk kereta dan pelanggan Mydin.

Kononnya jelajah ini mahu menghimpunkan beribu pengunjung dari Putrajaya tapi biarlah gambar menceritakan betapa hambarnya sambutan penduduk Putrajaya kepada treler jelajah Pas ni.

Ini bukti jelas penduduk Putrajaya tak hairan pun malah tidak memberi sambutan terhadap treler jelajah Pas selain dari mengganggu pelanggan Mydin membeli-belah.

Menurut orang PAS, harga treler tersebut tersangat murah dan sangat sukar diperolehi di mana-mana tempat jualan kenderaan sekalipun, kecuali kalau dibeli oleh orang PAS.

Bagaimanapun berdasarkan kepada harga keseluruhan treler tersebut, ianya tidaklah semurah sebagaimana yang dikatakan oleh Mat Sabu.

Sebabnya, harga ‘kosong’ adalah lebih kurang RM150,000 dicampur pula dengan kos pengubahsuaian dan cat berjumlah RM150,000 menjadikan harga kenderaan tersebut kepada RM300,000.

Harga RM300,000 adalah harga biasa bagi sebuah treler dan tidak ada murahnya pun!

Treler PAS itu mampu menampung berat sebanyak 40 tan dan dilengkapi dengan wi-fi, PA system dan janakuasa elektrik yang tersendiri. Juga terdapat sebuah pentas berukuran 40 kaki x 9 kaki pada treler berkenaan.

PAS hanya pandai membazir duit rakyat dengan membuat kerja yang sia-sia... Buang karen je....

Foto: Kulaan Nering

4 DS Najib Iringgi Jenazah Perwira Negara


Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isterinya memberikan penghormatan terakhir.

Jenazah anggota polis komando Inspektor Zulkifli Mamat, 29, dan Koperal Sabaruddin Daud, 46, tiba di Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Subang di sini pada pukul 12.30 tengah hari, Sabtu.

Jenazah kedua-dua Allahyarham diberi penghormatan terakhir semasa ketibaan.





0 Jenazah Perwira Negara Selamat Tiba Di Pangkalan TUDM Subang




Pesawat tentera TUDM yang membawa jenazah dua perwira negara tiba di pangkalan TUDM Subang.



Terdahulu Suasana pilu menyelubungi pangkalan TUDM ketika orang ramai menunggu ketibaan jenazah dua anggota polis Komando itu dari Tawau.

Isteri Inspektor Zulkifli Mamat, Noraziah Noor yang dibawa menggunakan kerusi roda kelihatan sayu dikelilingi oleh ahli keluarga manakala isteri Koperal Sabaruddin Daud, Noranisa Abu Bakar terdiam sebaik saja polis dan media mula berkumpul di Pangkalan TUDM.

Turut hadir Ketua Pergerakan Wanita UMNO, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isterinya turut memberikan penghormatan terakhir.

0 Amat Memalukan, Hanya 60 Orang Dengar Ceramah Pembangkang



ALOR SETAR, Pembangkang di Kedah kelihatan semakin ditinggalkan penyokongnya apabila sambutan untuk majlis-majlis ceramah mereka menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) semakin dingin, termasuk ceramah yang diadakan di Taman Saga, dekat sini malam tadi.

Kehadiran lima penceramah termasuk Timbalan Pesuruhjaya II Pas negeri, Datuk Dr. Ismail Salleh ternyata masih belum mampu menarik minat orang ramai apabila hanya kira-kira 60 orang sahaja menghadiri ceramah tersebut.

Dalam ceramah hampir tiga jam itu, mereka cuba menggambarkan bahawa Barisan Nasional (BN) adalah seburuk-buruk kerajaan termasuk tuduhan rasuah dan amalan kronisne yang kononnya tidak berlaku dalam kalangan pemimpin pakatan pembangkang.

Dr. Ismail umpamanya, mendakwa negeri di bawah pakatan pembangkang lebih cekap diurus tadbir berbanding semasa di bawah kerajaan BN.

Namun beliau yang juga Exco kerajaan negeri tidak pula menggunakan pentas ceramah itu untuk menjelaskan isu status kewangan Kedah yang didakwa menanggung beban hutang mencecah RM3 bilion iaitu tertinggi sejak pakatan pembangkang menerajui negeri ini.

Utusan

4 Komando Terkorban Di Lahad Datu Wayang UMNO - Kenyataan Biadap Tian Chua Diselar!




Beberapa pemimpin dan pemerhati politik menyelar Naib Presiden PKR, Tian Chua yang dilapor mengaitkan insiden tembakan di Lahad Datu, Sabah semalam dengan konspirasi terancang kerajaan Umno untuk mengalih perhatian dan menakutkan rakyat.

Mereka berkata, kenyataan Tian Chua itu tidak bertanggungjawab dan keterlaluan memandangkan tindakan pihak berkuasa terhadap kumpulan bersenjata dari selatan Filipina itu bersabit soal keselamatan dan keamanan negara.

Bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim berkata, kenyataan Tian Chua itu adalah skrip standard dari DAP yang langsung tidak peka dan tidak sensitif kepada isu keselamatan negara.

"Dengan membuat kenyataan seumpama ini, dia boleh dianggap sebagai manusia yang mempunyai martabat paling rendah. Ini adalah satu kenyataan melulu yang tidak kita harapkan daripada seorang manusia yang sopan.

"Apa yang boleh kita harapkan daripada dia apabila kita betul-betul berada dalam peperangan jika dia boleh mengeluarkan kenyataan seumpama itu terhadap insiden pencerobohan di Lahad Datu," katanya kepada Bernama apabila dihubungi.

Antara lain, laporan yang tersiar di laman berita rasmi PKR itu memetik Tian Chua sebagai berkata pencerobohan di Lahad Datu itu hanya sandiwara kerajaan untuk menakut-nakutkan rakyat, seolah-olah wujud suasana tidak aman di Sabah.

"Ada konspirasi oleh kerajaan Umno untuk mengalih pandangan rakyat Sabah, terutama dalam isu pemberian kad pengenalan kepada warga asing," kata Ahli Parlimen Batu itu.

Justeru, Tunku Abdul Aziz mahu rakyat menilai peribadi Tian Chua dan berfikir sebelum memilih pembangkang pada pilihan raya umum akan datang.

Gambar di atas adalah Nor Aziah Nor, isteri kepada arwah Insp Zulkifli Mamat dan dua anak kecil mereka. Dikala saudara mara perajurit yang terkorban sedang bersedih, isteri kehilangan suami tercinta, anak kecil hilang dakapan mesra ayahnya, ibu tua di kampung jauh merenung matanya dibasahi genang air mata. Pada waku itu juga puak bangsat yang memimpin dan menyokong PR sedang menabur pelbagai fitnah!

Dua anggota komando Polis Diraja Malaysia terbunuh manakala tiga lagi cedera dalam insiden tembakan di Kampung Tanduo, Lahad Datu membabitkan kumpulan penceroboh bersenjata dari selatan Filipina.

Kejadian itu turut menyaksikan 12 penceroboh bersenjata yang merupakan sebahagian daripada 180 pengikut 'Sultan Sulu' yang dikepung pasukan keselamatan Malaysia, terkorban.

Dalam pada itu, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan menyifatkan kenyataan Tian Chua itu sebagai "jahat dan jahil" .

"Umno tidak akan mempermainkan soal keselamatan negara dan tidak mungkin menjadi pengkhianat kepada negara tercinta yang Umno telah berjuang untuk memerdekakan.

"Umno bukan macam pembangkang dalam beberapa peristiwa yang lepas telah mengkhianati negara ini," katanya.

Bekas Presiden Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM) Datuk Muhammad Abdul Ghani pula berkata, seharusnya semua pihak ketika ini bersatu dan tidak mencampur aduk politik dengan soal keselamatan negara.

Tegasnya, tindakan sewajarnya harus diambil terhadap Tian Chua dan mana-mana pihak yang dilihat menghasut rakyat supaya tidak mengulangi perbuatan sama.

Laman Twitter dan Facebook turut dihujani komen-komen yang menghentam kenyataan Tian Chua itu dan mahu tindakan tegas diambil terhadapnya.

Pertempuran Lahad Datu, Si Bangsat Kit Siang Dan Tian Chua Menghina Angota Yang Terkorban!

p/s - Kalau sesiapa terserempak dengan Tian Chua dan Kit Siang tolong ludah kemuka mereka!

3 Kronologi Pencerobohan Kumpulan Bersenjata Di Lahad Datu #LahadDatu


Gambar kenangan Allahyarham Insp Zulkifli (kiri) dan Allahyarham Kpl Sabaruddin bersama keluarga masing-masing.

Berikut adalah kronologi pencerobohan kumpulan bersenjata dari selatan Filipina;

9 Feb - Kumpulan penceroboh memasuki perairan negara menggunakan bot pancung dan berkumpul secara berperingkat di Felda Sahabat 17, Kampung Tanduo, Lahad Datu.

11 Feb - Sebahagian daripada anggota kumpulan itu dikesan sekumpulan nelayan tempatan pada waktu malam dan nelayan tersebut membuat laporan polis mengenai lebih 100 lelaki berpakaian ala tentera dan bersenjata api berkampung di Kampung Tandou.

12 Feb - Kumpulan itu dikenal pasti berpecah di beberapa lokasi di kampung itu iaitu di kawasan sungai bakau kampung itu, sebuah surau di kampung itu dan rumah Ahmad Malandi atau dikenali Mad bon.

14 Feb - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan Malaysia akan melakukan yang terbaik termasuk melalui perundingan, bagi menangani isu pencerobohan tersebut sebelum mengusir mereka keluar dari kawasan itu.

14 Feb - Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata polis telah mengenal pasti kumpulan warga Filipina yang mendarat di pesisir pantai Lahad Datu, Sabah sebagai pewaris berketurunan 'Raja Sulu' dari Selatan Filipina. Ismail berkata kumpulan terbabit menuntut mereka dikenali sebagai Askar Diraja Kesultanan Sulu dan mereka tidak mahu rakyatnya berketurunan Sulu dihantar pulang ke negara asal. Ismail berkata rundingan dengan pihak bersenjata masih dijalankan bagi mencari jalan penyelesaian yang terbaik tanpa melibatkan pertumpahan darah.

14 Feb - Laporan memetik salah seorang anggota tentera Filipina yang merupakan pengikut setia Raja Muda Sulu, Raja Muda Azzimudie Kiram sebagai berkata kedatangan kumpulan tersebut selepas mendapat jemputan pihak pembangkang untuk membincangkan isu tanah di Sabah.

16 Feb - Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengesahkan kumpulan tersebut bukan kumpulan militan atau pengganas sebaliknya penyokong kuat 'Kesultanan Sulu' dan menegaskan situasi di Kampung Tanduo adalah terkawal. Kumpulan itu yang mahu dikenali sebagai 'Askar Diraja Kesultanan Sulu' antara lain menuntut Sabah dikembalikan ke wilayah kesultanan Sulu, kerana sebelum ia diambil British ia di bawah kerajaan Sulu.

18 Feb - Hishammuddin berkata kerajaan Malaysia dan Filipina sentiasa bekerja rapat dalam menyelesaikan konflik ini dan memberitahu ia akan dilakukan secara diplomasi tanpa sebarang pertumpahan darah.

24 Feb - Kerajaan Filipina menghantar sebuah kapal dalam misi kemanusiaan untuk membawa pulang kumpulan 180 anggota termasuk 30 pengawal bersenjata yang bertahan di Lahad Datu, Sabah sejak 12 Februari lalu.

26 Feb - Tempoh pengusiran mereka tamat namun rundingan masih dijalankan terhadap kumpulan penceroboh itu.

28 Feb - Kerajaan Malaysia digesa mengadakan rundingan secara terus dengan Sultan Jamalul Kiram III di Manila untuk menamatkan konflik perebutan kawasan di Lahad Datu, Sabah yang berlanjutan selama lebih tiga minggu. Gesaan tersebut disuarakan adik bongsu Jamalul, Agbimuddin Kiram yang menegaskan hanya abangnya boleh mengarahkan kira-kira 180 'tentera diraja' meninggalkan Felda Sahabat 17, Lahad Datu.

1 Mac - Pertempuran tercetus antara pasukan keselamatan dan sekumpulan kecil kumpulan penceroboh ketika kumpulan terbabit cuba keluar daripada kepungan polis di Kampung Tanduo, menyebabkan dua anggota pasukan keselamatan terkorban serta tiga lagi cedera. Dua belas penceroboh bersenjata terbunuh.


AL FATIHAH: Insp Zulkifli bin Mamat (29) dan Koperal Sabaruddin bin Daud (47) dari Unit 69 Komando PDRM meninggal dunia selepas terkena serangan mortar di Kampung Tanduo, yang menjadi kubu kumpulan penceroboh bersenjata dari selatan Filipina, di sini, hari ini. Mereka terkena serangan itu ketika sedang berkawal di satu daripada pos di sekitar Kampung Tanduo.

Kedua-dua jenazah dijangka akan tiba di Pangkalan Udara Subang pada jam 11.30 malam ini. Jenazah Insp Zulkifli akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Gong Bayor, Tembila, Besut, Terengganu, manakala jenazah Kpl Sabaruddin akan dibawa ke rumah ibunya, Puan Som bt Mad Salleh di No. 83, Kg Sg Lias, Sg Besar, Sabak Bernam dan akan dikebumikan di Parit 1, Sabak Bernam, Selangor. Pengebumian jenazah akan dibuat secara pengebumian perwira.

Insp Zulkifli bin Mamat berasal dari Kg Kubang Ikan, Tembila, Besut. Ibu Allahyarham, Puan Khadijah bt Ismail (64 tahun) merupakan seorang ibu tunggal dan Allahyarham adalah anak ke-3 daripada 5 orang adik beradik. Isteri beliau, Noraziah bt Nor, merupakan seorang guru dan mereka mempunyai 2 orang anak lelaki berumur 5 dan 1 tahun. Isteri Allahyarham Insp Zulkifli kini sedang hamil anak yang ke-3.

Manakala Allahyarham Kpl Sabaruddin bin Daud mempunyai 6 org adik beradik. Beliau yang berasal dari Sabak Bernam, Selangor telah meninggalkan seorang balu, Puan Nurul Nisah bt Abu dan 3 org anak yang berusia 19, 17 dan 13 tahun.

Semoga roh kedua-dua mereka dicucuri rahmatNya dan ditempatkan bersama orang-orang yang soleh. Al-Fatihah.

Pertempuran Lahad Datu, Si Bangsat Kit Siang Dan Tian Chua Menghina Angota Yang Terkorban!

Abby Abadi Tolong Tutup Mulut, Tak Perlu Jadi Heroin Lahad Datu...

8 Perisikan FIlipina Dakwa Anwar Dalang Krisis Pencerobohan Lahad Datu



Petik dari Phillipines Inquiry berikut:

Gov’t intel eyes 3 groups abetting Sulu sultan’s claim

Whether the heirs of the sultanate of Sulu acted on their own to reclaim Sabah or were instigated by an external force to do so, one thing is certain, according to government intelligence sources: It was a business that proved too big for the heirs to handle on their own.

The sources said that the Philippine government’s policy on Sabah is to keep it in the back burner.

But apparently “some people” want to push it forward now. And why now, at this time, is one of the questions government intelligence is looking into.

The sources consistently mentioned three groups that appear to have taken advantage of the decision of the Kirams to pursue their Sabah claim.

“These are groups that wanted to ride on the Kirams’ pursuit with their own interests in mind,” one of the sources said.

Another source added: “There are a lot who can gain from this, not just in the Philippines but in Malaysia as well.”

These “external factors,” as an Inquirer source described the groups, are one small faction that is in it for the money, an anti-Aquino administration group, and the Malaysian political opposition.
“The Kirams planned to pursue their claim as early as last year. But they went to Lahad Datu also on the instigation of these groups,” the intelligence officer said.

The small group supposedly goaded the Kirams to ask Malaysia for a higher rent on Sabah. If Malaysia gives in, this small group would allegedly have a share of the increase.

The anti-administration group simply wants to discredit President Aquino and is using the peace process as a cause of disenchantment for the Kirams.

“All those who do not like P-Noy (the President’s nickname) have joined forces. This is one way to really test how this administration will react (to such an issue). Whatever happens in Malaysia, there will be a backlash on us,” one source said.

“In a way, whoever wants to disrupt the peace process or the gains of President Aquino has already won,” the source added.

The third group is allegedly the Malaysian political opposition, which is gearing up for general elections that may be called before June.

The intelligence officer said that one member of the Malaysian political opposition allied with Anwar Ibrahim was running for a post in Sabah.

“Apparently, this politician was one of those who spoke with the Kirams. He supposedly gave the opposition’s support to the Kirams’ claim to Sabah,” the source said.


November meeting

The source also believed that in their meeting in November last year, the Kirams decided to “reclaim Sabah or at least ask for a compensation for Sabah that is commensurate to the land’s value today, and for the royal family to be given due recognition by Malaysia.”

But it is being Tausug that is keeping Sultan Jamalul Kiram III, his family, and their subjects stubbornly pressing their renewed claim to Sabah, even to the extent of defying President Aquino, one of the Inquirer sources said.

“This is the last stand of Sultan Jamalul. Being Tausug, they already gave their word they would pursue their claim. This is now do or die for them just to keep their word of honor,” the source, a senior military officer, told the Inquirer.

But for another security administrator analyzing the events of the past three weeks, the Kirams appear to be quite edgy of late.

“They are confused. The government is hopeful that we can buy more time, find a diplomatic way out,” the source said, referring to the government’s efforts to help settle the standoff between Malaysian security forces and an armed group led by Jamalul’s brother, Agbimuddin Kiram, in Tanduao village in Lahad Datu town now in its third week.

Kiram unity

The Inquirer’s sources are from the diplomatic and defense establishments. They asked not to be named as they were not authorized to speak to journalists about their analysis of developments in the so-called journey home to Sabah of the Kirams.

The source said the Kirams decided to unite because they felt left out of the peace negotiations between the Aquino administration and the Moro Islamic Liberation Front, which signed a premilinary peace deal last October.

Calling gov’t attention

“The Kirams wanted to get the attention of the Philippine government,” the source said.

“For so many years, the family felt they have been exploited in politics. Sultan Jamalul was goaded to run for senator in 2010 but he lost. Then their letter to President Aquino (in 2010 before he assumed office) got lost,” the source said.

The source said the Kirams and their followers “conceived the details of the plan to go to Lahad Datu” in late January this year.

“In February, a small group of the Kirams’ followers left for Lahad Datu, followed by Raja Muda Agbimuddin,” the source said.

The estimated 70 firearms now in the hands of the group holed up in Tanduao are owned by residents in Lahad Datu, Tausug and Badjao holding Malaysian identification cards, the source said.

Malaysian security forces have encircled Agbimuddin’s group but are holding action, with the grace period for the group to leave having been extended three times and a fourth being requested by the Philippine government.

Malaysians careful

The Inquirer’s military source said the impasse continues because the Malaysians are extra careful in dealing with Agbimmudin’s group.

“They are all Muslims and they know that if there is violence, it would go on forever. There are 800,000 Filipinos in Sabah. It would be a huge problem in Sabah if violence erupts. The Malaysian security forces may end up dealing with guerrillas or a rido,” the source said, using a Muslim term for clan war.

Friday, March 1, 2013

30 Abby Abadi Tolong Tutup Mulut, Tak Perlu Jadi Heroin Lahad Datu...


Si janda Abby Abady cuba menarik perhatian umum dengan mempolitikkan insiden yang belaku di Lahad Datu hari ini... Si janda meletakkan segala kesalahan dibahu kerajaan walhal segala keputusan yang dibuat oleh kerajaan bertepatan dan bersebab untuk mengelakkan pertumpahan darah...

Malah si janda bersama Kit Siang dan Tian Chua cuba merendah-rendahkan semangat pasukan keselamatan serta anggota polis, selain berusaha memutarbelitkan kenyataan sebenar yang berlaku di Lahad Datu.

Si janda seolah-olah menutup mata dengan usaha dan pelbagai cara, kaedah telah digunakan oleh pihak kerajaan, antaranya melakukan rundingan demi rundingan dengan ketua penceroboh bersenjata bagi mengelakkan sebarang perkara yang tidak diingini berlaku. Tambahan sekiranya isu ini tidak ditanggani dengan cara yang berkesan, ia boleh mengugat hubungan dunia hala antara kerajaan Malaysia dan Filipina.

Namun semua pendekatan telah diambil untuk mengelakan pertumpahan darah, namun pihak penceroboh tetap berkeras dan enggan menerima keputusan kerajaan. Kerajaan sebelum ini bertegas meminta mereka pulang ke negara asal sekaligus menghormati kedaultanan sesebuah negara.


Seharusnya si janda dan puak-puak pembangkang yang bangsat ini memberi sokongan kepada anggota-anggota yang terlibat dan bersimpati dengan mereka yang terkorban dalam insiden ini bukannya kutuk dan menyalahkan mereka..


Penyebaran berita secara tulus dan tiada rahsia seperti yang didakwa oleh si janda.... kepada si janda... kalau tak tahu apa-apa tolonglah tutup mulut, tak perlulah jadi heroin Lahad Datu... Ini bukan lakonan...

Penceroboh bersenjata di Lahad Datu, Sabah telah terlebih dahulu memulakan serangan terhadap pasukan keselamatan Malaysia apabila mereka mara 1.5 kilometer dari tempat mereka berkampung sebelum ini.

Perdana Menteri telah memberi mandat kepada Ketua Polis Negara dan Panglima Angkatan Tentera untuk mengambil sebarang tindakan terhadap kumpulan penceroboh bersenjata itu dan tiada kompromi lagi.

3 Jenazah Parajurit Negara Dijangka Tiba Malam Ini


INSIDEN LAHAD DATU:

Al - Fatihah. Adalah dimaklumkan bahawa jenazah kedua-dua pegawai polis yang terkorban di Lahad Datu dijangka tiba seperti berikut:

Tarikh: 01 Mac 2013
Masa: 11.30 malam
Tempat: Pengkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Subang.

** Sebarang perubahan masa akan dimaklumkan dari masa ke semasa.

Sumber : http://www.facebook.com/PolisDirajaMalaysia

0 Lahad Datu: Tindakan Pasukan Keselamatan Adalah Tepat


Berita berhubung insiden pertempuran Lahad Datu, yang mengakibatkan beberapa orang anggota keselamatan terkorban, begitu mengejutkan masyarakat di negara ini. Kemelut yang memakan masa hampir sebulan ini telah mengakibatkan Malaysia menjadi perhatian dunia berhubung pendekatan penyelesaian yang bakal diambil.

Pelbagai cara dan kaedah telah digunakan oleh pihak kerajaan, antaranya melakukan rundingan demi rundingan dengan ketua penceroboh bersenjata bagi mengelakkan sebarang perkara yang tidak diingini berlaku. Tambahan sekiranya isu ini tidak ditanggani dengan cara yang berkesan, ia boleh mengugat hubungan dunia hala antara kerajaan Malaysia dan Filipina.

Namun semua pendekatan telah diambil untuk mengelakan pertumpahan darah, namun pihak penceroboh tetap berkeras dan enggan menerima keputusan kerajaan. Kerajaan sebelum ini bertegas meminta mereka pulang ke negara asal sekaligus menghormati kedaultanan sesebuah negara.

Namun disebalik kesedihan itu, tidak dilupakan juga setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada pihak keselamatan negara atas tindakan yang diambil terhadap kumpulan penceroboh bersenjata itu. Dan yang paling penting, ia dilakukan setelah kerajaan dan pihak keselamatan negara mengunakan semua pendekatan dan ruang perbincangan.

Menurut sumber, kejadian serangan bermula ketika pihak keselamatan negara yang sedang berkawal di salah satu pos kawalan di sekitar Kampung Tanduo diserang oleh pihak penceroboh bersenjata. Selain senapang dan mesingan, pihak penceroboh turut dilaporkan menyerang pihak keselamatan dengan mengunakan mortar.

Apa yang menyedihkan, ada di kalangan pencacai pembangkang yang mempertikai tindakan tersebut dengan menyalahkan kerajaan dan pihak keselamatan negara di atas serangan tersebut. Namun ia bukanlah satu perkara yang pelik, kerana sudah menjadi resam pembangkang untuk ‘spin’ apa sahaja isu yang boleh digunakan semata-mata untuk merosakkan imej dan kredibilti kerajaan.

Sedangkan pada hakikat, sekiranya benar pihak berkuasa bertindak gopoh dan terburu-buru untuk menamatkan kemelut pencerobohan ini, sudah pasti strategi kumpulan penembak tepat akan digunakan. Ia bukan sahaja dapat mengelakkan nyawa pihak keselamatan negara dari menjadi korban, namun di masa yang sama ia akan dapat diselesaikan tanpa perlu mengambil masa yang lama.

Dengan kelengkapan kepakaran dan peralatan terkini yang dimiliki oleh pihak tentera, bukanlah satu perkara yang mustahil buat kerajaan untuk segera bertindak. Namun sekiranya tindakan tersebut di ambil, maka sudah pasti pihak kerajaan khususnya Datuk Seri Najib akan dikecam oleh masyarakat dunia yang sentiasa cemburu dan iri hati dengan pencapaian negara selama ini.

Dan apa yang pasti, pada ketika itu, para pencacai pembangkang akan turut sama mengambil kesempatan untuk mengkritik kepimpinan kerajaan, kononnya telah gagal menanggani kemelut pencerobohan ini dengan cara yang berkesan. Anwar pula pada ketika itu, yang telah lama merasa kononnya dirinya adalah pilihan yang terbaik bagi menerajui kepimpinan Putrajaya akan memgeluarkan kenyataan menyelar tindakan tersebut.

Isu yang pada mulanya berpunca dari pendekatan dan perancangan sulitnya dengan pemimpin kumpulan penceroboh bersenjata akhirnya telah bertukar menjadi konflik antarabangsa. Dan sekiranya gagal, kerajaan akan dijadikan sebagai kambing hitam, bagi menanggung semua masalah cipntaannya ini.

Oleh yang demikian, sekali lagi diucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada kerajaan dan pihak keselamatan negara diatas kecekapan dalam menghadapi kemelut ini.

Al-fatihah - 3 Perwiran Negara TerkorbanDalam mempertahankan Kedaulatan Negara

2 Senarai Pewira Negara Yang Terkorban Dan Cedera Dalam Mempertahankan Kedaulatan Negara


Gambar salah seorang dipercayai anggota komando VAT69 yang terkorban di Lahad Datu - Gambar bersama keluarga


Kemaskini..

Al-Fatihah dan takziah kepada keluarga dua pegawai Komando 69 PDRM iaitu Inspektor Zulkifli Mamat dan Koperal Sabaruddin Daud yang terkorban dalam pertempuran dengan pasukan penceroboh Sulu di Lahad Datu, Sabah pagi tadi.

Semoga anggota lain yang cedera iaitu Koperal Azman B. Ampong, Koperal Mohd. Tarmizi Hashim dan Koperal Mohd. Qaiyum Afzal Zulkifli agar segera sembuh daripada kecederaan yang ditanggung mereka kesan daripada pertempuran tersebut.

Sesungguhnya jasa mereka semua mempertahankan negara, agama dan bangsa tercinta daripada pihak musuh yang durjana ini tidak dapat diukur dengan ayat dan kata-kata.

Senarai nama anggota komando PDRM atau VAT69 yang terkorban dan cedera sewaktu serangan mortar dalam krisis Lahad Datu :

1. Inspektor 17992 Zulkifli B. Mamat (terkorban)

2. Koperal 113088 Sabarudin B. Daud (terkorban)

3. Koperal 135383 Azman B. Ampong (cedera di tangan dan kaki) ditempatkan di Hospital Lahad Datu)

4. Koperal 152133 Mohd Tarmizi B. Hashim (cedera di tangan dan kaki) (ditempatkan di Hospital Lahad Datu)

5. Konstabel 176533 Mohamad Qaiyum'aiqal B. Zolkifli (cedera di bahu kanan & kedua-dua kaki) (ditempatkan di Hospital Sandakan).

15 Pertempuran Lahad Datu, Si Bangsat Kit Siang Dan Tian Chua Menghina Angota Polis Yang Terkorban!


Terlebih dahulu marilah kita sama-sama sedekah al-fatihah kepada Dua angota komando polis yang terkorban setelah terkena serangan mortar di Kampung Tanduo, yang menjadi kubu kumpulan penceroboh bersenjata dari selatan Filipina hari ini.

Mereka terkena serangan itu ketika sedang berkawal di satu daripada pos di sekitar Kampung Tanduo.

Terbaru sibangsat Lim Kit Siang telah memperlekehkan usaha pasukan keselamatan. Bahkan beliau mendakwa, kematian dua orang anggota polis yang telah terkena mortar lanun-lanun Sulu berkenaan, sebagai Amat memalukan.

Kit Siang mencemuh kematian dua orang anggota polis tersebut yang menurutnya tidak seharusnya berlaku kerana PDRM menikmati pelbagai kemudahan serta logistik.


Naib Presiden PKR, Tian Chua pula lebih bangsat apabila menyatakan bahawa pertempuran di Lahad Datu itu merupakan satu lagi SANDIWARA UMNO dan BARISAN NASIONAL untuk menutup cerita KAD PENGENALAN BIRU dan PENDATANG ASING.

Serangan tembak menembak di Lahad Datu dipercayai konspirasi terancang kerajaan Umno untuk mengalih perhatian dan menakut-nakutkan rakyat, kata Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua.

Ahli Parlimen Batu itu berkata, insiden berkenaan menimbulkan banyak persoalan dan keraguan di sebalik wayang mainan kerajaan Umno.

“Kita rasa pelik kenapa media Malaysia tidak melaporkan kejadian itu? Semua sumber laporan oleh media asing.

“Dari mana mereka dapat info sedangkan tidak ada wakil media yang dibenarkan membuat liputan? Malah berita yang dilapor itu setakat ini belum diketahui kesahihannya,” kata Tian kepada Keadilan Daily.

Menurut laporan media Filipina hari ini, berlaku kejadian tembak menembak antara penceroboh dari Kesultanan Sulu dengan pasukan keselamatan Malaysia di Lahad Datu sehingga menyebabkan kematian.

Seorang jurucakap kesultanan Sulu mendakwa seperti dilapor ABS-CBNnews, 10 orang terbunuh dan empat yang lain cedera dalam pertempuran antara pasukan keselamatan Malaysia dan penceroboh kesultanan Sulu di Lahad Datu pagi ini.

Menurut akhbar The Philippine Star, pihak berkuasa Malaysia yang memulakan serangan ke atas kubu penceroboh pagi ini.

Mengulas lanjut, Tian menyifatkan pencerobohan di Lahad Datu hanya sandiwara kerajaan untuk menakut-nakutkan rakyat seolah-olah wujud suasana tidak aman di Sabah.

“Ada konspirasi oleh kerajaan Umno untuk mengalih pandangan rakyat Sabah, terutama dalam isu pemberian kad pengenalan kepada warga asing,” katanya.(www.keadilandaily.com)


Amat memalukan apabila ada dua pemimpin yang bangsat macam ni! Perbuatan terkutuk mereka ini harus dikecam dan sepatutnya mereka tak purlu mengeluarkan kenyataan seperti ini.

Kit Siang dan Tian Chua perlu memohon maaf secara terbuka kerana telah menghina angota polis yang telah terkorban dalam mempertahankan negara Malaysia!

1 Insiden Lahad Datu Tamat, KPN Adakan Sidang Akhbar


Jurucakap Jabatan Hal Ehwal Luar Filipina (DPA) Raul Hernandez berkata pencerobohan sekumpulan pengikut sultan Sulu di Sabah sudah tamat, lapor akhbar The Philippine Inquirer.

Hernandez memberitahu satu sidang akhbar bahawa duta Malaysia Mohammad Zamri Mohammad Kassim bertemu dengan Setiausaha Hal Ehwal Luar Filipina Albert Del Rosario di Jabatan Hal Ehwal Luar (DFA) untuk memaklumkanbahawa pihak berkuasa Malaysia telah menyerang kampung tempat kumpulan penceroboh Sulu itu berkubu.

Memetik laporan yang diberikan oleh duta Malaysia, Hernandez berkata 10 pengikut sultan Sulu telah menyerahkan dari.
Beliau juga berkata tiga orang terbunuh – dua anggota polis Malaysia dan pemilik rumah di mana adik sultan, Azzimudie Kiram tinggal.

Hernandez berkata DFA sedang mengesahkan dakwaan sultan Sulu di Manila bahawa 10 pengikut terbunuh dalam kejadian tersebut.

Sementara itu BERNAMA melaporkan, polis akan mengadakan sidang media di Lahad Datu kira-kira 5 petang ini berhubung operasi pasukan keselamatan terhadap kumpulan penceroboh bersenjata dari selatan Filipina di Kampung Tanduo, Lahad Datu, Sabah.


Hernandez berkata DFA sedang mengesahkan dakwaan sultan Sulu di Manila bahawa 10 pengikut terbunuh dalam kejadian tersebut.

Sementara itu BERNAMA melaporkan, polis akan mengadakan sidang media di Lahad Datu kira-kira 5 petang ini berhubung operasi pasukan keselamatan terhadap kumpulan penceroboh bersenjata dari selatan Filipina di Kampung Tanduo, Lahad Datu, Sabah.

Sehingga kini dilaporkan dua komando polis terkorban dalam serangan mortar oleh kumpulan Filipina itu manakala dua lagi cedera.

Wartawan telah diarahkan keluar dari lokasi kejadian atas sebab keselamatan.

Penolong Ketua Urusetia Ketua Polis Negara (Komunikasi Korporat) ACP Ramli Mohamed Yoosuf memberitahu Bernama Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar telahpun berada di Sabah.

0 Dua Komando Malaysia Dan 10 Pemberontak Sulu Dipercayai Maut


Dua komando polis terbunuh setelah terkena serangan mortar di Kampung Tanduo, yang menjadi kubu kumpulan penceroboh bersenjata dari selatan Filipina hari ini.

Mereka terkena serangan itu ketika sedang berkawal di satu daripada pos di sekitar Kampung Tanduo.

Jumlah individu yang maut atau cedera dalam insiden tembakan balas di antara pihak keselamatan Malaysia dan pemberontak Sulu dipercayai meningkat.

Selepas laporan pertama yang melaporkan dua pengikut Sulu terbunuh dan tiga anggota polis Malaysia cedera, maklumat yang diperoleh dari Kampung Tanduo di sini mendakwa sekurang-kurangnya 10 lelaki Sulu bersenjata mati dan empat lagi cedera.

Wartawan di pintu masuk Felda Sahabat 17 menuju ke Kampung Tanduo melihat dua mayat diusung menaiki jip oleh kakitangan perubatan pasukan keselamatan Malaysia.

Keluarga Sultan Kiram mengesahkan di Manila bahawa sekurang-kurangnya 10 anggotanya maut manakala empat lagi cedera.

Sejak itu, pelbagai laporan mengenai bilangan individu yang cedera atau maut mula tersebar.

0 Lahad Datu: Dua Komando Polis Maut Terkena Serangan Mortar


LAHAD DATU - Dua komando polis terbunuh setelah terkena serangan mortar di Kampung Tanduo, yang menjadi kubu kumpulan penceroboh bersenjata dari selatan Filipina, di sini hari ini.

Mereka terkena serangan itu ketika sedang berkawal di satu daripada pos di sekitar Kampung Tanduo.


Wartawan Bernama yang berada di kawasan Felda Sahabat 17 di perkampungan itu berkata mayat dua anggota keselamatan itu diusung oleh polis dan dimasukkan ke dalam sebuah trak polis untuk dibawa ke Hospital Lahad Datu.

"Sehingga kini tiada pengesahan polis, kami hanya melihat mayat dengan boot hijau diusung ke dalam trak tersebut," katanya yang terpaksa keluar dari kawasan Felda itu setelah diarahkan pihak berkuasa.

Pada 2 petang, beliau berkata pihak berkuasa mengarahkan wartawan keluar kerana khuatir keselamatan mereka berikutan insiden tembakan masih berlaku.

Setakat ini, tiada pihak berkuasa boleh mengesahkan identiti anggota yang maut.

-Bernama

3 Mereka (Penceroboh) Melepaskan Tembakan Kearah Kita - Hishammuddin


Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengesahkan berlaku tembakan di kawasan pencerobohan di Lahad Datu, Sabah jam 10 pagi tadi tetapi dimulakan pihak penceroboh.

Beliau berkata, pasukan keselamatan Malaysia tidak memulakan sebarang insiden tembakan.

“Saya mengesahkan bahawa pasukan kita tidak melepaskan sebutir tembakan pun tetapi menerima tembakan pukul 10 pagi ini,” katanya.

(Lahad Datu – I confirm that our security forces have not taken a single shot but were shot at 10am this morning!- Hishamuddin Hussein).

Hisahmmuddin bagaimanapun mengesahkan keadaan masih terkawal.


Pada 12 Februari lalu, lebih 100 lelaki bersenjata yang memakai pakaian celoreng tentera mendarat di pantai Lahad Datu dengan sebuah bot.

Kumpulan itu menuntut supaya mereka diiktiraf sebagai tentera diraja Sultan Sulu dan enggan warga asal Sulu di Sabah dihantar pulang ke Filipina.

Mereka berkampung di Lahad Datu sejak dua minggu lepas. Sebahagian daripada mereka memiliki senjata berat.
 

POLITIK HARIAN Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates