Friday, July 16, 2010

Khairy bongkar Anwar terima dana Amerika secara kotor!

By: Bro Jinggo

Ketua Pemuda UMNO Malaysia Khairy Jamaluddin mendedahkan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim telah memperdayakan (menyelewengkan) kerajaan Amerika bagi mendapatkan Dana kewangan sebanyak USD213 juta untuk Foundation For the Future (FFF) yang dipengerusikan oleh Ketua Pembangkang berkenaan sebelum ini.

Dana berkenaan bukan sahaja tidak di sumbangkan kepada Foundation for the Future yang mana ianya kini sudah terbongkar.

Anwar pernah berkata Amerika Syarikat tidak pernah memberi dana walau satu sen pun tapi bukan sahaja sudah terbongkar terima dari dari Amerika tetapi melalui cara kotor!.



Menurut kata Khairy, Yayasan Masa Hadapan (FFF) yang dipengerusikan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 2006 pernah menerima dana AS$21.3 juta daripada Amerika Syarikat.

Khairy berkata laporan Projek Kebertanggungjawaban Kerajaan (GAP) Amerika Syarikat yang dikeluarkan awal tahun ini menyatakan yayasan berkenaan menerima dana AS$21.3 juta (RM68.23 juta) yang disalurkan melalui Kongres Amerika bagi membiayai yayasan itu.

“Kongres Amerika sudah mengeluarkan AS$21.3 juta untuk yayasan itu dan ini jelas bertentangan dengan kenyataan Anwar pada 2007 yang mendakwa tidak ada langsung dana yang diberikan Amerika kepada FFF.

“Tindakan beliau itu seolah-olah mahu menutup peranan Amerika dalam membiayai yayasan yang diterajuinya itu,”.

Yayasan berkenaan merupakan badan bebas yang ditubuhkan pada 2005 untuk membangunkan demokrasi dan kebebasan di Timur Tengah dan Afrika Utara.

Khairy berkata laporan GAP yang ditulis berdasarkan 267 dokumen yang dikeluarkan Jabatan Negara Amerika juga menyatakan Anwar turut memberi akuan tidak tepat kepada Kongres dalam usaha mendapatkan dana berkenaan.

Bagi mendapatkan dana itu, Kongres menetapkan FFF mesti mendapat dana secocok daripada negara lain, sedangkan laporan FFF menunjukkan yayasan itu hanya memperoleh kurang daripada AS$6.4 juta (RM20.49 juta), berbanding AS$22.26 juta (RM71.29 juta) yang ditetapkan, katanya.

“Beliau dituduh memberi akuan tidak tepat kepada Kongres kerana dalam perjanjian dengan kerajaan Amerika, beliau sebagai pengerusi menyatakan yayasan berkenaan mendapat komitmen daripada kerajaan lain termasuk Qatar dan negara Timur Tengah tapi sebenarnya tidak dapat,” katanya.

Khairy desak Penasihat PKR beri penjelasan

3 comments:

Anonymous said...

Isu ni bkn ke Dato Mukhriz pernah dedahkan kat Parlimen.Ini mcm CD cetak rompak je.Ni nak ucap tahniah ke apa ek....kompuselah.Masuk tetap masukkk.

Anonymous said...

Dahsyattt Dato mukhriz cakap mcm tu... huh bila2??????? kekekeke

Pembangkang mmg pandai buat provokasi basi!

Anonymous said...

haha. lawak dah lama heboh pasl yayasan ni dalam blog2. bongkar perkara yg dah basi.lawak2.