Tuesday, October 11, 2011

Bob Lokman Ditahan JAIS


Pelawak, pengacara dan penulis lirik terkenal Bob Lokman ditahan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) malam tadi, kerana menyampaikan ceramah agama tanpa tauliah.

Bob dikatakan ditahan ketika menyampaikan tazkirah di sebuah surau di Hulu Langat dan dibawa ke balai polis berdekatan.

Sementara itu, seorang pemimpin Pas, Bob, Pengarah Pilihan Raya Pemuda PAS Mohd Sany Hamzan dan nazir surau berkenaan juga diminta memberi keterangan kepada JAIS sebagai saksi pada jam 10 pagi tadi.

Difahamkan Bob memberi ceramah agama dikatakan menyeleweng jauh kerana tidak ada latarbelakang agama cuma pengetahuan 'ikut-ikut' kepada hadirin surau itu malam tadi.

Kebanyakan ceramah yang disampaikan oleh Bob berunsur politik dan mengutuk kerajaan serta menghasut jemaah agar membenci kerajaan.


Ramai hadirin yang tidak senang hati kemudian mereka melaporkan kepada pihak berkuasa JAIS. JAIS sudah lama mengikuti jejak Bob Lokman di Selangor cuma menunggu masa sahaja untuk dicekup.

Apa celop Bob!

Stay in touch with BroJinggo

16 comments:

nyonyacyber said...

senang tul sekarang.. nak ceramah.. letak songkok atas kepala masuk surau ceramah politik.. pastuh terus panggil ustaz.. padahal latar belakang agama wallahu'alam...

Anonymous said...

Bok Lokman Pelawok, pelawok PAS! Penceramah bangang!

Tukang Komen said...

Tindakan JAIS tepat. Jangan bagi can pelawak sarkas bertukar status ustaz merapuserta menyesatkan manusia.

Mohd Idrus said...

x baek la mcm nie . bkn suma org boleh jd ustaz . stakat pakai kopiah atas kepala , xkn bergelar ustaz . mudah sangat 2

Anonymous said...

Yang dok berceramah dalam PAS selama ni pun pelawok jugak sama mcm bob tuh ..suker buat lawok bangang...tg la mat syabunbauburitmah t ue pun..ceramah kejadahnye menyalak2 mcm beruk...itu yang juak2 PAS ni suker benar dok dengar tue...PAS ertinya lawok bengong..buat kerja yillek...taunya ceramah2...bongok.

Anonymous said...

politik same je sume mengarut. PAS ke BN ke same mengarut. takyah la nak kutuk lebih2

Anonymous said...

mcm xperlu nk kutuk kerajaan sgt kot kalo kau hdup pun kbyknnyee atas bntuan kerajaan... kalo rasa dah poyo and bijak sgt TOLOLGLAH kemas brg2 kau n keluar dari Malaysia nih... jgn nk m'POLITIK kan agama... jgn laa mnyesatkan org lain dgn gelaran USTAZ yg x d ketahui tahap pngtahuannya tuh... jika anda hdup blandaskn syariat, utk apa anda memecah belahkn rakyat... sebaliknyaaa mcari laa pnyelesaian utk mnyatukan masyarakat,utk mharmonikan negara bkn dgn agenda mcapai PEPECAHAN nih.itu hny skdar mngundang kesan ngatif dlm msyarakat dan sekeliling... adakah itu yg d tuntut oleh agama kta wahai "USTAZ" bob lokman..??? ~~ apeee daaaaa

Anonymous said...

kenapa di tahan ustaz beso tu

Anonymous said...

Kita tak perlu masuk sekolah agama untuk jadi ustaz

Daftar sebagai ahli PAS,pakai kopiah,hafal sedikit ayat alquran dan hadith, belajar sedikit cara maki hamun ,ANDA SAH JADI USTAZ......

Anonymous said...

Kalau bob lokman boleh bagi ceramah agama kat surau,amy search,ramli sarip,man kidal,awie(sekadar menyebut beberapa nama)pun bolehlah jugak jadi penceramah.

Mesti jais kena maki hamun oleh penganut2 agama pas.

hamba allah said...

artis sengal

Anonymous said...

Ahli jemaah surau, masjid tak bising pun pasal Bob Lokman, korang pulak yang lebih2. Golongan pijak kaki masjid 2 kali setahun.

Anonymous said...

Apa pulak jemaah tk komplen, tu yg kena tangkap tu sbb ada komplen lah tu. Masjid & Surau utk kita bersatu disamping beramal serta mendalami ilmu agama melalui pihak yg sememangnya mempunyai tauliah yg cukup didalam hal agama. Jika tidak nnt, boleh terpesong dan ajaran yg disampai adalah salah malah boleh menyesatkan. Ini confirm pd masa tu bkn psl belajar agama ttp berkenaan ceramah politik.

Anonymous said...

Oztaz pasang siap Pas hehhehhhhee...
Siapa nk jadi oztaz bolehlah msk Pas, satu persalinan serban dan jubah akan diberi,
Gelaran Oztaz dan ulamak akan dikurniakan dlm masa dua bulan saja.
( walaupun mempunyai ilmu agama minima x menjadi masaalah / pengalaman sebagai penceramah tidak diperlukan )

Kebolehan:
Boleh memaki hamun...
Ucapan yg mampu memecah belah ummah...
Boleh memberi ceramah lebih kearah politik
Anti kerajaan ( dialu-alukan )
Ada sifat sombong, ego seolah2 sebagai ulamak besar yg tersohor

Anonymous said...

Berita ini juga turut tersebar secara meluas di internet terutama di Facebook dan Twitter. Menyaksikan ramai pihak yang merasa hairan dengan berita ini.

Negara ini semakin hari semakin gila. Macam-macam perkara gila berlaku, orang bagi tazkirah pun boleh kena tangkap Polis.

Apa yang menariknya orang yang menyebarkan video lucah disanjung bagaikan hero pejuang kebenaran. Orang yang menyebabkan anak-anak anda menonton video lucah disanjung.

Kalau menyanyi melalak depan orang ramai, tak ada siapa nak tangkap. Bila mengajak orang ramai kepada Allah, mengajak orang ramai membesarkan Allah boleh ditangkap.

Selama ini ReJaM© sendiri selalu memberikan tazkirah di surau terutama di surau universiti dan bersama rakan-rakan. Begitu juga dengan sahabat-sahabat Tabligh yang selalu memberikan tazkirah dari rumah ke rumah.

Namun baru kali ini perkara gila ini boleh berlaku. Anda akan ditangkap sekiranya memberikan tazkirah tanpa tauliah.

Sabda Rasulullah, "Sampaikanlah walaupun hanya satu ayat...". Namun hari ini usaha dakwah yang disarankan oleh Rasulullah ini disekat dengan pelbagai cara dan alasan.

ReJaM© "Mengajak kepada Allah ditahan, mengajak kepada kemungkaran disanjung..."

Anonymous said...

Anon quote: "Mengajak kepada Allah ditahan, mengajak kepada kemungkaran disanjung..."

kebenaran yang amat menyedihkan itulah realiti dunia sekarang,

saya pernah terdengar something like this, "kata kata kebenaran harus diterima walaupun si penyerunya seorang hamba abdi".

dan saya tidak berpihak pada mana2 parti politik kerana semuanya karut. saya hanya berserah pada Allah.