Wednesday, January 11, 2012

15 Wang Zakat: Kenyataan Mufti Wilayah Persekutuan Kantoikan Nik Nazmi


Jelas wang zakat untuk kos guaman dikategorikan dalam bab asnaf fi sabilillah. Penjelasan Mufti Wilayah di atas pada 9 Jan 2012 perlu diterima semua pihak. Ia sudah disediakan sejak 1993. Tidak timbul ia disalahguna.



Kecuali diputarbelit oleh Nik Nazmi dan Pakatan demi memburukkan Menteri yang jaga Agama Islam.

Semua tahu jawapan yang dijawab di Parlimen oleh Datuk Dr Mashitah pada 21 Jun 2011, mungkin tidak tepat kerana disediakan oleh pegawai tertentu yang mungkin tidak memahami bab asnaf zakat sepenuhnya.

Jika mahu dibuat andaian ia disabotaj pihak tertentu yang menyediakan jawapan Panglima fikir mungkin ada kebenarannya. Ramai penyokong Pakatan terutama Pas berada di dalam JAKIM.

Sebenarnya ia bukan wang zakat tetapi wang kerajaan sedia untuk kos guaman. Peruntukan RM 700 ribu sememangnya disediakan untuk kos guaman.

Tidak timbul sedikitpun masalah menyalahguna wang zakat dalam hal ini.

Tolong sebarkan agar orang yang difitnah oleh Pakatan Haram akan terbela berkat tangan berbisa kita di alam maya.

Tolong jangan buat dosa percuma dengan menyebarkan fitnah tidak berasas. -PPC


Keterangan penggunaan kos guaman Datuk Jamil Khir diberi penerangan di perenggan 2,3 dan 4

Perenggan 2

Jawatankuasa Perundingan Syarak 2000 telah meluluskan RM 205,000 sebagai perbelanjaan undang undang di bawah asnaf fiisabilillah

Perenggan 3

Peruntukan diwujudkan berdasarkan Akta pentadbiran Undang Undang Islam (Wilayah Persekutuan 1993) (Akta 55) Bahagian ii Perkara 5(2) yang menyatakan

" Majlis boleh mendakwa dan didakwa atas nama perbadannya " dan dalam melaksanakan tanggungjawabnya Majlid perlu mendapatkan keptusan mahkamah dalam kes tuntutan jenazah muaallaf yang dituntut keluarga bukan Islam.

Oleh itu dalam bahasa pasar Majlis (MAIWP) telah memperuntukkan sejumlah wang yang HALAL dari asnaf fiisabillah untuk membelanjakan bagi kos guaman

Perenggan 4

Tafsiran asnaf fiisabillah diberi tafsiran yang lebih LUAS oleh Imam Fakrul Radzi dan Syeikh Rashid Rida dalam Tafsir Al Manar. Menurut Syeikh Rashid Rida "PENDAPAT YANG BENAR MENGENAI FIISABILLAH IALAH SEGALA YANG MENYENTUH KEPENTINGAN UMAT ISLAM DALAM MENEGAKKAN URUSAN UGAMA DAN PEMERINTAHAN"

15 comments:

Anonymous said...

nik nazmi belagak terer... tak sedar arak, pelacuran, rumah urut berluas-luasan di kawasan dia..

Anonymous said...

Dia ni dari dulu bangang sbb tu tak dpt kerja kat Swasta terpaksa jadi barua Khalid. Dari Kolej Lembah Beringin lagi mamat ni bodoh. Kesian otak dia jadi mcm ni sbb pensyarah kat kolej tu ada yg bodoh sokong aljuburi.

Anonymous said...

bangang tahap kuda hangpa berdua ni. sapa fitnah???? laporan audit negara pas yang buat ke? kalau tak tau fakta jgn komen buat malu mak bapak je.jangan paksa orang lain membangangkan hang berdua,dah mcm lembu filot la hang ni.....

Anonymous said...

bangang tahap kuda hangpa berdua ni. sapa fitnah???? laporan audit negara pas yang buat ke? kalau tak tau fakta jgn komen buat malu mak bapak je.jangan paksa orang lain membangangkan hang berdua,dah mcm lembu filot la hang ni.....

Anonymous said...

bangang tahap kuda hangpa berdua ni. sapa fitnah???? laporan audit negara pas yang buat ke? kalau tak tau fakta jgn komen buat malu mak bapak je.jangan paksa orang lain membangangkan hang berdua,dah mcm lembu filot la hang ni.....

Anonymous said...

jgn jual nama mufti... tafsiran umum!
tgk kes apa la bro....
laporan audit dah jelaskan ..ehh p refer baucer bayaran duit zakat tu bro...

Anonymous said...

jgn jual nama mufti... tafsiran umum!
tgk kes apa la bro???

Sudahlah qazaf yang dituntut ugama untuk dilaksanakan dihalang, guna pula wang zakat untuk biaya kos guaman menghalang qazaf berkenaan. Bertimpa-timpa kesalahan dan dosanya.

tak kantoi pun...! Jgn Subahat tegakkan hukum Allah..

Anonymous said...

hanya fatwa nik aziz sahaja yang benar dan sah...

Anonymous said...

hanya fatwa nik aziz sahaja yang benar dan sah...

Anonymous said...

hanya fatwa nik aziz sahaja yang benar dan sah...

Anonymous said...

i love u nik aziz...
i love u nik aziz...
i love u nik aziz...
i love u nik aziz...
i love u nik aziz...
i love u nik aziz...
i love u nik aziz...
i love u nik aziz...
i love u nik aziz...
i love u nik aziz...
i love u nik aziz...
i love u nik aziz...

Anonymous said...

TGNA LEBIH BAIK DR TOK NAJIB.BINI SDRI X BTUDUNG DOK CKP PASAL ISLAM.
PEMIMPIN BN LAYAK MASUK RAJA LAWAK JEK.

Anonymous said...

pukimak lu

Anonymous said...

Biasalah puak puak ni, jelas dan explain cemana pun bukan boleh terima, otak dah karat, semua kena racun.

Korang explain la cemana pon, depa kata salah jugak. Diorang akan spin balik jugak, hati busuk habis.

Kalau wa la, wa saman je balik...

Anonymous said...

Orang Melayu berpolitik - kalau dah tak suka; dia akan bunuh samapai akar umbi nya kalau boleh Adam pun dia nak bunuh sekali...huhhh stupid!

 

POLITIK HARIAN Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates