Wednesday, February 20, 2013

Krisis PKR-DAP Semakin Panas.... Anwar-Guan Eng Arah Tutup Mulut


Krisis antara PKR dan DAP di Johor berhubung pembahagian kerusi yang tengah hangat sekarang membuka satu lagi pekong ibarat gunung berapi yang menunggu masa untuk meletop dalam pakatan pembangkang.

Jenuh juga bos PKR negeri itu Datuk Chua Jui Meng ( gambar) kena bersilat berdepan dengan hentaman puak DAP yang secara terbuka meragui tindak tanduknya.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak terkejut melihat dua parti itu bergasak.

"Saya dah andai dah. Cerita ni sudah lama, agaknya ia sudah menggelegak. Chua, dia PKR tetapi orang dalam PKR pun tak berapa yakin dengan dia.

"Orang DAP macam Karpal kata dia (Chua) bekas pemimpin MCA yang telah meninggalkan parti, lepas tu nak masuk PKR, dia tak berapa yakin," katanya.

Bagi Muhyiddin konflik yang berlaku antara DAP dan PKR di Johor membuktikan tiada muafakat dan persefahaman dalam pakatan pembangkang.

Beliau berkata konflik yang mencetuskan perbalahan terbuka di kalangan parti pembangkang itu memberi gambaran yang tidak baik dan akan menjejaskan keyakinan rakyat terhadap mereka.

"Soal kerusi pun tak boleh selesai kalau esok ada pilihan raya dia (pakatan pembangkang) akan bergaduh dan tentu tidak ada kesepakatan dari segi kerusi.

"Dari segi hala tuju dan dasar pun mereka tidak ada dalam haluan yang sama. Ini hakikat yang ada dalan pakatan pembangkang," katanya kepada wartawan selepas menghadiri Perhimpunan Rakyat 1Malaysia di Pusat Kegiatan Kemas Sungai Siput di Selasa.

Muhyiddin diminta mengulas mengenai konflik yang berlaku dalam pakatan pembangkang di Johor sehingga menyebabkan Pengerusi DAP Kebangsaan Karpal Singh menyuarakan kebimbangannya dalam satu kenyataan semalam.

Karpal dilaporkan berkata konflik antara DAP dan PKR di Johor kini mencetus perbalahan terbuka dan boleh menggugat persefahaman mengenai peruntukan kerusi dalam kalangan pakatan pembangkang bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Beliau dilaporkan berkata DAP memandang berat penegasan pengerusi DAP Johor Dr Boo Cheng Hau bahawa pengerusi PKR Johor Chua Jui Meng sedang melancarkan kempen secara rahsia terhadap DAP di Johor.

Mengulas lanjut, Muhyiddin berkata beliau telah mengandaikan bahawa konflik seperti itu akan akan berlaku di kalangan parti dalam pakatan pembangkang.

Sementara itu dalam perkembangan terbaru,Setiausaha Agung DAP Lim Guang Eng telah mengeluarkan satu kenyataan khas Selasa memberitahu beliau dan Datuk Seri Anwar Ibrahim setuju keluar arahan tutup mulut kepada Chua dan Boo.

Katanya ini selepas beliau menghubungi Anwar mengenai hal berkenaan.

Menurut beliau kChua dan Boo diminta merujuk kepada pimpinan atasan sebelum buat sebarang kenyataan mengenai pembahagian kerusi.

Guan Eng menilai persengketaan itu boleh menncetus publisiti tidak baik kepada pakatan itu menjelang pilihanraya umum.

Katanya soal pembahagian kerusi antara kedua parti masih dalam proses rundingan.

-Agendadaily

No comments: