Friday, February 22, 2013

BN Diramal Memenangi PRU 13 - EIU


Sebuah badan pemikir antarabangsa meramalkan Barisan Nasional, BN akan menang pada Pilihan Raya Umum ke 13 ( PRU-13).

Keyakinan itu bedasarkan kepada rekod kejayaan agenda pembaharuan dan kepimpinan ekonomi yang ditunjukkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Bedasarkan faktor tersebut, The Economist Intelligence Unit, (EIU) melihat prestasi pembangkang yang diterajui Pakatan Rakyat jauh ketinggalan.


EIU merupakan sebahagian dari majalah berpengaruh “The Economist” yang berpengkalan di London yang mengeluarkan laporan negara industri dan analisis risiko.

Dalam satu laporan EIU mendedahkan bahawa pakatan pembangkang telah membuat pelbagai janji manis melibatkan perbelanjaan besar dan ini semua merupakan batu penghalang.

Disamping itu, EIU turut menyifatkan janji kempen pembangkang itu tidak munasabah.

Laporan itu juga menambah janji pembangkang untuk memberikan pendidikan secara percuma akan membabitkan perbelanjaan kerajaan sebanyak RM43.3 bilion.

Sementara itu, usaha untuk memansuhkan duti kenderaan akan mengakibatkan kerajaan kehilangan perolehan cukai sebanyak RM4.6 bilion setahun.

Pertumbuhan luar jangkaan sebanyak 5.2 peratus di bawah kerajaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib, ditambah dengan peningkatan pelaburan dalam dan luar negara menyumbang kepada keyakinan yang kian memuncak di kalangan rakyat.

Bye... Bye.. Pakatan Haram!

No comments: