Thursday, February 21, 2013

PAS Kedah Kini Berdepan Sindrom Rebut Kerusi MB... Phahrolrazi Tak Tersenarai, Mahfuz Omar Naik!


Belum pun bermula PRU 13, rebutan kuasa sudah berlaku di negeri rejim Pakatan...

Berita terbaru yang terhangat di pasaran kini ialah rebutan kuasa siapa yang layak jadi MB negeri Kedah... Ibaratkan yang dikejar tak dapat yang di kendong ni tak tau la cicir tah kemana hahaha!

Krisis demi krisis yang tidak pernah padam dalam kerajaan Kedah menjadi pembuka mata kepada rakyat untuk menilai parti mana yang layak menerajui negeri ini pada pilihan raya umum akan datang.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah, Datuk Phahrolrazi Zawawi dikatakan tidak tersenarai sebagai calon Menteri Besar Kedah sekiranya Pakatan Rakyat kekal sekali lagi menerima mandat untuk membentuk kerajaan negeri.

Pas sebaliknya dikatakan meletakkan harapan kepada Naib Presiden parti, Datuk Mahfuz Omar dan Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat, Datuk Dr. Mohd Hayati Osman untuk jadi Menteri Besar Kedah yang baru.


Sumber dalaman Pas memberitahu, Mahfuz dan Dr. Mohd Hayati disenaraikan bersama seorang lagi tokoh akademik yang masih dirahsiakan namanya.

"Tiga nama ini merupakan nama yang telah dipersetujui oleh Pas Pusat untuk dicalonkan sebagai Menteri Besar baru," kata sumber tersebut.

Bagaimanapun sumber itu memberitahu, hubungan baik Phahrolrazi yang juga ADUN Pengkalan Kundor dengan 'pihak tertentu' di Kedah mungkin menyebabkan senarai tersebut ditolak.

Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena dikatakan akan bertanding salah satu kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam kawasan parlimennya manakala Dr Mohd Hayati disebut-sebut akan bertanding di DUN Tokai dalam kawasan parlimen Pendang.

Kawasan Parlimen Pokok Sena mempunyai 3 kerusi DUN iaitu Bukit Lada, Bukit Pinang dan Derga. Dalam pilihan raya umum yang lalu, Pas menang 2 daripada kerusi DUN tersebut iaitu Bukit Pinang dan Bukit Lada.

Laporan media sebelum ini menyebut, ADUN Bukit Pinang, Datuk Mohd Roshidi Osman bakal melepaskan kerusi yang disandang sejak dua penggal lalu.

Phahrolrazi baru-baru ini menyatakan kesediaan untuk memegang jawatan Menteri Besar Kedah namun menyatakan tidak akan melobi jawatan tersebut yang kini dipegang oleh Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Azizan dalam pada itu dilihat berdepan tekanan selepas sekumpulan ahli PAS mendesak beliau berundur daripada menerajui parti itu di peringkat negeri.

No comments: