Thursday, July 22, 2010

30 Senarai Syarikat Dapat Kontrak Pasir Daerah Kuala Selangor dan Dengkil - Sebarkan !!!



Selepas ini akan dikeluarkan senarai 7 syarikat yang dapat kontrak dengan pertolongan Nur Izzah Binti Anwar Ibrahim yang merupakan syarikat yang dapat kontrak untuk cucigali sungai mengikut Daerah di Selangor.

Sumber: http://penembak-tepat.blogspot.com



Kawasan melombong pasir seluas 120 hektar yang telah dikorek sebanyak 20 hektar dengan kedalaman 26.6 meter Kawasan itu terletak kira-kira 16.6 meter berhampiran kawasan hutan simpan rekreasi Paya Indah Wetland. -foto BERNAMA

Pendedahan berhubung skandal kegiatan melombong pasir di Selangor yang semakin tidak terkawal membuktikan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim 'lepas tangan' serta tidak mengambil langkah proaktif bagi menangani kegiatan berkenaan.

Selangor bakal menjadi 'negeri berlubang' sekiranya aktiviti melombong pasir di tanah milik kerajaan negeri tidak dihentikan segera. Menurut sumber, bilangan lori keluar masuk dari kawasan itu mencecah lebih 20 buah setiap hari.

Malah ada tanah milik kerajaan negeri dirobek dan dikorek sesuka hati sehingga meninggalkan lubang dan kolam yang besar. Terdapat pasir dikorek hingga 26.6 meter dalam. Ini boleh memberi implikasi buruk kepada pembangunan negeri pada masa depan, terutama untuk aktiviti perumahan baru dan kawasan pertanian.

KSSB gagal uruskan soal pasir, malah mereka tak lakukan pemantauan ataupun penguatkuasaan berhubung isu yang cukup serius ini!!! Justeru itu Kerajaan negeri perlu mengembalikan kuasa kepada Pejabat Tanah dan Galian (PTG) bagi mengendalikan urusan galian dan mineral di Selangor.

Oleh: Bro Jinggo

No comments: