Tuesday, July 20, 2010

Datuk Seri Reezal Merican - UMNO Juga Ada Maruah, Jangan DiHina!

Oleh: KU AZMAN KU ABAS.

Ketua Penerangan Pemuda UMNO, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican meminta pemimpin Pas agar menyelami dengan mendalam ingatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak agar jangan terus menghina UMNO dalam ucapan-ucapan mereka.

Menurut beliau, sebagai pemimpin yang mewar-warkan perjuangan Islam sebagai landasan, ingatan itu tidak akan dipandang ringan sebaliknya menjadi batas dan landasan untuk pemipin Pas di semua peringkat.

“Datuk Seri Najib menunjukkan sifat merendah diri dan tidak pernah mengeluarkan kata-kata yang tidak sepatutnya walau pun UMNO sabahan hari dihina dan dikutuk dengan pelbagai cercaan sejak tercetusnya perpaduan UMNO dengan Pas.

“Bagi saya, Datuk Seri Najib boleh kata balas dengan pelbagai ungkapan namun beliau mengambil sikap seperti yang dituntut di dalam Islam. Niat saya bukan nak membodek tetapi melihatnya secara ikhlas. Lagi pun kalau pemimpin Pas benar-benar menghayati tuntutan perjuangan Islam, mereka sebenarnya lebih memahami teguran berkenaan,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada UMNO-Online sebagai mengulas teguran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mengingatkan Pas supaya jangan terus menghina UMNO dalam ucapan-ucapan mereka.

Katanya kalau hendak berbincang janganlah mengutuk antara satu sama lain dan pendirian UMNO untuk menjayakan rundingan perpaduan antara orang Melayu tidak pernah berubah.

Reezal yang juga Ketua Pemuda Kepala Batas seterusnya menegaskan, pemimpin Pas tidak sewajarnya beremosi berhubung soal perpaduan antara UMNO dan Pas.

Ini kerana katanya tindakan tersebut hanya akan mengeruhkan keadaan dan tidak memberikan sebarang faedah kepada soal perpaduan Melayu dan umat Islam di negara ini.

“Bagi saya dalam soal perpaduan ini, tinggalkanlah “historical baggage” dan pandang ke hadapan. Tidak ada maknanya kita mengimbau kisah dulu-dulu yang tidak memberi sedikit pun manfaat kepada orang Melayu dan umat Islam hari ini.

“Pandanglah ke depan dan janganlah menghina UMNO melampau-lampau. Kita pun ada hati dan perasaan. Apa yang dituntut di dalam Islam adalah persaudaraan. Itu yang patut diutamakan.

“Tidak bolehkan kita mencatat satu sejarah bersama hari ini yang mana pemimpin Islam bersatu di dalam satu matlamat iaitu perpaduan Islam dan orang Melayu. Sesungguhnya itulah yang dituntut dan kita akan terus dikenang sampai bila-bila,” katanya. – MediaUMNO

No comments: