Monday, August 8, 2011

Apa Lagi Alasan Anwar Elak Bela Diri Selepas 15 Ogos ?


AIDCNews : Keputusan mahkamah hari ini mengundang kesukaran untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim menyusun langkah yang seterusnya.

Pada awalnya pihak Anwar menjangkakan mahkamah akan menolak permintaannya untuk menemubual 15 saksi terlebih dahulu sebelum beliau memberi keterangan membela diri.

Jika perkara itu berkata, pihak Anwar mempunyai ruang untuk menangguhkan perbicaraan dalam jangka masa yang lebih lama, sekurang-kurang dalam jangka masa tempoh satu bulan untuk beliau merayu ke peringkat yang lebih tinggi.

Namun apabila Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah memutuskan untuk membenarkan permohonan Anwar untuk menemubual 15 saksi terlebih dahulu menyebabkan strategi baru terpaksa dirangka oleh pihak Anwar.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini membenarkan permohonan pembelaan untuk menemuramah kesemua 15 saksi termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Bagaimanapun, temubual itu tertakluk kepada persetujuan saksi-saksi terbabit.

Hakim Datuk Mohamad Zabidin turut memutuskan bahawa pihak pendakwaan bertanggungjawab memastikan kehadiran saksi-saksi itu di mahkamah untuk ditemubual dan tempoh diberikan sehingga pertengahan Ogos ini untuk menyelesaikan urusan proses temu bual itu kerana pada 15 Ogos hingga 26 Ogos, mahkamah menetapkan tempoh untuk Anwar membela dirinya.

Pihak pendakwa tidak membantah arahan mahkamah itu dan akan menjalankan tanggungjawabnya seperti mana yang telah diarahkan oleh mahkamah.

Jadi, pada tarikh 15 Ogos dan selepasnya, apa lagi strategi Anwar untuk mengelakkan dirinya daripada menjadi saksi di mahkamah ?

Sumber - AIDC

4 comments:

Anonymous said...

Jangan cuba cari alasan untuk tangguh kes lagi.

jejakazman said...

mohon tangguh yg arifff....karpal sakit perut ...dari semalam cirit birit....dia tersalah makan julap 5 kilo...

Anonymous said...

jejakazman lawak siut hahaha... karpal kata anwar harus bertaubat! bila nk hantar anwar bertaubat ke sg buluh ni?

Anonymous said...

Omputih kata cekmet hehehe. habislah lu Nuwar!