Saturday, February 16, 2013

3 Perbezaan Najib Dan Puak Pembangkang


Lagu Getaran Jiwa dendangan P Ramlie dalam filem Antara Dua Darjat begitu berkesan sekali. Ia menggambarkan betapa resahnya jiwa apabila kebahagiaan yang diharapkan akhirnya musnah berkecai atas angkara seseorang yang hidupnya penuh delusi.

Delusi dikaitkan dengan rasa cemburu yang keterlaluan. Akibat cemburu jugalah menyebabkan seseorang itu terus menyimpan dendam, dan sentiasa mencari jalan untuk membalasnya.

Itulah juga yang berlaku dalam kehidupan berpolitik di Malaysia. Akibat delusi, maka pakatan pembangkang terus berusaha menghumban parti yang masih sah kekuasaannya dengan pelbagai dakwaan buruk sehingga suatu ketika rakyat seakan-akan resah dan percaya, hanyalah pakatan pembangkang sahaja parti yang boleh mengembalikan kemakmuran negara.

Pakatan pembangkang dianggap terbaik dan mampu selesaikan banyak masalah termasuk ekonomi. Setelah berlalu hampir lima tahun lamanya, kini pakatan pembangkang resah sekali lagi kerana rakyat semakin sedar haknya. Mereka bangkit beramai-ramai menagih janji, kerana janji itu tidak ditunaikan dan seringkali diputarbelitkan. Ia bukanlah janji, hanya manifesto politik. Maknanya, janji yang dibuat itu hanyalah retorik dan bukan kepastian.

Kecewanya orang Melayu bukan kepalang. Bahkan mereka mempersoalkan apakah mereka yang berjanji itu tidak tahu dosa dan pahala. Orang berjanji, kalau tidak ditepati, maknanya berdosa dan sah berstatuskan pembohong.

PRU-13 semakin hampir, maka sekali lagi pemimpin berkenaan bermain dengan kata-kata. Mereka akan lakukan yang lebih baik lagi apabila rakyat memberikan mereka peluang, yakni mengundi mereka. Namun, kali ini rakyat sudah tidak lagi membuka ruang simpati. Mereka seakan-akan serik dan tidak mahu mengulangi kesilapan.

Dengan menggunakan muslihat agama, Mursyidul Am PAS menulis: Islam itu bukannya singgah pada pepohon atau bumi tetapi kepada manusia. Sedangkan manusia itu ditempatkan oleh Allah SWT di muka bumi. Untuk menyelamatkan Islam ialah dengan menjaga manusia, untuk menyelamatkan manusia dengan cara menjaga keselamatan bumi. Ia merupakan tugas bertali-tali antara kewajipan menjaga Islam, manusia dan bumi.” (Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, “Ciptaan daratan, lautan sumber rezeki,” Harakah, Bil. 1817: 11-14 Februari 2013).

Sudah empat dekad sebagai wakil rakyat dan lebih dua dekad sebagai Menteri Besar, Mursyidul Am PAS masih merayu sedangkan rakyat semakin terhimpit hidup dalam kesukaran peluang kerja, kekurangan prasarana dan penuh politicking. Rakyat mula bertanya, kenapa air bersih tidak muncul juga setelah berjanji akan melakukannya sejak tahun 1997; kini rakyat terhimpit dengan warna air sungai seperti teh tarik, kerana hutan di hulu sudah digondolkan.

Peneroka Felda Paloh 4 semakin khuatir, ladang rakyat yang dijanjikan masih belum menjadi kenyataan. Lebih 4,000 ekar tanah pula diberikan kepada pemimpin DAP untuk ditanam semula hutan walhal rakyat yang sekian lama mengusahakan tanah tidak diutamakan. Tapi Menteri Besar terus bermain kata-kata: ..kepada orang yang lidahnya fasih dan pintar akan mendorong manusia bekerja kuat dan rajin, bukan atas dorongan kerajaan atau mana pihak.”

Tidak juga dijelaskan apakah peranan beliau sebagai pemimpin sudah terlaksana sepenuhnya? Apakah kerajaan pimpinannya sudah sediakan ruang dan peluang untuk rakyat mencari rezeki dengan tenang? Semuanya dikelirukan dengan menyatakan bahawa kerajaan yang dipimpinnya telah banyak buat, tapi rakyat tetap bertanya: Mana? Apa?Bila?

Ketara berbeza. Setelah mengambil alih pentadbiran negara pada bulan April 2009, Datuk Sri Najib tetap tidak percayakan pakatan pembangkang mampu laksanakan yang terbaik untuk rakyat. Hari ini, setelah empat tahun memegang tampuk pemerintahan, terlalu jauh perbezaannya. Rakyat sudah dapat melihat hasilnya. Manakala pakatan pembangkang masih terkial-kial membuat janji baharu sedangkan janji lama masih banyak yang belum ditunaikan.

Datuk Sri Najib telah berjaya meletakkan dasar pembangunan yang tegas dan penuh makna. Ini memperlihatkan beliau sebagai seorang pemimpin yang bertanggungjwab dan kuat bekerja, bukannya kuat mencerca.

Langkah pertama yang beliau ambil ialah meletakkan dasar memperkukuhkan semula perpaduan antara kaum yang mula tercabar oleh selekoh politik. Dengan memberikan wajah baharu kepada perpaduan dalam gagasan 1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan, hasilnya lahirlah pelbagai jenama yang membawa faedah meluas. Kini sudah ada BR1M, SL1M, TR1MA, PR1MA, Klinik 1 Malaysia, Asrama 1 Malaysia, 1M4U, 1MD, dan sebagainya sehingga menyebabkan pakatan pembangkang kian gelisah dan resah.

Semuanya dilaksanakan dengan tanggungjawab mensejahterakan rakyat dan bukannya “me biuskan” pemikiran rakyat menerusi ekstasi politik. Kumpulan yang susah dibantu, keluarga yang susah dicari dan mereka yang jauh didekatkan. Semuanya dilakukan atas nama tanggungjawab dan kesedaran, berdosa kalau membiarkan rakyat hidup menderita dan melarat.

Di peringkat nasional pula dilakukan pelbagai bentuk perubahan yang kemudiannya dijenamakan sebagai Model Ekonomi Baharu. Peraturan yang dilihat sebagai penghalang dimansuh atau diubahsuai. Kemudiannya dipatenkan menjadi Program Transformasi Kerajaan (GTP). Ia dirangka secara menyeluruh berdasarkan segmen ekonomi, politik, sosial, pendidikan dan seterusnya dirangkumkan ke dalam suatu istilah khusus, iaitu Najibnomics.

GTP sudah memasuki fasa kedua. Pengiktirafan antarabangsa diterima dan Najibnomics dilihat sebagai landasan yang betul dan tepat bagi berhadapan dengan kelemahan ekonomi dunia. Kini, meskipun ekonomi dunia masih lembab, menurut banyak pihak, ekonomi Malaysia tetap terus berkembang dan tumbuh sekadar lima peratus setahun.

Ketika menjelaskan Najibnomics, Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan Malaysia, Datuk Dr M0hd Irwan Serigar Abdullah menjelaskan, program-program transformasi dan sosial di bawah Model Ekonomi Baharu (MEB) berjaya meningkatkan ekonomi, pelaburan swasta, produktiviti, peluang pekerjaan dan pengurangan kadar jenayah.

Kata Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan, “Najibnomic ialah satu set dasar ekonomi yang merangkumi idea-ide kreatif dan inovatif, strategi dan program Najib untuk mengakat negara kea rah ekonomi berpendapatan tinggi dan maju menjelang 2020.”(Mohd Ridzwan Iman, Najibnomics Merubah Ekonomi, Utusan Malaysia, 12.02.2013).

Hal yang sama tidak berlaku dalam negeri-negeri yang diperintahkan pakatan pembangkang. Sebaliknya semakin banyak aset kerajaan negeri dicair dan dipindah milik bagi membolehkan kerajaan negeri mendapat hasil. Kalau dahulu, kawasan tanah tinggi direzabkan sebagai kawasan tadahan air, sejak terdesak untuk “menunaikan janji” digondolkan bagi mendapatkan hasil balak.

Semuanya kerana tidak mahu mengingatkan impak masa depan. Bila bukit dan tanah tinggi digondolkan, banyak habitat semula jadi pupus manakala hakisan mudah berlaku. Kesannya, air sungai keruh dan bekeladak manakala hak rakyat mendapatkan sumber air semakin terjejas. Bukit Pedu sudah bertukar dari kesegaran fauna dan flora menjadi bukit botak. Tanah Tinggi Lojing semakin menyesakkan kehidupan suku kaum peribumi di Hulu Kelantan, mereka sudah kehilangan kawasan rayau untuk mendapatkan sumber rezeki.

Gugusan Paloh, Gua Musang sudah bertukar dari pemilikan peneroka kepada ladang rakyat yang belum pun mendatangkan apa-apa hasil. Janjinya belum tertunai, rumah mampu milik belum juga terbina dan banyak lagi. Semuanya itu menggambarkan situasi ngeri akibat hanya “janji manis” tetapi tidak dilaksanakan meskipun kepercayaan sudah diberi. Kini, kepercayaan itu semakin tipis dan hampir robek.

Pemimpin pembangkang ibarat lelaki tua yang bernafsu mahu kahwin dengan wanita muda. Kini, semakin giat mempersiapkan diri dengan mengambil pil kuat, sama ada dari jenama Viagra ataupun Calais, kerana momentum sedemikian perlu ditunjukkan jika tidak mahu dikecewakan. Gadis sekarang semakin bijak membuat keputusan, bersuamikan lelaki tua yang hanya bergantung kepada “ubat kuat” sudah tidak boleh diharapkan, kerana mereka bukanlah ikhlas dan jujur.

Ulama politik banyak mencari kesalahan orang lain sehingga tidak sanggup memperbetulkan kesalahan sendiri. Kebencian dirinya sampai ke tahap paling maksimum sehingga tidak mampu lagi berfikir secara rasional, semuanya keputusan dibuat berdasarkan keputusan emosional. Kalimah Allah menjadi salah satu bukti, akhirnya sanggup pula mengetepikan pemimpinnya sendiri yang tidak setuju dengan pendirian Presiden dan Mursyidul Am PAS.

Mereka amat bijak bermain dengan alasan dan mencipta fakta. Hasilnya, rakyat dijadikan sasaran melulu sehingga di berikan pula kata-kata, perjuangan dalam bentuk tahaluf siyasi bukanlah sesuatu yang salah dan berdosa. Bahkan, sejak berzaman lagi Islam memberikan hak kepada bukan Islam. Tetapi, tidak mereka jelaskan, kenapa dalam tahaluf siyasi, bukan Islam boleh memperlekehkan Allah? Di manakah kewajarannya, sedangkan bukan Islam tidak boleh menerima PAS sebagaimana asal dan bentuknya yang asli?

Hasrat rakyat seringkali diketepikan dan sebaliknya dibangkitkan emosi rakyat untuk bersatu membina semula kekuatan dengan melakukan protes jalanan termasuk bakal menagih tindakan ala Arab Spring. Sudah kedengaran, jika pakatan pembangkang kalah, Arab Spring akan berlaku? Tidakkah ini bermakna, pakatan pembangkang sebenarnya yang mencintai kekecohan manakala BN mencintai kehidupan yang aman, damai dan sejahtera?

Persoalan seperti ini sudah terbukti dengan beberapa siri tindakan anarkisme dalam siri Bersih, KL#112 ataupun Gerakan Mansuhkan ISA. Setelah kesemuanya sudah tidak lagi menjadi halangan, kenapakah Arab Spring mahu dibawa masuk? Tentunya, Arab Spring tidak akan berjaya di Malaysia, kerana rakyat Malaysia lebih bijaksana.

Rakyat Malaysia sedar, untuk meruntuhkan sesuatu yang sudah ada adalah lebih mudah berbanding untuk mengembalikan keamanan. Pergolakan semula di Tunisia dan Mesir banyak memberikan pengajaran, ada tangan-tangan ghaib yang sedang bermain untuk mencetuskan huru-hara kerana mereka bencikan Islam. Mereka takut kebangkitan Islam bakal menjadi kuasa politik dan ekonomi yang kuat.

Kalaulah itu kaedah yang hendak dilakukan oleh pakatan pembangkang, lebih baik mereka lupakan hasratnya. Rakyat Malaysia amat tidak bersetuju, kerana revolusi lebih banyak mengundang bahaya dan bencana, yang untungnya ialah mereka yang penuh curiga, cemburu dan ingin membalas dendam. Delusi bukan menyebabkan manusia semakin baik, ia boleh menyebabkan kehidupan menjadi semakin sukar dan terhimpit.

Tuduhan awal bahawa Malaysia bukan sebuah negara yang selamat, akhirnya terjawab dengan sendirinya apabila World Justice Project pada tahun lalu meletakkan di tangga ke-12 sebagai negara paling selamat. Kedudukan itu berjaya mengatasi Amerika Syarikat dan Britain. Akhir tahun lalu, The Earth Institute meletakkan Malaysia di tangga kelapan dalam senarai negara-negara dalam “Ranking Kegembiraan”.

Semuanya ini kerana dasar dan keupayaan kerajaan untuk melaksanakan tanggungjawabnya. Ia bukan seperti pakatan pembangkang yang hanya tahu menimbulkan kekeliruan bagi membangkitkan persepsi buruk, dan kini persepsi buruk sedang mereka alami. Rakyat sudah mula sedar, pakatan pembangkang tidak melakukan apa-apa untuk faedah rakyat, kecualilah mendesak dan menuduh, walaupun apa yang dibangkitkan itu hanyalah tuduhan dan bukannya fakta.

Berlainan dengan kaedah berpolitik yang dilakukan oleh pakatan pembangkang. Dengan hanya sedikit kekuatan kesan kemenangan PRU-12, pakatan pembangkang mengheret rakyat ke kancah politik kebencian sehingga menampakan seolah-olah merekalah yang sebenarnya berkuasa dan berupaya menentukan proses bernegara selanjutnya.

Mujurlah situasi itu tidak menjadi, kerana rakyat masih rasional untuk mengesan secara jelas apa sebenarnya yang diperjuangkan oleh pakatan pembangkang. Hasilnya, dalam tempoh empat tahun (April 2009-Februari 2013), belum berlaku perubahan kerajaan dan rakyat semakin sedar, yang mana permata dan yang mana pula kaca.

Dalam pakatan pembangkang, hampir setiap masa berlakunya provokasi dan penghinaan. Tetapi, usaha menyembunyikannya sudah tidak dapat dibendung lagi. Akhirnya pelbagai kebohongan terserlah. Antara pemimpin tiada muafakat, semuanya mempertahankan pendirian masing-masing dengan berasaskan matlamat politik walaupun terpaksa menjual diri dan maruah.

Ini tidak berlaku dalam kepimpinan kerajaan yang dipimpin oleh Datuk Sri Najib. Mereka terlebih dahulu akan mencari kata sepakat dan mempertimbangkan fakta dengan cermat. Keputusan yang dibuat menggambarkan suasana muafakat, maka itulah BN semakin kembali mendapat tempat di hati rakyat.

Janji kepada rakyat sudah ternyata membawa rahmat. BR1M akan diteruskan sampai bila-bila, tetapi pakatan pembangkang masih terkial-kial untuk membawa Buku Jingga walaupun sebahagian solusinya sudah lapuk dan ketinggalan. Pakatan pembangkang sebenarnya sedang berada dalam situasi antara sedar dan koma, kerana delusinya kian hebat dan terdesak. Delusi dalam dirinya sudah tidak terkawal, dan mungkinkah PRU-13 menjadi medan mereka dikuburkan?

Lebih 13 juta pengundi akan menentukannya, maka bermacamlah ketakutan dan janji manis yang bakal mereka berikan. Mereka takut delusi itu akhirnya menjadikan nyawa politik pakatan pembangkang ditamatkan secara tragic, hanyalah sekadar pangkahan di atas kertas undi. Itulah sebabnya, PRU-13 dianggap nyawa dan ibu kepada semua parti politik yang bakal memasuki arena pertandingan merebut kuasa.

Oleh Datuk Dr Aziz Jamaludin Mhd Tahir

Yang di Pertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM)

Terangbulan.net

0 Bilik Gerakan BN Kota Laksamana Disimbah Cat Merah


Melaka, Bilik gerakan Barisan Nasional (BN) kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Laksamana di Jalan Laksamana 8 di sini disimbah cat merah oleh pihak tidak dikenali.

Kejadian dipercayai berlaku pada awal pagi hari ini dan disedari kira-kira 7 pagi tadi oleh seorang petugas bilik gerakan tersebut yang mendapati bahagian laman depan dan papan tanda premis itu dilempar dua bungkusan plastik cat merah.

Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam berkata perbuatan khianat tersebut dipercayai dilakukan pihak pembangkang yang tidak berpuas hati dengan perkhidmatan diberikan kerajaan BN terhadap penduduk di kawasan tersebut.

"Ini tindakan provokatif pembangkang setelah mereka melihat sambutan rakyat terhadap BN kerana pelbagai masalah yang dibangkitkan penduduk berjaya diselesaikan BN," katanya kepada pemberita ketika diminta mengulas mengenai kejadian itu.

Beliau berkata pihak terlibat tidak sepatutnya berasa kecewa dengan kejayaan BN dan perlu menghormati amalan sistem demokrasi di negara ini.

"Sebagai ingatan (kepada pembangkang), reaksi rakyat sekarang BN boleh menang di kawasan ini, jadi jangan timbulkan huru-hara, mereka sepatutnya terima keputusan (Pilihan Raya Umum ke-13) dengan hormat," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Parti Progresif Penduduk Melaka Datuk Chiw Tiang Chai yang melawat tempat kejadian berkata pihaknya akan mengambil langkah keselamatan termasuk memasang kamera litar tertutup (CCTV) bagi mengelak kejadian lebih buruk.

Beliau turut meminta mereka yang tidak berpuas hati agar menghubunginya bagi menyelesaikan setiap permasalahan yang timbul dan bukannya dengan melakukan perbuatan khianat.

Katanya pihaknya akan melaporkan kejadian berkenaan kepada polis untuk tindakan lanjut.

2 Anwar Ibrahim Digesa Henti Cita-Cita Jadi PM


Seorang bekas sekutu Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa beliau menghentikan cita-cita menjadi Perdana Menteri, sambil berkata penolakan Majlis syura PAS beliau untuk memegang jawatan itu penting dan mempunyai maksud.

Ahli Parlimen Bayan Baru Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim berkata adalah jelas Anwar tidak lagi mempunyai sokongan daripada golongan ulama dalam PAS.

Katanya, beliau kini mempunyai maklumat bahawa terdapat golongan tertentu dalam DAP membuat perjanjian dengan PAS untuk tidak menyokong Anwar bagi jawatan tersebut.

“Majlis syura membuat keputusan berdasarkan sokongan bagi isu-isu bertentangan Islam seperti isu kalimah Allah, pluralisme dan LGBT.

“Anwar kini sedang takut dan berharap untuk menyembunyikan hakikat bahawa dia tidak lagi mempunyai sokongan daripada pihaknya (pembangkang) sendiri, sekurang-kurangnya sehingga Parlimen dibubarkan,” katanya dalam satu sidang akhbar, Jumaat.

Zahrain yang merupakan bekas ketua PKR P.Pinang yang kini ahli Parlimen Bebas, mendakwa DAP telah bersetuju dengan PAS secara prinsip untuk menyokong sama ada veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah atau Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk jawatan perdana menteri sekiranya Pakatan Rakyat menang pilihan raya umum.

“Bagaimanapun, mereka (PAS dan DAP) cuba untuk menyembunyikannya sehingga pilihan raya tamat,” dakwa Zahrain.

Majlis syura PAS baru-baru ini dilaporkan telah membuat keputusan untuk menolak Anwar sebagai calon perdana menteri.

Walau bagaimanapun, Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Pengerusi DAP Karpal Singh mendakwa majlis tidak membuat apa-apa keputusan.

1 GM 13 Kantoi Merancang Provokasi Di Pekan


GM 13 sedang merancang untuk membuat provokasi terhadap penduduk setempat

Sekarang tengah kecoh dengan kononnya peristiwa mahasiswa diserang oleh samseng UMNO. Jadi aku di sini mengambil kesempatan ini untuk menceritakan sedikit perkara yang telah berlaku (aku akan cuba ceritakan sepenuhnya bila tiba masanya). Untuk perhatian umum, mereka yang telah dilabel sebagai kononnya 'SAMSENG UMNO' merupakan penduduk penduduk di kawasan Pekan. Oleh disebabkan mereka rata-ratanya orang UMNO, maka mereka dilabel sebagai samseng UMNO.

Yang pertamanya, penduduk kampung tidak marah dengan kedatangan pelawat ke kampung mereka waima sesiapa pun, walau bagaimanapun, sebagai seorang melayu Islam yang kaya dengan adat dan sopan santun, apalah salahnya, bila masuk kampung orang, perkenalkan diri kepada pemimpin tempatan di situ termasuklah Yang Berhormat yang menjaga kawasan di situ.

Bukannya datang masuk kampung orang, buat ceramah menghasut, menyebarkan risalah memburukkan Perdana Menteri Dato Seri Najib, bila diajak minum berbincang oleh Yang Berhormat kawasan tersebut, mereka sekeras kerasnya membentak, menolak ajakan Yang Berhormat tersebut dengan memberi alasan bahawasanya mereka 'Mahasiswa' tidak makan duit haram UMNO. Sebagai seorang manusia biasa, yang mengajak dengan niat baik tetapi bila diperlakukan sebegitu rupa, sudah tentu akan marah. Mahasiswa tersebut beruntung yang mengajak itu adalah Yang Berhormat dan bukannya orang tua biasa,sebab kalau orang tua biasa, aku rasa dah lama makan penampar Jepun.

Yang keduanya, berikutan dengan isu kononnya samseng UMNO mengepung mereka dengan menggunakan parang, sekali lagi di sini aku nak jelaskan perkara yang sebenar. Perkara yang sebenar adalah mahasiswa ini didatangi oleh seorang pakcik yang baru selesai pulang daripada berkebun disuruhnya balik GM 13 ni oleh pakcik tu, adat orang pergi berkebun, menyabit, mencantas semak samun menggunakan parang atau sabit. Pada waktu itu di pinggangnya tersisip kemas sebilah parang, maka dikatanya mereka di kepung oleh samseng bersenjatakan parang. Apa ni? Semudah itu yang lain ditipu oleh propa murahan?

Yang ketiganya, datang tempat orang, bila orang dah bagi signal tak suka, takkan tak faham -faham lagi? Berambus lah dengan aman, ini tidak, datang dan bergerak secara gerombolan kemudian rempuh penduduk yang sedang berkawal. Kemudian bila tak dapat masuk dan dihalang oleh Pengurus Felda Cini, GM13 kemudiaanya mempersoalkan apa hak mereka untuk menghalang kedatangan GM13 ke Felda Cini. Aku di sini nak minta sangat sangat lah supaya sebelum GM 13 ni bertanyakan tentang hak mereka, tanya dulu tentang hak penduduk Felda Cini untuk menghalang individu yang cuba datang ke kampung mereka dan membawa mesej-mesej yang berunsurkan menghasut supaya berpecah belah. Takkan benda semudah itu tak faham?


GM13 sedang memberi risalah memburukkan PM


Kiri kana pasang bodyguard siot. Macam ni cara masuk kampung orang.


Bodyguard GM13 pakai tactical boot dan tactical pant (askar habis)



Bawa si Adam 'Sime Darby Korek Minyak' Adli ni buat apa

Yang keempatnya, kehadiran GM13 bukanlah untuk 'menjual' bakal bakal calon PRU 13 nanti tetapi hanyalah sebagai satu gerakan untuk meraih simpati, di samping itu memastikan nama baik UMNO terpalit dengan memainkan isu seperti mereka dipukul oleh samseng UMNO sampai baju terkoyak (yang kena pukul pon rambut pailang,tapi dah kena mengadu), zalim, dikepung oleh samseng UMNO yang berparang dan sebagainya.

Cukuplah setakat ni je aku cerita, aku malu tengok melayu nih, bila sama sama melayu bukan main 'tayang' baju masing masing, nak tunjuk siapa lagi pailang dengan rambut serupa gengster afrika tu, aku cakap tak payah lah. Kalau setakat nak sembang PUKIDA, PURKIDA, PERKASAM dalam twitter konon kutuk tapi masing masing ceroboh kampung orang 'tayang' baju nak tunjuk siapa paling gengster, aku nasihat, berenti berentilah, hormat lah si tuan rumah.

Akan ada lagi update dari aku, tentang bagaimana handphone yang merakam aktiviti biadap GM13 ini dirampas dan dipijak pijak untuk hapus bukti dan banyak lagi untuk di nilai bersama. Update akan menyusul.

p/s - Nampak luar je bukan main pailang, padahal masuk markas Pas bukan main merayu nak balik rumah sebab dah tak tahan... kah3... Dan Ya telah diconfirmkan, GM13 bergerak balik rumah malam tadi naik bas 1Malaysia.....kah3...

Sumber : Ceritera 1001 Malam

0 PRU 13: Bob Lokman Tolak Tawaran PAS Bertanding Di Subang


Tahniah Bob, kerana membuktikan beliau hanya sekadar pelawak dan mampu menjadi pemimpin negara....

Pelawak PAS, Bob Lokman yang kini penceramah agama dan politik Pas mengesahkan beliau tidak bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Bob atau nama sebenarnya, Mohd Hakim Lokman berkata, wakil Pas pernah menawarkan beliau untuk menjadi calon di kawasan Subang, Selangor akhir tahun lalu, namun tawaran itu terpaksa ditolak atas sebab kesihatan.

“Saya mengalami sakit jantung sejak tujuh tahun lalu. Biarpun berminat dalam bidang politik, saya menolak tawaran Pas sebab saya tidak bertenaga, jadi wakil rakyat perlu kuat dan bertenaga untuk bekerja siang dan malam.

“Kalau dikira dalam bidang politik, jika untuk bantu orang, saya memang berminat. Walaupun tidak bertanding, saya kini giat membantu parti dengan memberi ceramah kepada orang ramai bergantung kepada jemputan penganjur,” katanya semalam.

Bob Lokman sememangnya dikenali dalam industri hiburan dan keputusan beliau menjadi ahli Pas 19 Februari 2011 di Kedah lalu memulakan fenomena penyertaan ramai selebriti ke dalam parti itu termasuk Aishah, Abby Abadi, Renggo Arrow dan Hairie Othman.

Beliau berkata, ceramah disertainya bagi memudahkan orang ramai berfikir untuk menentukan parti terbaik yang perlu dipilih pada PRU13 nanti.

“Dalam semua parti, perjuangan Pas mempunyai jalan yang paling panjang kerana kalau kita mendengar ceramah Pas, ia berkisarkan tentang dunia dan akhirat.

“Berlainan pula dengan parti lain yang berceramah hanya cenderung kepada dunia sahaja termasuk hal ekonomi,” katanya.

Kata beliau, selagi Islam tidak menang, ini bermakna Pas belum menang secara keseluruhan, sebaliknya jika Islam diterima oleh semua orang, ia membawa Pas berada di atas.

Ditanya mengenai rakan artis iaitu penyanyi, Wan Aishah Wan Ariffin, 48, yang dikhabarkan menjadi calon pada PRU13 nanti, beliau berkata, khabar angin itu diterima secara positif.

“Beliau layak bertanding kerana mempunyai personaliti menarik. Lagipun beliau (Aishah) memang belajar dalam bidang Sains Politik sebelum ini,” katanya.

0 Sejarah Penyingkiran PAS Dari BN & Agenda Penyatuan Umat


Banyak versi yang diberitahu kepada rakyat oleh pimpinan PAS dan UMNO mengenai kerjasama PAS bersama Barisan Nasional hinggakan kedua-duanya menjalin kerjasama politik menghasilkan Kerajaan Campuran Perikatan dari tahun 1973 – 1978.

Isu ini kali terakhir disentuh oleh mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamed setelah isu ini ditimbulkan semula dengan versi yang berbeza. Pimpinan PAS mempunyai satu versi dan pimpinan UMNO pula mempunyai satu versi yang lain. Kedua-dua versi tersebut mempunyai perbezaan yang nyata. Dari sudut nadanya satu pihak menyalahkan satu pihak yang lain.

Isu ini perlu diberi perhatian istimewa khususnya mereka yang meminati perjalanan politik tanahair. Isu ini juga mempunyai pertalian langsung dengan masyarakat Melayu Islam kerana sejarah sama ada putih atau hitam yang telah terpahat mengenai kerjasama politik antara PAS dengan UMNO mempunyai implikasi yang sangat besar dan luas dalam konteks umat Melayu Islam di negara ini.

Pimpinan PAS memberitahu rakyat bahawa kerjasama yang terjalin yang disangkakan panas sampai ke petang rupanya hujan di tengah hari itu adalah berpunca daripada UMNO/BN. UMNO melihat pimpinan PAS menggunakan sepenuhnya ruang dan peluang kerjasama tersebut untuk melebarkan sayap politiknya dan tidak banyak membantu membangun negara.

Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamed memberi versi yang lebih detail dalamana PAS juga dikatakan ketika itu hilang kekuatan dan berada dalam keadaan terumbang-ambing hingga akhirnya berpecah sehingga wujudnya parti serpihan seperti Berjasa.

Kecelaruan pimpinan PAS yang sedemikian rupa ketika itu menyebabkan sukar bagi parti yang bergabung dengan UMNO itu untuk memberi perhatian kepada usaha membina negara. Sebaliknya pimpinan PAS ketika itu lebih banyak memberi tumpuan kepada hal-hal politik bagi menyelesaikan masalah dalam parti itu.

Antaranya termasuklah pertembungan dua pemimpin utama iaitu Dato Asri dan Dato Mohamad Nasir. Pertembungan tersebut akhirnya mengakibatkan kekalahan PAS dalam PRU ketika itu dan akhirnya untuk menyelamatkan keadaan perintah daururat terpaksa dikeluarkan di Kelantan.

Sementara pimpinan PAS terutamanya Mursyidul Amnya Dato Nik Aziz Nik Mat pula meletakkan sepenuh kesalahan keribaan UMNO dengan mengatakan bahawa UMNOlah yang bertanggungjawab menendang PAS keluar daripada Perikatan. Alasan PAS bahawa UMNO telah mengkhianati asas-asas perjanjian yang dipersetujui bersama sebelum kerjasama politik tersebut dapat direalisasikan.

Sehingga ini versi Tun Dr Mahathir kelihatan lebih menjurus kepada sebab musabab dan beliau telah memberikan sedikit perincian terhadap perpecahan politik itu. Di pihak PAS apa yang dinyatakan oleh Dato Nik Aziz dan oleh pimpinan yang lain sebelumnya nampak begitu longgar. Pimpinan PAS perlu mengemukakan butiran lanjut terhadap peristiwa tersebut bagi membolehkan rakyat biasa membuat penilaian masing-masing.

Adalah menjadi satu tanggungjawab moral bagi pimpinan tertinggi PAS menjelaskan perkara ini dengan memberikan fakta yang jelas dengan perincian kronologinya mengenai dakwaan PAS tentang penyingkiran tersebut.

Setakat yang saya dimaklumkan sebelum ini oleh beberapa pimpinan tertinggi PAS sendiri yang tidak pernah ditimbulkan secara terbuka, versi Tun Mahathir lebih menepati realiti yang berlaku ketika itu.

Sebaik sahaja PAS mengemukakan kronologi dan perincian insiden getir itu, dicadangkan supaya diadakan satu pasukan penilai untuk membuat penilaian kepada kesahihan fakta yang dikemukakan oleh kedua-dua pihak PAS dan UMNO. Pasukan penilai tersebut mungkin boleh dianggotai oleh mereka yang berwibawa mewakili golongan cendikiawan, profesional, pakar sejarah, agamawan dan penganalisa politik. Pasukan penilai kemudiannya akan membentangkan episod sebenar kepada rakyat.

Fakta yang sahih amat diperlukan. Selama ini pimpinan PAS enggan menerima pelawaan UMNO untuk menjalin perpaduan mahupun untuk mewujudkan sebarang bentuk kerjasama politik kerana tidak mahu kononnya jatuh ke dalam lubang yang sama dua kali setelah pernah dikhianat oleh UMNO. Atas sebab itulah PAS selamanya menganggap UMNO sebagai parti yang tidak mempunyai kredibiliti dan boleh dipercayai hingga menyebabkan UMNO menjadi musuh politik nombor satu bagi PAS.

Saya masih berharap agar insiden yang pernah berlaku pada tahun 1978 itu dapat dirungkaikan dan diselesaikan dengan kadar yang segera berdasarkan semangat ukhuwwah dan mahabbah sesama Muslim seperti mana yang dituntut oleh Al-Quran dan Sunnah. Penyelesaian ini adalah penting demi kemaslahatan perpaduan dan kesatuan umat Melayu Islam di negara kita.

Perpaduan dan kesatuan umat juga amat penting demi survival dan masa depan Islam serta nasib bangsa Melayu di negara kita sendiri yang bakal ditentukan melalui PRU ke 13 nanti.

Walaupun masa tidak menyebelahi kita tetapi dengan ruang dan peluang yang masih ada rakyat Islam Melayu perlu bersatu untuk bersama-sama menagih fakta sebenar serta perinciannya mengenai isu yang dibincangkan daripada pimpinan tertinggi PAS.

Setakat apa yang telah diberi oleh mereka tidak memungkinkan rakyat Islam Melayu membuat pendirian yang teguh atas tapak yang kukuh untuk menyokong atau menolak Pas atau UMNO dalam PRU ke 13 akan datang.

Menyorot kata-kata pemikir Islam, demi untuk Islam dan demi untuk melebarluaskan syiarnya umat Islam tidak perlu mencari-cari berbagai dalih dan berselindung di sebalik dalih-dalih itu untuk menolak gagasan penyatuan umat Islam. Saya amat optimistik bahawa perpaduan masyarakat Islam seperti yang dituntut oleh Al-Quran dan Sunnah itu begitu tinggi martabatnya dan mengatasi segala-galanya.

Bagi saya apa yang berlaku adalah imbasan-imbasan keangkuhan dan kesombongan untuk mempertahankan pandangan dan pendapat masing-masing sedangkan pandangan dan pendapat itu dalam bentuk apa pun masih terbuka kepada unsur-unsur penolakan dan ketidaksetujuan. Sementara perintah Allah SWT dalam hal ini berkaitan dengan penyatuan umat adalah selama-lamanya benar dan tidak boleh dipersoalkan.

Memandangkan masa yang ada begitu singkat amat mustahak pemimpin-pemimpin Islam, PAS dan UMNO menjadikan isu penyatuan umat ini sebagai agenda nombor satu dalam PRU ke 13. Kedua-dua parti atas nama demokrasi bebas menyuarakan apa isu pun namun isu-isu tersebut tidak akan dapat memberi manfaat dan kebaikan kepada umat Islam Melayu di negara ini selagi agenda nombor satu penyatuan umat tidak dijunjung oleh kedua-dua parti yang mewakili sebahagian besar daripada penduduk Islam Melayu di negara ini.

Mana-mana parti yang menolak agenda nasional nombor satu ini perlu ditolak oleh rakyat yang akan menggunakan kuasa undi mereka dalam PRU ke 13 nanti.

YB DATO DR HASAN MOHAMED ALI
Presiden JATI Malaysia
TTDI, KL
15 Februari 2013

0 Deepak Membayangkan Barang Razak Baginda Di Alam Fantasinya...


Sekali lagi khidmat penjual karpet, Deepak Jaikishan yang sedang tertekan dengan masalah tuntutan hutang beratus juta ringgit dari institusi kewangan dimanfaatkan oleh jentera propaganda PR untuk memanaskan kembali ceritera mengenai Altantuya.

Kian dekat musim pilihan raya, ada sahaja propaganda murahan dan fitnah adu domba akan bergentanyangan kerana sudah menjadi tabie pemimpin dan penyokong PR untuk mencari keuntungan politik melalui kaedah sedemikian rupa.

Kali ini, PR melalui Deepak melontarkan satu lagi propaganda versi baru kononnya Razak Baginda mengalami masalah mati pucuk dengan demikian mustahil untuk teman wanitanya yang merupakan model dari Mongolia, Altantuya mengandung.

Seperti mana umum ketahui, PR seboleh mungkin cuba mengaitkan kematian Altantuya dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib dan isterinya.

Kononnya PM mempunyai hubungan sulit dengan Altantuya sehingga menyebabkan wanita itu mengandung kemudian terbabit mengarahkan pembunuhan model Mongolia itu untuk menyembunyikan kes tersebut.

Maksud tersirat melalui dakwaan terbaru Deepak itu jelas menghala ke arah membantu jentera propaganda PR yang masih cuba membina persepsi bahawa anak yang berada dalam kandungan Altantuya semasa wanita itu dibunuh ada kaitan dengan Datuk Seri Najib Tun Razak. Orang lain yang sedap-sedap, tak pasal-pasal PM pula yang kena getah nangkanya.

Walhal hakikatnya PM langsung tidak mengenali siapa Altantunya, malah Datuk Seri Najib sendiri sudah beberapa kali mengangkat sumpah di dalam masjid dengan menyebut "Wallahi, Wabillahi, Wataallahi" menafikan penglibatannya.

Dalam Islam sumpah sedemikian sah di sisi syarak dan sekiranya sumpah itu adalah palsu tentunya dalam jangka waktu seawal 40 hari atau dua bulan ataupun selewat-lewatnya satu tahun laknat daripada Allah S.W.T pastinya telah menimpa PM.

Dalam versi yang lain pula, isteri PM, Datin Seri Rosmah Mansor difitnah kononnya telah terlibat secara langsung melepaskan tembakan ke arah perut Altantuya sementara satu versi lagi mendakwa Datin Seri Rosmah turut berada lokasi pembunuhan di Empangan Tasik Subang, Puncak Alam untuk menyaksikan sendiri Altantuya diletupkan dengan bom C4.

Sedangkan ketika kejadian berlaku,Datin Seri Rosmah berada di majlis berbuka puasa bersama anak yatim di Kuala Lumpur, sama sekali bertentangan dengan fitnah yang disebarkan oleh PR dan jentera propaganda mereka.

Hakikatnya,pembunuh sebenar sudah pun dikenal pasti dan kedua-dua suspek pula disahkan telah bertindak di luar batasan apabila berlaku salah faham dengan arahan Razak Baginda.

Tiada kaitan dengan PM malah tiada kaitan langsung dengan Datin Seri Rosmah.Sebaliknya bekas pemimpin PKR yang juga adalah bekas peguam Anwar Ibrahim yakni Zulkifli Noordin pernah mendedahkan yang Ketua Umum PKR itu pernah meminta tertuduh iaitu Sirul dan Azilah membuat pengakuan palsu bahawa Datuk Seri Najib yang bertanggungjawab mengarahkan pembunuhan Altantuya.

Jelas sekali kemunculan terbaru Deepak dengan versi terkini berkaitan isu Altantuya sebenarnya hanyalah garapan semula kisah sensasi itu untuk dimanipulasikan sempena PRU 13 yan kian hampir.

Bezanya cubaan terbaru ini hanya menyebabkan khalayak umum semakin sangsi dengan kredibiliti Deepak yang sebelum nya sudah tercalar berikutan terdedah konspirasinya dengan beberapa pemimpin PKR untuk memfitnah PM.

Lebih menambah kesangsian umum apabila Deepak dengan agak yakin bercerita mengenai kegagalan fungsi yang kononnya dialami Razak Baginda.

Fakta klinikal menunjukkan jarang benar seseorang lelaki sanggup berkongsi rahsia kegagalan fungsi kemaluannya dengan orang lain. Biasanya hanya isteri,rakan seksualnya (gay ? pelacur ? kekasih gelap ?) dan yang pastinya doktor pakar sahaja yang mengetahui sama ada seseorang lelaki itu mati pucuk atau sebaliknya.

Deepak bukannya isteri Razak Baginda, bukan juga teman wanita Razak malah bukan juga doktor pakar kepada Razak Baginda atau sebenarnya, Deepak adalah rakan seksual gay kepada Razak Baginda disebabkan itu Deepak dapat mengetahui sama ada kemaluan Razak Baginda mati pucuk atau tidak atau sebenarnya Deepak yang menghadapi masalah mati pucuk memandangkan statusnya yang terus membujang hingga kini, sedangkan Razak Baginda dan isterinya sudah sah memiliki seorang anak hasil dari perkahwinan mereka.

Persoalan ini menanti jawapan dari Deepak dan kita harap jentera propaganda PR tidak sampai kepeningan untuk mencari alasan lain atau mencipta versi terbaru pula kelak.

Apapun, dalam bak mencipta kisah fiksyen, fitnah adu domba dan cerita sensasi tak menjejak bumi nyata memang diakui kelebihan PR, tapi kot iya pun fikirlah logiknya juga, memanjang saja versi bercanggah satu sama lain.

1 Khairy Jamaluddin: Pemuda UMNO Sudah Sedia Sepenuhnya Berdepan PRU 13


Pemuda UMNO hari ini bersedia sepenuhnya untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang dalam usaha membantu Barisan Nasional (BN) mencapai kemenangan.

Ketuanya Khairy Jamaluddin berkata persiapan itu merangkumi persiapan di peringkat negeri, parlimen, Dewan Undangan Negeri (DUN) dan seterusnya Pusat Daerah Mengundi (PDM).

Menurut beliau tugas pergerakan itu adalah untuk mendekati pengundi muda yang telah dikenalpasti selain tugas serta tanggungjawab biasa yang dilakukan pada pilihanraya-pilihan raya sebelum ini.

“Kita sedia seratus peratus untuk mengadapi PRU-13 ini dengan mengenalpasti pengundi muda dan juga tugas berkaitan seperti keselamatan, logistik dan juga tugasan biasa sewaktu pilihan raya.

“Pemuda juga akan beri kawasan tumpuan di mana gerak kerja kita sekarang ini adalah gerak kerja yang menepati sasaran. Saya minta betul-betul kaji di setiap bahagian, kawasan parlimen dan DUN sampai ke peringkat pusat daerah mengundi,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Exco Pemuda UMNO, di sini, hari ini.

Dalam perkembangan lain Khairy yang juga Pengerusi Pemuda BN turut memberitahu pergerakan itu turut melaksanakan beberapa program besar dalam usaha membantu golongan muda di negara ini.

“Selain daripada kesiapsiagaan untuk menghadapi PRU-13, kita turut menjalan beberapa aktiviti lain seperti Bantuan Lesen 1Malaysia (BL1M) yang telah dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Kedah baru-baru ini.

“Sehingga kini sebanyak 116 335 permohonan telah diterima dan memandangkan sambutan yang menggalakkan, kita telah mengambil keputusan untuk melanjutkan tempoh pendaftaran sehingga 1 Mac ini.

“Pada masa yang sama kita turut memperkenalkan beberapa langkah ke arah penambahbaikan seperti menambah 114 pusat pendaftaran selain bekerjasama dengan NGO seperti Majlis Belia Felda dan sebagainya lagi. Dan secara keseluruhan pusat pendaftaran BL1M berjumlah 737 di seluruh negara,” katanya.

Video URL: http://youtu.be/TNr2sTePxVM



Kata beliau lagi sambutan tersebut menujukkan kepercayaan orang muda terhadap pergerakan itu untuk mengendalikan program yang memberikan manfaat kepada mereka.

“Kita juga ada program BN Youth Job Fair iaitu di Terengganu pada 22 Februari ini, manakala lokasi kedua pula adalah di Tawau, Sabah pada 2 dan 3 Mac depan.

“Begitu juga pelancaran Kelab IPT BN. Setakat ini dua zon kita telah lancar dan adal lagi yang belum kita lancarkan. Selepas ini Kelab IPT BN yang terdiri daripada mahasiswa Universiti dan Kolej akan menjadi sukarelawan kita pada PRU nanti,” katanya.

Menjawab soalan mahasiswa yang dikatakan akan bertanding di Pekan pada pilihan raya nanti, Khairy berpendapat itu adalah dasar serta keterbukaan Perdana Menteri yang telah memberikan kebebasasn kepada mahasiswa selain kebebasan berpolitik kepada rakyat.

“Kita tengok dari sudut positif. Ini adalah hasil daripada dasar keterbukaan PM yang bagi kebebasan kepada mahasiswa dan beri kebebasan politik kepada rakyat kita. sudah pasti ada macam-macam usaha dan nak lawan sapa-sapa. kita tidak boleh sekat tetapi bagi saya kalau ada apa-apa cabaran baik di Pekan atau dimana-mana sahaja ianya adalah demokrasi.

“Sesiapa pun boleh bertanding…. mungkin mahu cari publisiti, mungkin ada ada yang menjadi ‘mastermind’ …itu saya tidak tahu. Dalam demokrasi kita kena terima….. tetapi fikir dua tiga kalilah….Ini bukannya pilihan raya kampus,” katanya.

UMNO-Online

6 10 Ribu Hadir Di Himpunan TUKAR Kerajaan PAS Kelantan #HTK2013





Hampir 10 ribu orang yang hadir diprogram tersebut yang diadakan di perkarangan ibu pejabat perhubungan UMNO Kelantan Semalam.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapha Mohamed meminta supaya pimpinan parti itu tidak sabotaj jika tidak terpilih sebagai calon.

“Seruan saya kepada rakan saya, supaya setia pada parti, setia pada pemimpin, setia kepada saya dan pucuk pimpinan parti dan apabila kita dinamakan calon hendaklah kita bersedia serta tidak berpecah” katanya kepada pemberita.

Ahli pimpinan parti UMNO juga diminta setia kepada parti bagi memastikan UMNO Kelantan berjaya menumbangkan kerajaan PAS Kelantan.

Berdasarkan perkembangan semasa, rakyat Kelantan kini mula bangkit dan menunjukkan sokongan amat padu terhadap UMNO dan Barisan Nasional di Kelantan.

Mustapha yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata demikian kepada pemberita selepas meraikan ulangtahun penubuhan Gerakan Tukar Kerajaan PAS Kelantan Demi Rakyat (TUKAR) serta merasmikan pelancaran skuad kembara TUKAR di Kota Baru semalam.

Video URL: http://youtu.be/84s2c8-I3nc

0 Pendakwaan Mohon Rayuan Kes Liwat Anwar-Saiful Didengar Julai Ini


Pendakwaan memohon rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang melepas dan membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada pertuduhan meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan, didengar Julai ini.

Timbalan Pendakwa Raya Noorin Badaruddin berkata perkara ini dimaklumkan kepada Timbalan Pendaftar Mahkamah Rayuan N Kanageswari ketika pengurusan kes itu Jumaat.

Bagaimanapun, beliau tidak memberi sebarang alasan mengapa rayuan itu perlu didengar Julai ini.

Noorin dan seorang daripada peguam Anwar iaitu Ram Karpal Singh bertemu Kanageswari dalam kamar untuk pengurusan kes tersebut.

Kanageswari menetapkan 22 Feb ini untuk pendakwaan dan pembelaan kembali dan memaklumkan tarikh yang sesuai untuk pendengaran rayuan.

“Pendakwaan meminta rayuan didengar dalam bulan Julai,” kata Noorin kepada pemberita.

Sementara itu, Ram Karpal berkata beliau perlu berunding dengan peguam lain sama ada tempoh yang dipohon pendakwaan sesuai dengan mereka.

Beliau berkata pembelaan lebih menumpukan perhatian terhadap pemerolehan nota prosiding sebelum mahkamah menetapkan tarikh pendengaran rayuan.

Pada 9 Jan tahun lepas, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur melepas dan membebaskan Anwar, 65, daripada pertuduhan meliwat Mohd Saiful, 26, di Kondominium Desa Damansara, Bukit Damansara di sini antara 3.10 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008 mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang membawa hukuman maksimum penjara 20 tahun dan sebatan, jika sabit kesalahan.

Pendakwaan memfailkan notis rayuan pada 20 Jan tahun lepas dan petisyen rayuan pada 9 Julai 2012 yang mengandungi sembilan alasan.

Penghakiman bertulis Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah setebal 80 muka surat mendedahkan dalam kes itu, ‘ada berlaku penetrasi’ namun ia tidak disokong bukti lain.

Hakim itu berkata mahkamah tidak boleh yakin sepenuhnya terhadap integriti sampel yang diambil untuk ujian DNA daripada Mohd Saiful kerana ia mungkin boleh terjejas sebelum sampai ke Jabatan Kimia untuk dianalisis

4 Ustaz Ridhwan Mengaku Minum Air Kaki Presiden PAS


ADA orang tanya, siapa yang bina sebuah teko cantik di perkampungan Kerajaan Langit milik Ayah Pin di Besut.

Jawapannya, tanya Ketua Pemuda PAS Kuala Nerus, Ustaz Ridhwan Hashim! Calon PAS yang kalah di DUN Teluk Pasu itu mungkin tahu jawapannya.

Seorang lagi pemimpin muda PAS, Ustaz Mohd Nor Hamzah yang juga Ketua Pemuda PAS Terengganu ada cerita tentang kegilaan penyokong PAS yang suka minum air kolah Masjid Rusila di DUN Rhu Rendang, Marang.

Sejak lebih 30 tahun lalu, air kolah Masjid Rusila ‘milik’ Presiden PAS, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang atau Ayah Chik dikatakan ‘ada berkat’ yang mampu menjadi penawar.

Sebab itulah, pada setiap kuliah pagi Jumaat di Masjid Rusila, penyokong PAS yang berada jauh membawa botol dan bekas untuk diisi air dari kolah tersebut dan dibawa pulang ke rumah.

Seorang penyokong PAS berusia 73 tahun, yang mahu dikenali sebagai Haji Majid dari Kampung Batangan, Marang menceritakan, perkara itu benar-benar berlaku, bukan cerita rekaan.

Kata Haji Majid, Ayah Chik seorang ustaz atau tok guru yang disegani dan dihormati. Maklumlah, belajar agama tinggi dari Mesir dan banyak ilmu dikongsi dengan masyarakat.

Bekas penyokong tegar Ahli Parlimen Marang itu memberitahu, dia sanggup kayuh basikal setiap minggu untuk bertemu dan menatap muka Haji Hadi. Adakalanya di tidur di Masjid Rusila dan Qiamullai di masjid itu.

Dipendekkan cerita, satu malam dia ke Masjid Rusila. Perjalanan dari Kampung Batangan dengan menaiki basikal. Peristiwa yang berlaku sekitar pertengahan 80-an.

Tiba di Masjid itu, Haji Majid menuju ke kolah untuk mengambil air sembahyang. Sekitar pukul 3 pagi.

Tiada perkataan lagi yang boleh diberitahu selain terkejut. Atau ‘terkejut beruk’ melihat Haji Hadi sedang mandi di dalam kolah berkenaan. Cukup lama Haji Majid tunggu berhampiran kolah itu, dia adalah Ayah Chik, bukan orang lain.

Bagi orang PAS, ini cerita jenaka, tapi bagi Haji Majid, itu kali terakhir dia menjejak kaki di Masjid Rusila.

Kolah yang digunakan penyokong PAS untuk ambil air sembahyang, digunakan sebagai air solat hajat, untuk minum. Tetapi, digunakan oleh Tok Guru untuk berendam!

Sudah berapa ramai yang tertipu, minum air kaki Haji Hadi? Ustaz Mohd Nor dan Ustaz Ridhwan pasti sudah minum ‘air keramat’ dari kolah atau kolam berkenaan.

-Terengganu.net

0 Doa K.O BN! Datuk Dr Mohd Fadzilah Kamsah Bersuara


Semakin lama semakin terserlah kemunafikan puak Pas... Ikuti temubual bersama Pakar motivasi terkenal Datuk Dr Mohd Fadzilah Kamsah.

Video URL: http://youtu.be/t69sQNE-zD0

Friday, February 15, 2013

0 PAS Teramat Silap Bila Bergurukan Anwar Ibrahim


Setelah bersama dalam pakatan pembangkang selama lima tahun (2008-2013), sikap PAS sudah banyak berubah sehingga banyak juga desakan agar keluar dan berjuang bersendirian dan kembalikan matlamat asal melaksanakan sistem pemerintahan berdasarkan syarie. PAS sebenarnya sudah dan sedang melaksanakan tranformasi ideologi apabila bergurukan dengan Anwar termasuk semakin berani untuk mengetuai protes dan kalau sebelumnya, para pemimpin memperhebatkan ceramah di kampong-kampong dan masjid-masjid.

Kini, PAS sudah semakin meninggalkan platform masjid kerana terpegaruh dengan ceramah perdana yang menjadi pilihan Anwar. Ceramah perdana dan protes jalanan adalah kaedah Anwar untuk memperlihatkan dirinya yang berupaya mempengaruhi masyarakat umum meskipun dalam beberapa keadaan, kehadiran ramai itu bukanlah sesuatu yang bersifat sukarela, masih ada unsur-unsur kerahan.

Suatu ketika dahulu, dalam tahun 1980-an ceramah-ceramah PAS sering mendapat sambutan besar meskipun berlangsung dalam suasana yang tidak selesa kerana para penyokongnya sedia datang daripada mana-mana kawasan hendak mendengar tokoh-tokoh besar mereka, terutamanya Haji Hadi yang pernah diberikan harapan bakal memberikan impak besar kepada parti pembangkang. Sorotan beberapa majalah asing, misalnya Asiaweek yang diterbitkan di Hong Kong pernah meletakkan foto Haji Hadi sebagai hiasan kulit depan membayangkan ketokohannya sebagai pemimpin politik Islam yang berwibawa kerana ceramahnya mendapat ribuan khalayak.

Peringkat awal bergabung dalam pakatan pembangkang, ceramah-ceramah yang dikendalikan bersama hampir menyebabka kesesakan lalulintas yang panjang, tetapi kini ceramah-ceramah mereka hampir lesu. Rakyat tidak lagi sanggup mendengar kutukan dan hujah yang bersifat memperbodohkan rakyat menerusi jargon politik yang dikaitkan dengan istilah-istilah Arab. Ketika mula memperkenalkan konsep tahaluf siyasi, ramai juga pemimpin akar umbi PAS mula sangsi dengan keputusan itu kerana Haji Hadi terpaksa menepis secara drastiknya amanat yang dikeluarkan pada tahun 1981 di surau Banggul Peradong, Manir, Terengganu dengan melabelkan UMNO “kafir” dan perlu berjihad menentang UMNO di mana darah penyokong-penyokongnya adalah halal.

Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat yang disifatkan sebagai ulama sederhana pada peringkat awal memerintah Kelantan dan terkenal dengan andaian “menyokong PAS mendapat pahala” akhirnya menjadi semakin tidak konsisten, sanggup mempertahankan keputusan yang salah. Akibatnya, PAS semakin dianggap “menggunakan agama untuk meraih sokongan” apabila pendirian bersifat khawarij sentiasa diambil bagi mewajarkannya. Ketika Shahnon Ahmad diserang dan pernah dicadangkan agar ditarik balik anugerah Sasterawan Negara akibat dua buah novel lucah dan bahasa kesat, Shit dan Muntah, Mursyidul Am PAS membuat kenyataan bahasa sedemikian tidak salah kerana “Allah juga mencarut” dan “lebih samseng.”

Kekecohan itu berlaku akibat mempertahankan kepongahan Shahnon untuk memberikan penilaian terhadap politik semasa di bawah kepimpinan Tun Dr Mahathir yang “memecat Anwar” di mana Shahnon merupakan ahli seumur hidup PAS. Bagaimanapun, setelah bergelar wakil rakyat atas tiket PAS, Shahnon yang lebih mesra dipanggil Che Gu semakin tidak diberikan perhatian oleh parti yang disokongnya setelah menderita sejenis penyakit saraf.

Dalam kesulitan itu, Che Gu Shahnon masih diberikan kekuatan akal untuk meneruskan bidang yang diminatinya, iaitu penulisan. Anwar telah berjaya mentransformasikan PAS dengan hanya memberikan dorongan kepada rakan-rakannya agar memilih parti itu sekiranya tidak mahu dituduh sekular dan liberal. Kemasukan Kamarudin Jaafar misalnya sedikit sebanyak menjadi titik pencerahan kepada pengaruh Anwar dalam parti Islam ditambah beberapa orang bekas pemimpin dalam Angkatan Belia Islam Malaysia sudah lama bertapak sejak memilih untuk masuk UMNO pada tahun 1982.

Kemuncaknya semakin jelas apabila dalam Muktamar Tahunan PAS pada tahun 2011, Mohamad Sabu mencapai kemenangan mengalahkan penyandang, Nasharudin Mat Isa dan Pesuruhjaya PAS Pahang, Tuan Ibrahim Tuan Mat. Sebaik sahaja menang, PAS didakwa semakin kehilangan peranan ulama dalam kepimpinannya, Mohamad Sabu mula mencipta sejarah dengan mempersoalkan makna nasionalisma. Inilah buat pertamakali dalam PAS nasionalisma menjadi isu yang dipertahankan kerana sebelumnya PAS tidak mahu menerimanya kerana dianggap sekular dan bersifat asabiyyah.

Sejak Mohamad Sabu mengaitkan Mat Indera sebagai pejuang kemerdekaan, ramailah pemimpin PAS buka mata untuk mempertahankannya walhal ramai yang kurang sedar, budaya anarkisme sedang dikembangbiakkan oleh seseorang yang pernah menolak Anwar. Suatu ketika, Mohamad Sabu pernah melabelkan Anwar sebagai seorang yang amat rendah moralnya dan tidak memerlukan pemimpin seperti itu untuk memerintah, tetapi setelah beliau menang, termasuk menang kes khalwat dan Timbalan Presiden PAS, beliau begitu bersungguh-sungguh mempertahankan gaya politik Anwar termasuk sokong budaya anarkisme.

Pada tahun 2013, permulaan tahun baharu Mohamad Sabu menjadi pemimpin PAS pertama yang mendahului kumpulan Anwar untuk melancarkan perhimpunan jalanan. Pada bulan Oktober 2012, Mohamad Sabu membuat perancangan untuk mengumpulkan sejuta orang berarak di Kuala Lumpur pada 12 Januari 2013 dengan menggunakan nama KL#112 atau Himpunan Kebangkitan Rakyat. Kalau dalam Bersih 2.0 dan Bersih 3.0, Mohamad Sabu berada dibelakang NGO yang pro Anwar termasuk kelompok yang pernah menimbulkan kontroversi mengenai forum interfaith dan desakan pilihan raya bersih.

Himpunan KL#112 hanya berjaya menghimpunkan sekitar 50,000 orang itu dilihat sebagai satu kegagalan buat penganjurnya kerana kedatangan sebahagian besar peserta adalah dengan tajaan pihak-pihak tertentu, termasuk PAS dan PKR, tetapi penyertaan ahli DAP kurang menyerlah. Lebih 90 peratus kehadiran di Stadium Merdeka adalah orang Melayu dan menampakkan bahawa KL#112 adalah untuk menjaga kepentingan PAS yang bergolak dengan isu Kalimah Allah.

Dalam satu rencana yang ditulis oleh Zulkiflee Bakar, Keberanian PAS Semakin Terhakis, Utusan Malaysia 12 Februari 2013, sejak menjalin kerjasama atau tahaluf siyasi dengan PKR dan DAP, parti itu semakin hilang keberaniannya, termasuk dalam mempertahankan penghinaan ke atas Islam dan akidah ummah. Sebelum itu, Mursyidul Am PAS sekali lagi terpaksa membuat penafian bahawa Majlis Syura Ulama telah membuat keputusan tidak menerima Anwar sebagai calon Perdana Menteri seandainya pakatan pembangkang menang PRU-13.

Bagi Nik Aziz kebocoran maklumat daripada pertemuan antara Anwar dan Dr Harun Din di Bangi pada Selasa lalu (5 Februari 2013) tanpa menjelaskan butiran yang dibincangkan. Pertemuan itu kemudiannya mendapat perhatian umum apabila beberapa orang penulis blog memberikan interpretasi keresahan Anwar yang tidak lagi diterima oleh PAS sebagai calon Perdana Menteri. Hal ini sebenarnya sudah disuarakan oleh akar umbi PAS ketika bermuktamar di Kota Bahru pertengahan November lalu sehingga memeningkan Haji Hadi sendiri.

Sebagai Presiden, yang juga pemimpin yang begitu kuat mempertahankan kehendak Anwar sehingga sanggup menutupi pintu kerjasama dengan UMNO dan BN terpaksa meredakan sahabat-sahabatnya dengan berkata: soal siapa Perdana Menteri tidak penting. Yang lebih penting ialah pakatan pembangkang menang PRU-13 terlebih dahulu, baru bincang siapa Perdana Menteri. Bagaimanapun kepalang ajar PAS sejak bersama pakatan pembangkang ialah memaksakan dirinya bertransformasi ke arah perjuangan politik sekular dan liberal, termasuk menukarkan slogan “negara Islam” kepada “negara berkebajikan.”

Bila persoalan itu dibangkitkan, dengan celarunya pemimpin PAS menepis bahawa konsep negara berkebajikan PAS adalah sama dengan apa yang disarankan oleh Islam sedangkan ketika berusaha menjadi lebih Islam, PAS tidak mampu menyediakan kebajikan kepada para pengundinya.

Sejak tahun 2008, PAS menjadi semakin terdesak untuk melakukan transformasi ekonomi dengan memberikan lebih besar tanah kepada syarikat asing, yakni bukan rakyat Kelantan dalam projek Ladang Rakyat di gugusan Paloh, penerokaan tanah tinggi lojing oleh syarikat daripada Singapura untuk tanaman sayur-sayuran, lebih 4,000 hektar projek penanaman semula hutan kepada sebuah syarikat kepunyaan pemimpin DAP Perak dan menyambung semula kontrak pembangunan Lembah Sireh yang gagal memberikan hasil kepada kerajaan negeri sehingga tahun 2020.

Kaedah pemberian sijil pemilikan LAdang Rakyat dipertikaikan sebagai usaha menggadai tanah peneroka Felda sedangkan sebelum ini PAS turut mengkritik usaha Felda Global Venture Holding menyenaraikan di Bursa Saham bagi membolehkan FELDA berkembang di persada antarabangsa sebagai “menggadai tanah rakyat”, maknanya, cara PAS menipu adalah lebih bahaya dan dahsyat. FGVH tidak memaksakan peneroka menyerahkan tanah mereka, tetapi memberi pilihan untuk menerima penyenaraiannya.

Dengan menerima tawaran tersebut, peneroka mempunyai saham dalam FGVH tetapi tidak akan kehilangan tanahnya meskipun ada kesulitan berlaku, kerana yang diniagakan ialah pelaburan dan bukannya tanah peneroka. Ia amat berbeza dengan Projek Ladang Rakyat kerana peneroka dipaksa menyerahkan tanah mereka untuk dimajukan oleh pihak tertentu manakala peneroka dijanjikan tanah yang lain sebagai ganti dan gaji sejumlah RM 750 sebulan sebagai pekerja. PAS sebenarnya telah gagal dalam membangunkan Ladang Rakyat dan kerana itulah ramai para peneroka yang tertipu bangkit mempersoalkan projek tersebut.

Masyarakat orang Asli di Hulu Kelantan kini tampil memberikan tentangan kepada kerajaan negeri Kelantan kerana penerokaan hutan tanpa kawalan menyebabkan kehidupan mereka semakin terancam, di mana punca air kian keruh dan beracun. PAS tidak mempedulikan hal itu kerana ia tidak mengakibatkan keselesaan pemimpinnya tergugat, kerana pemimpin PAS memang bijak mengatakan bahawa itu adalah pengorbanan dan jihad yang wajib dilakukan. PAS melakukan perkara itu kerana cara itulah yang boleh menjamin masa depan rakyat.

Anggaplah kesukaran pada hari ini sebagai cubaan dan ujian, tentunya selepas semuanya selesai, ia bukan lagi masalah yang besar. Cara berpolitik yang sama pernah dilakukan oleh pemimpin PAS apabila penanaman tembakau yang menjadi sebahagian punca pendapatan petani di Kelantan setelah tanaman lain tidak menguntungkan, PAS pernah berjanji untuk mempelbagaikan hasil dengan menggalakkan rakyat menanam keledek vitato, sentang, jarak dan pokok depu.

Tidak semua penduduk yang menanam keledek vitato dapat hasil yang lumayan kerana kerajaan negeri tidak membangunkan indusri hiliran, hanya mengharapkan peranan MARDI. Kini penanaman pokok depu tidak lagi menjadi bahan propaganda PAS kerana proses penanamannya memerlukan modal yang besar untuk mendapatkan hasil. Tempoh matang pokok depu ialah tujuh tahun, dan sebelum dapat dituai hasilnya, petani memerlukan suntikan yang berharga tujuh ribu ringgit setiap pokok. Bagaimanapun, suntikan itu belum menjamin terhasilnya resin untuk dijual sebagai bahan minyak wangi. Ini bererti, untuk mendapatkan hasil, petani perlukan modal yang teramat besar, termasuk membayar kos menyuntik hormon. Begitu juga dengan penanaman pokok jarak untuk kegunaan industri penerbangan.

Bahkan kerajaan negeri Terengganu lebih menarik, kerana pembangunan industry pertanian disusuli dengan pembinaan kilang pemerosesannya untuk dijadikan hasil separa atau produk siap. Kerajaan Terengganu membangunkan rantaian yang lengkap dan bukannya, sekerat jalan sebagaimana kerajaan PAS Kelantan yang hanya selesaikan masalah untuk menyedapkan hati rakyat.

Sejak mula berguru dengan Anwar Ibrahim PAS juga dikatakan mula melemahkan kekentalannya mengenai hukum bertahaluf siyasi yang dianggap sebagai kerjasama pak turut terhadap kehendak DAP dan PKR. Ini dapat dilihat bagaimana PAS cuba nak selamatkan DAP atas isu Kalimah Allah sehingga merobekkan kepercayaan penyokongnya apabila membuat keputusan lebih awal daripada pendirian muafakat dalam Majlis Syura Ulama.

Percanggahan itu menggambarkan betapa ghairahnya PAS nak selamatkan Lim Guan Eng yang masih diam membisu berhubung cadangannya yang menyebabkan polemik menghina Islam. Kini, dalam parti terdapat arus yang kuat mahukan Haji Hadi sebagai Perdana Menteri manakala PAS tetap mahu menjaga hati Anwar yang disokong oleh DAP. DAP sebenarnya berusaha membunuh PAS, manakala PKT pula berusaha membunuh UMNO.

Kalau DAP perlukan PKR untuk membunuh UMNO dan PAS, maka tidak ada sebab untuk PAS mempertahankan pemuafakatannya dalam pakatan pembangkang. Kini semakin jelas, PAS tidak mampu mempertahankan perjuangannya kerana setiap kali bersuara lantang, DAP akan menyanggah dengan pelbagai rasional manakala PKR berusaha menjadi orang tengah sekadar “tunggu dan lihat.”

PAS juga mengambil sikap yang sama apabila UMNO dan PKR berperang atas isu nasional, menyebabkan pemimpin parti tidak berani memohon agar Anwar menyatakan pendiriannya dengan jelas. Ini dapat dilihat daripada kewajaran PAS memberikan alasan bahawa tidak mengiktiraf Israel tetapi tidak mendesak Anwar memberikan penjelasan “mempertahankan keselamatan Israel” dan juga isu-isu pluralisme agama. PAS bukanlah tonggak utama dalam pakatan pembangkang.

Kedudukannya hanyalah sekadar askar yang akan dikerahkan untuk berperang dengan UMNO manakala DAP sediakan peluru. Kini, PAS terdesak untuk menagih simpati DAP dalam banyak perkara, kerana PAS sebenarnya takut kalah kerana para pengundi yang pernah memberikan sokongan mula resah, mereka mahukan hasil dan bukannya “janji manis”. Kebenarannya makin jelas, PAS hilang keberanian dan kesungguhannya.

PAS seolah-olah sedang menongkah arus kebencian penyokongnya sendiri. Tentunya, ramai pemimpin PAS akan lemas dalam cabaran itu dan PRU-13 bakal menentukan nasib malang kerana mempermainkan agama untuk kepentingan politik. Ramai yang boleh bersetuju dengan pendapat Prof Dr. Mohamed Mustafa, bahawa : Mereka yang memilih untuk mewujudkan kerjasama dengan PKR dan DAP tetapi akhirnya hanya sekadar menjadi pak turut sahaja. Keadaan ini telah menimbulkan perasaan tidak puas hati dalam kalangan ahli-ahli Pas dan inilah yang membimbangkan kepimpinan parti itu.

Dan kerana itu, kata Prof Dr Mohamed lagi, ”Kepimpinan Pas bimbang, jika ahli-ahli Pas terus marah dengan situasi yang berlaku, mereka tidak akan bekerja dalam pilihan raya, keadaan ini boleh membahayakan pakatan pembangkang…Persoalannya, mahukah jentera pilihan raya Pas bekerja bermati-matian sedangkan yang akan untung akhirnya PKR dan DAP.”

Semalan, lima buah NGO di Kelantan telah mengeluarkan kenyataan bersama untuk tidak menyokong PAS selagi parti itu masih mempertahankan pakatan pembangkang. Antara NGO yang berbuat demikian ialah Minda Pondok. Manakala di Kedah, PAS semakin bermasalah. Maknanya, PAS belum tentu dapat mengekalkan kedudukannya sebagai kerajaan di Kedah dan Kelantan walaupun Nik Aziz dan Azizan terus optimis. Nik Aziz dan Azizan sebenarnya semakin kehilangan pengaruh dan sokongan.

Bahkan, Nik Aziz semakin dibenci oleh para penyokongnya sendiri kerana berdegil dengan pendapatnya sendiri walaupun tidak semua pendiriannya adalah sesuai dengan kehendak Islam. Sifat autokrasi Mursyidul Am PAS sudah sampai ke peringkat yang tidak boleh diterima oleh pengundi, maka bersedialah untuk beliau menerima kekalahannya dalam PRU-13.

Tatkala itu, janganlah membuat tuduhan kekalahannya adalah kerana tektik kotor, kerana sudah terlalu lama beliau mencalitkan kekotoran terhadap imej PAS dan Islam.

Mustakim Muhammad

1 Sambutan BL1M Hangat: Tarikh Tutup Permohonan Dilanjut 1 Mac


Ekoran sambutan menggalakkan daripada golongan belia, Pergerakan Pemuda Umno akan melanjutkan tarikh tutup permohonan Bantuan Lesen 1Malaysia (BL1M) pada Jumaat kepada 1 Mac depan.

Ketuanya, Khairy Jamaluddin berkata sehubungan itu, pihaknya menyasar untuk memperoleh sebanyak 150,000 permohonan menjelang 1 Mac berbanding 116,335 yang diterima sejak BL1M dilancar bulan lepas.

"Kita juga mengambil kira maklum balas orang ramai yang mempunyai masalah, antaranya cuti panjang, kesesakan institusi kewangan dengan pembayaran BR1M (Bantuan Rakyat 1Malaysia), menunggu gaji pada akhir bulan, dan tidak punya masa mencukupi untuk memohon bagi melanjutkan tarikh tutup pemohonan ini.

"Dengan lanjutan tempoh ini juga, kita akan menambah 515 pusat pendaftaran BL1M baharu, menjadikan kesemuanya 737 pusat pendaftaran di seluruh negara," katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat exco pergerakan itu di Pusat Dagangan Dunia Putra Jumaat.

Pada 31 Jan lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak melancarkan program BL1M bagi memudahkan golongan belia mendapat lesen motosikal B2 pada harga lebih murah, iaitu RM199 berbanding harga asal RM350.

Khairy juga berkata seramai 5,000 mahasiswa daripada Kelab Institusi Pengajian Tinggi Barisan Nasional bakal turun padang bagi membantu Barisan Nasional (BN) menghadapi PRU ke-13.

Mengulas tindakan sekumpulan mahasiswa yang mahu bertanding mencabar Najib di Parlimen Pekan, beliau berkata ia lanjutan kepada dasar keterbukaan demokrasi hasil transformasi politik oleh Perdana Menteri.

"Ini adalah amalan demokrasi yang terbaik, inilah hasil demokrasi yang dibawa BN dan PM kita. Sama ada mahasiswa itu diperalat pihak tertentu, itu perlu penelitian terperinci.

"Namun saya ingatkan kepada mahasiswa itu, ini pilihan raya umum, bukan sesuatu yang mudah... ini bukan seperti pilihan raya kampus," katanya.

-Bernama

0 Video: Meteorite Strike In Russia... Serpihan Asteroid Jatuh Di Rusia, 500 Orang Cedera





Serpihan Asteroid 2012 D-A Fourteen yang dijangka melintasi bumi telah bergeser dengan permukaan atmosfera mengakibatkan meteoritnya memasuki ruang angkasa bumi.

Meteor tersebut melintasi ruang udara Rusia di Pergunungan Ural dan telah menyebabkan satu letupan.

500 rakyat tempatan cedera dan sekurang-kurangnya tiga cedera parah kebanyakkannya akibat terkena serpihan tingkap bangunan yang pecah kesan gelombang kejutan yang dihasilkan meteor berkenaan.

Video-video amatur menunjukkan meteor melintasi langit dan kelihatan seakan-akan kepulan asap diikuti bunyi hentaman yang kuat.

Sebuah kilang besi di Chelyabinsk musnah teruk.

Setakat ini terdapat pelbagai laporan mengenai apa yang berlaku dan kejadian sebenar masih belum dapat disahkan.

Video URL: http://youtu.be/90Omh7_I8vI

2 Dr Haron Din Keluar PAS ?


Timbalan Mursyidul Am Pas iaitu Tuan Guru Dato' Dr Haron Din dikhabarkan telah keluar dari Pas.

Menurut sumber Dato' Haron Din dikatakan meninggalkan Pas kerana tak berpuas hati dengan campurtangan DAP khususnya Karpal Singh terhadap keputusan Isu Kalimah Allah yang dibuat oleh Majlis Syura Pas.

Selain itu, Dato' Haron Din juga dikatakan tak berpuas hati dengan tindakan Anwar yang tetap mahukan Kalimah Allah digunapakai oleh Kristian dan kafir di Malaysia.

Sebelum ni, sebuah blog Pakatan telah mendedahkan pertemuan Haron Din dengan Anwar pada 7hb Februari yang lalu.

Dimaklumkan bahawa didalam pertemuan tersebut, Dato' Haron Din telah menasihati Anwar supaya jangan mempermainkan isu kalimah Allah dan mendesak Anwar menghalang DAP dari terus menimbulkan isu berkenaan.

Malangnya, pada ucapannya di sebuah Majlis Sambutan Tahun Baru Cina di Sabah, Anwar dengan lantang mewar-warkan dihadapan masyarakat Kristian bahawa Pakatan akan terus membenarkan kalimah Allah digunakan oleh kafir.

Berita terdahulu: Isu Kalimah Allah: Haron Din Menerima Ugutan Dan Dimaki Kerana Tak Setuju

0 Isu Kalimah Allah: Haron Din Menerima Ugutan Dan Dimaki Kerana Tak Setuju


Timbalan Mursyidul Am PAS, Datuk Dr Haron Din sekali lagi menyuarakan tentangannya terhadap cadangan rakan komponen DAP untuk menterjemah perkataan 'God' kepada kalimah Allah dalam kitab Bible Kristian di Semenanjung.

Ini merupakan penegasan kali kedua dibuat oleh Haron selepas Majlis Syura Ulama PAS mengeluarkan ketetapan melarang kalimah Allah diterjemah pada 13 Januari lalu.

Video URL: http://youtu.be/mB7HcyRvX3o



Dalam ceramahnya di sebuah masjid di Taiping baru-baru ini, Haron berkata beliau menerima ugutan dan maki hamun daripada pihak-pihak tertentu bersabit pendiriannya yang menentang sikap ambil mudah sesetengah umat Islam mempertahankan kalimah Allah.

Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini menyatakan bahawa Pakatan Rakyat berpegang kepada konsensus yang membenarkan orang Kristian menterjemah kalimah Allah asalkan ia tidak disalahgunakan.

Pengumuman tersebut dibuat Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang di hadapan veteran DAP Lim Kit Siang dan Anwar seminggu sebelum Majlis Syura Ulama yang dipengerusikan oleh Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengeluarkan kenyataan menyanggah pendirian Pakatan Rakyat.

"Ada kesannya kepada masyarakat? Umat Islam masih ada yang menyokong. Saya bertegas sikit, hantar SMS maki saya...tidak mengapa. Tapi macam mana kita boleh terima? Apa tujuannya orang Kristian dan terjemah God kepada Allah?

"Dulu masa tahun 2008, bila timbul isu ini saya panggil wartawan semua datang...saya bawa Bible dan Al-Quran pada ketika itu, saya tidak akan setuju kerana Allah yang orang Islam sembah, (adalah) Allah yang selama-lamanya.

Haron berkata belum pun kalimah Allah diterjemah dalam Bible, banyak kes murtad telah dicatatkan di negara ini.

Beliau mendakwa terdapat sesetengah pihak yang tidak berfikir panjang yang hanya ingin memenuhi tuntutan politik semata-mata.

"Kalau kita benar dan kita redha Allah diletakkan kepada God, bermakna kita rela Allah itu disyirikkan oleh manusia. Sebab itu saya mengambil kesempatan untuk menyeru sekali lagi, saya akan mempertahankan kalimah ini sehingga akhir hayat saya. Saya tidak redha Allah dikufurkan," tegas beliau.

-Antarapos


0 Ambiga Mengamuk Teater "Asmara Songsang" Mahu Basmi Gejala LGBT


Gejala homoseksual atau LGBT yang semakin menular membawa kepada pementasan teater muzikal "Asmara Songsang". Sudah pasti orang pertama mengamuk dengan pementasan teater ini ialah Datuk S.Ambiga, beliau Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bebas dan Adil (Bersih) itu merupakan pejuang tegar kepada amalan seks songsang di negara ini.


Ambiga bukan sahaja dilihat menyokong perjuangan LGBT malahan mempromosikannya di negara ini yang majoriti penduduknya beragama Islam.

Berbalik kepada pementasan "Asmara Songsang" ini mengisahkan golongan LGBT yang menuntut hak supaya kerajaan menghalalkan pergerakan mereka.

Pihak produksi menolak jika pementasan ini mempunyai kaitan dengan mana-mana individu mahupun bermotifkan politik.

Selain Rahman Adam selaku pengarah, teater ini dijayakan Pak Ngah sebagai pengarah muzik dan Lokman Ghani selaku pengarah seni.

Menurut penerbit teater itu, Norazman Huasain Sahib Marican, pihaknya mempunyai tempoh tujuh bulan untuk melaksanakan perancangan tersebut sehingga hujung tahun ini.

"Kami merancang untuk membawa teater ini ke 12 negeri sehingga hujung tahun ini. Jadi, ia tidak terhenti di sini (Istana Budaya)... kami ada tempoh tujuh atau lapan bulan untuk laksanakan," katanya pada sidang media Teater Muzikal Asmara Songsang di Kuala Lumpur.

Dalam pada itu, pengarah teater tersebut, Rahman Adam berkata, idea teater itu tercetus ekoran gejala sosial melibatkan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) yang semakin meruncing di Malaysia.

"Saya terpanggil untuk buat sesuatu sebagai karyawan seni untuk menentang isu LGBT yang telah masuk ke dalam masyarakat kita sehingga ke murid sekolah.

"Untuk merealisasikan itu, maka terbentuklah teater ini. Ia bawa mesej yang sangat kuat kepada masyarakat," katanya.

Mengulas soal pementasan teater tersebut secara percuma, Rahman berkata, teater tersebut bukan untuk mengaut keuntungan.

"Teater ini percuma, bukan untuk kaut keuntungan tetapi sebagai amal jariah.

"Kami mahu menyedarkan masyarakat belia dan ibu bapa tentang gejala ini," katanya yang menulis skrip teater muzikal itu hanya dalam seminggu.

Pementasan 100 minit itu dibarisi pelakon hebat seperti Datuk Jalaluddin Hassan, Razak Ahmad, Radhi Khalid, Kamal Adli dan Julia Ziegler.

Sementara itu, Rahman berkata, teater muzikal tersebut juga akan difilemkan tahun ini.

"Teater ini akan difilemkan tetapi mungkin jalan ceritanya akan diubah sedikit ikut kesesuaian," katanya.

Teater Muzikal Asmara Songsang akan bermula dengan pementasan di Istana Budaya pada 1 dan 2 Mac ini.

0 Bala: Anwar Pakai Sebelah Kasut Sebelah Selipar Di Pentas Ceramah



Gambar ini dirakamkan di Majlis Makan Malam Pakatan Rakyat Pulau Pinang Sempena Tahun Baru Cina 2013

Bertempat di perkarangan tapak letak kenderaan Pasar Awam Balik Pulau, Pulau Pinang telah diadakan satu majlis makan malam pada 12 Feb 2013 semalam. Majlis ini dipengerusikan oleh Lim Boon Tong, Pengerusi JKKKN Titi Serong dan Yusry bin Yaakob, Pembantu Khas Speaker Dun Pulau Pinang. Kehadiran pada malam tersebut hanyalah seramai 1300 orang yang terdiri daripada kepimpinan Pakatan Rakyat, Ahli serta penyokong PR serta penduduk setempat.

Bukan semua orang yang pakai kasut dengan selipar ketika berada di pentas ceramah hanya orang gila jer pakai macam ni...

Inilah salah satu peristiwa malang atau “ bala” buat Anwar Ibrahim. ok bye...

1 Video Anwar Ibrahim Kata Nik Aziz Tak Tahu Agama, Hadi Pula Pak Turut


Isu kalimah Allah, DSAI telah membuktikan beliau lebih arif tentang soal agama berbanding dengan Nik Aziz dan Hadi mahupun Majlis Syura PAS. Apa puak PAS nak jawab? Puak PAS tak serik nak bersama Anwar Ibrahim lagi ke?

Artikel seterusnya di sini...

Video URL: http://youtu.be/mQNnZvEdwAU

0 Khalid Gagap Tak Hormat Sultan Selangor


Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Selangor, Datuk Seri Noh Omar berkata, kerajaan negeri Selangor tidak menghormati Sultan Selangor apabila bercadang membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) selepas sambutan Chap Goh Mei pada 25 Februari ini.

Beliau berkata, kerajaan negeri sepatutnya dapatkan perkenan Sultan Selangor terlebih dulu sebelum bercakap mengenai pembubaran DUN.

"Cara Menteri Besar Selangor (Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim) umumkan (cadangan pembubaran DUN) saya lihat seolah-olah beliau tak berapa reti hak kuasa mutlak beliau dan tak tahu hormati Sultan Selangor dalam hal ini.

"Mereka menganggap mereka berkuasa penuh dan cuba buat eksperimen mengenai hal pembubaran ini...," katanya ketika diminta mengulas mengenai hasrat kerajaan negeri Selangor yang mahu membubarkan DUN lebih awal.

Noh yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani sebelum itu menyampaikan elaun sara hidup bulanan kepada 389 nelayan di Kompleks Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) dekat Penarik, khamis.

Beliau berkata, hasrat kerajaan negeri Selangor mengadakan pilihan raya berasingan dengan kerajaan pusat hanya akan membazirkan wang rakyat dan tenaga Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

4 Ceramah Gerakan Mahasiswa 13 (GM13) Di Pekan Hanya Bertemankan Kerusi Dan Khemah Yang Gah!


Kehadiran Gerakan Mahasiswa 13 (GM13) yang dikatakan NGO pelajar tajaan pihak pembangkang, di Pekan dilihat tidak diterima oleh masyarakat tempatan.

Yang nyata masyarakat tempatan tidak akan memperjudikan nasib mereka di tangan mahasiswa yang masih sangat mentah dalam pemahaman politik tanah air.

GM13 dilihat terdesak apabila melancarkan kempen awal di Pekan, mereka sebenarnya ketagihkan undi dari masyarakat tempatan. Dengar khabar bajet pun dah turun berjuta-juta, langkah awal ialah menghasut rakyat supaya membenci Perdana Menteri Datuk Seri najib Razak.

Tapi malangnya niat jahat mereka tidak mendapat sambutan yang menggalakan... ceramah politik mereka hanya bertemankan kerusi dan khemah yang gah! Ayam pun malu nak bertenggek kat atas kerusi tu...


Inilah balasan kepada kumpulan GM13 yang secara tidak hormat dan tidak matang mencabar Perdana Menteri Malaysia untuk bertanding di Parlimen Pekan, Pahang sempena PRU 13 ini.

Kalau warga pekan pun tak suka kehadiran GM13... paham-paham la.. angkat kaki blah la, tak payah nak tabur fitnah sana sinun lagi... Nanti bila benjol kat dahi jangan salahkan UMNO pulak....

Peringatan sekali lagi.. sebelum masuk kampung orang minta la izin dengan Ketua kampung dulu, jangan main redah je... Buktikan yang anda ini mahasiswa yang beraklah tinggi... bukan mahasiswa hampeh!


Kalau macam ini punya gaya nak tumbangkan PM pada PRU 13 ini... Nasihat abang kepada adik-adik GM13 balik lah... teruskan pelajaran jangan rosakkan masa depan anda kerana nafsu Anwar Ibrahim.

Photo Keristerjolok

0 PKR & DAP Bertelagah Rebut Kerusi Parlimen Gelang Patah


DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dilihat terus bertelagah tentang parti mana yang lebih layak meletakkan calon di kerusi Parlimen Gelang Patah pada pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) tidak lama lagi.

PKR Johor yang bertanding di kerusi itu pada pilihan raya umum 2008 dan 2004, berkeras mahukan calonnya terus bertanding di kerusi Parlimen itu, tetapi pendirian mereka dibantah oleh DAP.

DAP mahukan di bawah sistem giliran, parti itu diberikan peluang untuk bertanding di Parlimen Gelang Patah pada PRU-13, selepas giliran itu diberikan pada PKR pada dua edisi pilihan raya umum sebelum ini.

Menurut Pengerusi DAP Johor, Dr Boo Cheng Hau, keputusan akhir tentang parti mana yang berhak bertanding di kerusi Parlimen Gelang Patah akan ditentukan pucuk pimpinan pakatan pembangkang.

Ditanya tentang kenyataan pemimpin tertinggi DAP bahawa anggota Parlimen Bukit Bendera, Liew Chin Tong akan diletakkan sebagai calon Parlimen Gelang Patah pada PRU-13, Dr Boo yang merupakan Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Skudai enggan mengulas mengenainya. Bagaimanapun komennya menerusi laman Twitter baru-baru ini mengatakan Liewsebagai anggota pembuat dasar yang muda dan bertenaga perlu diberikan peluang untuk bertanding di Gelang Patah.

Pencalonan Liew sebagai calon DAP di Gelang Patah diumumkan Timbalan Pengerusi DAP Tan Kok Wai baru-baru ini.

Dr Boo berkata kerusi Parlimen Gelang Patah itu secara tradisinya adalah milik DAP, tetapi dilepaskan kepada Parti Rakyat Malaysia sebelum ia bergabung dengan PKR di bawah sistem penggiliran.

"Kita hanya melepaskan kerusi (Gelang Patah) itu pada 1995 kerana menghormati bekas Ketua Parti Rakyat Malaysia Johor dan bekas ketua PKR Johor (allahyarham) Abdul Razak Ahmad," katanya kepada Bernama Khamis.

Kerusi Parlimen Gelang Patah itu dikembalikan semula pada DAP pada pilihanraya umum 1999, bagaimanapun di bawah sistem penggiliran, PKR diberikan kepercayaan untuk menandinginya pada pilihan raya umum 2004 dan 2008. Pada pilihan raya umum 2008, calon BN Tan Ah Heng mengalahkan calon PKR, Dr Zaliha Mustafa dengan kelebihan 8,851 undi.

Parlimen Gelang Patah mempunyai dua kerusi Dewan Undangan Negeri, Skudai dan Nusajaya.

Sementara itu Pengerusi PKR Johor Datuk Chua Jui Meng mengambil sikap berdiam diri ketika dihubungi tentang keputusan DAP untuk meletakkan Liew sebagai calon di Gelang Patah.

"Biarkan mereka (DAP). Mereka boleh bercakap apa sahaja, inikan negarademokrasi.

"Perkara itu (isu kerusi Parlimen Gelang Patah) akan ditentukan oleh pucuk pimpinan pakatan rakyat," katanya.

Timbalan Setiausaha Agung PKR Steven Choong yang juga Pengarah Pilihan Raya PKR negeri juga enggan memberi reaksi balas terhadap pengumuman DAP tentang pencalonan Liew itu.

Setakat ini katanya, pucuk pimpinan pakatan pembangkang masih belum membuat keputusan tentang parti mana yang berhak meletakkan calonnya di Parlimen Gelang Patah.


-Bernama

1 Skandal Tanah: Sampai Bila Rakyat Kelantan Mahu Bersabar?


Dikira dari usia pemerintahan PAS di Kelantan sejak 1959 – 1978 (19 tahun) diikuti dengan pusingan kedua bermula 1990 – 2013 (23 tahun), bermakna sudah 42 tahun negeri Serambi Mekah ini berada dalam genggaman PAS.

Suka atau tidak, rakyat Kelantan perlu akui selama tempoh lebih empat dekad ini sudah sekian banyak skandal tanah melibatkan keluasan puluhan ribu ekar tanah dan hasil bumi negeri ini telah dipajak gadai dan terjual kepada orang luar.

Dulu dalam tahun 1964 hingga pertengahan 1975, rakyat Kelantan pernah tercabar maruahnya apabila Kerajaan PAS Kelantan telah menyerahkan hak milik tanah seluas lebih 300,000 ekar secara pajakan kepada sebuah syarikat dari Singapura.

Ramai pemimpin PAS negeri tika itu yang kaya raya hasil dari tindakan tersebut, sementara rakyat bawahan pula hanya mampu menangis tak berlagu mengenangkan maruah diri dan negeri tumpah darah bagaikan telah menjadi milik orang lain.

Kini di abad millenium, peristiwa hampir serupa berulang kembali apabila Kerajaan PAS Kelantan dengan berselindung di sebalik projek Ladang Rakyat telah ‘bermurah hati’ memajakkan tanah seluas lebih 80,000 ekar di Hulu Kelantan kepada syarikat-syarikat luar.

Kononnya melalui projek Ladang Rakyat ini akan membantu membasmi masalah kemiskinan di mana lebih 4,000 orang penduduk di Hulu Kelantan bakal beroleh manfaatnya. Mereka dijanjikan dengan habuan hak milik tanah dan tapak rumah, namun sampai sekarang hanya debu-debu tanah sahaja yang kelihatan.

Sebaliknya yang berlaku tauke-tauke syarikat yang sudah sedia kaya semakin kaya raya, manakala ramai pemimpin PAS yang dulunya hanya memiliki rumah kayu kini bertukar menjadi rumah batu bertingkat, dari satu motokar kecil sekarang berbuah-buah kenderaan tersusun di depan rumah.

Pemimpin PAS yang dulunya setia pada isteri nan satu kini memasang cawangan baru, tidak cukup dua ditambah menjadi tiga. Puas melabuh sauh dalam negara ada yang merantau hingga ke Kemboja untuk mendapatkan selera baru yang berkenan di mata.

Di masa yang sama berbelas orang pemimpin PAS negeri menikmati laba keuntungan apabila bertuah memperoleh hak milik tanah di kawasan tersebut. Anak dan isteri pemimpin PAS tidak ketinggalan menikmatinya tapi rakyat yang menanti terus kempunan.

Rakyat terus termangu-mangu menantikan janji bulan jatuh ke riba dan terus hiba hatinya lebih-lebih lagi melihatkan tanah yang dulunya diteroka kini sesuka hati dirodok dan dinikmati hasil mahsulnya oleh tauke-tauke Cina yang begitu akrab dengan pemimpin PAS negeri.

Dalam tempoh beberapa ketika berlalu, juga bertempat di Hulu Kelantan lebih 10,000 ekar tanah yang kaya dengan kayu kayan balak bernilai tinggi kini pula telah menjadi milik pemimpin Cina DAP dari Perak untuk selama lebih setengah abad mendatang.

Sekali lagi rakyat termangu sendirian mengenangkan apa malangnya nasib mereka sering kali di anak tirikan oleh Kerajaan PAS Kelantan. Entah sampai bila mahu bersabar, lagi lama ditahan entah-entah lebih banyak tanah tergadai dan maruah negeri diinjak-injak oleh orang luar dan hasil buminya mengalir tanpa memberi manfaat pada rakyat pribumi sendiri.

Tidak cukup apa yang berlaku di Hulu Kelantan, di pusat bandar Kota Bharu yang khabarnya gah dilabelkan sebagai bandaraya Islam contoh oleh Menteri Besar Kelantan, Nik Abdul Aziz Nik Mat, lebih 300 ekar tanah sudah sah dipajak hak miliknya kepada sebuah syarikat bukan bumiputera.

Katanya mahu mengindahkan tebing sungai Kelantan melalui projek yang dikenali sebagai Lembah Sireh. Maka para petani yang dulu mendapat rezeki lumayan hasil tanaman di tebing sungai itu dipindahkan dan hanya mendapat sedikit pampasan wang ringgit antara RM100 hingga RM900 sebulan selama 3 tahun.

Hasil projek itu maka berdiri megahlah sebuah pasaraya besar Tesco yang dianggap oleh MB Kelantan sebagai simbol kemajuan negeri ini, sedangkan projek utama yang sepatutnya diutamakan seperti sebuah masjid, dua buah jambatan, sebuah stadium dan gerai jualan yang mempunyai kepentingan umum hingga sekarang gagal dibina.

Mujur ada Kerajaan Pusat yang prihatin menyegerakan pembinaan salah satu jambatan tersebut iaitu Jambatan Berkembar Sultan Yahya Petra yang kini sudah boleh digunakan, jika ditunggu-tunggu syarikat kepercayaan Kerajaan PAS Kelantan membinanya, tujuh keturunan pun belum tentu siap sebatang tiang konkrit pun.

Namun di sebalik kegagalan syarikat swasta itu mematuhi perjanjian sumbangan projek sebagai galang ganti pemindahan hak milik tanah, Kerajaan PAS Kelantan terus berlembut tanpa sebarang tindakan tegas, sedangkan hampir sebahagian tanah ini telah pun dipajak pula kepada institusi kewangan bagi membolehkan syarikat tersebut beroleh pinjaman berpuluh juta ringgit.

Entah apa malang nasib rakyat Kelantan, dalam kesukaran mereka mendapatkan hak milik tanah walaupun wang deposit sudah dibayar, mudah pula bagi syarikat-syarikat luar dan pemimpin-pemimpin politik yang berkepentingan dengan Kerajaan PAS Kelantan memperoleh tanah yang berekar-ekar luasnya.

Sampai bila agaknya rakyat pribumi sanggup bersabar membiarkan tanah negeri dan hasil bumi terus mengalir ke tangan orang lain? PRU 13 yang sudah tidak berapa lama lagi adalah satu-satunya peluang besar untuk rakyat Kelantan mengubah senario yang berlaku.

Jika tidak sekarang, sanggupkah kita menunggu 5 tahun lagi yang mungkin tika itu sudah terlambat apabila hampir setiap inci tanah negeri ini dipajak kepada pihak lain, barulah tika itu terdetik kesedaran untuk kita bangkit memprotes demi mempertahankan hak anak negeri? Tepuk kepala tanya akal yang waras!!!
 

POLITIK HARIAN Copyright © 2013 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates