Sunday, August 7, 2011

[photos inside] Riot Hits London : Adakah Bersih 2.0 Mahukan Rusuhan Seperti Di London?


London-Tottenham: Bermula dengan perhimpunan aman kemudian bertukar menjadi satu rusuhan yang ganas, berlaku dalam keadaan marah pada malam Sabtu lalu berpunca selepas seorang pemuda telah ditembak mati oleh polis.

Dua buah kereta peronda, bangunan dan bas dua tingkat dibakar sebagai protes bertempur dengan pegawai-pegawai di hadapan Balai Polis Tottenham, di mana orang telah berkumpul untuk menuntut "keadilan" untuk kematian 29 tahun dibunuh secara berbalas tembakan.

"Ia benar-benar buruk," kata David pemastautin tempatan Akinsanya, 46. "Terdapat dua buah kereta polis dibakar. Saya berasa tidak selamat."



Siren kedengaran di seluruh bandar kerana pihak berkuasa telah bergegas bantuan ke tempat kejadian. Di Tottenham tingkap kedai dipecahkan, penduduk mengambil kesempatan untuk merompak kedai-kedai, menolak kereta sorong membeli-belah yang penuh dengan barang-barang yang dicuri di jalan.


Penunjuk perasaan di antara 400 dan 500. Polis berkata, terdapat kira-kira 300 orang berkumpul.


Sekiranya pihak polis PDRM gagal mengawal keadaan ketika Perhimpunan  BERSIH 2.0 pada 9 julai yang lalu, Bandaraya Kuala Lumpur pasti akan mengalami nasib yang sama seperti rusuhan di London.

3 comments:

Anonymous said...

klu FRU x kawal h*ri tu, stadium merdeka tu dah tinggal sejarah.

Anonymous said...

Sepatutnya Anak Keling Ambiga tu mengetuai Bersih 2.0 di London baru ngam. Lagi pun anak keling tu Kod Kad Pengenalan 71
Tahniah FRU (PDRM) dapat membenteras Bersih 2.0 pada 9hb Julai 2011

Anonymous said...

Saje nak ingatkan diri aku sendiri, setiap apa yg aku cakap atau tulis dan kesan akibat drpdnya akan Allah pertanggungjawabkan kpd aku di Akhirat kelak. Aku bertaubat drpd dosa lisan dan tangan, harap sangat Allah terima taubat aku sebelum roh aku direntap malaikat maut.