Sunday, November 27, 2011

Semboyan Telah Berbunyi: PM Isytihar Perang!!!


Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak menggesa parti untuk merapatkan barisan dan bersedia untuk turun ke pemilihan awal perhimpunan agung UMNO minggu hadapan, yang secara umumnya dijangka terakhir sebelum pilihan raya umum akan datang.

Dalam temu bual dengan Bernama sabtu, Najib, yang juga Perdana Menteri, berkata Umno perlu fokus semua usaha untuk latihan meningkatkan pengetahuan, logistik dan pemikiran ahli-ahli untuk memperkukuhkan parti dan memastikan kemenangan pilihan raya.

"Kami perlu bersedia dalam holistik dan menyeluruh, sama ada dari segi latihan, pengetahuan, logistik atau dari segi pemikiran, corak rangkapemikiran kita, untuk memberi tumpuan kepada usaha-usaha yang boleh mengukuhkan parti, dan bagi mengelakkan melakukan perbuatan-perbuatan yang boleh melemahkan parti.

"Jadi adalah penting bahawa pendekatan kita mesti berupaya untuk mewujudkan satu barisan yang kukuh, kita mesti merapatkan barisan kita dan kita mesti menunjukkan jenis kekuatan yang akan ditimpa rasa takut di kalangan musuh-musuh kita," katanya, mengikut transkrip penuh temu bual itu Bernama Online.

Menyamakan pilihan raya seperti medan perang, Najib berkata Umno mesti menyokong strategi, logistik dan peralatan dengan baik sebelum tembakan pertama dilepaskan.

Beliau menambah bahawa "nilai-nilai asas" seperti kesetiaan dan taat setia, disiplin, komitmen dan kerja berpasukan juga sifat-sifat yang perlu dipupuk dalam parti menjelang pilihan raya.

"Semua ini nilai-nilai asas yang kita perlu mendalami dan yang kita tidak boleh berkompromi. Jika tidak, pihak kami akan berpeluang untuk kalah dalam bidang-bidang tertentu," katanya.

UMNO perlu mempunyai kekuatan mental dan ketahanan jika ingin menahan tekanan psikologi dan emosi apabila bertanding dalam kawasan musuh, kata Najib.

"Jika kita berdaya tahan mental dan semangat kita kuat, kita boleh mengatasi ... walaupun padang permainan tidak sama rata, seperti di Jakarta," katanya, menarik analogi dengan kejayaan SEA pasukan bola sepak Malaysia Permainan di Indonesia.

Kerajaan telah bergerak secara agresif ke Tengah pembangkang kubu Malaysia pada bulan-bulan kebelakangan ini, bersenjata dengan janji-janji kebebasan yang lebih besar dan kebebasan awam.

Setakat ini, Perdana Menteri telah dimansuhkan tiga pengisytiharan Darurat, berjanji untuk memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), membentangkan Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman, menubuhkan jawatankuasa parlimen memilih pembaharuan pilihan raya dan diberi rentang yang lebih kepada pelajar universiti untuk melibatkan diri dalam politik.

Najib memberi jaminan beliau bahawa Umno tidak meninggalkan berjuang untuk hak-hak Bumiputera, yang kekal sebagai asas dasar-dasar parti.

"Walaupun kita mempunyai slogan 1 Malaysia, kita tidak pernah berkata bahawa agenda Bumiputera tidak lagi ...".

"Apa yang kami telah lakukan untuk bangsa-bangsa lain adalah apa yang perlu kita lakukan sebagai kerajaan yang adil berteraskan keadilan sosial," katanya.

Beliau berkata Umno tidak menyimpang daripada janji Dasar Ekonomi Baru (DEB), dimulakan oleh bapanya pada tahun 1971, yang berjanji untuk membasmi kemiskinan semua tanpa mengira kaum.

"Kita tidak terkeliru atau tersilap. Kami akan meneruskan agenda Bumiputera kami," katanya.

Terdahulu hari ini, Perdana Menteri mengumumkan endowmen RM30 juta ke dalam pendidikan swasta yang baru tabung amanah untuk kumpulan negara etnik yang terbesar.

Beliau juga memperkenalkan menawarkan program hari ini Bumiputera saham korporat sebagai insentif untuk mengembangkan kekayaan mereka.

Sumber: FMT

No comments: