Wednesday, August 3, 2011

Mykad Mismah Dedah Pembohongan Malaysiakini


Laporan Malaysiakini yang ditulis oleh seorang penulisnya bernama Kuek Ser Kuang Keng pada 4.05 petang, 2 Ogos 2011 berkaitan seorang penduduk tetap (PR) bernama Mismah telah mendapat kad pengenalan dalam masa 4 jam adalah tidak benar (baca sini). Laporan Kuek tersebut ternyata menyalahi etika kewartawanan dan tidak bertanggungjawab.


Semakan yang telah dibuat oleh blogger Double Y mendapati artikel yang dibuat oleh Malaysiakini adalah tidak benar. Double Y telah membuat semakan terhadap status Mismah yang memiliki kad pengenalan bernombor 640704-71-5238 adalah 'PERMOHONAN YANG SEDANG DIPROSES".


Double Y telah membuat semakan kali kedua dengan Semakan Daftar Pemilih dan mendapati status yang keluar adalah "Tiada Dalam Daftar Pemilih". Ini bukan kali pertama Malaysiakini mengeluarkan artikel yang melanggar etika kewartawanan dan sengaja ingin mencetuskan propaganda murahan agar rakyat marah dengan SPR. Sewajarnya wartawan yang bernama Kuek Ser Kuang Keng dikenakan tindakan terhadap tulisan yang salah tersebut. Artikel tersebut harus ditarik balik. TIndakan mahkamah adalah jalan terbaik untuk mengajar Malaysiakini.

Kesian blogger Pakatan Pembangkang melompat macam beruk kena belacan... mudah sangat diperbodohkan oleh Malaysiakini... hahaha

12 comments:

My LADY said...

mmg melanggari etika keartawanan kerana mnyebkan maklumat yang tidak sahih yng ada unsur penipuan. jelas dia bukan seorang wartawan yg layak. cissss

daddy riki said...

adala bro. check 640704715238 bukan 670704715238

Anonymous said...

daddy klu ada pun status dlm proses... bkn spt dakwaan malaysiakini..pengundi?

Anonymous said...

penulis mkini dilihat sbgai api yg cuba mencetuskan kemarahan rakyat!

Anonymous said...

dah semak mmg sah x de.

Yuseri Yusoff said...

Daddy riki,

saya key-in 640704715238. Saya tulis dalam artikel 670704715238.

Maaf silap taip. Tapi number saya key-in betul milik Mismah.

Anonymous said...

boss,

no ic mismah 640704715238.
Double Y pi check 670704715238

64 dan 67.

67 takde, 64 ada.

Anonymous said...

proses dia mcm ni, mula2 daftar lepas tu spr pamer untuk bantahan. lepas bantahan dia gazette.

jadi mismah ni, walaupun masa tu pegang ic merah, boleh pulak daftar.

kalau orang tak jumpa dia, dan tak bantah, dia boleh jadi pengundi bila spr gazette...walaupun sebenarnya dia tak layak.

Unknown said...

untung jd pembangkang..buat apa saja kesalahan boleh lepas begitu saja...kalau yg menyokong kerajaan buat silap terus kn hukuman....

Anonymous said...

tahniah JPN kerana mendedahkan kekeliruan ini, terutama penjelasan dari segi kelulusannya kewarganegaraan yg telah dibuat dari january 2011 setelah menunggu selama 29 tahun, dia sememangnya layak mengundi sama spt seperti 3 org pemimpin PKR pemegang kod 71.
cuma saya agak musykil bagaimana mereka boleh online maklumat sulit peribadi ini dari data JPN, adakah angkara pegawai dalaman? atau mungkin dari pihak Mismah sendiri yg sanggup digunakan oleh pakatan?
saya tuntut siasatan lebih lanjut kerana terdapat unsur khianat dr pihak yg tertentu.

Anonymous said...

Aik nak jadi pengundi pun tak leh ke si MISMAH ni? kesiannya dia, pendatang lain boleh je jadi Ahli Parlimen kenapa tak highlight kan kat sini? KENAPA SPR BENARKAN PENDATANG ASING MENJADI CALUN PILIHANRAYA!!! KITE PERLU BERIH KAN SPR NI CUKUP2 dalam BERSIH 3.0 keluarkan semua pengundi yang mempunyi kod '71' dan jangan benarkan calun yang mempunyai kod '71' dari bertanding. BARU BERSIH dari pengundi HANTU dan CALON HANTU.

Anonymous said...

KORANG JGN PERCAYA DOUBLE Y NI...CUBA CHECK SENDIRI..AKU CHECK ADA LAH NAMA MISMAH DLM DAFTAR PEMILIH SPR...