Wednesday, August 3, 2011

Video Karpal Singh - PAS Tidak Akan Buat Negara Islam



Pengerusi DAP Kebangsaan Berikrar Tiada Negara Islam Yang Diperjuangkan PAS Ketika Grand Finale DAP Di Kuching (Sehari Sebelum Pilihanraya Negeri Sarawak 2011) Pada 5 April 2011.

"PAS tidak akan mengadakan negara Islam" demikian kata Karpal Singh dalam satu ceramah Grand Finale DAP Di Kuching pada 5 April 2011, sehari sebelum Pilihanraya Negeri Sarawak 2011. Kemudian Karpal Singh mengulanginya lagi "Ya, PAS kadang-kadang cakap macam itu, tetapi kawan kawan sebagai Pengerusi DAP, saya memberi jaminan tidak boleh ada satu negara Islam dalam Malaysia".


Di Sarawak, mengapa Karpal Singh perlu merayu sampai begitu sekali? Sudah tentu untuk menyakinkan pengundi bahawa persahabatan DAP dengan PAS dalam pakatan tidak akan mengubah pendirian Karpal untuk menolak negara Islam.

DAP mungkin berasa rugi bila berkawan dengan PAS kerana pengundi bukan Islam akan beranggapan DAP akan mengikut kata PAS. Ini sebabnya, mengapa Karpal Singh terpaksa mengulangi pendirian DAP di malam terakhir sebelum pengundian di Sarawak.


Terdahulu Karpal pernah memberi amaran kepada Pas dan juga Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim, "Mahu wujudkan Negara Islam langkah mayat kami dulu..."

DAP dah terang-terang tidak memperakui perjuangan Islam yang dibawa PAS. PAS pula berkali-kali sanggup mengubah prinsip perjuangan mereka demi DAP.

2 comments:

Anonymous said...

demi perjuangan politik, Pas sanggup gadaikan islam!

Anonymous said...

Tolak Hukum Islam Kerana Takutkan DAP Dan Takut Hilang Undi